Ontwikkeling variabele ontsteking

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2011, 11:12

Zoals sommigen al weten, ben ik van plan een elektrisch vervroegende ontsteking te ontwikkelen voor mijn mobylette. Je zou het een vervroegende CDI unit kunnen noemen. Alleen zal deze iets minder goed zijn. Maar wel veel makkelijker toe te passen en stukken goedkoper :lol: Of me dit gaat lukken weet ik niet.

Ik heb de afgelopen dagen mijn hersens flink laten kraken, en ik heb daadwerkelijk een elektrisch schema bedacht. De eerste fase van dit project kan gestart gaan worden! Dus nu mag ik flink gaan rekenen. En daarvoor heb ik gegevens nodig.

Krukas en drijfstang
Kan iemand zo achterhalen wat de slag van een mobylette krukas is? En wat de lengte van de drijfstang is?
Mijn mobylette hiervoor open schroeven vind ik niet de moeite waard, en mijn onderdelen bak is wegens omstandigheden niet te bereiken.

Ontstekingcurves
Dit is een hele lastige. Ik heb geen testbank tot mijn beschikking. Dus ik zal zelf nooit precies kunnen bepalen wat de juiste voorontsteking per toerental zal zijn. In het verleden is vast al bepaald wat de juiste hoeveelheid voorontsteking per toerental is. Ik realiseer mij dat dit afhankelijk is van de hoeveelheid gas die je wil ontsteken. Daarom zal een curve voor een kreidler nooit overeenkomen met een mobylette. Maar het geeft mij wel een idee. Wie heeft dergelijke documentatie tot zijn beschikking over dit onderwerp en wil dat delen?

Bij voorbaat dank!

Ps: Zodra de eerste resultaten van dit project beschikbaar zijn, zal ik ze posten ;)
Laatst gewijzigd door Franky op 30 jul 2011, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door Dingiedong » 25 jul 2011, 13:32

Hallo Franky,

Mooi project

Maak je hier geen denkfout?

Bij een viertakt wil je vervroegen.

Bij een tweetakt doe je het tegenovergestelde en verlaat je je ontsteking .Je begint met veel voorontsteking en eindigt met minder voorontsteking.

zo trekt de motor beter over het hele toerenbereik en je hebt iets meer vermogen en verbruikt minder brandstof.

Je begint vroeg zeg maar 3 of zelfs 4mm voor bdp..de motor start nu makkelijk en loopt goed stationair. zeg maar 1200rpm.
De spoeling verloopt bij deze lage toeren slecht en er blijven veel uitlaatgassen achter in de cilinder waardoor het mengsel vervuild is langzaam brandt.
Daarom viertakt een tweetakt met carterspoeling vrijwel altijd bij stationair draaien.

Toch wil je dat de motor trekt bij lage toeren...dus ga je je ontsteking nu vroeg zetten (ver voor het BDP) omdat door de lage verbrandingssnelheid van het mengsel je piekdruk(het moment dat AL het mengsel brandt) ook later komt..die wil je immers wel hebben voor het BDP dus ontsteek je vroeg.
Zou je nu zeggen lekker 2mm voor het BDP dan kan het maar zo zijn dat je piekdruk pas na het BDP komt en heb je minder koppel onderin de toeren.

nu ga je verder klimmen in toerental (optrekken)...je cilindervulling neemt snel toe naarmate je dichter bij de powerband van de motor komt...je ontsteking moet nu geleidelijk aan verlaat worden omdat de spoeling beter verloopt en het mengsel minder vervuild is door resterende uitlaatgassen waardoor je verbranding sneller verloopt.Ook neemt natuurlijk je zuigersnelheid toe.alles verloopt nu sneller
Om nu te voorkomen dat je problemen krijgt met tegensputteren detoneren ect verlaat je je ontsteking.
De piekdruk komt eerder door het sneller brandende mengsel..maar je wilt die piek wel weer voor het BDP hebben! Dus ontsteek je later.(dichter bij het BDP)

De motor trekt lekker vlot door en uiteindelijk bereik je je topsnelheid en draait je motor zeg maar wat 7000 toeren...

je ontsteking zou nu op zeg maar +/- 1,3mm voor bdp kunnen staan omdat alle processen sneller nog verlopen.
Bij hele hoge toerentallen (15000 toeren per minuut of meer) komen ontstekingstijdstippen van enkele tienden mm voor BDP voor.

je blijft zo altijd met die piekdruk bij het BDP zitten en er niet na.daardoor trek je vlotter en loopt de motor lekkerder.

Het gebruik van een expansieuitlaat heb ik hier buiten beschouwing gelaten omdat die niet onder een standaard mobylette zitten.
Een variabele ontsteking heeft het meeste effect op opgevoerde motoren met expansieuitlaat.

Vergeet niet dat onze motoren flink afgeknepen en laag toerig zijn
Het effect van de variabele ontsteking kan tegenvallen.Zeker als het motortoerental weinig wisselt zoals bij een variateur bromfiets.

De Variabele ontsteking zou het heel mooi doen op de Airsal cilinder met grote poorten of op de Franse cilinder icm een 14 of 15mm carburateur en een goede expansieuitlaat een bromfiets met vaste overbrenging en dismobykoppeling.


Martin
Laatst gewijzigd door Dingiedong op 25 jul 2011, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 jul 2011, 16:32

Ik zal het nog een paar keer lezen en hopelijk begrijp ik het dan. Maar ik denk dat hier heel goed over nagedacht is door iemand die weet waar hij het over heeft. Interessant en bedankt voor je moeite. Dit soort bijdragen verhoogt de kwaliteit van dit mooie Forum. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2011, 21:16

Soow :shock:

En nu zijn we op nivo aan het praten :D Super!

Ik had mijn idee van vervroegen inderdaad uit de 4-takt wereld gehaald. Daar wordt dit ook op oldtimer bromfietsen toegepast. Dit gaat dan via een mechanische vervroegende ontsteking. Geniaal principe :D Alleen om dat nou toe te gaan passen op een mobylette :roll: Mechanisch gezien iets te complex.

Over wat je hier boven verteld. Ik sta versteld! :| Ik kan het dan ook bijna niet geloven dat de vervuiling in de cilinder er voor zorgt dat de brandsnelheid zo enorm afneemt in de lage toeren dat de ontsteking zelfs verlaat moet worden in de hoge toeren! Eigenlijk geloof ik het ook gewoon niet. Sorry :( Tis me wat hè, nadat je zo'n mooi verhaal getypt hebt.....

Maar ik ga het goed maken :) Mijn eerste test zal een ontsteking zijn waarbij ik het tijdstip kan verstellen aan de hand van een potmeter aan mijn stuur. Uit deze zal blijken hoe het echt zit, en of het de moeite waard is. Het resultaat zal ik zeker posten ;)

Overigens zeg jij dat effect van een variabele ontsteking kan tegenvallen bij een variateur bromfiets. Hier ben ik het 100% mee eens. Maar dan typ jij dat een variabele ontsteking het meeste effect heeft op opgevoerde motoren met expansieuitlaat. Daar ben ik het niet mee eens. Opgevoerde 2-takten hebben een erg smalle powerband. Aangenomen dat je in die powerband rijdt, zal je toerental niet enorm veel variëren. Lijkt als het ware op een slecht werkende variateur brommer. Mijn lijkt het dat een variabele ontsteking het beste werkt op bromfietsen die in een groot toeren bereik moet functioneren. Een mobylette dus. :)

@ Groenekan
Ik vrees dat dit topic er van uit gaat dat je enige basis kennis hebt van ontstekingen en de hele werking van de motor. Als je die basiskennis mist/gedeeltelijk niet hebt, zal het inderdaad moeilijk te volgen zijn. Iemand zou eigenlijk eens een artikel moeten schrijven over de ontsteking. Een artikel dat kinderlijk simpel begint, en langzamer steeds dieper op het onderwerp in gaat. Zo kan de lezer afhaken als het net iets te lastig wordt :) Maar lees rustig mee ;) Altijd leerzaam toch :)

@ Allen
Mijn beiden vragen aan het begin van het topic zijn nog niet beantwoord (of nouja, vraag 2 is al wel behandeld, maar nog niet concreet gemaakt). Als iemand de antwoorden weet, laat het horen :D

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 25 jul 2011, 21:20

Hoi Franky, volgens mij kun je de slag van de krukas (zuiger) meten door de bougie te verwijderen en met de achterkant van een schuifmaat (zojuist nog door jou genoemd in een ander topic ;)) het verschil in hoogte van de zuiger in de bovenste en onderste stand te meten tov van de bovenkant van het bougie-gat. Of heb ik dit mis?
Groeten van Bart.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2011, 21:24

Haha, dat klopt :D Alleen dan moet mijn blok onder de bromfiets uit. :P Ik geef toe, ik ben een beetje lui soms :P
Als niemand het weet, regel ik wel iemand hier in de buurt om ff mijn loodzware TV van mijn onderdelen bak af te halen. Daar ligt nog wel wat zooi. Ik had alleen wel verwacht dat het ergens in de documentatie staat. Maar ik kan het niet vinden :|

Toch lastig, als iedereen op vakantie is. Ik ben mijn sjouwers kwijt :( :P

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 25 jul 2011, 22:31

Nee Franky, je kunt dit meten met het motorblok gewoon onder de brommer. Je hoeft alléén maar de bougie er uit te draaien en de "spriet" van de schuifmaat naar binnen te steken...
Onderste- en bovenste stand van de zuiger tov (de buitenkant) van het bougie-gat opmeten en van elkaar aftrekken...
Bijvoorbeeld: Stel dat de bovenkant van de zuiger op het laagste punt 15cm "diep" zit en op het hoogste punt 5cm "diep", dan is de slag in dat geval 15-5=10cm.
Ik bedenk me nu ik dit schrijf dat er te weinig ruimte voor een schuifmaat tussen de tank en de cylinder Van een Mobylette zit (met menig type bougiesleutel is er al te weinig ruimte)... Misschien met een stokje meten dmv streepjes zetten...
Succes, groeten van Bart.

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door Dingiedong » 25 jul 2011, 22:44

Franky,

ik kan er natuurlijk ook naast zitten met mijn verhaal en diegene die het aanvullen/verbeteren kan?

Graag! leren we allemaal wat van.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen en het schema van die timing met potmeter

Onderschat de effecten van de spoeling in de motor niet! een mengsel wat bevuild is met uitlaatgassen van de vorige slag verbrandt veel minder mooi als een zuiver mengsel.

over het algemeen:
Ontsteking vroeg:meer trekkracht onderin trekt moeilijker door in hogere toerentallen.
Ontsteking laat: minder trekkracht onderin maar trekt flink door in hogere toeren.

Martin

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 25 jul 2011, 22:53

Hoi Franky, heb net de slag van mijn Mobylette AV89 gemeten, met een soort staafje met een verschuifbaar stopje er op.
De slag lijkt op 42,5 mm te liggen. Kan er een mm naast zitten, maar heb dit zo nauwkeurig mogelijk gedaan...
Ben benieuwd in hoeverre dit klopt. :D

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 jul 2011, 18:30

Av7 motor: boring x slag = 39 x 41,8

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2011, 21:11

Zo te zien zat je in de buurt Bart :)
Even aangenomen dat de slag bij een AV7 blokkie hetzelfde is als bij een g50 blokkie, weet ik nu de slag van de krukas.
Ik heb echter ook de drijfstanglengte nodig. Anders ben ik nog steeds niet in staat om milimeters voorontsteking om te rekenen naar graden voorontsteking :) Met graden voorontsteking kan ik dan weer aan de hand van het toerental bepalen hoeveel msec voorontsteking het is. Aangenomen dat de rotatie snelheid van de krukas constant is gedurende een omwenteling. Dit is natuurlijk niet zo, maar dat neem ik ff lekker aan :twisted:

Ik heb zonet het formule werk gedaan waarmee je uit kan rekenen vanuit een hoeveelheid voorontsteking, wat de hoeveel graden voorontsteking is. Koste me gewoon een uur :o Totdat ik een zware solver er bij ging halen. Ik kwam er met het handje echt niet uit. De andere kant op (hoekverdraaiing naar voorontsteking) omrekenen is een eitje.... Ik heb duidelijk weer te weinig wiskunde gehad :oops: :P

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2011, 21:58

Zo, weer een post erachteraan. Want ik ben gaan rekenen. En van het resultaat blies me zowat van mijn stoel af :o :o
Ik heb zonet gerekend met de volgende gegevens en aannames:
Diameter krukas: 41,8mm
Lengte drijfstang: 84mm (heb ik zonet opgemeten. Zal wel in de buurt zitten)
Vaste voorontsteking van 2.5mm voor BDP
Krukas draait gedurende een rotatie met een constante snelheid
Het verbrandingsfront beweegt altijd met een constante snelheid door de cilinder (ongeacht de vervuiling van restgassen)

Wat heb ik gedaan? Ik heb berekend wat de hoeveelheid voorontsteking in milliseconden is voor het BDP bij verschillende toerentallen. Hier is resultaat.
Afbeelding
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Dit is dus niet een lineair verband :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
I'm shocked!
Hieruit kan ik iets concluderen. Het vervroegen van de ontsteking heeft eigenlijk alleen nut voor de lage toeren!

Leuke beredenering: (met een lading aannames van heb ik jou daar)
Neem even aan dat we onze ontsteking nu zo afstellen dat we op 5000 RPM ideaal rijden. Dit geeft ons een voorontsteking van 0.8 mSec. Dat noemen we ideaal. Dit wil je bij elk toerental hebben. Als we dan sneller gaan rijden zien we dat bij bijvoorbeeld 8000 RPM toeren dat we rijden met een voorontsteking van 0.5 mSec. We vonken er 0.3 mSec naast. Valt nog mee. Maar kijk nu eens naar 1500 RPM. Dan vonken we op 2.8 mSec. Dat is 2 mSec ernaast! Hoe fout kan je ontsteking wel niet staan? Bij 1500 RPM zou je ontsteking eigenlijk op 0.2 mm voor BDP moeten staan.

Geniaal dit :D ik heb ruim 5 jaar geleden als onderzoek de ontsteking op van alles en nog wat afstanden voor BDP gezet. Zelfs na ontsteking heb ik geprobeerd! Mijn conclusie was toen dat er geen winst te halen was in topsnelheid. Er was wel veel winst te halen in de lage toeren. Deze grafiek bewijst dit :D Leuk joh.
Laatst gewijzigd door Franky op 26 jul 2011, 22:09, 3 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 jul 2011, 22:02

Goed werk Frank. Je conclusie was overigens al bekend door de recente post van Martin. Gr, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 27 jul 2011, 09:35

Beste Joop,
Conclusie al bekend door post van Martin? Ik zie het nergens staan hoor :P

Uit deze sommetje komen namelijk de volgende conclusies:
1) Het verband tussen toerental en voorontsteking in mSec voor BDP is niet lineair
2) Er is hoog waarschijnlijk geen winst te halen in topsnelheid. Wel in trekkracht in de lage toeren

Deze conclusies zijn wel gebaseerd op een zwaar geïdealiseerd rekenmodelletje van mij. De praktijk kan nog wel eens anders uit pakken :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 jul 2011, 13:19

Dingiedong schreef:Franky,

ik kan er natuurlijk ook naast zitten met mijn verhaal en diegene die het aanvullen/verbeteren kan?

Graag! leren we allemaal wat van.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen en het schema van die timing met potmeter

Onderschat de effecten van de spoeling in de motor niet! een mengsel wat bevuild is met uitlaatgassen van de vorige slag verbrandt veel minder mooi als een zuiver mengsel.

over het algemeen:
Ontsteking vroeg:meer trekkracht onderin trekt moeilijker door in hogere toerentallen.
Ontsteking laat: minder trekkracht onderin maar trekt flink door in hogere toeren.

Martin
Beste Frank,

Alle eer en respect voor je onderbouwing uiteraard. Ik doelde op de laatste twee zinnen van bovenstaande bijdrage van Martin.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 jul 2011, 02:17

De door de fabriek voorgeschreven voorontsteking is gebaseerd op het rijden bij hogere toerentallen, want dat gebeurd natuurlijk het meest. Dus is het niet zo verwonderlijk, dat er in de hogere regionen geen winst is te behalen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hulp bij vervroegende ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2011, 14:41

Gedeeltelijk waar :)
Ik ging er inderdaad ook vanuit dat met de fabrieksinstelling de ontsteking rond 35 km/h ideaal zou staan. Dus niet helemaal op topsnelheid. Maar dat is een blinde gok. Echter, als er een lineair verband zou zijn tussen de mSec voorontsteking en het toerental, dan zou er vermoedelijk wel winst zijn. Dat blijkt uit de bovenstaande grafiek dus niet te zijn.

Anyway, genoeg theoretische praat gehad :P Ik heb gisteren mijn mobylette weer werkend gemaakt (ontwerp fout eruit gehaald rond de carburateur). Dus nu zou ik weer wat kunnen testen. De datasheet van de chip die ik wil gebruiken is zonet uit mijn printen gekomen. Deze ga ik nu maar eens goed doorspitten. :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 30 jul 2011, 17:14

Even ter info voor jullie wat ik zoal aan het doen ben :)

Ik heb mijn gisteren ochtend helemaal suf gerekend en ik heb een elektrisch schema bedacht! :D Dus ik ben meteen onderdelen gaan kopen.

Wat ben ik nou aan het bouwen? Het zijn eigenlijk drie verschillende schakelingen.
1) Puls generator. Deze schakeling heb ik bedacht om het motorblok te simuleren. Zo hoef ik niet de hele tijd handmatig mijn blok rond te draaien en tegelijkertijd nog iets proberen uit te lezen op mijn scoop. Dat gaat niet werken, dus heb ik deze schakeling bedacht. De schakeling kan pulsen genereren van 0.2 Hz tot 500+ kHz. Dit ruime bereik is bedoeld om ook alle toekomstige projectjes te voorzien van pulsjes :)

2) Puls delay. Deze schakeling heb ik ontworpen en is gebouwd. Het nut van deze schakeling is om het signaal wat van de contactpunten komt te vertragen met een in te stellen tijd. Hiermee kan ik het ontstekingsmoment dus verlaten.

3) Puls generator. Eigenlijk hetzelfde ding als nummer 1. Alleen zal deze draaien op een vaste frequentie. Het nut van deze schakeling is het opwekken van de benodigde hoogspanning voor het genereren van een vonk. Dit doet hij door pulsen naar de bobine te sturen.

Hoever ben ik. Zie onder :) Hier zie je de problemen met dit soort projecten.
1) Is gebouwd, getest en zonet doorgefikt. Er zat geen beveiliging ingebouwd waardoor in ieder geval mijn potmeter doorgefikt is. Ik neem aan dat de IC nu ook kapot is. Het ontwerp kwam van internet en is overduidelijk niet slim ontworpen.....

2) Is gebouwd en nog niet uitgebreid getest omdat schakeling 1 dood is. Wat al wel duidelijk is, dat er iets heel vreemds aan de hand is. Als de contactpunten sluiten ontstaat er soms een zeer hoog frequent signaal aan de uitgang. Alweer een schakeling die van internet komt en een fout bevat (en ik heb er al heel wat fouten uitgehaald bij dit ding).

3) Heb ik nog niet gebouwd. Zal niet zo spannend ding zijn want dit is in principe gewoon de schakeling die ik vroeger gebruikte voor mijn plasma speaker.


Tis niet makkelijk zeg :lol:

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 31 jul 2011, 19:13

Go Franky GO!
:)
Mocht het later uitdraaien op een zeer goed ontstekingssysteem, wil ik het ook wel hebben (kopen natuurlijk).
Of ben je er uiteindelijk van plan er maar 1 te maken?
Er zijn vast veel Mobylette liefhebbers die dit, eenmaal goed, willen monteren...
;)
Groeten van Bart.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 01 aug 2011, 09:20

Tja, daar zeg je me zo eens iets. Het zou zonde zijn om na al die moeite er maar 1 te bouwen.
Ik geef echter toe dat ik niet zo heel erg commercieel bezig wil zijn. Ik wil wel wat units gaan plaatsen in het veld :) ik rij zelf te weinig om te kijken hoe snel de schakeling naar de knoppe gaat. Maar dat zien we dan wel weer.

Maar zo ver is het nog lang niet. Er moet nog enorm veel gebeuren. En of het allemaal gaat lukken weet ik echt niet. Ik heb me in ieder geval flink verkeken op hoe moeilijk dit allemaal is. Ik zat stiekem te hopen dat me dit wel zou lukken in 3 weken vakantie. Maar ik weet nu al dat dat nooit gaat lukken :lol: Als ik een goed werkende versie heb die op een accu draait heb, ben ik al dik tevreden voor deze vakantie :) Ik zoek daarna wel weer uit hoe ik dit ding ga voeden met de beschikbare voeding op een mobylette.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2011, 16:00

Update! :D
Mijn drie schakelingen zijn allemaal af. Dus vandaag was het het grote moment. Ik mocht de schakeling in het echt uit proberen :D En dus zijn we weer een teleurstelling rijker :( Op papier werkt alles. Zelfs op mijn bureau werkte alles perfect. Alleen in het echt bleek het een drama te zijn. Mijn blok draaide bijna niet stationair :o Het leek wel of er een bak knikkers in mijn cilinder lag. Als het blokje draaide, dan draaide het alleen maar stationair. Als je gas gaf, kwam er een doffe knal uit de uitlaat. En dan stond het blok weer stil. Wat een drama.

Na een halve dag lang proberen ben ik er uit wat er mis is. De schakeling werkt perfect! Alleen er zit een basale fout in. En het zit hem in de aansturing van de bobine. Ik dacht dat als je daar een puls instuurde, je meteen een vonk kreeg. Bij de overgang van nul naar een positief signaal. Dit blijkt niet zo te zijn. De vonk ontstaat als de puls van positief naar negatief valt. En dat gebeurt in mijn schakeling zo'n 6 milliseconden na dat de puls positief is geworden. 6 milliseconden te laat dus! Ik probeerde mijn blok te laten werken met een na ontsteking :o Gek hè dat het niet werkt :lol:

Ik heb geen idee hoe ik dit nou weer op ga lossen. Hierover moet ik nog even heeeeeeeeel goed nadenken. Misschien moet ik toch eens onderzoeken hoe de normale ontsteking werkt. Want ik ben nu wel de kluts kwijt met die ontstekingen.

Ik kom der wel :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 05 aug 2011, 17:29

Beste Franky,

Kun je die 6milliseconden niet als een soort offset opnemen?
Dus het moment van ontsteking aansturing 6 milliseconden vervroegen?
Misschien een stomme vraag, maar wellicht goed voor het denkproces.
Groet,
Harrie (smid en geen vonkentrekker)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2011, 20:12

Ik zat daar ook al aan te denken. Om die 6 milliseconden er gewoon bij te rekenen. Dan zou je de ontstekingsnok gewoon moeten verzetten naar meer millimeters voorontsteking. Dat heeft alleen als nadeel dat de ontsteking nog veel meer gaat verlopen als je een ander toerengebied in gaat. Dit gebeurt normaal ook al. En daar wou ik voor corrigeren. Als ik de ontstekingsnok ga verzetten moet ik nog veel meer corrigeren. Dat was niet helemaal de bedoeling :P

De andere optie is om standaard 12V door de bobine te jagen en die te onderbreken indien er een vonk nodig is. Een zeer radicaal iets. De bobine zal gaan smelten/oproken. Dus dit viel al snel af.

De 6 milliseconden kan ik overigens nog terugdringen. Uit mijn testen is gekomen dat 4 milliseconden de gewenste positieve pulslengte is. Dat het 6 milliseconden is geworden is een typisch geval van "dat is grappig". Ik had het kunnen weten dat de schakeling dit ging doen. Een verbeterpuntje voor de toekomst (er zijn er nog zo veel).

Groet,

Franky (als beroep ook smid :P )

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 aug 2011, 20:28

Beste Frank,

Ik lees met echte belangstelling al je denk- en uitvoeringswerk. Altijd mooi als mensen hun grenzen verleggen enz.

Ik hoop dat je de juiste set up gaat realiseren en ons blijft informeren.

Ik heb een schone carburateur ( ultrasoon gereinigd ), de externe bobine van Henk en een perfekt afgestelde onsteking, precies volgens het Werkplaatshandboek. En vanmiddag voor de zoveelste keer een prachttochtje door stad Utrecht gereden. Starten met een halve pedaaltrap en met ca. 35 km snelheid cruisen en af en toe op een recht stuk iets harder. Het ware Moby-gevoel ( voor mij in iedere geval ) komt dan over en door je heen.

Succes, we blijven je graag volgen.

Groet,

Joop

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Vindapp » 06 aug 2011, 12:56

Hoi Frank, zag jou harde werken en rekenen en had een helder moment van ja mischien heb je hier ook wat aan een site van een electrotechniesch wonder in oostenrijk hopelijk heb je er wat aan om enige ideeen tot verwezenlijking. Hij heeft heel veel handige tips bij repareren van ontstekingen enzo maar ook meer van meer.
www.motelek.net
gr vincent

Plaats reactie