Ontwikkeling variabele ontsteking

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2011, 14:40

Ai. Duitse sites. Daar kan ik niet veel mee.
Ik heb er een vertaler opgezet. Dat was niet echt een succes.
Misschien kijk ik verkeerd, maar er staat niet veel info op die mij verder helpt.

Voor de mensen die ECHT iets willen weten over ontstekingen, kan ik deze site aanraden. Hij is in het Engels. Maar hij is erg goed!
http://www.jetav8r.com/Vision/Ignition/CDI.html
Ik had deze info al allemaal op mijn pc staan. Maar ik was er niet aan toe gekomen om het door te lezen. En nu kan ik me wel voor mijn kop slaan, want hier staat precies in wat ik laatst ontdekt heb. Een bobine geeft pas een vonk bij het weghalen van de voedingsspanning.

Nu snap ik helemaal niet meer hoe een normale mobylette ontsteking werkt. Want daar wordt bij het openen van de contactpunten juist de voeding op de bobine aangebracht :shock: Wat vreemd allemaal.........

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Vindapp » 06 aug 2011, 14:56

hoi Frank, mij is door een belgische uitvinder en oldtimer freak, hij legde mij globaal uit hoe een punten ontsteking werk dit is een analoge ontsteking en werkt met positieve stroom en daardoor heb je een condensor nodig. Een electronische ontsteking werkt met de negatieve stroom en heb je geen condensor meer nodig.
Er zijn meerdere soorten electronische ontstekingen. maar bij de meeste gebruik je een cdi dingetje ofzo iets
Heb ook wel eens een ontsteker gezien die alleen met accu werkt en met een regelaar voor stroom voorziening en moment bepaler naar je bougie deze manier van ontsteken kun je zo een minuut of 20 mee rijden dan is je accu leeg, hier heb je dus verder geen en spoeltjes en magneet wielen meer nodig. veronderstelling dat je dan hier tussen je variabelle tussen plaatst zou je best wel ver moeten komen.
gr vincent

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2011, 15:10

Vindapp schreef:hoi Frank, mij is door een belgische uitvinder en oldtimer freak, hij legde mij globaal uit hoe een punten ontsteking werk dit is een analoge ontsteking en werkt met positieve stroom en daardoor heb je een condensor nodig. Een elektronische ontsteking werkt met de negatieve stroom en heb je geen condensor meer nodig.
Dit lijkt mij een echt broodje aap verhaal. Ik ben inderdaad zelf ook al van de condensator/condensor afgestapt. Maar om totaal andere redenen. Mijn contactpunten regelen niet langer meer de hoofdstroom. Dus ze branden sowieso niet in. De hoofdstroom wordt geregeld door een MOSFET. En die overleeft de HV-kickback van de bobine wel. De condensator zit op je ontsteking vanwege die HV-kickback (wat is hier trouwens de nederlands benaming voor????). In mijn elektronische ontsteking ga ik misschien nog wel over op een ultrafast diode. Als dat goed zou werken, zou ik dat misschien ook kunnen toe passen op een normale ontsteking. Dan hoeven we nooit meer een condensator/condensor te gebruiken. Maar daarvoor moet ik nog wat onderzoek doen. En dit heeft geen prioriteit.
Vindapp schreef: Er zijn meerdere soorten electronische ontstekingen. maar bij de meeste gebruik je een cdi dingetje ofzo iets
Heb ook wel eens een ontsteker gezien die alleen met accu werkt en met een regelaar voor stroom voorziening en moment bepaler naar je bougie deze manier van ontsteken kun je zo een minuut of 20 mee rijden dan is je accu leeg, hier heb je dus verder geen en spoeltjes en magneet wielen meer nodig. veronderstelling dat je dan hier tussen je variabelle tussen plaatst zou je best wel ver moeten komen.
gr vincent
CDI is volgens mij een heerlijk ruim begrip :lol: Wat ik nu maak mag je waarschijnlijk ook een CDI ontsteking noemen.
20 minuten rijden op de accu? Dan heb je of een zeer kleine accu, of een heeeeeel beroerde ontsteking. Ik heb vroeger al een ontsteking gebouwd die je in noodgevallen kan aansluiten op je bromfiets. Deze ontsteking schiet 10 000 vonken per seconde door je bougie. Dus geen enkele timing in de vonken. Je motorblok werkt hier wel mee. Alleen niet erg goed (ik haalde met veel gestotter 30 km/h). Dit systeem kon 4 uur draaien op een scooter accu. En dat systeem van mij is natuurlijk absoluut niet zuinig met 10 000 vonken per seconde.

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Vindapp » 06 aug 2011, 15:15

Hoi Frank, oke apen hebben een eigen soort niveau horen zien en zwijgen,
Ik heb nog wel een racerij regelement liggen waar een 50 cc voertuig aan mag voldoen, ik bezorg hem wel een xtje als het zover is. groet vincent

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2011, 16:52

Harrie schreef:Beste Franky,

Kun je die 6milliseconden niet als een soort offset opnemen?
Dus het moment van ontsteking aansturing 6 milliseconden vervroegen?
Misschien een stomme vraag, maar wellicht goed voor het denkproces.
Groet,
Harrie (smid en geen vonkentrekker)
Helaas. Deze oplossing werkt niet. Een simpel sommetje was genoeg. Als je 8000 toeren draait, duurt 1 rotatie 7.5msec. Een vertraging van 6 milliseconden is dus bijna een volledig rotatie! Daar kan ik niet mee werken :(

Nog even wat curves waaraan je kan zien wat er gebeurd.
Afbeelding
In het blauw is de normale ontstekingscurve bij 2.5mm voorontsteking.
In het roze is de ontstekingscurve met 6 milliseconden vertraging en 2.5 mm voorontsteking weergegeven. Met deze curve heb ik mijn brommer dus geprobeerd te starten. Heel laag toerig liep hij nog net. Maar als je gas gaf, viel het blok gewoon uit. Gek hè als je deze curve ziet. Je zit meteen met na ontsteking te werken :lol:
De rode curve is de curve waarin ik probeer te corrigeren voor de 6 milliseconden vertraging in mijn schema. Dit heb ik gedaan door de ontsteking op een belachelijk 40mm voorontsteking te zetten!! En dan nog zie je dat ik boven de 4000 toeren probeer te rijden met na ontsteking. Kansloos.

De bobine oprook oplossing komt akelig dicht bij. Mede omdat ik in de documentatie in de eerder geposte link over ontsteking gelezen heb, dat men dit in het echt ook doet. Misschien kan dit toch wel......... Maar in de lage toeren wordt dit heel eng........

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 11 aug 2011, 17:51

Update!
De eerste kilometers zijn gereden :D En de resultaten zijn tot nu toe verrassend:)

Maar eerst nog even wat er aan vooraf is gegaan. Ik heb besloten om toch voor de bobine oprook oplossing te gaan die ik hier boven omschreef. Dit was in de schakeling zo gedaan :) Want ik heb speciaal een signal inverter gebouwd om dit juist tegen te gaan. Dus het was een kwestie van de signal inverter eruit halen en hopsa. De schakeling werkt.

Dus toen heb ik hem aangesloten op de bromfiets. Gewoon door hem te voeden met trafo's die aan het stopcontact zaten. De kabels waren nogal kort. Dus ik had 1.5 meter om hem aan te fietsen :lol: Dit bleek voldoende te zijn :) De schakeling werkte! Want de bromfiets pruttelde lekker :)

Op de schakeling zit een draaiknop zodat ik het moment van de vonk kan verlaten. Bij deze eerste test werd het al duidelijk dat de knop/potmeter die ik had te onnauwkeurig was. Dus die heb ik vervangen. En toen was de schakeling echt klaar voor montage. Hier is dan een foto van de schakeling.

Afbeelding

Wat zie je hier? Op de printplaat zijn duidelijk twee schakelingen te herkennen. De linker is de schakeling die de ingaande puls van de contactpunten verlaat met een in te stellen tijd. Deze verlate puls gaat naar een tweede schakeling die de puls omzet naar kleine pulsjes die de bobine in gaan. Nou kan zo’n klein schakelingetje niet rechtstreeks een bobine voeden. Dan zou de schakeling doorbranden. Dus daarom zit er naast de printplaat op het hoekprofiel een zogenaamde MOSFET. In kindertaal is een MOSFET eigenlijk gewoon een schakelaar die aangestuurd wordt door een kleine spanning erop te zetten. En zo kan je met een kleine schakeling toch zeer grote stromen regelen.
En dan zit er nog 1 ding op, en dat is die mooie draaiknop helemaal rechts. Met deze draaiknop kan de ontsteking verlaten. In stand 0 verlaat ik de ontsteking 0 milliseconden. Dan verander je dus niets. En als ik de knop 10x rond draai verlaat ik de ontsteking zo’n 15 milliseconden.

En dat moest even allemaal gemonteerd worden op de bromfiets. Dus tijd voor duct tape :P
Afbeelding
(niet mijn tekening)

En zo ziet dat er dan uit. Een hoop kabel zooi op een bromfiets.
Afbeelding
(mijn standaard, koplamp en zijkapjes liggen bij de coater)

De schakeling zit netjes aan het stuur zodat ik lekker kan draaien aan het knopje tijdens het rijden.
Afbeelding

En de schakeling moet uiteraard nog gevoed worden. En dat doe ik met 2 accu’s. Een accu die de schakeling voedt (de schakeling heeft een stabiele voeding nodig) en een accu die de bobine voedt.
Afbeelding

En toen was het rijden maar! Dus ik heb mijn draaiknopje lekker op 0 gezet zodat de ontsteking normaal werkt. Ik heb rustig het blokkie warm gereden en daarna eens even plankgas gereden. De schakeling werkt perfect! Als je de ontsteking niet verlaat, rijdt de bromfiets net zo als met een normale ontsteking. Misschien zelf wel net iets beter vanwege de krachtige vonk. Dit is precies zoals het moest.

Toen was het tijd voor wat testen. Ik ben begonnen met de lage toeren. Hierin zou je volgens mijn berekening de ontsteking moeten verlaten. Tot mijn stomme verbazing, is daar niets van waar!!!! Na tig keer dezelfde helling opgereden te hebben, kwam ik tot de conclusie dat de beste instelling van de draaiknop instelling 0 was. Dus het ontstekingstijdstip op de normale plek! Lage toeren moet je dus niet verlaten! Dit was voor mij verassend. Helemaal in het begin van het topic gaf Dingiedong dit al aan. Dit zou allemaal met de spoeling te maken hebben. Ik kon dat toen haast niet geloven. Maar misschien heeft Dingiedong al die tijd al gelijk.

Na de lage toeren test moest ik het testen staken. Zoals te verwachten was, was mijn bobine goed warm geworden. 30 minuten afkoelen was noodzakelijk. En toen ik weer kon rijden begon het te druppelen. En dat kan mijn schakeling echt niet hebben. Dus einde oefening voor vandaag.

Hopelijk morgen meer verassende resultaten. Dit keer in het hoge toerengebied!

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door avh » 11 aug 2011, 18:46

Erg interessant Franky; keep us up-to-date!

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Donnie » 11 aug 2011, 18:57

Het blijft leuk Franky, ben benieuwd naar je resultaten bij hogere toeren.
Prachtig deze nieuwerwetse elektronica bij een ouderwets 1 cylinder 2-takt motortje.
Mazzel Peter

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 aug 2011, 20:09

Franky, werkelijk prachtig en knap om dit allemaal te ontwikkelen en te testen. Lees je verhalen graag.

Zoals eerder gezegd, denk ik dat de Moby's het beste rijden met de afstelling zoals Motobecane en meneer Kaptein het hebben bedacht. Maar ja, als je dat te hard denkt, dan begin je niet aan jouw ontwikkelingswerk. En dat zou jammer zijn !

groet,

Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 11 aug 2011, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 11 aug 2011, 20:14

Nou, weet je wat het is. Zoals meneer Kaptein het bedoelt heeft, is het verreweg het makkelijkste :lol: Hoeft niet bij voorbaat het beste te zijn. Wat ik nu gebouwd heeft 2 accu's nodig om te werken :o Je kan 15 minuten lage toeren rijden en dan is de bobine te warm. De accu houdt het gok ik 2 uur vol. Hoe onpraktisch is dat! Het is dan ook wel een testmodel :P 1 accu kan ik wel elimineren. De tweede accu weg halen wordt een hele uitdaging.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJet » 12 aug 2011, 16:28

:lol: Ziet er geweldig uit!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2011, 20:06

Update!

Ik heb weer kunnen rijden! Het zat om van alles en nog wat redenen weer tegen vandaag, maar ik heb een testrit kunnen doen. Ik moest wel wachten tot ’s middags omdat het hier ’s ochtends nog hier en daar regende. En de druppels aan de bomen zijn gevaarlijk. Maar toen het allemaal opgedroogd was, kon ik weer rijden. De topsnelheidtest. Dus ik reed even netjes het blokje warm en besloot toen maar eens plankgas te geven. Tot mijn verbazing ging het blok niet harder dan 35 km/h. Ik snapte er niks van. Totdat het blok 100m verder er mee op hield. Ik kreeg sporadisch een verbranding, en regelmatig ontploffingen in inlaat en uitlaat. Dat kon maar 1 ding wezen. Mijn ontsteking was kapot. Na een kilometertje wandelen was ik weer thuis en kon de oorzaak vastgesteld worden. Een accu was leeg! Nu al. Dus die mocht aan de oplader. Toen er weer een beetje stroom in zat heb ik de accu’s omgewisseld (de accu die de bobine moest voeden was uiteraard leeg gegaan) en ben ik weer gaan rijden. En dit keer werd de 35 km/h barrière gebroken. Mijn blokje werkte weer normaal.

De resultaten op topsnelheid
Eenmaal aangekomen op een snelheid van 42 km/h ben ik de ontsteking tijdens het rijden gaan verlaten. Tot mijn verbazing was het effect niet echt te merken. Ik kon de knop een heel stuk doordraaien zonder dat er vermogensverlies op trad. Met een beetje spelen kwam ik uiteindelijk op een instelling terecht waarbij mijn blokje heel netjes liep. Deze instelling zat net voor het moment dat er vermogensverlies op ging treden. Het blok was op deze instelling minder luidruchtig. Totdat je het gas los liet. Dan hoorde je de nodige ploffen in de uitlaat. Deze instelling werkte overduidelijk alleen met volgas.

Gaat de mobylette hiermee nou sneller? Nou niet echt. Ik moet concluderen dat ik er hoogstens 1 a 2 km/h sneller van ging. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Eenmaal thuis aangekomen zag ik iets eigenaardigs. Er kwam iets uit mijn bobine. Iets stroperigs dat erg warm aanvoelde. Vermoedelijk lijm of misschien zelfs het kunststof waarvan de bobine gemaakt is! Dus hiermee eindigde de test.

Conclusies tot nu toe:
Het verlaten van de ontsteking in de lage toeren is een zeer slecht idee
Het verlaten van de ontsteking in de hoge toeren levert bijna geen winst op

Wat nu?
Tot nu toe heb ik de ontsteking verlaat ten opzicht van de voorgeschreven millimeters voorontsteking. Ik zou graag ook een keer de ontsteking willen vervroegen ten opzicht van de voorgeschreven millimeters voorontsteking. Uiteraard niet in de hoge toeren, maar wel in de lage toeren. Want daar zou het mogelijk nog winst op kunnen leveren.

Dit wou ik dus zo net gaan doen. Alleen ik merkte voor dat ik de bromfiets wou starten al dat er iets niet klopte. De bobine hoort te zoemen als het blok stil staat, en dat deed hij niet. En het kwam dit keer niet vanwege een lege accu. Ik ben bang dat mijn bobine weggesmolten is. Maar dat zoek ik morgen wel weer uit. Als dit zo is, dan is dit voorlopig de laatste test. Bobines zijn veel te duur om door te laten branden . Ik zal de schakeling dan gaan verbeteren.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 13 aug 2011, 15:38

Joepie!
De bobine lijkt nog heel te zijn :) Dus wat is er dan wel aan de hand? Daar kom je alleen achter met een oscilloscoop. Dus ik mocht mijn scoop een etage naar beneden dragen (15 kg zonder fatsoenlijk handvat :| ). Dit was wel de moeite waard, want ik had zo achterhaald wat er mis was :) Er was een MOSFET doorgebrand. En het chipje dat de MOSFET aanstuurde was daarom ook doorgebrand. Ik heb even voor twee euro nieuwe onderdelen gehaald en het lijkt weer te werken.

Helaas regent het nu. Dus dat was het weer voor vandaag.
Mijn vakantie is nu zo goed als over. Dus ik doe nog 1 test in de lage toeren en dan maak ik alles weer origineel. Dan kan ik tenminste weer probleemloos toeren als ik daar zin in heb :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door ruudk » 21 aug 2011, 00:19

Interessant allemaal, Franky!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 21 aug 2011, 12:06

Update

Ik heb eindelijk mijn lage toeren test gedaan met een veel te vroeg staande ontsteking. Mijn ontsteking stond op 5.5mm voorontsteking. Dit was voldoende want mijn blok ging niet eens meer aan :lol: Ik had mijn verlatende schakeling nodig om mijn bromfiets überhaupt nog draaiend te krijgen. Dit waren de resultaten. Ze lijken heel precies, maar dat is het niet. Het is zo moeilijk om een fatsoenlijk metingen te doen terwijl je aan het rijden bent :|

Stationair: 4.8mm voorontsteking
17 km/h vol gas: 3.2mm voorontsteking
37 km/h vol gas: 1 mm voorontsteking

Zo zie je dat de ontsteking lekker verloopt in de toeren :) Ik heb zelf een theoretische verklaring bedacht voor dit alles.

De theorie
Kijken naar een 4-takt motor, dan zie je dat je op elk toerental ongeveer dezelfde hoeveelheid gas in je cilinder hebt, op het moment dat je het gasmengsel wil ontsteken. Je zou dus kunnen stellen dat een 4-takt motor een constante verbrandingssnelheid heeft in alle toerentallen (even uitgaande van altijd volgas rijden). Daarom moet moet een 4-takt motor op hoge toeren vervroegen. Dit is nodig omdat ten op zichte van de krukas de ontsteking eerder plaatst moet vinden in de hoge toeren. Dit omdat de krukas sneller draait in de hoge toeren. 2-takt werkt totaal anders!

Een 2-takt motor heeft geen constante hoeveelheid gas in de cilinder zitten op het moment dat je het gasmengsel wil ontsteken. Dit heeft te maken met het feit dat de inlaat en uitlaat van de cilinder op het zelfde moment open staan. Hierdoor is het mogelijk dat de inlaatgassen direct de uitlaat in stromen. Dus je kan je voorstellen dat op extreem lage toerentallen praktisch al de inlaatgassen direct via de uitlaat eruit gaan. Hierdoor heb je weinig gas in je cilinder zitten, en dus een trage verbranding. Dus moet je eerder ontsteken. Daarom zie je dat de voorontsteking bij stationair toerental zo extreem groot is.
Wat gebeurt er nu in hogere toerentallen. De inlaat en uitlaat van de cilinder zijn weer op hetzelfde moment open. Dus de inlaatgassen willen weer direct via de uitlaat uit de cilinder stromen. Echter, omdat de uitlaat poort maar relatief kort geopend is, krijgen de inlaatgassen niet de kans om de uitlaat in te stromen. Daarnaast levert de uitlaat ook nog tegendruk waardoor de inlaatgassen ook de uitlaat niet in kunnen stromen. Dit is waarom een 2-takt zonder uitlaat waardeloos rijdt. Je hebt de tegendruk van de uitlaat nodig om de inlaatgassen in de cilinder te houden.
Maar goed, we hebben bij hoge toerentallen dus veel inlaatgassen in de cilinder zitten. Er heerst dus een veel hogere druk in de cilinder. Hierdoor gaat de verbranding heel veel sneller. En dus is 1mm voorontsteking beter.

De meetresultaten
Stationair: 4.8mm voorontsteking
Dit is een leuk gegeven. Maar als je het verhaal hier boven leest, zie je dat de cilinderdruk bepalend is voor de verbrandingssnelheid. De cilinderdruk is bij stationair draaien erg laag. Dit omdat je gasschuif bijna helemaal dicht zit. Op het moment dat je weer volgas geeft, neemt de cilinderdruk toe en is die 4.8mm voorontsteking weer hartstikke fout. In andere woorden: Je stelt de ontsteking af op volgas, en niet op stationair draaien.

17 km/h vol gas: 3.2mm voorontsteking
Dit lijkt redelijk in de buurt te zitten van de voorgeschreven 2.5 mm voorontsteking. In graden rotatie van de krukas voor BDP is dit 25 graden voorgeschreven en 29 graden volgens mijn meting. De ontsteking komt niet zo nauwkeurig. Dus dit bevestigd dat de voorgeschreven 2.5mm voorontsteking behoorlijk in de buurt zit.

37 km/h volgas: 1 mm voorontsteking
Uit eerdere testen is al gebleken dat je in de hoge toeren het ontstekingstijdstip enorm kan variëren zonder dat er vermogensverlies op treed. Dat uit mijn meting 1mm komt, is een beetje toeval. Dit is ook weer zo'n typische volgas waarde. Als je hiermee je gas los laat, dan komen de vlammen uit je uitlaat. Wederom is de voorgeschreven 2.5mm voorontsteking praktischer. Dit heb ik al eerder bewezen.

Conclusie van dit alles
In de hoge toeren staat de ontsteking origineel al perfect
In de lage toeren is een minuscuul kleine winst te behalen. Deze winst is zo klein dat je daar geen hyper de blieper ontsteking voor wil monteren. Dit gaat namelijk ten koste van de bedrijfszekerheid.

!!De timing van een mobylette ontsteking is origineel al perfect!!
Laatst gewijzigd door Franky op 21 aug 2011, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJet » 21 aug 2011, 13:28

Leuk, mooi, volledig experiment!
Voor mij zeker geslaagd! Respect!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 21 aug 2011, 13:52

Tja, de conclusie van dit alles is zowel leuk als niet leuk :P Ik had natuurlijk gehoopt op vermogen winst. Maar dat gaat dus mooi niet lukken :lol: Aan de andere kant, alles origineel houden is wel zo makkelijk. Want het is een zeer betrouwbaar systeem. Al met al was dit een hoop moeite zonder uiteindelijk iets te kunnen verbeteren. Ik vond het zelf wel super leerzaam :) Dus daarom zeker de moeite waard :)

Edit:
Voor de mensen die elektrische schema's kunnen lezen. Hierbij de schema's die ik ontworpen heb voor deze schakeling. Die kan ik nu ook wel een keer online zetten. :) Het is allemaal gebaseerd op 555 timers.

Dit is het schema om de contactpunten heen. Ik krijg een signaal van de contactpunten en dat signaal verlaat ik een x aantal milliseconden. Dit doe je aan de hand van de getekende potmeter. Na een x aantal tijd na het ingaande signaal, geeft de schakeling een hoog signaal op de OUTPUT.
Afbeelding

Het OUTPUT signaal gaat daarna de volgende schakeling in. Deze schakeling genereerd korte pulsjes zodat er meerdere vonken achter elkaar gegenereerd worden. Dit was in eerste instantie bedoeld als doorsmeltbeveiliging. Op zich kan dit deel van de schakeling ook weggelaten worden.
Verder zie je dat het chipje een MOSFET aan stuurt. Deze MOSFET schakelt de hoofdstroom die naar de bobine gaat.
Afbeelding

En dat was het. Niet eens zo heel spannend toch? De meeste tijd zat hem in het berekenen van alle weerstanden, condensators, transistors etc.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 21 aug 2011, 22:17

Beste Franky,
Bij normale bromfietstweetaktmotoren wordt het verhoogde toerental grotendeels gecompenseerd door een beter mengsel dat sneller verbrandt.
Bij lage toerentallen is het mengsel vervuild met verbrandingsgassen.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 22 aug 2011, 16:56

Eerder andersom Harry. Bij lage toeren wordt de hele cilinder "volledig" doorgespoeld. Veel te goed zelfs. Want een groot deel van de inlaatgassen gaan de uitlaat in. Bij hoge toeren zullen er wel meer restjes uitlaatgassen blijven hangen. In iedergeval, dat lijkt mij logischer.

Mijn verklaring voor wat er gebeurd is gebaseerd op de hoeveelheid gas in de cilinder. Dat maakt ook heel veel uit. Ik heb het verschil tussen geen gas geven en plankgas geven zelf ervaren. Al zou je met geen gas geven weer kunnen stellen dat er veel vervuiling aanwezig is.

Anyway, ik vind mijn verklaring waarschijnlijker. Maar bewijzen kan ik het niet.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 07 okt 2014, 21:00

Hoi franky sorry om na 3 jaar nog op je topic te reageren maar ik wil nog eea toevoegen. Je hebt je curve getest op een standaard mobylette die geen hoge toerentallen haalt en geen expansie uitlaat heeft. Hier heeft een curve weinig tot geen zin op zoals je zelf hebt geconcludeerd. Toch heb je het belangrijkste gemist. Een curve heeft vooral zin in combinatie met een expansie uitlaat.
Door de ontsteking te verlaten, zorg je ervoor dat je uitlaat heter wordt. Dit heeft als gevolg dat de geluidsgolven sneller terugkeren. Dit is wat je wilt om je powerband te verbreden.

Een verhelderend stukje theorie van Luc foekema:
De verlaters zoals op deze pagina beproken hebben alleen effect op snelle tweetact motoren. De viertakt motor heeft zelfs het omgekeerde nodig. Wat te maken heeft met de ontbrandingstijd van de brandstof.
Met tweetakt motoren spelen andere factoren een nog belangrijkere rol voor de noodzaak om de ontstekingstijd te vertragen naarmate het toerental oploopt. Het heeft alles te maken met het principe van een expansieuitlaat in combinatie met de temperatuur. Wanneer het principe van de expansieuitlaat bekend is zul je het ook snel begrijpen. De expansieuitlaat is berekent op een bedrijfstemperatuur van meer dan 500 graden C. Maar wanneer het toerental hoger oploopt zou de terugkerende geluidsschokgolf steeds eerder terug moeten komen. Je zou dus de uitlaatlengte variabel moeten maken, maar dat is niet eenvoudige te realiseren. Door nu het ontstekingstijdstip te verlaten, wordt de verbrandingstemperatuur hoger en zal de geluidsgolf zich sneller voortplanten.
Hiermee is alles gezegd en verklaard dus ook waarom het niet op alle tweetacten effectief is.
Bron: http://www.geocities.ws/lucfoekema/IgnitionNL.html
Overigens waardoor ik je proeven enorm! Altijd leuk om dingen zelfte doen en en en om zelf dingen te maken. Je zou zon curve ontsteking moeten verkopen als je ziet wat een kleine compacte accu ontsteking met curve en enkel een sensor kost. Al weet ik niet wat dit jou gekost heeft trouwens...

Maar terugkomend op de standaard mobylette ben ik het met je eens dat de standaard voorgeschreven voorontsteking prima voldoet!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 07 okt 2014, 21:18

Bijzonder! Nooit geweten dat je de uitlaattemperatuur wil variëren. Of eigenlijk, de temperatuur van het gas in de uitlaat. De uitlaat zelf varieer je niet zo snel in temperatuur denk ik zo. Overigens lijkt mij het effect klein. De snelheid van het geluid is inderdaad afhankelijk van de temperatuur. Ik zou eens na moeten zoeken hoe groot dat verschil dan is bij verschillende temperaturen. Ik denk toch niet dat je powerband nou zoveel breder hiervan wordt. Maar dat is even een gevoel.

Verder leuk om te lezen dat mijn conclusie niet verkeerd was :)

Dat stukje elektronica van mij kost maar €5,- gok ik zo :lol: Maar ik heb dan ook geen sensor gebruikt, maar gewoon de contactpunten :mrgreen:

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 07 okt 2014, 21:30

Een sensor is niet echt moeilijk te maken, een magneetje en iets op de krukas wat daar langs komt.
Below is a dyno print of the horsepower difference in a 50cc engine that had the tinming retarded 4 degrees which resulted in the powerband extended 1000 rpm more.
igntimingcomp (1).jpg
Weet verder de context niet had even geen zin meer om te lezen maar dat is toch een behoorlijk verschil door enkel de timing aan te passen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 08 okt 2014, 19:55

Dat is inderdaad indrukwekkend!
Weer eens iets om uit te zoeken :P

Als ik dit trouwens weer bekijk vraag ik me toch wel af waar ik vroeger al die tijd vandaan haalde om dit soort ongein te bouwen. Ik zal nog wel student geweest zijn toen ik dit soort dingen maakte :mrgreen: Nu zou ik daar echt niet aan toe komen :P

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Ontwikkeling variabele ontsteking

Ongelezen bericht door Rinosaure » 08 okt 2014, 20:55

Geweldige thread mannen !! Dit maakt het forum nou een lust om te volgen !

Plaats reactie