Variomatic vragen
Re: Variomatic vragen
Omdat, naarmate dit deel verder naar buiten staat,op de krukas, de eventuele uitslag van het deel groter wordt.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variomatic vragen
Ahzo. Uitgaande van een kromme krukas is dat correct ja. Bij een schijf die een onbalans heeft maakt het niks uit volgens mij.
Re: Variomatic vragen
Als de kromme schijf verder naar buiten staat op de krukas, zal de kracht ook verder naar buiten plaats vinden, waardoor de kracht de "langere" krukas makkelijker vervormd.
Re: Variomatic vragen
Hallo Joost,
Juiste conclusie. Ik ben in ieder geval blij dat ik het eindelijk snap, want nu kan ik mijn Transval variateuren goed ombouwen.
H.
Juiste conclusie. Ik ben in ieder geval blij dat ik het eindelijk snap, want nu kan ik mijn Transval variateuren goed ombouwen.
H.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variomatic vragen
Ah zo. Ik snap hem.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Variomatic vragen
Ik heb mijn gele mobylette ,de variomatic onderhanden genomen.
Ga nu van drie kogels naar twee.
Hierdoor ga ik er van uit dat er wat meer toeren gemaakt gaat worden zodat het vast aangrijpmoment later komt.
In combinatie met 62 cc trekt dit mooier op ga ik van uit.
Ben erg benieuwd in de praktijk, misschien kan er dan zelf een dertien tands vootandwiel monteren.
Hou julie op de hoogte.
Vrgr gerard.
Ga nu van drie kogels naar twee.
Hierdoor ga ik er van uit dat er wat meer toeren gemaakt gaat worden zodat het vast aangrijpmoment later komt.
In combinatie met 62 cc trekt dit mooier op ga ik van uit.
Ben erg benieuwd in de praktijk, misschien kan er dan zelf een dertien tands vootandwiel monteren.
Hou julie op de hoogte.
Vrgr gerard.
Re: Variomatic vragen
De kogels hebben niets te maken met het aangrijpmoment van de koppeling, maar met het toerental, waarbij de variateur "opschakeld". Met minder gewicht blijf je langer in een lage versnelling. Met het extra koppel van de 62 cc zou je met juist méér gewicht sneller kunnen opschakelen. Ben benieuwd, wat je ervaart.
Re: Variomatic vragen
Hallo Gerard,Mobygek schreef:Ik heb mijn gele mobylette ,de variomatic onderhanden genomen.
Ga nu van drie kogels naar twee.
Vrgr gerard.
Ik neem aan dat je een kooi hebt voor 4 kogels; heb je die soms van mij?
H.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Variomatic vragen
klopt harryHarrie schreef:Hallo Gerard,Mobygek schreef:Ik heb mijn gele mobylette ,de variomatic onderhanden genomen.
Ga nu van drie kogels naar twee.
Vrgr gerard.
Ik neem aan dat je een kooi hebt voor 4 kogels; heb je die soms van mij?
H.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Variomatic vragen
met drie kogels in comb. 62 cc dat hij bij aangrijpmoment wegzakte in trekkracht, dan pakte hij mooi op.MobyJoost schreef:De kogels hebben niets te maken met het aangrijpmoment van de koppeling, maar met het toerental, waarbij de variateur "opschakeld". Met minder gewicht blijf je langer in een lage versnelling. Met het extra koppel van de 62 cc zou je met juist méér gewicht sneller kunnen op schakelen. Ben benieuwd, wat je ervaart.
ook toen we met ons drieën in Frankrijk reden van uit een bocht heuvel op viel die even stil na aangrijpen logisch.
toen had het zo geregend en na tent en zo oppakken, toen slipte mijn koppeling , wauw, toen kwam hij heel anders uit de starblokken.
inderdaad meer toeren en geen dip, misschien een gunstiger koppel?
Toen hadden we even een tech. moment Joost en vandaar gaan we (kijken wat het wordt) van drie naar twee kogels.
Tijdens controle oude variomatic verbaasd dat de twee koppelpennen aan de kant van de varioschijf daar waar de kogels achter zitten deze bijna voor de helft weggesleten zijn...
2800 kilometers...Kwaliteit? oké het is geen originele of gevolg powerrrrrr...
wordt vervolgd.
vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variomatic vragen
Wat jij wil heeft niets met de kogels van de variateur te maken maar met het gedrag van je koppeling. Twee totaal verschillende dingen. Kijk maar eens of je de veren van de koppelingshamers strakker kan zetten. Zoniet of helpt het niet genoeg, koppelingshamers lichter maken of vervangen door lichtere versie.
Re: Variomatic vragen
Interessant allemaal ik volg het met belangstelling
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Variomatic vragen
dat klopt ook, hij mag wat meer toeren maken van mij.Franky schreef:Wat jij wil heeft niets met de kogels van de variateur te maken maar met het gedrag van je koppeling. Twee totaal verschillende dingen. Kijk maar eens of je de veren van de koppelingshamers strakker kan zetten. Zoniet of helpt het niet genoeg, koppelingshamers lichter maken of vervangen door lichtere versie.
als het goed gaat en rijdt laat ik het zo.
vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variomatic vragen
Ah oké. Meer toeren op middel snelheden kan je inderdaad bereiken met die 2 kogel setup van jou Als we elkaar eens tegen komen bij een rit moeten we eens een AV50 wedstrijdje houden
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Variomatic vragen
ook de topsnelheid
vrgr gerard
vrgr gerard
Re: Variomatic vragen
Dat gaat Franky verliezen.
Re: Variomatic vragen
Maken we een baan met hindernissen en behendigheid er in
Dan is het niet zo snel afgelopen en hebben de toeschouwers ook nog wat om te kijken
Dan is het niet zo snel afgelopen en hebben de toeschouwers ook nog wat om te kijken
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Variomatic vragen
waar kan ik zo snel een av-10 blokkie scoren waterkoeling 22mm hmmmmmm...
ooooOOOO Franky....waar ben je nu...verstopt zeker...
(allemaal flauwekul hoor, top is zeker niet het belangrijkste)
vrgr gerard
ooooOOOO Franky....waar ben je nu...verstopt zeker...
(allemaal flauwekul hoor, top is zeker niet het belangrijkste)
vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variomatic vragen
Als het goed is wel ja Dat wordt nou net de test. Wie accelereert het snelste.MobyJoost schreef:Dat gaat Franky verliezen.
Re: Variomatic vragen
Die 62cc heeft een hoop voordeel.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variomatic vragen
Dat geloof ik graag
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Variomatic vragen
Variomatic nu omgebouwd naar 2 kogels, monteren, afstellen en rijden maar, toerental is iets hoger en voelbaar sneller van zijn plek, hij grijpt volledig vast bij 15 km/uur en loopt makelijk door naar 45 a 50km per uur.
Eigenlijk mag tie van mij iets meer toeren maken, moet ik lichtere kogels hebben, zijn er niet volgens mij.
Top weet ik nog niet, weg te kort.
ik hou het verlopig zo.
Vrgr gerard
Eigenlijk mag tie van mij iets meer toeren maken, moet ik lichtere kogels hebben, zijn er niet volgens mij.
Top weet ik nog niet, weg te kort.
ik hou het verlopig zo.
Vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variomatic vragen
Ik meen ergens een zaak gezien te hebben die variateurkogels in allerlei maten had. Dit is de enige manier hoe je verschillende gewichten kan maken. Maar ik weet niet meer welke site dit was. Naast dat het natuurlijk enigszins dubieus is
Je zou de MBK ombouwset naar rollen een keer kunnen proberen. Ik kreeg dat destijds niet voor elkaar omdat die standaard geleverd wordt met 3 rollen. De rollen waren gewoonweg niet zwaar genoeg. Mogelijk heb jij dat probleem niet, aangezien je nu al aan 2 kogels zit en zelfs nog lichter wil. Heb je toch meer dan 3 rollen nodig, dan zal je iets moeten laten 3D printen
Je zou de MBK ombouwset naar rollen een keer kunnen proberen. Ik kreeg dat destijds niet voor elkaar omdat die standaard geleverd wordt met 3 rollen. De rollen waren gewoonweg niet zwaar genoeg. Mogelijk heb jij dat probleem niet, aangezien je nu al aan 2 kogels zit en zelfs nog lichter wil. Heb je toch meer dan 3 rollen nodig, dan zal je iets moeten laten 3D printen
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Variomatic vragen
Bedankt Franky, maar ik laat het eerst zo.Franky schreef:Ik meen ergens een zaak gezien te hebben die variateurkogels in allerlei maten had. Dit is de enige manier hoe je verschillende gewichten kan maken. Maar ik weet niet meer welke site dit was. Naast dat het natuurlijk enigszins dubieus is
Je zou de MBK ombouwset naar rollen een keer kunnen proberen. Ik kreeg dat destijds niet voor elkaar omdat die standaard geleverd wordt met 3 rollen. De rollen waren gewoonweg niet zwaar genoeg. Mogelijk heb jij dat probleem niet, aangezien je nu al aan 2 kogels zit en zelfs nog lichter wil. Heb je toch meer dan 3 rollen nodig, dan zal je iets moeten laten 3D printen
Vrgr gerard
Re: Variomatic vragen
Ik was op het forum nog wat informatie aan het zoeken over de werking en eventueel verbetering van een variateur.
Ik lees dat toepassen van een Malossi kooi met rollen al een hele verbetering is.
Maar zou het ook mogelijk zijn om onderstaande variateur met koppeling te plaatsen als eventuele vervanging voor een achterwaartsdraaiende variateur?
https://www.la-becanerie.com/cyclo/mote ... -er21.html
Groeten,
Paul
Ik lees dat toepassen van een Malossi kooi met rollen al een hele verbetering is.
Maar zou het ook mogelijk zijn om onderstaande variateur met koppeling te plaatsen als eventuele vervanging voor een achterwaartsdraaiende variateur?
https://www.la-becanerie.com/cyclo/mote ... -er21.html
Groeten,
Paul