doormeten ontstekingsspoel

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 12 dec 2014, 19:08

Mobydick schreef:De toegepaste motor (met kamzuiger!) op dit model levert 0.8 pk bij een toerental van max. 3400 omw./min.
De opgegeven max. snelheid door de fabriek is bij dit model 28 km/h.
Door het grote achtertandwiel wordt ook de snelheid begrenst.
Ikzelf heb een AV31 bouwjaar 1954 en haal met wind mee iets van 32 km/h :lol:
Wil jij meer snelheid dan zal je een AV7 blokje moeten monteren. Deze draait wat meer toeren en dan win je ca. 8 km per uur.

Groet,
MobyDick

Hallo MobyDick. hier heb ik wat aan. De andere forumleden hebben denk ik allemaal racemonsters :lol: Op het carter staat C3 en op de cilinder C4 maar er zit geen kamzuiger in. De uitlaat komt ook recht uit het blok en niet scheef zoals bij de AV3. Wel een gigantisch groot achtertandwiel waarvan ik al dacht dat het niet heel snel zal gaan. Het tandwiel is niet zomaar te verwisselen, dit is vast geklonken aan de rest van het wiel.

ik heb de ontsteking toch nog iets vroeger gezet, deze stond op 2mm voor het dode punt. Ik was telkens met de schuifmaat aan het pielen maar ik heb nu een tooltje van een oude bougie en een M10 bout gemaakt. Om het moment van openen van de contactpunten te bepalen gebruik ik de universeelmeter.

Misschien loop ik nog wel eens tegen een ander blokje aan deze hebben allemaal een koppeling denk, ja dan past de zijkap niet meer :( .

Het zou leuk zijn dat ook andere forumleden die zo'n moby hebben ook hun ervaring geven. ;)

Groet, Lolle

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Mobydick » 12 dec 2014, 20:25

Hallo Lolle,

Het verhaal word nu toch anders. De foto was niet erg duidelijk, maar uit jouw beschrijving blijkt dat we toch te maken hebben met een vroeg type AV7 motor.
Dit type motor hoort niet bij een AV3 van dit bouwjaar, dus blijkbaar is eea al eens uitgewisseld.
Dit motortje levert iets van 1.6 pk bij ca 4500 omw. min. Theoretisch zou jouw brommer dan toch ca. 35-37 km moeten kunnen halen.
Misschien is het verstandig om dan alle afstellingen nog eens na te lopen en ook, wat Harrie al adviseerde, het fietsgedeelte (lagers/ketting etc.) te controleren.
Een andere optie is om de mogelijkheid te bekijken om het voortandwiel iets te vergroten.

Veel succes!

Groet,
Dick

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door ruudk » 12 dec 2014, 21:52

Hoi,

Volgens mij is dit ook geen brommer uit 1953, maar wat nieuwer.
De dikke framebuis heeft geen bocht meer naar beneden ter hoogte van het motorblok zoals bij AV3 en tot ongeveer 1956.
Bij buizenFOMmetjes vanaf 1958 zag je deze recht doorgetrokken middenbuis ook, ik gok daarom dat deze brommer uit de tweede helft jaren '50 is.
Er zit (als ik het goed zie) ook al een moderne snaarschijf op (geen Zamac-met-trekknop maar een plaatstaal-met-draaiknop voor fiets/motorstand zoals bijvoorbeeld ook de EEG-tjes hadden)
Het is zeker geen AV3 en ik denk dat het motorblok wel de orginele bij dit frame is.
Maar ik ben minder bekend met de franse dan met de nederlandse Moby's, dus ik weet het niet 100% zeker.

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 13 dec 2014, 18:23

Wat ik uit de een lijst met types en framenummers op dit forum heb kunnen halen is het een AV51 uit 1958.
Het rijwiel gedeelte daar licht het niet aan. alles uit elkaar gehad schoongemaakt gesmeerd enz. geen aanlopende remmen, snaarschijf naaldlagers schoongemaakt en gesmeerd trapas, wiellagers echt alles schoongemaakt en voorzien van nieuw vet, fiets soepel.
wat ik constateer is dat het toerental niet bijster hoog is. Er zat geen carburateur bij, die ik heb is een Gurtner afkomstig van een AU3. Kan deze te beperkt zijn? verder zoals ik al zei zuigerveren uit oude zuigers gehaald misschien daardoor wat compressie verlies?
Vandaag gereden na de ontsteking opnieuw op 2,8mm voor bdp te hebben afgesteld en de snelheid is nog steeds 28 km/h. aan de tandwielen knutselen lijkt mij ook nog niet verstandig want bij bruggen op zakt de snelheid tot 22 km/h.
Kan het aan de compressie liggen en is hier iets aan te controleren?

Goede ideeën zijn welkom.
Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door ruudk » 13 dec 2014, 20:00

Hoi Lolle,

Als je het vliegwiel met de hand ronddraait, moet je flinke compressie voelen. Ook wanneer je het vliegwiel de andere kant (achteruit) ronddraait.
Bij mij is de vuistregel dat als ik de zuiger niet met een zwengel aan het vliegwiel door de compressie heen krijg, de compressie goed is.
Wordt je brommer ook overmatig heet als je er ongeveer een kwartiertje op hebt gereden?
Ook dat kan een indicatie zijn voor slecht werkende zuigerveren: de warmte van de explosie wordt dan in onvoldoende mate in arbeid omgezet en er gaat teveel hitte de uitlaat in.
Vaak ruik je dan de motor doordat die zo heet wordt. Dat is te heet: dit is weer slecht voor je spoel (isolatie wordt ook heet) en na verloop van tijd verslechtert je ontsteking.
Ook hiervoor gebruik ik een vuistregel: na een wat langere tocht mag het vliegwiel handwarm aanvoelen maar zeker niet heet.

Ik ben benieuwd,
Groeten Ruud

P.S.: hij ziet er mooi opgepoetst uit, ook de koelribben glimmen mooi!

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 13 dec 2014, 20:19

hee Ruurd
ik kan het vliegwiel vrij gemakkelijk ronddraaien als ik het tussen duim en middelvinger beetpak. ook de andere kant om. Ik zie geen vette vlekken. ik heb in het carter NBR pakkingen gezet en andersom dan moet omdat de krukas op de plek van de lip behoorlijk was uitgesleten, misschien hier ook lekkage? blok is daar wel droog.
Vanmiddag 15km gereden, cilinder was niet overdadig heet en het vliegwiel was handwarm. hoor wel een pingeltje uit de moter naarmate het blokje warmer wordt wordt dit minder. ik heb benzine van 1:20, misschien wel wat vet maar de bougie slaat niet vet. starten is een fluitje.

veel gepoetst met commandant, de cilinder met schotsbrite en benzine gepoetst.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 dec 2014, 20:51

Veel mensen raden dit af wegens brandgevaar, maar ik heb dat nooit meegemaakt en op andere sites wordt dit aanbevolen, dus je moet het zelf beoordelen cq ervoor kiezen. Maar ik spuit met draaiende motor een beetje remreiniger eerst ter plekke van de koppakking. Gaat de motor langzamer lopen of slaat zelfs af, dan lekke koppakking. Zo ook bij voetpakking en spruitstuk. gr. Joop

NB: moeilijk te zeggen vanaf het door jou beschrevene, maar het lijkt op matige compressie. Sowieso zou ik er gauw goede passende zuigerveren op zetten, anders blijf je daarbij geen goed gevoel hebben.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door ruudk » 14 dec 2014, 11:08

Hoi Lolle,
Als je het vliegwiel gemakkelijk met duim en wijsvinger kunt ronddraaien, ook door de compressie heen, dan denk ik net als Joop (Groenekan) dat de compressie vrij gering is.
Het kan natuurlijk ook dat je een bodybuilder bent, maar ik ga uit van een gemiddeld sterk mens.
Een op twintig is vet, zeker voor een AV7-motortje. Ik meng zelf al 1 op 40 bij mijn AV3 (met gietstalen cilinder) en dat is al voldoende (bij gemiddeld belastend gebruik tenminste, ik rijd er geen uren mee bij een berg omhoog).
Als je met Joop zijn methode geen uitwendig lek opspoort, dan denk ik (zo op afstand tenminste) aan de zuigerveren/zuiger/cilinder.
Je kunt het ook nog even aanzien en de motor wat langer inrijden (500 km) zodat het zich wat kan richten.

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Franky » 14 dec 2014, 12:03

En vergeet het décompresseurklepje niet. Als die niet goed afsluit dan loopt je blok ook bagger.
Kijk eerst maar eens of de klep niet al ingedrukt is door kabel. In andere woorden, een fout afgestelde décompresseurkabel.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 14 dec 2014, 23:28

Tot zover bedankt voor de goede adviezen. Ik ga de cilinder weer demonteren en alles goed opmeten en dan eventueel nieuwe zuigerveren bestellen bij Henk. In de bak met onderdelen die ik bij de bromfiets had zit nog een moderne 8.7 carb zonder pakkingen. Deze week wat pakkingen snijden dan kan ik ook testen of het aan de carburateur ligt.
groeten Lolle

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Polle » 15 dec 2014, 07:15

Hallo Lolle

met een 8,7 mm loopt hij nog van geen meter sneller vrees ik.
Even wat anders het benzinekraantje dat ik van jouw kocht werkt prima en staat te blinken op mijn s35 super.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door ruudk » 15 dec 2014, 22:10

Nog een puntje om even te controleren: staat je gaskabel strak genoeg afgesteld? M.a.w.: staat de gasschuif ook echt helemaal open wanneer je volgas geeft?
Gr. Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 15 dec 2014, 23:34

ja dat soort dingen heb ik al gecontroleerd Ruud. ook de decompressieklep zit dicht. (zou iets door kunnen lekken op de zitting?)
vanavond de boel gedemonteerd. 1 zuigerveer lijkt goed 0,4 mm slotspeling de andere is te klein bijna 2mm speling :o . Ik leer wel ontzettend veel op het forum :D .
Volgens Henk zou het ook nog wel aan de carburateur kunnen liggen.
Wat ik mij afvraag is hoeveel invloed heeft de compressie op het toerental, dat er minder kracht is kan ik mij voorstellen. Als ik de brommer op de standaard heb staan en start dan vind ik het toerental niet bijzonder.
Plan van aanpak eerst de zuigerveren vervangen, proefdraaien, als het dan nog niet goed is dan maar een andere carburateur proberen.
Het houd je van de straat :?
Lolle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 dec 2014, 23:57

Lolle, na montage zuiger veren adviseer ik je nieuwe voetpakking en koppakking . Eerste 500 km vetter smeren(bijv 1:30) en kalm aan inrijden. In jouw geval monteerde ik ook even een goeie andere carburateur. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 24 dec 2014, 20:38

Na een dagje sleutelen ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Wel een vooruitgang van 5 km/h. gemiddelde snelheid nu ca 32km/h.
De carburateur verwisseld, een 8,7 mm was geen succes, een 10 mm doet het beter. De nieuwe zuigerveren en pakkingen gemonteerd, de compressie is wel iets beter maar nog niet top. wel constateer ik wat druk verlies via de decompressieklep. Als ik het vliegwiel ronddraai en de vinger op het decompressie kanaal druk in de uitlaat voel ik een lichte druk. Dus ook dit klepje nog maar eens schoongemaakt en ook de zitting, dit mocht echter niet baten. nu eerst maar eens op het forum zoeken of hier nog een oplossing voor is. Het houd je in ieder geval wel bezig.

Ik wens via deze weg ook iedereen prettige feestdagen en een geweldig 2015, Lolle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Franky » 24 dec 2014, 20:53

Die is er. Met kleppenpasta de klep netjes inslijpen op de zitting. In ieder geval, dat zeggen ze hier. Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Zoek maar eens wat rond op het forum :)

mobijlet69
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:32
Locatie: oudebildt dijk sintannaparochie nl province friesland

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door mobijlet69 » 24 dec 2014, 21:49

ja dat klopt er zijn zelfs twee grof in fijn eerst met grof daar na met fijn bij mijn andere hobby gebruik ik het wel eens oom de kleppen op nieuw in Teschuren groetjes Jacob

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Harrie » 24 dec 2014, 22:51

ik heb hier een tijdje geleden ook mee gestoeid en die vingertest uitgevoerd.
Mijn topic staat onder:
viewtopic.php?f=33&t=1571&p=15575&hilit=vinger#p11443
Deze brommer liep na de behandeling van de klepzitting als een speer.
Nog even en je haalt de veertig km per uur en zelfs harder.
Mocht het niet lukken met die zitting dan zou ik de kop wisselen.
Harrie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 20 feb 2015, 00:12

Ik heb geen lampje in mijn achterlicht, wie weet wat ik hier voor moet hebben? het moet een lampje zijn met schroefdraad.
6 of 12 volt ?? is dit lampje eventueel gewoon te koop in de fietsenzaak?
wie het weet mag het zeggen

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door mobydilz » 20 feb 2015, 12:20

Uit mijn hoofd zeg ik 6v max 3w. voorlichtje voor de fiets.
wellicht wordt dit nog gecorrigeerd groet mobydilz

piet kaptein
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2011, 17:45
Locatie: twijzel friesland

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door piet kaptein » 20 feb 2015, 13:29

hoi lolle,
achterlicht 6 volt 3watt zijn bij de bromfietszaken nog wel te krijgen
een tip, bezoek volgende week zaterdag 28 febr as de brommerbeurs
in zuidbroek een aanrader.
groet piet kaptein.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 21 feb 2015, 17:32

piet kaptein schreef:hoi lolle,
achterlicht 6 volt 3watt zijn bij de bromfietszaken nog wel te krijgen
een tip, bezoek volgende week zaterdag 28 febr as de brommerbeurs
in zuidbroek een aanrader.
groet piet kaptein.
Lijkt mij een goed idee Piet, ik heb nog wat dingetjes nodig. Dan kan ik daar ook even naar sneupen :D .
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 04 okt 2015, 22:11

Ik ben vandaag weer even wezen tuffen met mijn AV51 8-) . Afgelopen zomer een paar honderd km met deze gereden en is volgens mij nu goed ingereden. De problemen die ik in het begin had zijn i.d.d. toe te schrijven aan een niet ingereden blokje. het 4takten is over en inmiddels ligt de topsnelheid ook tegen de 40 km/h. het rijd het allemaal super
zurich.JPG
Wat heb ik in een jaar veel geleerd over de mobylette dankzij het forum (jullie dus ;) ). Ik ben eigenlijk ook wel in het diepe gesprongen met een mobylette waarvan het blok vast zat en de lagers en keerringen verrot waren :o .
Inmiddels ben ik verslaaft en heb ik al 4 Moby's in de schuur waarvan er 2 klaar zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: doormeten ontstekingsspoel

Ongelezen bericht door Harrie » 04 okt 2015, 23:39

Hallo Lolle,
Het is een heel verslag geworden van aanmelding als nieuweling in oktober 2014 tot een tevreden mobyletterijder op een mooie oktoberdag in 2015.
Ondertussen is er een heel proces geweest van vallen en opstaan. Uiteindelijk heb je er veel van geleerd en daar gaat het om.
Veel rij- en sleutelplezier. En....je hebt je verhaal mooi afgerond.
Harrie

Plaats reactie