Koppakking op AV3?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 06 aug 2010, 12:34

Hallo,

Ik ben in het gelukkige bezit van een prachtige Kaptein Mobylette AV3 uit 1949/1950. De brommer loopt uitstekend, maar lekt iets lucht tussen de cilinderkop en de cilinder. Nadat ik de cilinderkop heb gedemonteerd, de boel heb schoongemaakt en weer stevig en kruislings in elkaar geschroefd, is het lekje nog steeds aanwezig. Er zit dan ook geen koppakking op. Uit het technische specificatie-boekje, wat ik er ook bij heb, zie ik inderdaad geen koppakking in de uitgeslagen schets van de motor, terwijl de voetpakking wel duidelijk is getekend, dus pakkingen zijn niet vergeten in de tekening. Echter, in een reserveblokje dat ik heb, van 1951, zit wél een koppakking, van hetzelfde materiaal als de voetpakking: geïmpregneerd papier, ook met dezelfde merktekentjes als op de voetpakking, dus geen zelfgemaakte koppakking. Mijn vraag is dan ook: hoort er een koppakking op de Kaptein Mobylette AV3 uit 1949/50? En is dat dan een papieren pakking? Of misschien van metaal?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

M.v.g., Rudolf

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 06 aug 2010, 23:55

Hallo Rudolf,

Ik zal morgen kijken want ik heb ook nog een cilinder met cilinderkop liggen van een AV3.
De reactie komt morgen in de loop van de dag.

groetjes Carl

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 07 aug 2010, 08:55

Vanmorgen even gekeken naar de AV3 cilinder.
Als er een nieuwe pakking tussen hoord dan zou ik een dunne metalen nemen want er zit in je cilinderkop een rand die precies in de cilinder valt.

groeten Carl

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 07 aug 2010, 17:47

Dag Carl,

Bedankt voor je moeite om even te kijken. Ik dacht zelf ook dat een metalen pakking het beste zou zijn omdat het daar tussen de cilinder en de kop knap heet kan worden. Daarentegen, als papier goed klem zit, kan er geen zuurstof bij en kan het ook moeilijk verbranden (behalve een beetje langs de randen), dus een (geïmpregneerde) papieren koppakking zou ook nog gebruikt kunnen worden, en die ben ik dan ook tegengekomen in mijn reserveblok.

Maar ik was ook nog benieuwd of de Kaptein Mobylette AV3 van origine een koppakking bevat, ik dacht zelf eigenlijk van niet, omdat er geen koppakking op de uitgeslagen tekening in het specificatieboekje staat, en ik er ook geen in mijn eigen (onversleutelde) Mobylette tegenkwam.

Groeten,
Rudolf

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 07 aug 2010, 21:24

Eigenlijk dacht ik dat er bij de AV3 geen koppakking tussen zit omdat de rand in de cilinder valt.
Misschien wil een andere forumlid die dit wel weet zijn oordeel geven.

groetjes Carl

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door Donnie » 08 aug 2010, 07:15

Kijk op http://www.bibliotobec.org onder AV3 en je ziet geen koppakking.

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 08 aug 2010, 09:40

Inderdaat ik zie ook geen pakking.
Het is overgens wel een zeer interesante site, ik bezoek deze vaak en krijg daar meestal wel het antwoord op mijn vragen.

groetjes Carl

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 13 aug 2010, 22:23

Dank jullie wel voor de reacties.

Rudolf

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 21 okt 2010, 14:02

Hallo,

Inmiddels ben ik erachter dat het niet vanuit de cilinder (bij de rand tussen cilinder en cilinderkop) lekt, maar vanuit de uitlaatpoort. Ik had het dus verkeerd.

Er lekt namelijk rooklucht boven het koperkleurige buisje dat het verbindingskanaaltje vormt tussen de klep van de décompresseur in de kop en de uitlaatpoort. De lucht lekt dus vanuit de uitlaatpoort door dit buisje omhoog naar het grensvlak van de cilinder en de cilinderkop. En dan lijkt het net alsof de rand rondom de cilinder zelf lek is. Ik vond het al vreemd dat de compressie wel heel groot is. Dit lekje kan gelukkig niet zoveel kwaad, alleen dat het bij de vette smering langzaamaan een beetje bruin wordt tussen de koelribben.

Mvg, Ruud

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door rondjerijder » 15 nov 2010, 12:42

Dag Ruud,
Je "probleem" is wel van een paar maanden geleden maar ben je er al uit of heb je er mee leren leven?
Ik denk dat je ventiel in de decompresseur [wat een woord] een beetje lekt.
Als het niet te ver is uitgesleten kun je hem wel weer dichtslijpen hoor, zoals je doet bij het kleppen inslijpen van een viertakt.
Klein klusje, groot plezier.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 15 nov 2010, 19:40

Hallo Rondjerijder,

Ik ben er volgens mij al uit (en heb daar ook mee leren leven, haha). Maar wat jij oppert (lek ventiel van de decompresseur), als dat het geval zou zijn, zou dan niet ook de compressie wat minder zijn? Als het ventiel lek is, lekt het toch rechtstreeks van boven de zuiger naar buiten? Volgens mij lekt de lucht via de uitlaatpoort omhoog door het gangetje van de decompresseur en vindt het dan zijn weg naar buiten daar waar het gangetje van de cilinder in de kop overgaat. In dat geval hoor je wel (licht) geknetter, maar heb je geen verlies van compressie.

M. v. Gr., Ruud

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door rondjerijder » 15 nov 2010, 21:37

Als er geen compressie verlies is dan zal het goed zijn, wel wat vaker het blokje poetsen dus.
Wat betreft de koppakking, ik probeer zoveel mogelijk zonder te werken. Ook hier slijp ik de kop net zolang op de cilinder tot het past en afdicht. Alleen goed oppassen tot hoe hoog de zuiger komt, deze moet de kop niet raken natuurlijk.
Weet jij trouwens de fabrieks voorschrift inzake de voorontsteking?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 16 nov 2010, 23:08

Hoi Rondjerijder,

Ja, dat weet ik: 2,8 mm voor b.d.p. Deze informatie staat bij mij in het Technische Specificatie Boekje, dat bij mijn Kaptein Mobylette AV3 uit 1949/50 hoort.

Gr., Ruud

P.S.: Jij bent nogal een liefhebber van de slijptol, nietwaar?

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Koppakking op AV3?

Ongelezen bericht door rondjerijder » 16 nov 2010, 23:12

Zie eens aan 2.8mm voorontsteking, daar heb ik wat aan.
Was het maar te doen met een slijptol :roll:

Plaats reactie