4 takten
4 takten
Even een snelle vraag wat betreft viertakten...
Mijn mobylette had erg last van viertakten wanneer ik ongeveer 30/40 km/h reed. Ik heb toen ergens gelezen dat dit komt door teveel brandstof in het mengsel zit en dat wanneer ik mijn vlotternaald zou afstellen dit zou verminderen omdat er dan minder brandstof in het mengsel komt. Nu heb ik dit gedaan er werkt het erg goed. Hij heeft er veel minder last van. Nu viertakt hij alleen nog als ik tussen de 45/50 km/h rijd. Komt dit dan omdat dit de maximale snelheid is of omdat er nog altijd teveel brandstof in het mengsel zit? Anders ga ik hem nog iets zuiniger afstellen.
Alvast bedankt!
Mvg,
Lars
Mijn mobylette had erg last van viertakten wanneer ik ongeveer 30/40 km/h reed. Ik heb toen ergens gelezen dat dit komt door teveel brandstof in het mengsel zit en dat wanneer ik mijn vlotternaald zou afstellen dit zou verminderen omdat er dan minder brandstof in het mengsel komt. Nu heb ik dit gedaan er werkt het erg goed. Hij heeft er veel minder last van. Nu viertakt hij alleen nog als ik tussen de 45/50 km/h rijd. Komt dit dan omdat dit de maximale snelheid is of omdat er nog altijd teveel brandstof in het mengsel zit? Anders ga ik hem nog iets zuiniger afstellen.
Alvast bedankt!
Mvg,
Lars
Re: 4 takten
Viertakten komt voor doordat de verhouding lucht-brandstof te rijk is. we mengen een vloeistof met een gas en dit geeft de probleen. Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe vandaar de ellende.Als alleen in het hoge toerengebied het viertakten voorkomt monteer dan een kleinere sproeier en ga proefrijden.Bij elke verandering aan je carburator moet je noteren wat je gedaan hebt en hoe hij nu reageert.
Succes met het afstellen
Peterl
Succes met het afstellen
Peterl
Re: 4 takten
Vermoedelijk kleinere sproeier / zuiniger afstellenMobyLars schreef:Even een snelle vraag wat betreft viertakten...
Mijn mobylette had erg last van viertakten wanneer ik ongeveer 30/40 km/h reed. Ik heb toen ergens gelezen dat dit komt door teveel brandstof in het mengsel zit en dat wanneer ik mijn vlotternaald zou afstellen dit zou verminderen omdat er dan minder brandstof in het mengsel komt. Nu heb ik dit gedaan er werkt het erg goed. Hij heeft er veel minder last van. Nu viertakt hij alleen nog als ik tussen de 45/50 km/h rijd. Komt dit dan omdat dit de maximale snelheid is of omdat er nog altijd teveel brandstof in het mengsel zit? Anders ga ik hem nog iets zuiniger afstellen.
Alvast bedankt!
Mvg,
Lars
Re: 4 takten
Peterl schreef:
Bedankt,
Ruud
Dat wist ik niet, hoe werkt dat precies?Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe
Bedankt,
Ruud
Re: 4 takten
Dit is een van de basiswetten uit de natuurkunde.In de carburateur zitten daarom aanpassingen om dit niet of zomin mogelijk te laten gebeuren.
1e stationair gedeelte
2e afschuining van de gasschuif
3e naald aan de gasschuif ( Bing)
4e remluchtsproeier
5e hoofdsproeier wat eigenlijk een doseur is.
De basis afstelling is altijd de vlotterhoogte want alle andere afstellingen zijn hiervan afhankelijk.
Peterl
De natuurkundige wet is de wet van Bernoulli welke vaak met de vleugels van een vliegtuig i.v.wordt gebracht.
1e stationair gedeelte
2e afschuining van de gasschuif
3e naald aan de gasschuif ( Bing)
4e remluchtsproeier
5e hoofdsproeier wat eigenlijk een doseur is.
De basis afstelling is altijd de vlotterhoogte want alle andere afstellingen zijn hiervan afhankelijk.
Peterl
De natuurkundige wet is de wet van Bernoulli welke vaak met de vleugels van een vliegtuig i.v.wordt gebracht.
Re: 4 takten
Het lijkt inderdaad te kloppen,
ik had me nooit gerealiseerd dat de werking van de venturi is gebaseerd op de wet van Bernouilli!
Ik wil het nog eens rustig narekenen.
Bedankt,
Ruud
ik had me nooit gerealiseerd dat de werking van de venturi is gebaseerd op de wet van Bernouilli!
Ik wil het nog eens rustig narekenen.
Bedankt,
Ruud
Re: 4 takten
Lang geleden tijdens mijn werktuigbouwkundige opleiding ben ik met fysische transportverschijnselen doodgegooid. Bernouilli en Euler werden in dat vak veelvuldig geciteerd en gebruikt.
Een mooie animatie en berekening van de eindsnelheid V2 trof ik aan op een site van de universiteit Twente.
Vanaf MBO aardig te volgen.
http://www.olo.twenteacademy.nl/vakken/ ... werpen/741
Harrie
Een mooie animatie en berekening van de eindsnelheid V2 trof ik aan op een site van de universiteit Twente.
Vanaf MBO aardig te volgen.
http://www.olo.twenteacademy.nl/vakken/ ... werpen/741
Harrie
Re: 4 takten
peterl schreef:Viertakten komt voor doordat de verhouding lucht-brandstof te rijk is. we mengen een vloeistof met een gas en dit geeft de probleen. Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe vandaar de ellende.Als alleen in het hoge toerengebied het viertakten voorkomt monteer dan een kleinere sproeier en ga proefrijden.Bij elke verandering aan je carburator moet je noteren wat je gedaan hebt en hoe hij nu reageert.
Succes met het afstellen
Peterl
Bedankt voor de tip! Ik zal het eens gaan uitproberen door de vlotter aan te passen. Mocht dit niet lukken ga ik eens een andere sproeier monteren. Waar kan ik deze sproeiers krijgen en hoe zie ik welke er nu in mijn carburateur zit?
Re: 4 takten
op de schroefkant of op de zijkant van de sproeier staat een nummer. soms niet goed duidelijk. heel goed kijken, eventueel met vergrootglas.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 01 feb 2015, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 4 takten
Als alle deelgebieden van de carburateur goed functioneren is alleen nog de sproeier aan de beurt om gecorrigeerd te worden.
De maat staat op de sproeier ,midden op of aan de zijkant. er zijn verschillende series bijv. 18 t/m 25 ,k76 t/m 80 en 195 t/m 225
succes met het afstellen
Peterl
De maat staat op de sproeier ,midden op of aan de zijkant. er zijn verschillende series bijv. 18 t/m 25 ,k76 t/m 80 en 195 t/m 225
succes met het afstellen
Peterl
Re: 4 takten
Ik heb veel soorten sproeiers op voorraad
Gr Polle
Gr Polle
Re: 4 takten
Het enigste wat in de sproeier staat geslagen is op de onderkant K80. Welke maat is dit dan? En welke maat zou ik dan nu moeten proberen? Of staat K80 voor het type sproeier?
Re: 4 takten
Zoals reeds in dit topic aangegeven door P. Langemeijer: dit is de maat en van klein naar groot bestaat: K76, K78, K80.MobyLars schreef:Het enigste wat in de sproeier staat geslagen is op de onderkant K80. Welke maat is dit dan? En welke maat zou ik dan nu moeten proberen? Of staat K80 voor het type sproeier?
Ik zou K78 of K76 proberen.
Gr. Joop
( o.a. vermoedelijk te koop bij Fa. Leertouwer te Soest of wellicht via info@pantin.nl )
Re: 4 takten
Ik heb voldoende sproeiers 80, maar de sproeiers 78 en 76 heb ik net voldoende voor testactiviteiten.
Ik zou dus bij Leertouwer informeren.
Harrie (info-At-pantin dot pantin dot nl)
Ik zou dus bij Leertouwer informeren.
Harrie (info-At-pantin dot pantin dot nl)
- australman
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: 4 takten
Hoi,probeer eerst eens een zelfde maat sproeier,maar dan een nieuwe.Als een vorige eigenaar er met een staaldraadje in heeft zitten raggen
is hij al gauw een paar nummers groter geworden.
Hans
is hij al gauw een paar nummers groter geworden.
Hans
Re: 4 takten
Ik zou alle drie de maten ( 76/78/80 ) kopen, kun je alles uitproberen. Steeds 1 sproeier aanvoeren schiet niet op.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: 4 takten
Goed het kleurtje van je bougie in de gaten houden, deze geeft mooi weer hoe de afstelling staat.
Mooi koffiebruin kleurtje is het mooist, wit is te arm ,zwart te rijk.
Leuk werk, succes.
Vrgr Gerard
Mooi koffiebruin kleurtje is het mooist, wit is te arm ,zwart te rijk.
Leuk werk, succes.
Vrgr Gerard
Re: 4 takten
lastig dat Gurtner verschillende reeksen gebruikt ik heb de 80 vervangen door een 19 lijkt gek maar ik geloof dat 19 weer overeenkomt met 76 succes, LolleGROENEKAN schreef:Ik zou alle drie de maten ( 76/78/80 ) kopen, kun je alles uitproberen. Steeds 1 sproeier aanvoeren schiet niet op.
Re: 4 takten
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal inderdaad meteen alle 3 de sproeiers nemen en dan de kleur van de bougie in de gaten houden.
Re: 4 takten
Er staat ergens op het het forum een lijst met alle sproeiers dacht ik.
Maar ik vind hem niet terug.
Henk heeft hem zeker.
Henk kan jij deze even posten
Alvast bedankt
Gr Polle
Maar ik vind hem niet terug.
Henk heeft hem zeker.
Henk kan jij deze even posten
Alvast bedankt
Gr Polle
Re: 4 takten
Klopt polle, maar daar staat k76,k78 en k80 niet tussen!!!
Re: 4 takten
De k76,78 en 80 sproeiers zijn speciaal gemaakt voor de Nederlandse markt en wijken af van de reguliere aanduiding.
Peterl
Peterl
Re: 4 takten
Ik heb die kleine maten alleen nog beschikbaar voor eigen testgebruik.Polle schreef:Er staat ergens op het het forum een lijst met alle sproeiers dacht ik.
Maar ik vind hem niet terug.
Henk heeft hem zeker.
Henk kan jij deze even posten
Alvast bedankt
Gr Polle
K80 heb ik nog volop.
Harrie
Re: 4 takten
Ik heb gister een testrit gemaakt met een andere K80 sproeier die ik nog had liggen uit een oude carburateur. Nu loopt hij perfect en is de bougie ook mooi bruin gekleurd.
Dan was de oude sproeier waarschijnlijk toch ooit een doorgeprikt. Bedankt voor de tips!
Dan was de oude sproeier waarschijnlijk toch ooit een doorgeprikt. Bedankt voor de tips!