doormeten ontstekingsspoel

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 26 nov 2014, 08:59

O, zit dat zo. ik kon op het forum nergens hier iets over vinden of een detailfoto.

Harrie, de handels zijn origineel, de kabels moeten uitgevoerd worden met busjes. in de handels zaten nog stukjes kabel met de oorspronkelijke tonnetjes (geperst op de kabel).
ik heb dus kabels nodig met aan de handvatzijde vaste tonnetjes en aan de remzijde losse tonnetjes. (heb ik ook nog nodig)
Laat maar even horen hoe we dit oplossen (nokje afknippen en tonnetje er aan solderen? is dat sterk genoeg voor rem?)
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Harrie » 27 nov 2014, 01:31

Ik heb nog geen tijd gehad om dat uit te zoeken; ik dacht dat er bij mij standaard remnippels in zitten.
Natuurlijk kun je het tonnetje vastsolderen. Je moet de kabel wel wat uitrafelen.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Polle » 27 nov 2014, 07:00

Er zijn toch tonnetjes met inwendig schroefje.
Hoef je toch niet gaan te solderen.
Bestaan in verschillende maten

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 27 nov 2014, 11:48

Polle schreef:Er zijn toch tonnetjes met inwendig schroefje.
Hoef je toch niet gaan te solderen.
Bestaan in verschillende maten

Gr Polle
Dat is zo Polle maar in de handel is geen ruimte voor doorlopende kabel dus als het busje enkele millimeters verschuift ligt deze van de kabel. Een vast busje is dus beter.

Henk, met de busjes red ik mij mee. Kun jij me helpen aan een kabelstopbout?
Stuur mij anders even een mail wat de kosten daarvan zijn.

Groeten, Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Harrie » 27 nov 2014, 12:46

Lolle,
Als je mij je adres doorgeeft dan stuur ik er wel eentje op.
Harrie

poltergijst
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door poltergijst » 27 nov 2014, 17:00

Harrie!

ik moet ook zo'n bout! Ik heb nu zelf iets gefabriceerd, maar dat gaat waarschijnlijk geen stand houden bij een noodstop :)
Zeker niet met het formaat remgrepen dat ik erop heb gezet.

Kan je mij een PM sturen met betaalgegevens?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Polle » 27 nov 2014, 19:08

Die spullen zijn in elke bromfietszaak toch te koop

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 nov 2014, 21:23

Of, als je niet te lui ben om te zoeken war het staat, op de site: http://www.cable-shop.nl/

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 29 nov 2014, 18:06

Ja, er is leven na de dood. :mrgreen:
Vanmiddag mijn eerste meters gereden op mijn project mede dankzij de ontsteking van Henk. Het was even prutsen om de bobine zo te plaatsen dat hij straks achter de schermen niet zichtbaar is en dat hij niet tegen een ketting komt maar het is gelukt.
Henk, ik heb heb de kabelstopbout ontvangen en gemonteerd. Toch nog een andere kabel voor de voorrem gehaald. de voorremkabel was 0,4 mm dikker dan de achterremkabel en liep zwaar in de buitenkabel, hierdoor bleef de voorrem hangen. :cry:

Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Harrie » 29 nov 2014, 19:56

Ik ga een andere rem kabel toepassen dan de originele. De originele waren inderdaad aan de dikke kant.
Je mag alles omruilen of teruggeven als iets niet bevalt. Het moet wel werken. Fijn om te horen dat het nu allemaal loopt.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 nov 2014, 10:11

Baarda schreef:Ja, er is leven na de dood. :mrgreen:
Vanmiddag mijn eerste meters gereden op mijn project mede dankzij de ontsteking van Henk. Het was even prutsen om de bobine zo te plaatsen dat hij straks achter de schermen niet zichtbaar is en dat hij niet tegen een ketting komt maar het is gelukt.
Henk, ik heb heb de kabelstopbout ontvangen en gemonteerd. Toch nog een andere kabel voor de voorrem gehaald. de voorremkabel was 0,4 mm dikker dan de achterremkabel en liep zwaar in de buitenkabel, hierdoor bleef de voorrem hangen. :cry:

Groet, Lolle
Hallo Lolle,

Montage van de bobine achter de zadelbuis ziet er goed uit. Zal een kwartiertje langer monteren zijn, maar je hebt wel resultaat. Ik vind het bij dit type oldtimer ook veel beter tonen.
Heb je de condensator ook daar geplaatst, als ik het goed zie op de foto ? Zou mooi zijn. En dan nog een kwaliteitscondensator van Henk zo te zien.
Zo krijg je een bedrijfszekere oldtimer die niet zijn ogen sluit voor nieuwe technieken.Ik heb nog " spijt " zo lang gewacht te hebben met het naar buiten van de bobine. Als Henk e.a. nu iets zeggen denk ik drie keer na voordat ik denk iets beter te weten.

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Harrie » 30 nov 2014, 11:43

Hallo Joop,
Wat een compliment! Bedankt.
Als toerrijder kies ik altijd voor betrouwbaarheid i.p.v. zo goedkoop mogelijk vervoer.
Grappig is wel dat andere "trotse"merken met "goede ontstekingsspoelen" steeds meer problemen gaan krijgen.
Voor de isolerende laag van spoeldraad werd vroeger vaak gebruik gemaakt van schellak*). Na verloop van tijd valt dat hars uit elkaar.
Wij hebben daar met mobylette al eerder mee te maken gehad "dankzij" de inferieure kwaliteit van de NOVI-producten.
Harrie

*) Schellak is een harsachtige afscheidingsproduct van de kleine lakschildluis (Coccus lacca of de commercieel gekweekte soort Laccifer lacca).
Meer weten? Zie Wikipedia

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 30 nov 2014, 15:46

Ja Joop,
Ook een condensator van Henk gemonteerd achter het schermpje. was iets langer dan een kwartier extra werk. ;) Bij de standaard montage kwam de bobine tegen de ketting. :o Na enig beugwerk aan het beugeltje en de bobine aan de andere kant van de beugeltje te monteren paste het. Vervolgens met een afstandsblokje de condensator hier gemonteerd. Dit is voor mij acceptabel, de bobine in het zicht aan het frame is uit den boze.
Het tuft en start binnen 2 meter fietsen, niets mis mee. Ook zonder choke. Vermogen en snelheid valt mij wat tegen. :?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Harrie » 01 dec 2014, 00:10

Hoe hard rijdt de brommer?
Verwacht geen groot koppel en hoge snelheid, want het vermogen van een AV3 haalt de 1 PK niet.
Een goede zware toerbrommer zit boven de 2 PK.
Harrie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 06 dec 2014, 19:10

Harrie schreef:Hoe hard rijdt de brommer?
Verwacht geen groot koppel en hoge snelheid, want het vermogen van een AV3 haalt de 1 PK niet.
Een goede zware toerbrommer zit boven de 2 PK.
Harrie
Ha Harrie
vandaag eerst even de voorontsteking gecontroleerd deze bleek iets verlopen zodat de voorontsteking maar een 1/2 mm was. Opnieuw afgesteld en de nok vetvrij gemaakt en wat steviger op de krukas getikt. Vervolgens even gereden met de tomtom op zak. begon met een snelheid van 23km/h. na 4km was de topsnelheid 28km/h. Voor mijn gevoel zakt zo nu en dan het toerental een beetje en neemt de snelheid iets af vervolgens pakt hij vervolgens weer beter.
Zijn dit een beetje de te verwachten resultaten? Of is er nog iets meer uit te halen?
ik sta open voor verder tips, groet Lolle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 dec 2014, 21:15

Hallo Lolle, de nok gaat niet vaster zitten door er een harde tik op te geven. Dit dient alleen maar om te voorkomen dat hij verschuift bij het monteren van het vliegwiel en vastdraaien van de vliegwielmoer.

De nok krijgt zijn klemming op de krukas door het aandraaien van de vliegwielmoer. Deze draait beter vast als je de achterzijde van de moer licht invet ( minder wrijving ).

Na montage van het vliegwiel is het verstandig om te controleren of de ontsteking nog op het gewenste tijdstip staat.

groet,

Joop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 11 dec 2014, 20:56

Joop, hoe kan ik controleren nadat het vliegwiel is gemonteerd of de ontsteking nog goed staat? Dan zie je de contactpunten niet meer.

Heeft iemand ook een idee wat de normale snelheid is van dit type moby? ik rij nu zo'n 25 km/uur. waar is nog winst te halen?
De ontsteking is van Harrie daar is niets meer uit te halen lijkt mij.

wie het weet mag het zeggen.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door ruudk » 11 dec 2014, 21:20

Hoi Lolle,

Zelf schroef ik het vliegwiel altijd even weer los om te kijken of de nok niet is verdraaid, ik ga er dan maar vanuit dat de nok bij de tweede keer vastzetten van het vliegwiel dan ook wel op zijn plaats blijft zitten.
Alles rustig en bedachtzaam doen zonder al te veel geweld, dat spreekt vanzelf.
De uitlaat (pijpje en knalpot) en de uitlaatpoort, zijn die schoon? V-snaar niet te strak?
Had je de cilinderkop trouwens al weer goed gezet (op de eerste foto zat de kop achterstevoren)?
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Franky » 11 dec 2014, 21:43

Gewoon met stift een streep op het vliegwiel en ontstekingsgrondplaat zetten als de zuiger op de juist voorontsteking staat (of een ander punt wat je later nog goed kan vinden) voordat je de moer vastdraait. Dan zie je na het aandraaien erg makkelijk of de zaak verschoven is.

Of natuurlijk de "contact punt open of dicht zoemer" gebruiken (ook wel de Frankytool genoemd).

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 dec 2014, 22:38

Hoi Lolle - neem aan dat je voldoende antwoord hebt inmiddels. Inderdaad: de ontstekings-set van harrie is helemaal prima.

Mocht je met de Kerst jezelf nog een kado willen, schadf dan de open-dicht zoemer aan. Zie bij AANGEBODEN. Dan kun je met vliehwiel erop je ontsteking checken. Succes en groet, Joop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 12 dec 2014, 00:05

Ja Ruurd de cilinderkop zit er goed op. Die moest er sowieso af. De lagers liepen zwaar en er lekte compressie weg langs de krukas.
ik heb alles uit elkaar gehad. nieuwe lagers en keerringen geplaatst. Alles gereinigd en ontkoold ook de uitlaat.
Alleen heb ik de zuigerveren uit 2 andere zuigers gebruikt. misschien kan ik die beter ook maar vervangen voor nieuwe.
voor mijn gevoel toch wel behoorlijk compressie.
Wat ik eigenlijk wat mis is de reactie van het gas, toerental lijkt mij wat laag. miet vel om zo maar te zeggen.
Carburateur? is volgens mij niets aan bij te stellen.
Starten gaat trouwens top, op de standaard even één trapje en hij loopt. fietsend binnen 2 meter lopen.
Harrie vertelde mij niet te grote verwachtingen te hebben betreffende het vermogen. Wat ik mij afvraag is wat ik wel mag verwachten qua snelheid. Er zijn vast wel forumleden die ook zo'n buizenframepje uit de 50er jaren hebben en die weleens met een tomtom hebben gereden.
Graag hoor ik van hen hoe snel ze gaan. als ik wel een keer met een toertocht meedoe is het vervelend dat Lolle altijd als laatste aankomt.

Groeten Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Harrie » 12 dec 2014, 02:04

Hallo lolle,
Laat eens iemand met veel ervaring die in de buurt woont eens naar die brommer kijken. Soms deugt het rijwielgedeelte niet en loopt hij veel te zwaar.
De onderbrekerpunten moeten 2,8 mm voor het bovenste dode punt open gaan. Doen ze dat niet dan scheelt dat veel vermogen.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Polle » 12 dec 2014, 06:57

Het hele plaatje moet kloppen
Volgens mij moet hij makkelijk 45 km lopen

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 dec 2014, 07:51

tekst verwijderd na deskundige reactie Dick. Gr. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 12 dec 2014, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Mobydick » 12 dec 2014, 10:13

De toegepaste motor (met kamzuiger!) op dit model levert 0.8 pk bij een toerental van max. 3400 omw./min.
De opgegeven max. snelheid door de fabriek is bij dit model 28 km/h.
Door het grote achtertandwiel wordt ook de snelheid begrenst.
Ikzelf heb een AV31 bouwjaar 1954 en haal met wind mee iets van 32 km/h :lol:
Wil jij meer snelheid dan zal je een AV7 blokje moeten monteren. Deze draait wat meer toeren en dan win je ca. 8 km per uur.

Groet,
MobyDick

Plaats reactie