Choke probleem Gurtner
Choke probleem Gurtner
Hallo forumers,
Ik heb een probleem met de choke van mijn Gurtner carburateur op m'n S35B van 1965.
Na een grondige schoonmaakbeurt van de carburateur, waarbij de ragfijne kanaaltjes in de venturi niet vergeten werden, loopt de brommer heel mooi en stationair ook prima.
Maar koud duurt het lang voordat 'ie aanslaat; ik vermoed dat het probleem in de choke zit, wanneer ik nl. tijdens het rijden de choke gebruik, gebeurt er niets. Normaal zou hij dan toch moeten verzuipen?
Kan het zijn dat het kabeltje te strak zit? Of kan de messing chokeplunjer te lang zijn? (deze ontbrak nl. en heb ik een nieuwe voor gekocht, lengte = 15mm). Wie herkent dit probleem?
Verder lees ik regelmatig iets over de nummers op de Gurtners, maar die zijn altijd net anders dan die op de mijne.
Dit is wat er op de vlotterkamer staat: AR 87 679 en daaronder: B 12 / 65.
Ik neem aan dat de laatstgenoemde duiden op een 12mm 1965.......?
Alvast dank voor jullie hulp!
Groet,
Gerard.
Ik heb een probleem met de choke van mijn Gurtner carburateur op m'n S35B van 1965.
Na een grondige schoonmaakbeurt van de carburateur, waarbij de ragfijne kanaaltjes in de venturi niet vergeten werden, loopt de brommer heel mooi en stationair ook prima.
Maar koud duurt het lang voordat 'ie aanslaat; ik vermoed dat het probleem in de choke zit, wanneer ik nl. tijdens het rijden de choke gebruik, gebeurt er niets. Normaal zou hij dan toch moeten verzuipen?
Kan het zijn dat het kabeltje te strak zit? Of kan de messing chokeplunjer te lang zijn? (deze ontbrak nl. en heb ik een nieuwe voor gekocht, lengte = 15mm). Wie herkent dit probleem?
Verder lees ik regelmatig iets over de nummers op de Gurtners, maar die zijn altijd net anders dan die op de mijne.
Dit is wat er op de vlotterkamer staat: AR 87 679 en daaronder: B 12 / 65.
Ik neem aan dat de laatstgenoemde duiden op een 12mm 1965.......?
Alvast dank voor jullie hulp!
Groet,
Gerard.
Re: Choke probleem Gurtner
De kabel zal eerder te los zitten. Als hij te strak zit, zal je choke open kunnen blijven staan, waardoor je motor zou verzuipen. En ik weet niet waar de B12 voor staat, maar de 87 staat voor 8,7 mm en de 65 staat inderdaad voor 1965.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Choke probleem Gurtner
Gurtner chokes (al is het officieel geen choke maar een ...... plunjer of zoiets) zijn bij mijn weten zeer effectief. Dus ja, je blok zou meteen moeten verzuipen als je de choke intrekt met een warm blok.
Komt de plunjer überhaupt wel omhoog als je aan het hendeltje op je stuur trekt?
Komt de plunjer überhaupt wel omhoog als je aan het hendeltje op je stuur trekt?
Re: Choke probleem Gurtner
Maak de kabel los van het hendeltje
Als je motor draait trek met de kabel.
Als hij dan stilvalt werk hij en kan je de plunjer beter afstellen
Gr Polle
Als je motor draait trek met de kabel.
Als hij dan stilvalt werk hij en kan je de plunjer beter afstellen
Gr Polle
Re: Choke probleem Gurtner
Hartelijk dank voor de reacties!
Ik ga inderdaad proberen om de kabel los te maken bij de handel en dan met lopende motor te kijken wat er gebeurt als ik aan de kabel trek.
Nog even over het nummer 87, ik lees altijd over een 10 of 12 mm carburateur, maar 8,7 mm ben ik nog nooit tegengekomen...... .
Groet,
Gerard.
Ik ga inderdaad proberen om de kabel los te maken bij de handel en dan met lopende motor te kijken wat er gebeurt als ik aan de kabel trek.
Nog even over het nummer 87, ik lees altijd over een 10 of 12 mm carburateur, maar 8,7 mm ben ik nog nooit tegengekomen...... .
Groet,
Gerard.
Re: Choke probleem Gurtner
8.7 mm carburateur is veelvuldig toegepast, o.a. op EEG en FietsOmatic.
Re: Choke probleem Gurtner
B 12/65
12 = maand van productie
Letter B ?
Dat weet ik niet; wellicht batch of iets dergelijks.
Harrie
12 = maand van productie
Letter B ?
Dat weet ik niet; wellicht batch of iets dergelijks.
Harrie
Re: Choke probleem Gurtner
Weer wat geleerd, bedankt heren!
Re: Choke probleem Gurtner
Mijn choke probleem is opgelost!
Ondanks zeer zorgvuldig reinigen van de originele (8,7 mm) carburateur, bleek de zaak toch inwendig nog steeds verstopt te zitten.
Ik heb nu van Joop een nieuwe 12 mm gekocht en gemonteerd en hij loopt als een zonnetje , met dank dus aan Joop!
Groet,
Gérard.
Ondanks zeer zorgvuldig reinigen van de originele (8,7 mm) carburateur, bleek de zaak toch inwendig nog steeds verstopt te zitten.
Ik heb nu van Joop een nieuwe 12 mm gekocht en gemonteerd en hij loopt als een zonnetje , met dank dus aan Joop!
Groet,
Gérard.
Re: Choke probleem Gurtner
Heel leuk om te lezen, Gérard. En veel rijplezier, het wordt straks weer voorjaar. Groet, Joop