Mobylette toerboek

Plaats hier de handboeken per model
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 26 nov 2015, 13:06

Reeds geruime tijd loop ik met het idee om een mobylette fototoerboek te gaan schrijven.
Waarom? Puur voor mezelf om op mijn oude dag (over 20 jaar!) nog te kunnen genieten van die mooie tochten en om de ervaring van het toeren per brommer eens goed vast te leggen.
Ik ben inmiddels daadwerkelijk gestart. Dat samenstellen gaat sneller dan je zou denken. Ik heb alles in mijn hoofd zitten en er zijn al eerder hele stukken digitaal vastgelegd, die ik nu mooi kan gebruiken.
Concreet gaat het om: foto's uit binnen- en buitenland, allerlei adviezen op dit forum over voorbereiding van tochten en uiteraard nuttige ervaringen opgedaan tijdens deze tochten.

Ik kan die onderwerpen zoals: tochten, gewichtsbesparing en overnachtingen hier wel neerzetten, maar ik zou willen weten wat jullie belangrijke onderwerpen vinden.
Ik wil daarmee voorkomen dat ik op het laatste moment er achter kom dat ik iets essentieels vergeten ben.
Volgens planning moet het voor het evenement in Sars op 5 juni klaar zijn.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 25 okt 2020, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Franky » 26 nov 2015, 18:30

Ik ben altijd geïnteresseerd in het technische aspect. Handig gereedschap om mee te nemen enzo. En wat voor een gereedschap.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door brommerskieken » 26 nov 2015, 18:43

Goed idee op elke foto waar ik op sta mag worden gepubliceerd bij deze
Meld mij bij deze ook aan voor een boek en als ik iets weet waar je misschien wat aan hebt hoor je het wel

Gr harold

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door AGB » 26 nov 2015, 19:31

Goed idee en wat voor tips we kunnen geven
Een slaapzak modulere van het leger die kun je aanpassen naar de temperatuur waar in je slaapt , om dat geen mens
Het zelfde is gevoels matig met temperatuur, :D
Denk aan een tocht die henk en polle ? hebben gemaakt waar bij een een deken leende voor de nacht.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 03 dec 2015, 14:23

Hallo Leden,

Bedankt voor de reacties,
De moderne legerslaapzak was nieuw voor mij. Daar ga ik me eens in verdiepen.
Verder heb ik al mijn oude publicaties op diverse fora verzameld en ook een groot aantal websites bezocht met reisverslagen.
Op de site van Peerke Bouwhuis staan een aantal leuke reisverslagen; vooral de tocht naar Rome met 2 Puch Maxi's en een Vespa was inspirerend.
De website kun je vinden onder http://www.pbouwhuis.nl/brom.html
Sommige tochten blinken uit door een slechte voorbereiding en gebrekkige technische ervaring. Als je dan al bij 10% hellingen moet mee trappen heb toch iets niet goed gedaan.
Verder hebben veel mensen niet in de gaten dat het verkeer in het buitenland met brommers weinig rekening houdt.
Een goede secundaire weg gaat plotseling over in een autoweg zonder duidelijk alternatief. Vooraf plannen is dus een goede zaak.
De kortste weg pakken is niet de beste oplossing. Beter kun je je richten op routes die voor fietsers zijn uitgezet.
Wordt vervolgd.
Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 05 dec 2015, 13:48

Tussen de bedrijven door - en als ik zin heb - werk ik aan mijn toerboek.
Ik ga regelmatig jullie mening vragen of om aanvullingen zodat er straks een mooi stukje werk beschikbaar komt.

Indeling in soorten toertochten

Ik heb voorlopig gekozen voor een indeling, waarbij de locatie(s) en tijdspanne centraal staan.
Even op een zwoele zomeravond vanuit huis een rondje door de polder of velden rijden, vergt minder voorbereiding dan een meerdaagse toertocht door het buitenland, waarbij steile hellingen niet worden geschuwd. Uiteraard zijn nog wel meer rit-indelingen te bedenken zoals naar:

• jaargetijde;
• moeilijkheidsgraad;
• aantal deelnemers: van solo naar grote groep;
• verplaatsing vooraf noodzakelijk: per auto, boot of vliegtuig;
• soort brommer: buisframes jaren vijftig of plaatframes;
• toerbrommers met variateur of vaste overbrenging;
• publiek toegankelijk of privéritten met voorinschrijving;
• nationale rit versus internationale rit.

Als ik alle ritten van afgelopen jaren op een rijtje zet kunnen ze altijd bij een van de volgende types worden ingedeeld.

a. De korte rit of dagrit vanuit thuis.
b. De dagtoerrit op verder gelegen locatie.
c. Het meerdaagse evenement vanuit een centrale locatie.
e. De meerdaagse vakantietoertocht met overnachting op verschillende locaties.

Heeft iemand toevoegingen of opmerkingen?

Groet,
Henk

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 dec 2015, 14:31

Goed plan Harrie.

Op dit Forum worden nagenoeg geen meerdaagse toerritten georganiseerd met overnachting enz.
Het zijn veelal eendaagse-ritten.
Probleem is dat een hoog percentage van deze ritten blijft hangen bij de aankondiging " Ik ben van plan een rit te organiseren " en soms hoor je dan niets niets meer.
M.i. : als je van plan bent een rit te organiseren, kom dan direct met datum, verzamelpunt, tijdstip verzamelen, voor welk type brommer, geschatte afstand, wat te doen met eventuele lunch enz.

Vriendelijke groet, Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 05 dec 2015, 15:55

Hallo Joop,
Jouw opmerking kan ik goed gebruiken voor de paragraaf: "Hoe organiseer ik een rit!"
Dat het aantal meerdaagse evenementen op dit forum beperkt is, verbaast me niets.
Een simpel ritje organiseren lukt vaak al niet zoals jij aangeeft.
Meerdaagse evenementen zijn nog veel lastiger te organiseren en vallen een stuk duurder uit.
Dat financiële aspect telt zeker mee. Veel mensen, die over ruime middelen beschikken, peinzen er niet over om op een dergelijke primitieve manier op pad te gaan.
Dat maakt de spoeling gewoon dun.
Veel liefhebbers geven ook de voorkeur om alleen of met zijn tweeën iets te ondernemen.
Ik snap dat maar al te goed. Grote groepen zijn tergend langzaam en de zwakste schakel bepaalt het tempo; bovendien heb je in grote groepen
altijd wel buitenbeentjes rondlopen, die door hun gedrag irritatie opwekken bij anderen.
Met kleine vriendenclubjes op stap gaan en naar een groot evenement toe rijden is wellicht nog de beste formule.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Polle » 05 dec 2015, 17:37

Wat ook een probleem is, dat is verlof kunnen nemen op het werk om dan samen met je vrienden op pad te gaan terwijl je thuis een gezin hebt.
Volgend jaar gaan Joost, Gerard en mij ook weer op pad.
Het klikt gewoon goed tussen ons en dat is al heel belangrijk.
Maar twee van ons moeten rekening houden met een gezin en dat maakt het er niet makkelijker op.
Ook het vele werk dat ik thuis heb in de groentetuin bepaald heel het voorjaar .
Wat voor onze Frankrijk rit heel belangrijk was, was ons doel ,het museum in Frankrijk halen en vanaf dan mocht alles en niets moest enkel thuiskomen tegen een bepaalde dag.
zo konden we inspelen op de weersomstandigheden ter plaatse .

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 05 dec 2015, 18:51

Hallo Polle.
De verloffactor inderdaad...
We hebben tegenwoordig wel veel meer vrije dagen dan vroeger, maar ook veel meer verplichtingen en andere leuke zaken.
Toen PeterL en ik jaren geleden tochten voor wat grotere groepen organiseerden, was dat meestal in de periode eind april / begin mei.
Tegenwoordig zit in die periode in Nederland de mei-vakantie. Hoe groter de groep is, des te lastiger het wordt een geschikte datum te prikken.
Het weer is dan ook z'n spelbreker. Heb je alles geregeld en dan voorspellen ze een natte week. Dat wordt dan weer uitstellen.
Vroeger als student had je dat tijdprobleem niet en pas als je met prepensioen gaat krijg je weer wat meer zeggenschap over je eigen tijd.
Overigens moet je leuke dingen nooit uitstellen.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Polle » 06 dec 2015, 09:13

Onze Frankrijk trip was ook gepland en er werd slecht weer aangekondigd.
De weken voordien schitterend weer.
Alles was geregeld met het werk dus moesten we gaan.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 06 dec 2015, 13:04

Hallo Polle,
Dat is heel spijtig, want goed weer is meer dan de helft bepalend voor het succes.
De hele dag in miezerig weer rijden, daar is weinig lol aan.
Ik heb dan toch de neiging om de zaak uit te stellen, maar inderdaad soms is dat erg moeilijk.
Van de andere kant het is ook weleens goed om minder goed weer te hebben. Dat houd je scherp.
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 29 feb 2016, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 dec 2015, 19:20

Uiteindelijk viel het weer beter uit, dan voorspeld. Slechts één dag echt verloren aan de regen. En één halve dag in echt slecht weer gereden, wat weer werd goedgemaakt, door het feit, dat de camping in St Quentin ook een soort jeugdherberg had, waar we voor een prikkie een (Spartaans) kamertje konden huren. Lekker alle natte spullen uitgehangen, boodschapjes gedaan en in de gemeenschappelijke keuken een lekker potje gekookt.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 29 feb 2016, 01:22

Hallo forumleden,
Even wat vertellen over de voortgang van het boekwerk.
Afgelopen tijd heb ik over een periode van maar liefst 40 jaar foto's en dia's van brommers bekeken.
De meeste foto's waren bar slecht. We zijn tegenwoordig veel meer kwaliteit gewend dan vroeger.
Gelukkig is mijn archief uitgebreid en ik heb voldoende materiaal, dat ook nog toonbaar is.

Het karakter van het toerboek gaat steeds meer de kant op van " Met de mobylette op vakantie in het verre buitenland".
Een dagtoertocht organiseren kost alleen wat tijd en is zo simpel, dat je het allemaal in een topic kunt vangen. Het is ook al gebeurd op dit forum.
Bij een super lange rit komen veel meer aspecten kijken. Veel jongeren onderschatten dat weleens,
Ik heb veel reisverslagen gelezen en het grappige is dat men meestal toch positief terugkijkt op de opgedane ervaring ook al is het plan mislukt.
" Volgende keer beter!" is de reactie.

Veel tijd heb ik ondertussen besteed aan zaken als:

Conditie van de brommer.
Welke bagage?
Bagagebeperking.
De optimale route.
Veiligheid.
Storingen onderweg.
Bijzondere ritten en bijeenkomsten.
Overzicht: gereedschappen en reserve materialen (lichtgewicht)
Communicatie i.v.m. boeken van hotels, B&B en campings. Contact en bereikbaarheid onderweg.
Navigatie: GPS-systeem / kompas en kaarten.

Op 1 maart stopt ik tijdelijk met het toerboek en ga dan aan de voorbereidingen van mijn Mei-toertocht werken:

+ De gelijkspanningsaansluiting voor mijn communicatie en navigatie-apparatuur moet ik nog aanschaffen/ontwikkelen.
+ De gereedschappen worden exact bepaald, vergeleken en gewogen.
+ Bepaalde superlichte kampeerspullen (totaal 3kg) moeten worden aangeschaft.
+ De brommer krijgt een zeer uitgebreide servicebeurt
+ Er wordt een zadelverbreder ontwikkeld, die op de buddy seat past.
+ Contacten leggen enkele Franse liefhebbers van ons merk.[/list]

Nieuwe ervaringen en een enkele interessante foto's van deze tocht worden dan in het toerboek verwerkt.
Het duurt dus nog een hele tijd voordat ik het boekwerk van circa 80 pagina's in mijn handen heb.

Mocht iemand - met ook wilde plannen - op korte termijn vragen hebben, dan kan hij deze gewoon op dit forum stellen of mij een e-mail sturen.
Zelf heb ik binnenkort gesprekken met iemand die lang geleden per Puch naar Zuid-Frankrijk gereden is. Een andere kennis van me heeft de Noordkaap ooit bereikt. Ben benieuwd wat ze me te vertellen hebben.
Het draait allemaal om een goede voorbereiding. Daarop vormen dagtoertochten overigens geen uitzondering.

Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 25 okt 2020, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 09 dec 2016, 20:32

Afgelopen week heb ik weer wat aan mijn toerboek kunnen werken, dat in het voorjaar al ver gevorderd was.
Toch was ik er zelf niet echt tevreden over en ook controle door derden gaf aan dat het beter kon.
De stijl moest wat zakelijker worden, de teksten compacter en vooral meer foto's.
Ik heb alles bewust een paar maanden laten liggen, om wat afstand te kunnen nemen, en heb recent de draad weer opgepakt. Ik kan nu ook de nuttige ervaringen van afgelopen toerjaar 2016 verwerken.
2016 was een bijzonder jaar wat dat betreft. Het werkte wel verslavend dat doorkruisen van België en Noord-Frankrijk. Het belangrijkste wat ik ervan geleerd heb is dat je per dag niet teveel kilometers moet rijden. 200 km per dag is meer dan genoeg. Ik hield geen kont meer over, na dat kilometersvreten.
Nieuw regime: Elk uur minimaal 5 minuten stoppen en elke twee uur stoppen voor een langere pauze. Uiterlijk om 16.00 op een camping aankomen en vooral tijd nemen om overal van te genieten.
Dat betekent dat mijn planningen in het boek helemaal op de schop gaan.
Een ander aspect is gebruik van navigatieapparatuur. Ik ga onderweg geen Tom-TOM of andere navigatieapparatuur gebruiken; dit is me te gevaarlijk. Je wordt te snel afgeleid. Veel mooier is de route van te voren oefenen met Google Maps. De kaarten neem ik zowel digitaal op een tablet als op papier mee. En zo zijn er nog veel meer inzichten, die door de praktijk worden ingegeven. Mijn redelijk ruim 2-persoonskoepeltentje laat ik zo, maar het superlichte luchtbed wordt toch vervangen door een "self-inflating" matras van 500 gram, omdat ik dat oppompen en leeg laten van een luchtbed erg vervelend vind en het comfort blijft matig.
Kamperen of niet? Daarover denk ik dat het toch voornamelijk kamperen wordt.
Kamperen kost weinig en je bespaart over een wat langere periode een groot bedrag aan hotelkosten uit. Toch is het wel lekker om na een paar dagen bivak een dag of twee in een leuk hotel met allerlei faciliteiten te verblijven, waar je goed kan uitrusten en waar jouw spullen veilig in een garage hebt staan.
Een beetje hotel heeft tegenwoordig een afsluitbare garage voor de vele elektrische- en toerfietsen.
Hopelijk is het over een maand of 4 al zover.
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 25 okt 2020, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door Harrie » 23 dec 2016, 13:42

Hallo Forumleden,
Hoewel het toerboek op een enkel hoofdstuk klaar is, heb ik toch besloten het in deze opzet niet verder te gaan. 8-)

Reden: het boekwerk hinkt teveel op twee gedachtes. Mijn vriend Dick Kievits wees mij al eerder daarop. Toen ik na een pauze van een half jaar de draad weer oppakte viel me dat ook op. Soms is afstand nemen erg zinvol.
Enerzijds is het boekwerk een algemene handleiding over toeren met de mobylette en anderzijds is het een document waarin mijn belangrijkste ritten zijn vastgelegd.
Ondanks dat de informatie goed geordend is, verlies je als lezer - door deze gigantische informatiestroom - al gauw de draad in het verhaal.

Ik ga daarom de zaken opsplitsen naar verschillende boekwerkjes van circa 60 pagina's, die een specifiek thema binnen het toeren behandelen.
Hierdoor worden de afgeronde verhalen beter leesbaar en wordt men niet steeds afgeleid door andere aspecten.
Gelukkig heb ik alles digitaal beschikbaar, zodat eerdere inspanningen een mooie basis vormen voor een praktisch vervolg.
Ik start met een persoonlijk toerboek over de afgelopen 50 jaar; direct gevolgd door het boekwerk "Naar de bron van de Maas".
Beide zullen medio 2017 klaar zijn. Hierna volgt de rest.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 22 okt 2020, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door PantinNL » 08 jan 2019, 17:37

Hallo allemaal,
Zoals eerder aangegeven komt er geen compleet toerboek over mobylette.
De huidige opzet omhelst een aantal dunne fotoboeken met afgeronde onderwerpen.
Onlangs is het fotoboek " Naar de bron van de Maas " afgerond. Heerlijk om door te bladeren op een regenachtige dag.

Het nieuwste fotoboek/verslag wordt een dikker boekwerk over een 7-daagse tocht in mei 2015 in Midden- en Zuid-Frankrijk.
Een bijzondere tocht door zowel de Bourgogne als de Provence.
Helaas was het ook de tocht, waarbij ziekte van vriend Dick aan het licht kwam.
Binnenkort hoop ik het af te hebben.
Waarom ik dat doe? In principe alleen voor mezelf. Ik vind het bijzonder leuk om dergelijke boeken samen te stellen en zo de trip opnieuw te beleven.
Misschien dat een enkel forumlid ook materiaal van een speciale tocht heeft liggen en een methode zoekt om dat vast te leggen.
Ik kan deze methode alleen maar aanbevelen.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 apr 2019, 00:58

ikzelf schreef: Het nieuwste fotoboek/verslag wordt een dikker boekwerk over een 7-daagse tocht in mei 2015 in Midden- en Zuid-Frankrijk.
Een bijzondere tocht door zowel de Bourgogne als de Provence.
Dat fotoboek is inmiddels gemaakt en gedrukt. Waarschijnlijk neem ik het wel mee naar het NVT.
Of er een algemeen fotoboek over 70 jaar mobylette komt is maar zeer de vraag. Het jubileum leeft toch minder dan 10 jaar geleden bij het zestig jarig jubileum.
We zien wel op het eind van het jaar of het aangeboden en het eigen foto-jubileum materiaal de moeite waard is om er een officieel jubileumboek van te maken. Een persoonlijk toerboek met de belangrijkste ritten en evenementen komt er sowieso.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door PantinNL » 16 aug 2020, 11:35

Het leven gaat verder en inmiddels zijn er weer een aantal boeken gemaakt, waaronder het dikke boek over de jubileumtocht naar Bretagne.
Elke keer probeer ik een bepaald aspect binnen de toertochten te behandelen.
Het nieuwste boek dat momenteel wordt uitgewerkt, gaat over mijn tripje naar Noord-Bourgondië en de Vogezen.
En dat allemaal op een 50cc met de nodige kilo's aan kampeeruitrusting!
Ook tijdens deze tocht heb ik weer een aantal verbeterpunten gevonden voor toekomstige tochten.
Sommige mensen genieten van sleutelen en om naar hun brommer te kijken die op zolder of in hun garage gestald staat.
Ik vind brommers pas echt leuk in de zomer als je ermee naar het buitenland kunt rijden. Sinds mijn studententijd is er maar weinig aan die beleving veranderd.
Hier in Nederland, maar ook in Vlaanderen is het veel te druk; wat dat betreft rijd ik liever in Wallonië en Frankrijk.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 25 okt 2020, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door loe » 16 aug 2020, 12:04

Mooie foto Henk.
Ik ben ook vaak in frankryk geweest.
Niet op de brommer. Maar met de Fiat panda.
Dat is zo 'n beetje de mobylette van de auto's.
Niet vooruit te branden. En kon ik soms maar in de tweede versnelling een een bergje op.
Ik vind het mooi hoe jy de brommer bepakt hebt.
Vario is onmisbaar in dit geval.
Anders word het vaak afstappen en duwen

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door PantinNL » 06 okt 2020, 11:29

loe schreef:
16 aug 2020, 12:04
....
Ik ben ook vaak in frankryk geweest.
Niet op de brommer. Maar met de Fiat panda.
......
Ik vind het mooi hoe jy de brommer bepakt hebt.
Vario is onmisbaar in dit geval.
Anders word het vaak afstappen en duwen
Het is langzamerhand wel een van mijn belangrijkste pijlers onder mijn hobby geworden:
"mooie ritten rijden en daarna een fotoboek samenstellen".
Jammer, dat veel rijders aan het maken van een fotoboek niet toekomen, want je kunt ook naderhand - als het regent en koud is - regelmatig nog nagenieten van een dergelijke tocht.
Het valt me ook op dat speciale toertochten niet zo leven op dit forum; er komen maar weinig reacties los, dus zal ik zal ik me op dit forum met andere mobylettezaken bezighouden. Liefhebbers, die meer over kamperen met de brommer willen weten kunnen altijd contact met me opnemen of mijn website www.pantin.nl raadplegen. Misschien dat ik al die kennis nog een keer ga bundelen in een apart fotoboekje.

In tegenstelling tot de meeste samenstellers van vakantiefotoboeken, zet ik ook veel tekst in mijn fotoboeken. Zo is in mijn recente boek veel aandacht aan mijn uitrusting besteed. Ik kan bijvoorbeeld een slaapzak tot 50% in volume terugbrengen, maar ook op gebied van gereedschappen en materialen heb ik gaandeweg vele kilo's bespaard. Tegenwoordig ligt alles strak- en waterdicht - op mijn brommer.

Komend jaar wil ik vooral met mijn SP94TT op pad. Dat is natuurlijk ook een sterke brommer met veel bagagemogelijkheden.
Aan plannen voor mooie ritten volgend jaar hebben we geen enkel gebrek. Ik kijk al uit naar het voorjaar!
Groet,
Henk van Kessel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 25 okt 2020, 12:43, 8 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door loe » 06 okt 2020, 12:00

Mooie brommer Henk.
Heb je de foto gespiegeld geplaatst. ?
De hele aandrijf lijn zit rechts.

Zelfs by de Fiat panda nam ik niks overbodigs mee.
Want met een dikke stijgings percentage in de bergen en met maar 750 cc onder de motorkap kon ik soms maar net in de tweede of derde versnelling ryden. In z'n vier ging echt niet. :D

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door PantinNL » 12 feb 2021, 18:14

Hallo Loe,
De brommer is niet gespiegeld, maar heeft een tussentransmissie.

Om verder te gaan met het toerboek:
Ik ben momenteel behalve met een aantal sleutel- en onderdelenprojecten bezig met het zoveelste toerboek dat zich afspeelt vele jaren geleden, toen ik nog veel moest leren op het gebied van lange afstandstochten.
Erg leuk als je de oude verslagen en aantekeningen erop na leest. Je realiseert dan achteraf waarom veel van die ambitieuze ritten mislukken en andere wel lukken. Dat lukken houdt meer in dan alleen met succes kilometers vreten.
De kunst is ook om onderweg te genieten van alle moois, dat een streek te bieden heeft. Een ruime planning is daarvoor wel essentieel; helaas zijn de meeste mensen - uit tijdsgebrek - gewend om alles zo efficiënt mogelijk te plannen.
Als pensionado of student heb je daar gelukkig minder last van.
Henk

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door paulmz » 12 feb 2021, 18:31

Henk is bovenstaand een goed makertje,omdat je weinig plaatst de laatste tijd dan maar dubbel zal je gedacht hebben.

Paul

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette toerboek

Ongelezen bericht door PantinNL » 10 nov 2021, 17:49

Ondanks Corona gaan bepaalde facetten van onze hobby gewoon door.
Ik knutsel heel wat af en ben druk bezig met de voorbereiding van HHW 2021.
Verder is mijn nieuwste toerboek 2021 nagenoeg klaar voor verzending naar de drukker.
Ook in dit boek weer allerlei tips voor als je een serieuze rit gaat rijden en niet vies bent van kamperen.

Ik heb mijn gereedschappen teruggebracht naar slechts 2kg. Zo heb ik een gecombineerde bandenlichter/vliegwielmoersleutel gemaakt zoals afgebeeld op de kleine foto. De overige bagage werd ook tegen het licht gehouden en vele kilo konden zo bespaard worden. Mijn nieuwe tent weegt 2kg en biedt voldoende ruimte voor alle bagage en een ruime slaapplek. Dit jaar hoefde ik ook niet langer met een overbeladen muilezel op pad. Het zag er allemaal vrij strak uit en die volume- en gewichtsvermindering maakte het rijden prettiger. In de toekomst blijf ik streven naar een nog lager totaalgewicht. In de afgelopen jaren heb ik een schat aan ervaring opgedaan en van behelpen is tegenwoordig geen sprake meer.
Volgend jaar wil ik D.V. weer op pad, maar ga dan niet in augustus. Half mei tot half juli is wel de mooiste periode met kans op warme avonden en lange dagen.
Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie