led verlichting

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

led verlichting

Ongelezen bericht door loe » 01 okt 2015, 23:57

hallo mensen ik ben benieuwd of er ook nieuws is op het gebied van ledverlichting op onze mobys?k heb hier en daar wel wat gelezen over exerimentjes en probeerseltjes op onze site,maar heb geen concrete dingen,uitvindingen, knutsels, projectjes of iets dergelyks kunnen vinden,ik ben zelf dus ook maar aan t experimeteren gegaan met wat oude fiets ledlampjes,gewoon ff aangesloten op de koplampdraden,dat dee t wel ff by stationair draaien was t net n knipperlicht maar t gaf wel licht .met wat gas by geven was de pret gauw over ,doorgebrand ,niks geen licht meer ,kon de 6 volt niet aan ,lochisch wat er zit een seri geschakelde battery op 2x 1,5 is 3watt,maar t dee t wel,en dat had ik alniet verwacht omdat wy wisselstroom hebben. goed,nou is myn vraag kun je voor t achterlicht ledjes serie schakelen zodat ze de 6 volt wel aan kunnen,of apart met een weerstandje ertussen ,of knalt dan alles er ook weer uit by volgas?,een andere ingeving van my is om kant en klaar fietsledverlichting te gebruiken,aangezien de fietsdynamo ook 6 volt is,wie weet meer?????????

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door MobyJet » 02 okt 2015, 16:11

Ik ben er toevallig afgelopen tijd voor de Yamaha mee bezig geweest en heb ik adviezen voor gevraagd.

Het komt erop neer dat het bij wisselstroom niet kan. De oplossing voor een Yamaha is om alles over de accu te laten lopen en een goede spanningsregelaar te plaatsen.
De tellerverlichting loopt al via de accu en daar heb ik nu een LED 6v in om te proberen.

Voor een moby weet ik het ook niet, daar je natuurlijk geen accu hebt. Maar ik ben ook wel benieuwd.

En nee, zoveel toegevoegde waarde gaat het niet hebben. Maar gewoon omdat het kan :-D (of juist niet haha)

Ik denk overigens wel dat je lichtbeeld niet meer goed is met een LED koplamp. Voor eventuele keuring zou ik het risico niet lopen. Op de weg maakt het weinig uit denk ik, aangezien je toch niet iemand kunt 'verblinden' met je moby koplamp. ;-)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 02 okt 2015, 17:40

In de koplamp kan inderdaad geen led. De koplamp bevat een spiegel en in het glas een fresnel lens. Deze gaan allemaal uit van een brandpunt. In dat brandpunt dient de lichtbron te zitten en de lichtbron dient 360 graden licht uit te zenden. Dat laatste gaat je niet lukken met led. Met als gevolg dat je meerdere leds naast elkaar moet zetten die niet meer in het brandpunt zitten waardoor de spiegel en fresnel lens niet meer werken zoals bedoeld. Hierdoor krijg je geen mooie parallelle lichtbundel waar je zo heerlijk ver mee kan schijnen. In andere woorden, je ziet niet veel meer.

In je achterlicht kan wel led. Maar niet zomaar. Om te beginnen, een mobylette bevat niet per definitie een 6V systeem! De spanning is namelijk afhankelijk van belasting op het elektrisch circuit. Stel voor, je knoopt een stel leds in serie aan elkaar. Deze leds kunnen dan samen 6V hebben. De leds belasten het elektrisch circuit echter minder waardoor de spanning verder op loopt dan de 6V. Met als gevolg kapotte leds. Dit is precies hetzelfde effect waarom je achterlamp doorbrand als je voorlamp kapot is gegaan :) De spanning loopt dan ook veel verder op.

Hoe dan wel? Je komt er als je het mij vraagt niet omheen een spanningsregelaar te gebruiken als je met leds aan de gang wil. Dan is het goed te doen :)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door loe » 02 okt 2015, 23:33

ok,allemaal niet zo simpel dus,maar wat nou als ik de ledjes voor t achterlicht paralel schakel en allemaal afzonderlyk een weerstandje geef waardoor de spanning niet te hoog word ?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door loe » 02 okt 2015, 23:42

nog ff teugkomen op de opmerking van jet dat het op wisselstroom niet kan?een fietsdynamo is ook wisselstroom 6 volt,en er zit tegenwoordig hallogeen of ook ledverlichting op,dat spul geeft me toch een party licht kryg je gewoon lasogen van.dus,maar goed misschien denk ik er gewoon te simpel over hoor

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Harrie » 03 okt 2015, 01:05

Ik pas voor achterlichten en remlichten van mezelf soms powerleds toe en dat werkt goed.
Wel een dure oplossing met zowel een stroomomvormer en spanningsregelaar.
Als elektronica niet een van je hobby's is, moet je daar niet aan beginnen.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 03 okt 2015, 10:11

loe schreef:ok,allemaal niet zo simpel dus,maar wat nou als ik de ledjes voor t achterlicht paralel schakel en allemaal afzonderlyk een weerstandje geef waardoor de spanning niet te hoog word ?
Dat kan. Maar bedenk wel dat je ledjes in totaal net zo veel stroom moeten gebruiken als je oude gloeilamp ooit deed. Anders brand je voorlamp door. Tenzij je weer een zwaardere voorlamp gaat gebruiken zodat het energieverbruik van het totale verlichtingscircuit weer hetzelfde is als vroeger.

Je kan je dus sterk afvragen of dit allemaal wel zo zinvol is :lol: Elektronica moet inderdaad je hobby zijn. Je moet eigenlijk zowel bij het voor als achterlicht de spanning regelen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door loe » 03 okt 2015, 15:26

ok ik weet genoeg,daar gaan we dus niet mee door klooien.ik ben niet zo gek met electronica.kheb inmiddelswel nieuwe gloei lampjes binnen,van een solex dealer,6v7.5wvoor,6v 3w achter,dat moet goed gaan ,moet wel ff wat verzinnen voor t achterlicht,t plasic is gesmolten en houd het lampje niet meer goed op zyn plek,floep losss,ja en dan brand het voorlampje weer door,nou ja ik verziner welwat op,komt wel weer goed,goedkope rot oplossing trouwens een plastic houdertje voor een lampje wat bloedheet wordt.ok, bedankt voor het meedenken.groet.loe

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2015, 11:29

Elektronica is wel erg leuk hoor!

Hier een zeer goed filmpje over de spanningsregelaar
https://www.youtube.com/watch?v=IjJWWGPjc-w

Deze man heeft sowieso geweldige tutorials over elektronica componenten voor mensen die niet heel goed bekend zijn met elektronica. Dus als je ooit iets wil bijleren dan kan ik de filmpjes van deze man heel sterk aanraden. Blijft een bron van inspiratie voor mij. Wel beginnen bij zijn eerste filmpjes. Want die behandelen de wat meer basis zaken (niet de heel erg basale dingen).
https://www.youtube.com/user/Afrotechmods/videos

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door loe » 04 okt 2015, 11:42

heel interessant allemaal,maar niet voor my weggelegd,teveel engelse techniese termen ,ik vind al moeilyk in t nederlands te begrypen,maar toch bedankt voor de linkjes,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2015, 16:00

Achja, dat kan. Je mist wel iets hoor! Elektronica is leuk speelgoed :D Misschien heeft iemand anders er wel wat aan.

Ik vind het wel jammer dat zo weinig mensen op dit forum bezig zijn met elektra. Volgens mij is naast mij alleen Harrie er mee bezig geweest. Die heeft wel eens een spanningsregelaar toegepast. Elektra lijkt moeilijk, maar is o zo makkelijk :D

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door australman » 04 okt 2015, 17:24

Hoi,

Gewone gloeilampjes is weinig mis mee.Wel heb ik voor nood altijd een led-fietsachterlicht op batterijen bij me,
welke ik op de nummerplaat van de brommer of motorfiets kan bevestigen.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2015, 18:28

Er is inderdaad weinig mis met de originele gloeilampjes. Maar er is ook weinig goed aan. Ze branden stationair veel te zwak en op topsnelheid bij lange na niet zo fel als je zou willen. Dat men dit aan wil passen snap ik heel goed. Het is alleen niet zo eenvoudig.

Ik wil hier zelf ook nog mee aan de gang gaan. Rond die tijd zullen jullie wel wat langs zien komen op het forum. :)

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door MarcovdB » 04 okt 2015, 19:37

De eenvoud zelve: led zaklampje van de action.
Past precies in de reflector. Deze zit vast in de pur.
Zes leds geven een bak licht maar zo'n oud plastic glas maakt het wel minder.
Gezien worden is echter opgelost.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Harrie » 04 okt 2015, 23:43

Dat is het probleem: gezien worden lukt prima zelf een hoop paardenmest in het donker opmerken doe je te laat met Ledverlichting :lol: :lol: :lol:
Harrie

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door loe » 05 okt 2015, 00:05

jaaa kyk ,dat is mooi zo n oplossing met een zaklampje geknutseld ,hoe zet je dat ding dan aan en uit?elke X je koplamp loshalen?ik heb zelf ook zo n achterlichtje van de action .past precies tussen de bagagedrager en het spatbord,met 2 tierapjes vastgemaakt en valt byna niet op en is dus niet zo storend,voor my dan.maar t hoort er niet op natuurlyk,ik had aan de voorkant ook zo n witte fiets lampje met een beugeltje opt voorvoork,resultaat ,geeeeen gezicht ,dat is er weer af gehaald,en gesneuveld by t experimenteren met aansluiten op de koplamp stekkers ,nou ja niks verloren,dat spul kost ook byna niks,

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door MarcovdB » 05 okt 2015, 13:55

Paaltjes in een stortbui zie je ook niet....

Achterop het lampje zit de drukschakelaar. Kan je gewoon bij.
Volgende stap is lampje slopen en aansluiten op de moby schakelaar.
Lijkt simpel maar is het allerminst.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door MarcovdB » 05 okt 2015, 14:05

Afbeelding

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Mobygek » 05 okt 2015, 15:48

geweldig, wat een idee.. :)

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 05 okt 2015, 17:13

Oké :shock:
Tja, het werkt wel :roll: Ofzoiets :P Beter dan niks zullen we maar zeggen. ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 okt 2015, 19:08

Geen plek, als je een kilometerteller hebt. En het purschuim zal het niet lang houden. Ik kocht een bouwlamp met leds. Is gewoon een plaat, met véééél leds. Vergeleken met een gloeilamp, blijft het een lastige lichtbron, vanwege de ongespreide straal karakteristiek. Je kan denken aan een plaat, die, vóór de parabool, in je koplamp past en die vol zit met leds. Als je dan ook nog een transparante plaat neemt en een aantal leds naar achteren richt, zorgt de parabool misschien nog voor wat extra spreiding. Maar ja, die bouwlamp met ongeveer 100 leds, verbruikte dan alweer rond de 30w. Ga je toch een leuk accuutje moeten verstoppen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 05 okt 2015, 19:14

MobyJoost schreef:zorgt de parabool misschien nog voor wat extra spreiding.
Veel spreiding ja. Geen enkele focus :( En dat wil je nou juist hebben. Hier nog een mooi plaatje van mij hoe zo'n parabool spiegel volgens mij werkt. Je moet de lichtbron in het brandpunt hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 okt 2015, 21:38

Daarom zet je óók leds naar voren gericht, die geven een rechte bundel.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door loe » 05 okt 2015, 23:54

morgen naar de action,om een zaklampje te scoren. goed idee van jou sixtyfruits,zal wel niet iedereen mee eens zyn ,maar het originele spul brand door of smelt weg,dan vind ik dit beter,mobyletteverlichting 2.0 :D

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: led verlichting

Ongelezen bericht door AGB » 06 okt 2015, 07:04

Denk er ook over om op de eeg nu het vroeg donker wordt verlichting te zetten op batterijen maar wel zo dat het er zo
weer af kan zo vaak rij ik niet in donker en zo gauw er zout op de weg komt is het al helemaal gebeurt

Plaats reactie