snaarschijf uit balanceren

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door australman » 07 jul 2016, 10:41

hoi,

Hoe bepaal je de juiste plaats van het balanceergewicht?

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 07 jul 2016, 13:34

Hallo Hans,
Een simpele, maar zeker een terechte vraag. Het antwoord en de uitvoering zijn helaas minder simpel.
Je kunt het uitbalanceren uitbesteden aan een bedrijf dat over de juiste apparatuur beschikt of je moet zelf aan de slag gaan.
Als je een schijf statisch uitbalanceert dan ben je al een goed eind op weg. Je moet wel een goede opstelling maken.
Hieronder een link naar een site met veel informatie en inspiratie over uitbalanceren in het algemeen .
Met sterke magneetjes zou je de exacte plek op een aluminium schijf kunnen bepalen tijdens het statisch uitbalanceren.

http://www.martin-boer.nl/balancerenkrukdrijfstang.html

H.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door peterl » 07 jul 2016, 16:11

Bij het maken van het snaarwiel worden de puntlassen zo geplaatst dat de slingering nihil. Door gebruik (aanraking met bijv. de stoeprand) ontstaat er een slingering.
Deze moet door richten opgeheven worden pas daarna is het mogelijk om te balanceren .

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door australman » 07 jul 2016, 17:04

Hoi,

Mijn snaarschijf is van zamac o.i.d.Als je daarmee een stoeprand raakt breekt er een stuk uit en is het 'game over',vrees ik.
Zou het niet beter zijn ergens gewicht weg te halen in plaats van gewicht toe te voegen?


Hans

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 07 jul 2016, 21:44

Hans, ik heb de plaats bepaald door de lagering heel soepel te laten lopen, vet er uit olie er in. Nu de schijf gewoon op de as en een slingertje geven. Door gebruik te maken van de zwaartekracht zit het zwaarste punt beneden op het punt waarop hij blijft staan. Het lichtste punt zit dus boven. als je op dit punt het juiste gewicht aanbrengt moet de schijf op ieder willekeurig punt stoppen. Is dit niet zo dan nog iets schuiven met de gewichtjes. Dit doe je eigenlijk ook als je een autowiel uitbalanceert en een stukje lood bevestigd aan de velg. ik heb het nu gedaan met een los stukje lood aan de schijf te klemmen. voor de werkelijke oplossing kan het natuurlijk niet op die plaats maar zal er een iets zwaarder stukje tegen de schijf moeten worden bevestigd. Het gewicht moet iets zwaarder om dat de afstand kleiner is. ik hoop hier in het weekend mee aan de slag te gaan.

iets weg halen lijkt mij minder verstandig omdat je de zamac schijf daarmee verzwakt. maar zou idd ook kunnen.
Het onbalans wordt vooral veroorzaakt door de toch wel zware tandwiel blokkering.

Groet, Lolle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door australman » 07 jul 2016, 22:04

Hoi Lolle,

Ik zat er over te denken enkele gaten in de hevel van de tandwielblokkering te boren om op die manier het gewicht
te reduceren.
Een mooi klusje voor dit weekend.

Hans

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 07 jul 2016, 22:29

Dat is een nog betere oplossing hans.
Gewicht weghalen ipv.toevoegen

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Mobygek » 07 jul 2016, 22:33

australman schreef:Hoi Lolle,

Ik zat er over te denken enkele gaten in de hevel van de tandwielblokkering te boren om op die manier het gewicht
te reduceren.
Een mooi klusje voor dit weekend.

Hans
als het maar de juiste plek is tov het onbalans.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door australman » 08 jul 2016, 14:13

Nou,dat valt niet tegen.Trillingen zijn merkbaar minder geworden.Ik heb twee stukjes lood met aluminium klinknagels
aan de snaarschijf bevestigd.
Klinknagels glimmen nog een beetje,maar dat verdwijnt vanzelf en zie je er niets meer van.
Het lichter maken van de hevel had slechts een beperkt effect.

Hans
DSC04110.JPG
DSC04109.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Franky » 08 jul 2016, 17:15

Het is ook nog best wel wat wat je erop hebt gedaan :shock: Dat is toch eigenlijk best schokkend.
Het ziet er netjes uit! ;)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 08 jul 2016, 19:36

Netjes hoor.nu ff proberen op de weg.of had je dat al

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 08 jul 2016, 22:05

australman schreef:Nou,dat valt niet tegen.Trillingen zijn merkbaar minder geworden.Ik heb twee stukjes lood met aluminium klinknagels
aan de snaarschijf bevestigd.
Klinknagels glimmen nog een beetje,maar dat verdwijnt vanzelf en zie je er niets meer van.
Het lichter maken van de hevel had slechts een beperkt effect.
Hans
Hoi Hans, je hebt de daad al bij het woord gevoegd. ik heb nog geen tijd gehad. wel precies dezelfde plaats en ongeveer het zelfde gewicht als ik dat zo inschat. Het verbaast mij eigenlijk dat kaptein dit vroeger zelf niet bedacht heeft. Blij dat het ook werkelijk help.

Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 09 jul 2016, 10:55

Blijft een vreemd verhaal. Standaard zoveel onbalans....
We zouden de komende tijd bij Zamacschijven moeten controleren of dat overal het geval is.
Misschien zien we wel iets over het hoofd.
H.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jul 2016, 11:17

Bij een ongeluk zoals bijvoorbeeld stoeprand, dan begrijp ik dat er gericht en gebalanceerd moet worden. In principe sta ik er steeds van te kijken hoe vernuftig en goed meneer Kaptein en zijn Franse vrienden e.e.a. geconstrueerd hebben. Gr. Joop

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door australman » 09 jul 2016, 15:11

Hoi,

Het totale gewicht van de twee plakjes lood is 14 gram,een bout m8 x16 +borgmoer(nylon) weegt 15 gram.
Net zoals Harry opmerkt vraag ik mij ook af of we iets over het hoofd zien,maar ik zou niet weten wat.
Wel weet ik dat het resultaat van het balanceren duidelijk waarneembaar is.
Ik heb ook nog een franse utilitair op de plank staan met zo'n zelfde snaarschijf,daar wil ik binnenkort ook
eens naar kijken.

Hans

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 09 jul 2016, 15:42

Mooi dat het goed heeft gewerkt dat balanceren. heb t al eens eerder vermeld dat ik het heb gedaan vorig jaar of zo.toen werd het afgedaan als broodje aap verhaal.het werkt dus echt.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 09 jul 2016, 22:54

Ik heb vandaag de schijf uit gebalanceerd. Bijna 30 gram lood bevestigd.
IMG_1958.JPG
Ik heb ze met 2 componenten epoxylijm bevestigd. Ik heb begrepen dat aluminium velgen ook met plaklood worden gebalanceerd. Vervolgens heb ik met grof schuurpapier gefijntuned. Als ik de schijf nu ronddraai om de as blijft hij maar draaien. Blijft in iedere willekeurige stand staan. Nog niet weer mee gereden omdat desbetreffende bromfiets nog helemaal uit elkaar ligt. Ook een 2e schijf zamac schijf bekeken en is ook in onbalans. Ik kan even niet bedenken wat we over het hoofd zien. Deze 2e schijf is mijn reserve en doe ik even niets mee. Als de brom straks klaar is zal ik het met elkaar vergelijken. ik weet wel dat er voordat ik hem uit elkaar haalde veel trilling in zat.

@Hans, jij hebt de hevel ook nog lichter gemaakt, dat moet je in principe ook mee tellen.

@Loe, wat eerst gezien wordt als broodje aap, daar kan later heel anders tegen aan gekeken worden als meer mensen hier tegen aan lopen. Het is in ieder geval een discussie waard.

Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Polle » 10 jul 2016, 05:46

Beste loe en lolle

Wij hebben op het werk een uitbalanseer gereedschap om messen van de grasmaaier mee uit te balanceren.
Ik ga eens een snaar schijf meenemen en kijken of er onbalans is. Ik heb wel geen zamac schijf.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door ruudk » 10 jul 2016, 09:06

Die mooi op maat gemaakte loodplaatjes vind ik een heel mooie oplossing voor de zogeheten statische onbalans.
De statische balans is de balans die je statisch al kunt meten, dus zonder de snaarschijf rond te draaien.
Bij de statische onbalans is de onbalans namelijk in "tangentiale" richting, dus in de richting van de draaihoek.
Als er een statische onbalans is, dan draait het zwaarste punt van de schijf (vanuit stilstand) vanzelf naar beneden.
De dynamische onbalans moet misschien ook nog even in gedachten worden gehouden.
De dynamische onbalans is niet vast te stellen door de schijf (op de as) vanuit stilstand los te laten, zoals bij de statische variant.
De dynamische onbalans treedt alleen merkbaar op in de vorm van trillingen wanneer de schijf draait.
Bij de dynamische balans gaat het namelijk om de balans in "axiale richting", dus langs de draaias.
Om even een voorbeeld te geven: stel dat je een loodplaatje monteert op de achterzijde (binnenzijde) van de snaarschijf om hem statisch in balans te brengen. De middelpuntvliedende kracht van dit loodplaatje grijpt dan ook alleen aan op de achterzijde van de snaarschijf en niet op de voorzijde. De snaarschijf trekt (wanneer deze draait) dan ook alleen op dit punt aan de trapas. Hierdoor heeft de trapas de neiging om te gaan slingeren. De dynamische onbalans treedt alleen op bij een draaiende schijf omdat deze wordt veroorzaakt door de middelpuntvliedende kracht, deze is nul als de schijf niet draait. De statische onbalans komt (behalve in trilling bij draaien) ook tot uiting in een netto krachtmoment van de zwaartekracht, die bestaat ook als de schijf stilstaat.
Om ervoor te zorgen dat de dynamische onbalans niet optreedt, zou je de loodplaatjes in het "midden" (het zwaartepunt langs axiale richting) van de schijf moeten plaatsen, of symmetrisch daaromheen. Dat is in de praktijk waarschijnlijk lastig te realiseren.
Dit verhaal was overigens bedoeld om aan te geven dat het dus best kan zijn, dat een statisch uitgebalanceerde snaarschijf, nog wel trillingen geeft wanneer deze (snel) ronddraait.
Groeten, Ruud
Laatst gewijzigd door ruudk op 10 jul 2016, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 10 jul 2016, 10:37

Duidelyk.en ook logisch verhaal.daarom.doen ze in de garage ook soms een loodje aan de binnenkant van t wiel.de oplossing met een m8 is dus een betere oplossing omdat het hele gewicht in t midden zit.maar die oplossing met lood werkt ook goed.iedere vorm van onbalans weghalen is winst.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Franky » 10 jul 2016, 10:40

Dan ga je er vanuit dat er geen dynamische onbalans is voordat je gewicht toevoegde. Ik zie echter een hevel aan 1 kant. Dus die dynamische onbalans zit er geheid al in. Misschien wordt hij nu juist minder :roll: :roll:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 10 jul 2016, 11:51

Ja heb je gelyk in.die had ik weer niet in de gaten

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 10 jul 2016, 21:47

Mooi verhaal Ruud, zo verwerkten mijn hersens het ook ongeveer maar kan het zo mooi niet verwoorden. Als je de schijf dynamisch gaat balanceren moet het gewicht waarschijnlijk verder van de schijf af, daar de hevel ook grotendeels buiten de schijf zit. Kaptein heeft dit ook gedaan met het contragewicht wat al in de schijf is verwerkt. En toch vind ik het raar dat er wel een contragewicht in de schijf verwerkt is maar dat deze niet op de juiste plaats zit en het goede gewicht heeft.
Kan het zijn dat de hevel constructie van de zamac schijven in eerste instantie anders is geweest? en de hevel verandert is, maar de schijf niet aangepast is? de hevelcontructie van het oudere model (voor 1955)is volgens mij anders. Op mijn transporter zit namelijk ook een ander type hevel. Als het zo uit komt zal die ook eens onderzoeken.

Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 10 jul 2016, 21:51

Hans, is jouw schijf wel recht? ik zie een deuk in jouw schijf op de foto. of is hij weer gericht?
Gr.Lolle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jul 2016, 20:45

Kan het zijn dat de hevel constructie van de zamac schijven in eerste instantie anders is geweest? en de hevel verandert is, maar de schijf niet aangepast is? de hevelcontructie van het oudere model (voor 1955)is volgens mij anders. Op mijn transporter zit namelijk ook een ander type hevel.
Het enige wat bij de hevelconstructie van de Zamac-schijven veranderde, was volgens mij de vergrendelingsbediening. Eerst een trekknop (1950-1955 ongeveer), toen (1956) een moer die je met de bougiesleutel los en vast kon draaien en later (1957) kwamen er "vleugeltjes" om de moer zodat je de stand ook zonder bougiesleutel kon wijzigen. Ik zal, als ik de snaarschijf-met-trekknop (het eerste Zamac-model) eens los moet hebben, ook eens kijken hoe het met de balans zit.
Begin 1950 had je overigens plaatstaalschijven met trekknop en de allereerste 110 Mobylettes hadden een plaatstalen schijf met drie trekknoppen (bron: publicatie over het ontstaan van de Mobylette van Harrie en PeterL.)
Groet,
Ruud

Plaats reactie