AV 88 verliest vermogen
AV 88 verliest vermogen
Ik ben enkele weken geleden beginnen prullen aan een mobylette av88.
Dit ging gepaard met het afschuimen van fora voor elk probleem waar ik op stuitte. Door deze internetomzwervingen heb ik al heel wat geleerd over het brommertje en ondertussen heb ik elk onderdeel ook al wel open gehad!
Tot nu toe heb ik voor elk probleem een oplossing gevonden tot nu:
Ik heb vorige week een externe bobine, nieuwe interne primaire spoel en een externe condensator van Henk van Kessel geinstalleerd.
Die avond heb ik meteen een testrit van een halfuurtje gedaan en alles verliep vlot.
Ook de dag nadien reed ik een toertje van ongeveer 10km, ook zonder problemen
Diezelfde dag, maar dan in de avond vertrok ik weer voor een ritje maar na een kleine kilometer begon mijn vermogen te dalen van 45 km/u naar 40,35,30,20, tot hij uiteindelijk stil viel. Ik stapte af, bekeek de boel even en kon weer starten maar na 100m was het weer gedaan.
Daarop heb ik:
- de carburateur er af gehaald, uitgekuist (kwam wel wat vuil uit) en de vlotter gecontroleerd (leek me allemaal goed)
- de brandstof er uit laten lopen en de tank nog eens doorgeblazen (had eerst wat last van roest in de tank, maar is er ondertussen uit)
- nieuwe brandstof er in
- de uitlaat ontkoold
Na al deze stappen had ik telkens een mooi vermogen maar dit viel dan na een 200-500 tal meter weer terug zoals voordien beschreven.
Heeft iemand nog een idee waar dit aan zou kunnen liggen. Ik vind niets meer op het internet...
Alvast bedankt!
Rik
Dit ging gepaard met het afschuimen van fora voor elk probleem waar ik op stuitte. Door deze internetomzwervingen heb ik al heel wat geleerd over het brommertje en ondertussen heb ik elk onderdeel ook al wel open gehad!
Tot nu toe heb ik voor elk probleem een oplossing gevonden tot nu:
Ik heb vorige week een externe bobine, nieuwe interne primaire spoel en een externe condensator van Henk van Kessel geinstalleerd.
Die avond heb ik meteen een testrit van een halfuurtje gedaan en alles verliep vlot.
Ook de dag nadien reed ik een toertje van ongeveer 10km, ook zonder problemen
Diezelfde dag, maar dan in de avond vertrok ik weer voor een ritje maar na een kleine kilometer begon mijn vermogen te dalen van 45 km/u naar 40,35,30,20, tot hij uiteindelijk stil viel. Ik stapte af, bekeek de boel even en kon weer starten maar na 100m was het weer gedaan.
Daarop heb ik:
- de carburateur er af gehaald, uitgekuist (kwam wel wat vuil uit) en de vlotter gecontroleerd (leek me allemaal goed)
- de brandstof er uit laten lopen en de tank nog eens doorgeblazen (had eerst wat last van roest in de tank, maar is er ondertussen uit)
- nieuwe brandstof er in
- de uitlaat ontkoold
Na al deze stappen had ik telkens een mooi vermogen maar dit viel dan na een 200-500 tal meter weer terug zoals voordien beschreven.
Heeft iemand nog een idee waar dit aan zou kunnen liggen. Ik vind niets meer op het internet...
Alvast bedankt!
Rik
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AV 88 verliest vermogen
Lijkt toch een brandstof probleem te zijn. Als je je benzinekraan dicht draait stopt je bromfiets ook vrij snel. Daar lijkt het op.
Probeer eens als de bromfiets stopt je choke in te trekken en kijk eens of je dan nog iets verder kan komen. Dan weet je zeker dat het probleem in brandstof gerelateerd is.
Probeer eens als de bromfiets stopt je choke in te trekken en kijk eens of je dan nog iets verder kan komen. Dan weet je zeker dat het probleem in brandstof gerelateerd is.
Re: AV 88 verliest vermogen
Er kan nog heel fijne roest achterblijven, als je denkt, dat je tank schoon is. Heb je een extra benzinefilter tussen je benzineslang gestopt? Zo niet, doen. Eigenlijk verplichte kost, bij een oude Moby.
Re: AV 88 verliest vermogen
Er zit geen benzinefilter tussen.
Ik koop er een van de dagen een en hoop dat dat de oplossing is! (zou een gemakkelijke oplossing zijn)
Alvast bedankt!
Ik koop er een van de dagen een en hoop dat dat de oplossing is! (zou een gemakkelijke oplossing zijn)
Alvast bedankt!
- australman
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: AV 88 verliest vermogen
Ontluchtingsgaatje benzinedop open?
Hans
Hans
Re: AV 88 verliest vermogen
De beste filters zijn die met een papieren filterelement. Die zijn wel vaak wat groter. Als je er zo één kan vinden, die past, doen! De gaatje en kanaaltjes in de carburateur zijn zo klein, dat ze echt snel verstoppen. Maak je cerburateur nog een keer schoon, voordat je benzine door het filter laat stromen. Tegen een bestaande verstopping helpt een filter niet, maar het beschermd een schone carburateur beter tegen een nieuwe verstopping.
Re: AV 88 verliest vermogen
Net een filtertje (een met een gaasje, met een papiertje vond ik niet) geplaatst + tank helemaal vol benzine (zodat de eventuele roestdeeltjes goed verspreid zijn)
Hij rijdt nu wel beter: optrekken deed ie vlot naar 45 en bleef ook langer dan voordien op snelheid.
Aan het einde van't ritje van 2 km viel ie wel weer terug naar 30. Daar bleef hij dan hangen (hij valt dus niet meer stil).
Er is dus verbetering maar nog niet opgelost...
Ontluchtingsgaatje is open, kan ik vlot door blazen
Hij rijdt nu wel beter: optrekken deed ie vlot naar 45 en bleef ook langer dan voordien op snelheid.
Aan het einde van't ritje van 2 km viel ie wel weer terug naar 30. Daar bleef hij dan hangen (hij valt dus niet meer stil).
Er is dus verbetering maar nog niet opgelost...
Ontluchtingsgaatje is open, kan ik vlot door blazen
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AV 88 verliest vermogen
Heb je dat choke trucje van mij nog geprobeerd om te zien wat er dan gebeurd?
Niet dat dat een oplossing is natuurlijk Maar om echt zeker te zijn dat het echt de brandstof is.
Wat is trouwens de kleur van de bougie als je zo'n tijd 30 gereden hebt?
Niet dat dat een oplossing is natuurlijk Maar om echt zeker te zijn dat het echt de brandstof is.
Wat is trouwens de kleur van de bougie als je zo'n tijd 30 gereden hebt?
Re: AV 88 verliest vermogen
Ik vermoed toch roestdeeltjes
dat zijn rotdingen, tank een coating geven is de enige oplossing.
ben je gelijk van de troep af
Gr Polle
dat zijn rotdingen, tank een coating geven is de enige oplossing.
ben je gelijk van de troep af
Gr Polle
Re: AV 88 verliest vermogen
Het choke-trucje heb ik nog niet gedaan. Hij is ook niet meer echt stilgevallen, enkel wat trager beginnen rijden dus kan ik ook niet meer proberen denk ik.
Deze zaterdag hang ik er een extern tankje op en dan weet ik het normaal meteen.
De bougie is tot nu toe altijd netjes lichtbruin geweest.
Ik hou jullie op de hoogte
Deze zaterdag hang ik er een extern tankje op en dan weet ik het normaal meteen.
De bougie is tot nu toe altijd netjes lichtbruin geweest.
Ik hou jullie op de hoogte
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AV 88 verliest vermogen
Lichtbruin zeg je? Dat zou betekenen dat het gasmengsel in orde blijft en dat het geen brandstof probleem is Dat spreekt de eerder conclusies tegen. Maar wat kan anders een dergelijk gedrag veroorzaken.... Lastig, ik vind de klachten niet wijzen naar de ontsteking. Interessant geval dit
Hou ons op de hoote
Hou ons op de hoote
Re: AV 88 verliest vermogen
Zaterdag wat onderhoudswerken gedaan:
Tank nog een nacht laten weken met azijn voor nog roest weg te krijgen, dan 5 keer gevuld met water en telkens uitgezogen met een waterzuiger (om de roestdelen die onder de uitgang van de tank zitten ook weg te krijgen. Dat spoelen heb ik gedaan tot ik geen roestdelen meer zag zweven in de tank.
Dan twee keer gespoeld met brandstof + nieuwe er in.
Nieuwe (fijnere) filter tussen de tank en de carburator (tussen het slangetje).
Carburator weer gepoetst.
(en nieuwe handvaten en buitenbanden maar dat doet natuurlijk niks aan mijn probleem)
En: hij trekt nog steeds naar 40-45 en valt dan na een tijd terug naar 30.
Eerlijkheidshalve moet ik de bougie voor de zekerheid nog een keer nakijken of het zeker nog bruin is.
Ik heb de afgelopen dagen mijn hoofd weer gebroken en zou het probleem hier kunnen zitten:
De problemen zijn begonnen toen ik een nieuwe primaire spoel en een externe spoel heb geplaatst. Daarvoor bleef het vermogen constant (zij het voor maar één kilometer aangezien de boel toen te warm werd en oversloeg en ik een halfuur moest wachten tot alles afgekoeld was).
Zou het kunnen dat:
-de ontsteking niet 100 procent juist staat (maar dan zou ik in de eerste plaats toch al niet aan 45 km/u geraken?)
-ik een foute bedrading heb gebruikt van mijn primaire spoel naar de externe (misschien moet het een koperdraad zijn van een bepaalde dikte?)
-...?
Nu het mooie weer in het land is kriebelt het natuurlijk des te meer om alles in orde te hebben
Tank nog een nacht laten weken met azijn voor nog roest weg te krijgen, dan 5 keer gevuld met water en telkens uitgezogen met een waterzuiger (om de roestdelen die onder de uitgang van de tank zitten ook weg te krijgen. Dat spoelen heb ik gedaan tot ik geen roestdelen meer zag zweven in de tank.
Dan twee keer gespoeld met brandstof + nieuwe er in.
Nieuwe (fijnere) filter tussen de tank en de carburator (tussen het slangetje).
Carburator weer gepoetst.
(en nieuwe handvaten en buitenbanden maar dat doet natuurlijk niks aan mijn probleem)
En: hij trekt nog steeds naar 40-45 en valt dan na een tijd terug naar 30.
Eerlijkheidshalve moet ik de bougie voor de zekerheid nog een keer nakijken of het zeker nog bruin is.
Ik heb de afgelopen dagen mijn hoofd weer gebroken en zou het probleem hier kunnen zitten:
De problemen zijn begonnen toen ik een nieuwe primaire spoel en een externe spoel heb geplaatst. Daarvoor bleef het vermogen constant (zij het voor maar één kilometer aangezien de boel toen te warm werd en oversloeg en ik een halfuur moest wachten tot alles afgekoeld was).
Zou het kunnen dat:
-de ontsteking niet 100 procent juist staat (maar dan zou ik in de eerste plaats toch al niet aan 45 km/u geraken?)
-ik een foute bedrading heb gebruikt van mijn primaire spoel naar de externe (misschien moet het een koperdraad zijn van een bepaalde dikte?)
-...?
Nu het mooie weer in het land is kriebelt het natuurlijk des te meer om alles in orde te hebben
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AV 88 verliest vermogen
Bij mijn weten maakt de bedrading niet zoveel uit. Gewoon niet te dun en goed geïsoleerd.
Als het probleem warmte is en het is ontsteking gerelateerd, denk ik al snel aan de condensator. Hoe zit het daarmee? De volgende kandidaat zou de bobine dan zijn. Die kan intern ook warm worden en door gaan slaan. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de voedingsspoel het probleem is.
Heb je een goede aardedraad van bobine naar motorblok? Ik kan me niet voorstellen dat dat meer problemen geeft met een warmer blok, maar ik noem het toch maar.
Als het probleem warmte is en het is ontsteking gerelateerd, denk ik al snel aan de condensator. Hoe zit het daarmee? De volgende kandidaat zou de bobine dan zijn. Die kan intern ook warm worden en door gaan slaan. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de voedingsspoel het probleem is.
Heb je een goede aardedraad van bobine naar motorblok? Ik kan me niet voorstellen dat dat meer problemen geeft met een warmer blok, maar ik noem het toch maar.
Re: AV 88 verliest vermogen
Condensator is samen met de voedingsspoel en de externe spoel vervangen (door een externe condensator van Henk Van Kessel)
De externe spoel wordt geaard door de montagebouten en die hangen dan weer met de aardingskabel vast aan het motorblok...
De externe spoel wordt geaard door de montagebouten en die hangen dan weer met de aardingskabel vast aan het motorblok...
Re: AV 88 verliest vermogen
Onsteking niet goed af gesteld dan kan hij ook warm worden , bogie kan ook rare dingen doen ook
Waneer hij nieuw is , moby s het kan zoms zo moeilijk zijn het zijn net mensen ,brommer kun je
even weg zetten mensen?
Waneer hij nieuw is , moby s het kan zoms zo moeilijk zijn het zijn net mensen ,brommer kun je
even weg zetten mensen?
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AV 88 verliest vermogen
Ook nieuwe onderdelen kunnen helaas stuk zijn. Houd daar altijd rekening meeRikL schreef:Condensator is samen met de voedingsspoel en de externe spoel vervangen (door een externe condensator van Henk Van Kessel)
Verder ben ik ook een beetje door de ideeën. Misschien inderdaad oververhitting. Dan verlies je ook vermogen. Oververhitting duurt even voordat je dat hebt. Dat zou je moeten merken aan de temperatuur van het blok.
Bekijk hoe dan ook de bougiekleur direct nadat je je vermogenverlies hebt gehad.
Re: AV 88 verliest vermogen
Als het ontstekingstijstip onjuist staat: te late ontsteking dan wordt de motor warm; ook als de verkeerde benzine wordt gebruikt.
Gebruik mengsmering 1:40 of 1:35.
Hoe staat jouw ontsteking eigenlijk afgesteld?
Harrie
Gebruik mengsmering 1:40 of 1:35.
Hoe staat jouw ontsteking eigenlijk afgesteld?
Harrie
Re: AV 88 verliest vermogen
Goed, lang stil gebleven.
Ik heb net probleemloos een 40-tal minuten rondgereden (inclusief 2 bruggen over autosnelwegen). (Joepie!!)
Wat heb ik ondertussen nog gedaan:
-Tank weeral gespoeld en doorgeblazen
-fijne filter ertussen
-nieuw benzinekraantje
-nieuwe v-snaar
en waar het probleem waarschijnlijk lag: de timing opnieuw ingesteld. (staat nu op ongeveer 1.5 mm ('ongeveer' want ik heb geen timing-tool (gebruikte net een doorboorde bougie met een spijker en een schuifmaat en het heeft dan toch maar gewerkt)))
Ik denk dat hij inderdaad te laat stond waardoor blok warm werd en niet goed meer trok.
BEDANKT om allemaal mee te denken. Laat 't goede weer maar komen.
Ik heb net probleemloos een 40-tal minuten rondgereden (inclusief 2 bruggen over autosnelwegen). (Joepie!!)
Wat heb ik ondertussen nog gedaan:
-Tank weeral gespoeld en doorgeblazen
-fijne filter ertussen
-nieuw benzinekraantje
-nieuwe v-snaar
en waar het probleem waarschijnlijk lag: de timing opnieuw ingesteld. (staat nu op ongeveer 1.5 mm ('ongeveer' want ik heb geen timing-tool (gebruikte net een doorboorde bougie met een spijker en een schuifmaat en het heeft dan toch maar gewerkt)))
Ik denk dat hij inderdaad te laat stond waardoor blok warm werd en niet goed meer trok.
BEDANKT om allemaal mee te denken. Laat 't goede weer maar komen.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: AV 88 verliest vermogen
Afgesteld op 1.5mm?! En hoe hard loopt ie nu dan? Bij mijn weten moet de voorontsteking afgesteld worden op 2.8mm voor het bovenste punt. Ik stel ook altijd af op dezelfde manier als jij deed, prima te doen.
Maar goed: met 1.5mm zit je nog steeds te laat hoor; de zuiger gaat dan alweer naar beneden op moment van ontbranden en je verliest ontzettend veel nuttige energie (wat vanzelfsprekend wordt omgezet naar warmte, ook niet best).
Die van mij heeft ook een tijdje verkeerd gestaan, omdat ie steeds verliep en dan ging ie (meen ik me te herrinneren) naar 1.3mm bdp. Ik reed dan nog een krappe 25km/h met als gevolg een verkleurde uitlaatbocht van de hitte. Na afstellen op 2.8mm bdp reed ik weer netjes 50. Zelf stel ik af op 2.5mm bdp, ik heb dan nét wat meer trekkracht. Iets eerder afstellen (bijvoorbeeld 3.1mm bdp) zou volgens mijn beredenering moeten resulteren in een íets hogere topsnelheid (immers: zuiger gaat sneller op en neer en ontbrandingstijd blijft gelijk, dus dan zou de voorontsteking iets eerder moeten staan).
Het beste zou een variabel ontstekingstijdstip zijn (CDI's van tegenwoordig - elektrische ontsteking), maar dat is bij deze mechanische voorontstekingen natuurlijk niet mogelijk. Denk dat als compromis tussen trekkracht en topsnelheid is gekozen voor 2.8mm bdp.
Marco
Maar goed: met 1.5mm zit je nog steeds te laat hoor; de zuiger gaat dan alweer naar beneden op moment van ontbranden en je verliest ontzettend veel nuttige energie (wat vanzelfsprekend wordt omgezet naar warmte, ook niet best).
Die van mij heeft ook een tijdje verkeerd gestaan, omdat ie steeds verliep en dan ging ie (meen ik me te herrinneren) naar 1.3mm bdp. Ik reed dan nog een krappe 25km/h met als gevolg een verkleurde uitlaatbocht van de hitte. Na afstellen op 2.8mm bdp reed ik weer netjes 50. Zelf stel ik af op 2.5mm bdp, ik heb dan nét wat meer trekkracht. Iets eerder afstellen (bijvoorbeeld 3.1mm bdp) zou volgens mijn beredenering moeten resulteren in een íets hogere topsnelheid (immers: zuiger gaat sneller op en neer en ontbrandingstijd blijft gelijk, dus dan zou de voorontsteking iets eerder moeten staan).
Het beste zou een variabel ontstekingstijdstip zijn (CDI's van tegenwoordig - elektrische ontsteking), maar dat is bij deze mechanische voorontstekingen natuurlijk niet mogelijk. Denk dat als compromis tussen trekkracht en topsnelheid is gekozen voor 2.8mm bdp.
Marco
Re: AV 88 verliest vermogen
- je ontsteking later zetten, wat voor effect bereik je hier mee.
de acceleratie neemt af, de motor gemakkelijker door in toeren, bij veel te late ontsteking, kan gat in de zuiger het gevolg zijn.
- je ontsteking vroeger zetten, wat voor effect heeft dit.
de acceleratie neemt toe, maar loopt bij te vroege tegen detonatie aan (voelt aan als tegen muur aanlopen)
- hoe kan je merken dat je ontsteking te vroeg of te laat staat
Acceleratie is optimaal, motor loopt goed doorin toeren, motor blijft het koelste.
Zowel bij een te late ontsteking als een te vroege wordt de energie niet maximaal omgezet in neerwaartse druk, maar gaat deels verloren in warmte.
de acceleratie neemt af, de motor gemakkelijker door in toeren, bij veel te late ontsteking, kan gat in de zuiger het gevolg zijn.
- je ontsteking vroeger zetten, wat voor effect heeft dit.
de acceleratie neemt toe, maar loopt bij te vroege tegen detonatie aan (voelt aan als tegen muur aanlopen)
- hoe kan je merken dat je ontsteking te vroeg of te laat staat
Acceleratie is optimaal, motor loopt goed doorin toeren, motor blijft het koelste.
Zowel bij een te late ontsteking als een te vroege wordt de energie niet maximaal omgezet in neerwaartse druk, maar gaat deels verloren in warmte.
Re: AV 88 verliest vermogen
Beste Marco,KapteinBeun schreef: Afgesteld op 1.5mm?! Bij mijn weten moet de voorontsteking afgesteld worden op 2.8mm voor het bovenste punt.
Marco
De ontstekingstijdstippen zijn niet standaard 2,8 mm; aangezien de eindcompressie voor de verschillende modellen anders is.
Globale voorontstekingsinstelling:
Tot 1962: 2,8 mm.
Vanaf 1962: 2,5 mm.
Voor de variateurmodellen 1,5 mm.
Cady en M3-motor 1,5 mm.
Modellen jaren 70 zoals AV50 en AV40: 2mm.
Raadpleeg altijd je instructieboekje.
Harrie
Re: AV 88 verliest vermogen
Leuk lijstje voor Motobécane modellen:
Re: AV 88 verliest vermogen
Handige lijst, Joost!
Tjonge, ik wist niet dat er Mobylettes waren met slechts 0,8 tot 1 mm voorontsteking!
Groet,
Ruud
Tjonge, ik wist niet dat er Mobylettes waren met slechts 0,8 tot 1 mm voorontsteking!
Groet,
Ruud
Re: AV 88 verliest vermogen
En voordat ik dit lijstje vond, dacht ik, dat de AV3 het laatste ontstekingstijdstip had. De L75N is natuurlijk geen brommer, maar zou het misschien een zeer tamme en zuinige lichte motorfiets zijn? Of is de slag langer? De D75 heeft dan weer het vroegste tijdstip. Wat zijn de bepalende factoren voor de keuzes? Iemand enig idee!
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: AV 88 verliest vermogen
Aha, bedankt Harrie voor het verbeteren Zo leer ik ook elke keer weer wat bij .
Interessant om te zien dat variateurmodellen 1.5mm voorontsteking hebben, dan had ik zelf in ieder geval nooit kunnen bedenken.
Marco
Interessant om te zien dat variateurmodellen 1.5mm voorontsteking hebben, dan had ik zelf in ieder geval nooit kunnen bedenken.
Marco