Certificering mobylettes
Certificering mobylettes
Voor de meesten van de forumleden zal dit weinig zeggen.
Een brommer is al dan niet gekentekend, toch?
Maar wat als het exacte bouwjaar nodig is voor bijvoorbeeld uitvoer naar het buitenland? Op de papieren staat immers 2006 vermeld.
Je moet dan a.h.v. papieren aantonen dat die brommer inderdaad in dat jaar gemaakt of verkocht is.
Vaak is een aankoopbewijs of ingevuld garantieboekje voldoende, maar wat als dat ontbreekt?
In een dergelijk geval schrijf ik als coördinerend lid van Motobécane Club de France en als beheerder van het Kapteinmobylette Archief te Helmond
een certificaat (verklaring) uit over het bouwjaar en verdere bijzonderheden.
Tot nu toe accepteert de RDW dit, want deskundigheid op dit terrein zul je voornamelijk vinden bij oldtimer clubs.
Zijn er nog kosten verbonden aan een dergelijk certificaat?
Ja, een gering bedrag dat overigens in de pot van dit forum wordt gestort. Zojuist weer een bedrag van 8 Euro toegevoegd.
Harrie
Een brommer is al dan niet gekentekend, toch?
Maar wat als het exacte bouwjaar nodig is voor bijvoorbeeld uitvoer naar het buitenland? Op de papieren staat immers 2006 vermeld.
Je moet dan a.h.v. papieren aantonen dat die brommer inderdaad in dat jaar gemaakt of verkocht is.
Vaak is een aankoopbewijs of ingevuld garantieboekje voldoende, maar wat als dat ontbreekt?
In een dergelijk geval schrijf ik als coördinerend lid van Motobécane Club de France en als beheerder van het Kapteinmobylette Archief te Helmond
een certificaat (verklaring) uit over het bouwjaar en verdere bijzonderheden.
Tot nu toe accepteert de RDW dit, want deskundigheid op dit terrein zul je voornamelijk vinden bij oldtimer clubs.
Zijn er nog kosten verbonden aan een dergelijk certificaat?
Ja, een gering bedrag dat overigens in de pot van dit forum wordt gestort. Zojuist weer een bedrag van 8 Euro toegevoegd.
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 27 sep 2016, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Certificering mobylettes
Dat is goed om te weten, Harrie. Op het Britse forum zijn ook een aantal mensen, die een vergelijkbare functie hebben en al een aantal mensen goed geholpen hebben met het kentekenen van hun oude brommertjes.
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Certificering mobylettes
Is dit ook iets dat kan helpen bij het verkrijgen van een Nederlands kenteken bij een geïmporteerde buitenlandse bromfiets?
Re: Certificering mobylettes
Ja,
Bij een Franse bromfiets met variateur die men bij de RDW niet kende, heb ik aangetoond dat het om een cyclomoteur ging uit 1958.
Mooi certificaat volgens de keurmeester; er zat ook nog een leuke folder bij uit dat jaar.
Harrie
Bij een Franse bromfiets met variateur die men bij de RDW niet kende, heb ik aangetoond dat het om een cyclomoteur ging uit 1958.
Mooi certificaat volgens de keurmeester; er zat ook nog een leuke folder bij uit dat jaar.
Harrie
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Certificering mobylettes
Wat een topinitiatief!
Bedankt!
En daar gaan vast ook veel leden gebruik van maken en mee geholpen zijn.
Ik heb een sticky van je post gemaakt, zodat hij bovenaan blijft staan.
Bedankt!
En daar gaan vast ook veel leden gebruik van maken en mee geholpen zijn.
Ik heb een sticky van je post gemaakt, zodat hij bovenaan blijft staan.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Certificering mobylettes
Prachtig gedaan, wie weet kom ik ook langs voor mijn SP 98 wat exacte bouw/herkomst betreft mits nodig
Vrgr Gerard
Vrgr Gerard
Re: Certificering mobylettes
Niet nodig. De SP98 is bekend bij de RDW.
Ik wil die brommer wel keer bekijken. Je kunt natuurlijk ook wat foto's toesturen zodat ik kan kijken welke versie en jaar, maar dat zal jij ondertussen ook wel weten.
Harrie
Ik wil die brommer wel keer bekijken. Je kunt natuurlijk ook wat foto's toesturen zodat ik kan kijken welke versie en jaar, maar dat zal jij ondertussen ook wel weten.
Harrie
Re: Certificering mobylettes
Hallo Gerard, kom je met je SP98 zondag 2 augustus naar de Moby Toerrit ? Groet, Joop
Re: Certificering mobylettes
Volgens mij neemt Gerard hem mee in een houten krat.
Nietwaar Gerard
Gr Polle
Nietwaar Gerard
Gr Polle
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Certificering mobylettes
Inderdaad, hij ligt uitelkander, zal wel een krat worden
Vrgr Gerard
Heb wel foto,s zodra ik weer thuis ben, stuur ik je deze toe.
Nu ik mij herinner had je sp 98 al gezien immers ik jouw( Harry ) het advies gevraagd had over aanschaf sp 98.
Misschien weet je nog, overgenomen uit België voorbij Luik.
Maakt ook allemaal niet uit, foto's komen.
Vrgr Gerard
Heb wel foto,s zodra ik weer thuis ben, stuur ik je deze toe.
Nu ik mij herinner had je sp 98 al gezien immers ik jouw( Harry ) het advies gevraagd had over aanschaf sp 98.
Misschien weet je nog, overgenomen uit België voorbij Luik.
Maakt ook allemaal niet uit, foto's komen.
Re: Certificering mobylettes
Hallo Gerard,
Een foto van het geheel is vaak te optimistisch. In de praktijk valt de status van de losse onderdelen vaak tegen.
Ik ben benieuwd.
Harrie
Een foto van het geheel is vaak te optimistisch. In de praktijk valt de status van de losse onderdelen vaak tegen.
Ik ben benieuwd.
Harrie
Re: Certificering mobylettes
Hallo Harrie.
Ik ben net lid van het forum zoals je weet.
En lees net jouw onderwerp: certificering en vond het een zeer nuttig stukje en service.
Ik moet mijn s2 uit 1955 laten keuren als deze klaar is, en zou dus graag gebruik willen maken van uw diensten als dat kan.
Maar wat heeft u allemaal nodig om dit te kunnen doen?
Alvast bedankt.
Gegroet Patrick
Ik ben net lid van het forum zoals je weet.
En lees net jouw onderwerp: certificering en vond het een zeer nuttig stukje en service.
Ik moet mijn s2 uit 1955 laten keuren als deze klaar is, en zou dus graag gebruik willen maken van uw diensten als dat kan.
Maar wat heeft u allemaal nodig om dit te kunnen doen?
Alvast bedankt.
Gegroet Patrick
Re: Certificering mobylettes
Hallo Patrick,
Voor een S2 uit 1955 is dat eigenlijk niet nodig.
Je hebt een Fabrikant, modeltype, bouwjaar, frame- en motornummer.
Het type s2 is bekend in Nederland bij de RDW.
Zorg wel dat de brommer rijwieltechnisch in orde is:
Niet te veel geluid en vermogen. Verder goede remmen (geen twee velgremmen - Wet 1956), werkende verlichting, goede trappers, banden met profiel en niet te vergeten een bel.
Zet er ook een spiegel, niet omdat het moet, maar omdat dat gewoon veiliger rijdt.
Je kunt de brommer laten keuren als snorfiets of bromfiets. Voor details: zie www.rdw.nl.
Groet,
H.
Voor een S2 uit 1955 is dat eigenlijk niet nodig.
Je hebt een Fabrikant, modeltype, bouwjaar, frame- en motornummer.
Het type s2 is bekend in Nederland bij de RDW.
Zorg wel dat de brommer rijwieltechnisch in orde is:
Niet te veel geluid en vermogen. Verder goede remmen (geen twee velgremmen - Wet 1956), werkende verlichting, goede trappers, banden met profiel en niet te vergeten een bel.
Zet er ook een spiegel, niet omdat het moet, maar omdat dat gewoon veiliger rijdt.
Je kunt de brommer laten keuren als snorfiets of bromfiets. Voor details: zie www.rdw.nl.
Groet,
H.
Re: Certificering mobylettes
Hallo harrie.
Bedankt voor de informatie en tips.
Gegroet Patrick
Bedankt voor de informatie en tips.
Gegroet Patrick
Re: Certificering mobylettes
Hallo,
ik heb net een MBK ( mobylette ) 150 S gekoocht uit '87.
De vorige eigenaar zijn gelijkvormigheidsattest is uit '91.
Hoe kan ik alsnog bewijzen dat de brommer uit '87 is ?
Serie nummer is 05600695
Grjs Angelica
ik heb net een MBK ( mobylette ) 150 S gekoocht uit '87.
De vorige eigenaar zijn gelijkvormigheidsattest is uit '91.
Hoe kan ik alsnog bewijzen dat de brommer uit '87 is ?
Serie nummer is 05600695
Grjs Angelica
Re: Certificering mobylettes
Ik ga vandaag mijn eerste mobylette ophalen, helaas zijn hier geen papieren bij. Harrie, geld je aanbod voor het maken van een certificaat nog?
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Certificering mobylettes
Even voor de duidelijkheid. Ga je hem vandaag wel of niet kopen? Ik lees ergens anders dat het niet door gaat vandaar..
Dan hoeft “Harrie” geen moeite te doen
Re: Certificering mobylettes
Hallo Jan-Evert,
Een certificaat voor een bekende standaard brommer, waarvan je alle gegevens op de Tobec-website kunt vinden, is onzin.
Dat certificaat is alleen nodig in uitzonderingsgevallen.
Groet,
Henk
Een certificaat voor een bekende standaard brommer, waarvan je alle gegevens op de Tobec-website kunt vinden, is onzin.
Dat certificaat is alleen nodig in uitzonderingsgevallen.
Groet,
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 03 aug 2019, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Certificering mobylettes
JanmobyEvert schreef: ↑03 aug 2019, 11:47Even voor de duidelijkheid. Ga je hem vandaag wel of niet kopen? Ik lees ergens anders dat het niet door gaat vandaar..
Dan hoeft “Harrie” geen moeite te doen
Nee Harrie hoeft geen moeite meer te doen voor als nog. Je kunt beter vooraf informeren dan achteraf
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Certificering mobylettes
Hallo Harry en anderen,
Mijn naam is Frank van der Jagt.
Ik ben nagelnieuw op het forum en sinds vorige week happy eigenaar van een Kaptein Mobylette e.e.g. (die overigens nog niet rijdt).
Naast de Mobylette heb ik nog een Batavus Mot-o-Mat, een Aprillia Classic 50 en een Kreidler RMC-S. De Batavus is de enige die momenteel rijdt, de Kreidler wordt gaandeweg weer opgebouwd, en de Aprillia wacht op zn restauratie tot ik écht weer tijd heb want dat is een flinke klus.
Ik was op verkenning op het forum en kwam onder andere dit topic tegen en dat klonk direct interessant.
Waarom? Ik heb dus sinds vorige week zoals gezegd een Kaptein Mobylette gelukkig al voorzien van een kenteken, volgens het kenteken stamt deze uit 1977.
Echter volgens de vorige eigenaar is ie van eind jaren 60 nu ben ik natuurlijk wel benieuwd wat nu juist is.
Ik ben er wel achter dat de bromfiets in 2005 is geïmporteerd naar NL (staat ook op het kentekenbewijs).
Het kenteken is overigens 77-DLG-6
Welke informatie / foto's heb je nodig om het juiste bouwjaar te kunnen achterhalen en eventueel een certificaat samen te stellen?.
Groet,
Frank.
Mijn naam is Frank van der Jagt.
Ik ben nagelnieuw op het forum en sinds vorige week happy eigenaar van een Kaptein Mobylette e.e.g. (die overigens nog niet rijdt).
Naast de Mobylette heb ik nog een Batavus Mot-o-Mat, een Aprillia Classic 50 en een Kreidler RMC-S. De Batavus is de enige die momenteel rijdt, de Kreidler wordt gaandeweg weer opgebouwd, en de Aprillia wacht op zn restauratie tot ik écht weer tijd heb want dat is een flinke klus.
Ik was op verkenning op het forum en kwam onder andere dit topic tegen en dat klonk direct interessant.
Waarom? Ik heb dus sinds vorige week zoals gezegd een Kaptein Mobylette gelukkig al voorzien van een kenteken, volgens het kenteken stamt deze uit 1977.
Echter volgens de vorige eigenaar is ie van eind jaren 60 nu ben ik natuurlijk wel benieuwd wat nu juist is.
Ik ben er wel achter dat de bromfiets in 2005 is geïmporteerd naar NL (staat ook op het kentekenbewijs).
Het kenteken is overigens 77-DLG-6
Welke informatie / foto's heb je nodig om het juiste bouwjaar te kunnen achterhalen en eventueel een certificaat samen te stellen?.
Groet,
Frank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Certificering mobylettes
Gefeliciteerd met je aanschaf en welkom bij de club!FrankvdJ schreef: ↑12 jun 2023, 10:39Hallo Harry en anderen,
Mijn naam is Frank van der Jagt.
Ik ben nagelnieuw op het forum en sinds vorige week happy eigenaar van een Kaptein Mobylette e.e.g. (die overigens nog niet rijdt).
Naast de Mobylette heb ik nog een Batavus Mot-o-Mat, een Aprillia Classic 50 en een Kreidler RMC-S. De Batavus is de enige die momenteel rijdt, de Kreidler wordt gaandeweg weer opgebouwd, en de Aprillia wacht op zn restauratie tot ik écht weer tijd heb want dat is een flinke klus.
Ik was op verkenning op het forum en kwam onder andere dit topic tegen en dat klonk direct interessant.
Waarom? Ik heb dus sinds vorige week zoals gezegd een Kaptein Mobylette gelukkig al voorzien van een kenteken, volgens het kenteken stamt deze uit 1977.
Echter volgens de vorige eigenaar is ie van eind jaren 60 nu ben ik natuurlijk wel benieuwd wat nu juist is.
Ik ben er wel achter dat de bromfiets in 2005 is geïmporteerd naar NL (staat ook op het kentekenbewijs).
Het kenteken is overigens 77-DLG-6
Welke informatie / foto's heb je nodig om het juiste bouwjaar te kunnen achterhalen en eventueel een certificaat samen te stellen?.
Groet,
Frank.
Op het kenteken staat geen bouwjaar. Wel een DATUM EERSTE TOELATING (DET).
Enkele jaren geleden hebben ze, bij het versturen van de pasjes, deze datum aangepast.
Als je nu een brommer laat keuren, staat het wel goed.
Voor brommers die in 2005/2006 geschouwd zijn, staat daar een datum van 31-12-1987, 1977, 1967, 1957 etc.
Jouw brommer is in 2005 geschouwd, toen de brommerkentekens werden ingevoerd, dus niet ingevoerd uit het buitenland (zeer hoogst waarschijnlijk..). Jouw brommer is de meest-Nederlandse brommer die er maar kan zijn (en het meest verkochte type ooit in Nederland), en een Nederlandse uitvoering met o.a. wit achterspatbord.
Zie ook dit topic over de DET op het kenteken en hoe deze is bepaald (de oorspronkelijke artikelen zijn verdwenen, maar in dit topic staat de tekst geplakt):
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/v ... php?t=4574
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Certificering mobylettes
Kijk dat is al een hele berg informatie
Leuk om te lezen en fijn dat er zo'n snelle reactie is met een mooie duidelijke uitleg.
Is het dan nog mogelijk om aan de hand van het type nr / frame nr /motor nr het exacte bouwjaar te achterhalen?
Ik weet dat indertijd mijn opa en later mijn moeder eenzelfde type Mobylette gehad hebben.
Helaas zijn beiden er niet meer maar voor mij wel de reden dat ik toen ik deze voorbij zag komen dacht die ga ik proberen aan te schaffen.
Nu mijn licht nog eens opsteken binnen het technische deel van het forum om t zorgen dat ik hem goed aan de praat krijg zodat ik met de lokale Oldtimer brommer club af en toe een ritje kan gaan maken want dat is voor mij het doel deze stukjes motorisch historie in beweging houden
Leuk om te lezen en fijn dat er zo'n snelle reactie is met een mooie duidelijke uitleg.
Is het dan nog mogelijk om aan de hand van het type nr / frame nr /motor nr het exacte bouwjaar te achterhalen?
Ik weet dat indertijd mijn opa en later mijn moeder eenzelfde type Mobylette gehad hebben.
Helaas zijn beiden er niet meer maar voor mij wel de reden dat ik toen ik deze voorbij zag komen dacht die ga ik proberen aan te schaffen.
Nu mijn licht nog eens opsteken binnen het technische deel van het forum om t zorgen dat ik hem goed aan de praat krijg zodat ik met de lokale Oldtimer brommer club af en toe een ritje kan gaan maken want dat is voor mij het doel deze stukjes motorisch historie in beweging houden
Re: Certificering mobylettes
Hoi Frank,
Welkom!
Op het typeplaatje boven de cilinderkop staat waarschijnlijk geen bouwjaar? Anders had je dat vast wel gevonden.
Je kunt op de vlotterkamer van de carburateur een codering van de vorm AR2 ... en dan m/jj, dus zoiets als 6/67 (juni 1967) vinden.
Anders staat er op de velgen ook soms een bouwjaar.
Een Kaptein Mobylette EEG, vermoedelijk begin tweede helft jaren zestig, dus 65/66/67, iets in die trant verwacht ik. De oudere modellen EEG hadden o.a. anders gevormde motorschermen.
Groet,
Rudolf
Welkom!
Op het typeplaatje boven de cilinderkop staat waarschijnlijk geen bouwjaar? Anders had je dat vast wel gevonden.
Je kunt op de vlotterkamer van de carburateur een codering van de vorm AR2 ... en dan m/jj, dus zoiets als 6/67 (juni 1967) vinden.
Anders staat er op de velgen ook soms een bouwjaar.
Een Kaptein Mobylette EEG, vermoedelijk begin tweede helft jaren zestig, dus 65/66/67, iets in die trant verwacht ik. De oudere modellen EEG hadden o.a. anders gevormde motorschermen.
Groet,
Rudolf
Re: Certificering mobylettes
Welkom op het forum
De rijders hier organiseren ook zo af en toe toertochten heel gezellig de eeg past prima op een fietsdrager achter op een auto
Zo kom je heel ver om met tochten mee te rijden
De rijders hier organiseren ook zo af en toe toertochten heel gezellig de eeg past prima op een fietsdrager achter op een auto
Zo kom je heel ver om met tochten mee te rijden
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Certificering mobylettes
Ik heb wel het typeplaatje op de ophangbeugel van het motorblokje gevonden:
Als ik de onderste regel aan zou houden dan zou dat dus 3e maand '71 kunnen zijn?
Ook vond ik op het frame bij het achterwiel nog een nr.
En op de zadelbuis een NL sticker die moeilijk te lezen is..
Ook op de carburateur nrs terug gevonden:
Nog even lastig om daar het bouwjaar en de productie maand uit de destileren... Als ik de onderste regel aan zou houden dan zou dat dus 3e maand '71 kunnen zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door FrankvdJ op 12 jun 2023, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.