Backfire op volle snelheid??
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Backfire op volle snelheid??
Wat ik nou weer heb meegemaakt
Ik reed met mijn AV50 volgas een lange steile helling op (voor NL begrippen lang). Halverwege de helling ineens een harde klap onder om mijn bromfiets gevolgd door erg luid inlaat geluid en vermogen verlies. Al snel kwam ik erachter dat de bromfiets nog functioneerde dus ik ben heel rustig de helling opgereden om daarna bovenop de helling stil te gaan staan. Het blok draaide vrolijk stationair.
Wat bleek nou, er was een explosie door de inlaat gegaan. De dempingskap van de Gürtner carb was eraf geknald. Het metalen beugeltje wat de kap vast hield was losgesprongen uit de bevestigingspunten van de carb en de beugel zelf was vervormd door de klap Ik heb ter plekke de beugel weer terug gebogen en de kap weer gemonteerd. Daarna rustig naar huis gereden. De bromfiets reed weer zoals normaal.
Hoe kan dit nou weer? Hoe kan je zonder enige waarschuwing een backfire krijgen? Dit blok mist geen slag. De ontsteking werkt uitstekend. De bromfiets heeft nog nooit zo snel gelopen als nu. Het hele blok en carb is origineel en ik ga met mijn grote fietstassen simpeltjes over de 50km/h heen. Het ding loopt als een speer! Wel heb ik problemen als ik lange tijd snel rijd de bromfiets in gaat houden. Ik heb dit altijd toegewezen aan de carb. Het vlotter nivo lijkt niet constant te zijn. Dit moet ik nog oplossen, hoewel ik nu twijfel aan die diagnose. Maar dit kan toch nooit een backfire geven?
Ik heb na lang nadenken 1 verklaring kunnen vinden die enigszins bizar is. Het is theoretisch mogelijk dat de bougie zo warm is dat het een gloeiplug is geworden. In dat geval kan de bougie de brandstof ontsteken zonder vonk en op rare momenten. Dit kan ook het inhouden na lange stukken snel rijden verklaren. Maar dan moet die bougie wel echt heeel erg warm zijn.
Ik sta voor een raadsel. Hebben jullie nog goede ideeën hoe dit nou weer kan?
Ik reed met mijn AV50 volgas een lange steile helling op (voor NL begrippen lang). Halverwege de helling ineens een harde klap onder om mijn bromfiets gevolgd door erg luid inlaat geluid en vermogen verlies. Al snel kwam ik erachter dat de bromfiets nog functioneerde dus ik ben heel rustig de helling opgereden om daarna bovenop de helling stil te gaan staan. Het blok draaide vrolijk stationair.
Wat bleek nou, er was een explosie door de inlaat gegaan. De dempingskap van de Gürtner carb was eraf geknald. Het metalen beugeltje wat de kap vast hield was losgesprongen uit de bevestigingspunten van de carb en de beugel zelf was vervormd door de klap Ik heb ter plekke de beugel weer terug gebogen en de kap weer gemonteerd. Daarna rustig naar huis gereden. De bromfiets reed weer zoals normaal.
Hoe kan dit nou weer? Hoe kan je zonder enige waarschuwing een backfire krijgen? Dit blok mist geen slag. De ontsteking werkt uitstekend. De bromfiets heeft nog nooit zo snel gelopen als nu. Het hele blok en carb is origineel en ik ga met mijn grote fietstassen simpeltjes over de 50km/h heen. Het ding loopt als een speer! Wel heb ik problemen als ik lange tijd snel rijd de bromfiets in gaat houden. Ik heb dit altijd toegewezen aan de carb. Het vlotter nivo lijkt niet constant te zijn. Dit moet ik nog oplossen, hoewel ik nu twijfel aan die diagnose. Maar dit kan toch nooit een backfire geven?
Ik heb na lang nadenken 1 verklaring kunnen vinden die enigszins bizar is. Het is theoretisch mogelijk dat de bougie zo warm is dat het een gloeiplug is geworden. In dat geval kan de bougie de brandstof ontsteken zonder vonk en op rare momenten. Dit kan ook het inhouden na lange stukken snel rijden verklaren. Maar dan moet die bougie wel echt heeel erg warm zijn.
Ik sta voor een raadsel. Hebben jullie nog goede ideeën hoe dit nou weer kan?
Re: Backfire op volle snelheid??
Als je theorie waar is zou de bougie nogal witgrijs moeten zijn lijkt me.
Als het vlotterniveau varieert kent hij waarschijnlijk perioden met te rijk mengsel.
Dan zou hij veel donkerder van kleur moeten zijn.
Komt er misschien een kapotte bougie-kabel strak langs de carburateur?
Meer kan ik zo gauw niet bedenken groet md
Als het vlotterniveau varieert kent hij waarschijnlijk perioden met te rijk mengsel.
Dan zou hij veel donkerder van kleur moeten zijn.
Komt er misschien een kapotte bougie-kabel strak langs de carburateur?
Meer kan ik zo gauw niet bedenken groet md
Re: Backfire op volle snelheid??
Het is niet zo raar en heet detonatie. Hoewel de kans, dat het bij je Moby gebeurt, vrij klein is. gebeurt meestal bij motoren, die flink getuned zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Detonatie
http://www.puchmaxi.nl/pingelen-detoneren.php
https://nl.wikipedia.org/wiki/Detonatie
http://www.puchmaxi.nl/pingelen-detoneren.php
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Backfire op volle snelheid??
De kleur van de bougie varieert nogal. Vandaar ook mijn vlotter theorie. Er komt geen ontstekingskabel in de buurt van de carb. Ze zitten er zelfs erg ver vandaan. (bobine zit boven het blok).
Pingelen ken ik. Heb ik in het verleden gehad met zeer slecht functionerende carburateurs. Dit klinkt niet als pingelen. Je hoort niets geks. Je voelt dat hij inhoudt, maar het geluid van de motor verandert niet. Lijkt het dus ook niet te zijn
Pingelen ken ik. Heb ik in het verleden gehad met zeer slecht functionerende carburateurs. Dit klinkt niet als pingelen. Je hoort niets geks. Je voelt dat hij inhoudt, maar het geluid van de motor verandert niet. Lijkt het dus ook niet te zijn
Re: Backfire op volle snelheid??
Welke bougie gebruik je?
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Backfire op volle snelheid??
NGK B6HS
Re: Backfire op volle snelheid??
Niet het beste merk
Hoe kun je zien dat een bougie goed is ? Met een franky tool
Hoe kun je zien dat een bougie goed is ? Met een franky tool
Re: Backfire op volle snelheid??
Ik gebruik al 20 jaar NGK
Niks mis mee
Gr Polle
Niks mis mee
Gr Polle
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Backfire op volle snelheid??
Ik heb het hetzelde gehad, weet je nog wel Polle en Joost? Op onze rit door Frankrijk.
Inderdaad inhouden en een plof, bougie controle, NGK, koffiekleur met iets te weinig melk.
Met zin gezien de mijne av 50 tegen de 80 km/ uur gaat.
Valse lucht controle. Niets gevonden.
Ik vermoed water bij mijn carburateur, toen heel veel regen gehad.
Tot nu toe nooit meer last gehad.
Misschien de condensator, maar dat is misschien....
Vrgr Gerard
Inderdaad inhouden en een plof, bougie controle, NGK, koffiekleur met iets te weinig melk.
Met zin gezien de mijne av 50 tegen de 80 km/ uur gaat.
Valse lucht controle. Niets gevonden.
Ik vermoed water bij mijn carburateur, toen heel veel regen gehad.
Tot nu toe nooit meer last gehad.
Misschien de condensator, maar dat is misschien....
Vrgr Gerard
Re: Backfire op volle snelheid??
Ja, weet ik nog goed. Na die ene plof, geen probleem meer. Was het de condensator geweest, had je daarna meer last gehad en 'm moeten vervangen.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Backfire op volle snelheid??
Zelfde plof als ik had? Dus dempingskap van de carb eraf en beugel verbogen? Vervelend iets om mee te maken. Je hebt namelijk gereedschap nodig om je kappen eraf te halen zodat je het kan oplossen.
Maar de bougie is de goede? Ik zou een graadje kouder kunnen gaan met de NGK B7HS
Maar de bougie is de goede? Ik zou een graadje kouder kunnen gaan met de NGK B7HS
Re: Backfire op volle snelheid??
mag hopen dat de cab geen verdere schade heeft haar scheuren of zo . zal wel een beste klap geweest zijn zo te horen
ik heb er wel over gehoord dat bij motoren de cab beschadigd was na zo iets.
ik heb er wel over gehoord dat bij motoren de cab beschadigd was na zo iets.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Backfire op volle snelheid??
Ik moet alles nog controleren, maar ik verwacht geen schade. Het eraf springen van de kap zal serieuze schade voorkomen hebben. Daar zal zeker over nagedacht zijn
Dit lijkt me trouwens wel doodeng bij een inlaat met een membraam.......
Dit lijkt me trouwens wel doodeng bij een inlaat met een membraam.......
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Backfire op volle snelheid??
Vandaag nog even wat nagekeken. Ik zie geen schade, dus dat is goed nieuws. Bougie zag er perfect uit, maar is vervangen voor een koudere bougie. De voorontsteking vond ik wel vreemd. Dit was ergens rond de 1.7mm. Een vreemd getal.
Sowieso vraag ik me af wat voor een voorontsteking dat ding nou moet hebben. Ik heb in de documentatie als ik me niet vergis 3 waarden zien staan. 1.5 2.0 en 2.5mm. Welke je nou moet hebben met een AV50 met variateurtje In mijn eigen documentatie zie ik staan dat hij hij pittiger rijdt met 2.5mm. Dus ik ga hem daar maar op terug zetten denk ik zo
Sowieso vraag ik me af wat voor een voorontsteking dat ding nou moet hebben. Ik heb in de documentatie als ik me niet vergis 3 waarden zien staan. 1.5 2.0 en 2.5mm. Welke je nou moet hebben met een AV50 met variateurtje In mijn eigen documentatie zie ik staan dat hij hij pittiger rijdt met 2.5mm. Dus ik ga hem daar maar op terug zetten denk ik zo
Re: Backfire op volle snelheid??
Dat zullen dan drie verschillende documenten zijn geweest, want ik kan me niet voorstellen, dat in hetzelfde document drie verschillende waarden staan, voor dezelfde brommer. Ik zou voor 2mm gaan.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Backfire op volle snelheid??
Klopt Joost, het spreekt elkaar nogal tegen. Volgens de gebruikershandleiding van de bromfiets is het 2,5mm. Ik meen me te herinneren dat een ander document stelde dat als je een variateur had dat het 1,5mm moest zijn. Jou document zegt weer 2mm. Die 1,5mm vind ik vreemd. Het is een half variateur. Zoveel doet dat niet. Dat zie je in jou overzicht dan ook weer terug. De hele 50 serie heeft 2mm. Er is geen onderscheid tussen wel of geen variateur.
Ik ga er er 2mm van maken Lijkt me inderdaad de beste keuze.
Ik ga er er 2mm van maken Lijkt me inderdaad de beste keuze.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Backfire op volle snelheid??
De mijne staat op 1.5 mm voorontsteking, daardoor trek hij iets minder maar loopt wel door, als je begrijpt wat ik bedoel.
Vrgr gerard
Vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Backfire op volle snelheid??
Ah oké.
Ik ben nog steeds bezig met de problemen omschreven in dit topic. Het bleek een combinatie van erg veel problemen te zijn. Te warme bougie, onbetrouwbare bobine, verkeerde voorontsteking (daar was ik kennelijk een half jaar geleden mee aan het experimenteren en vergeten terug te zetten) en slecht afgestelde carb. Ik heb al een dag 8x hetzelfde stukje gereden met allerlei verschillende onderdelen en afstellingen.
Ik ben er nog niet, maar ik denk dat ik dit goed werkend ga krijgen
Ik ben nog steeds bezig met de problemen omschreven in dit topic. Het bleek een combinatie van erg veel problemen te zijn. Te warme bougie, onbetrouwbare bobine, verkeerde voorontsteking (daar was ik kennelijk een half jaar geleden mee aan het experimenteren en vergeten terug te zetten) en slecht afgestelde carb. Ik heb al een dag 8x hetzelfde stukje gereden met allerlei verschillende onderdelen en afstellingen.
Ik ben er nog niet, maar ik denk dat ik dit goed werkend ga krijgen
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Backfire op volle snelheid??
Probeer is te kijken bij stat. Draaiende motor met een plantenspuit met wasbenzine of er geen valse lucht aangezogen wordt.
Als de motor er op reageert is er dus lekkage.
Bij aan zuigen valse lucht word je mengsel armer en duurd een verbranding langer, je poorttiming ,zuiger gestuurd, gaat wel verder, daardoor kun je backfire krijgen.
Probeer maar eens.
Vrgr gerard
Als de motor er op reageert is er dus lekkage.
Bij aan zuigen valse lucht word je mengsel armer en duurd een verbranding langer, je poorttiming ,zuiger gestuurd, gaat wel verder, daardoor kun je backfire krijgen.
Probeer maar eens.
Vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Backfire op volle snelheid??
Er is geen valse lucht. Backfires heb ik ook niet meer. Dat was eenmalig. Ik heb dat opgelost door koudere bougie te plaatsen.
Waar ik nu last van heb is dat als ik vanuit volgas na net iets meer gas dan stationair ga, hij een heel aantal slagen mist voordat hij weer verbrand. Dat klein beetje gas geven is een effectieve manier om je motor uit te zetten Met name met een koude motor valt hij meteen uit. Dus daar worstel ik nog mee. Ik kan iets van 4 parameters variëren. Dus je bent wel even aan het rommelen voordat je de juiste combinatie van alles hebt gevonden
Waar ik nu last van heb is dat als ik vanuit volgas na net iets meer gas dan stationair ga, hij een heel aantal slagen mist voordat hij weer verbrand. Dat klein beetje gas geven is een effectieve manier om je motor uit te zetten Met name met een koude motor valt hij meteen uit. Dus daar worstel ik nog mee. Ik kan iets van 4 parameters variëren. Dus je bent wel even aan het rommelen voordat je de juiste combinatie van alles hebt gevonden