Grote zadels

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 31 okt 2016, 00:04

Voor mij geen brommer zonder bagagerek....
Een rek vinden is niet zo moeilijk. Op http://www.eBay.fr worden regelmatig bagagerekken aangeboden en in Heerhugowaard heb ik er wellicht ook eentje bij me.
Ik heb afbeeldingen gezien van verschillende type rekken. Kaptein had een erg lelijk rek met een super grote beugel aan de achterkant. Vaak is het een kwestie van passen en meten en een extra beugel/steun maken of een ander gat boren in het spatbord.
H.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 jan 2017, 19:36

Is iemand bekend met een PRYMA zadel?
En heeft iemand hier ervaringen mee?

Dit model (lekker breed), maar dan rond, dus niet die "Peugeot vorm".

http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... I/$_35.JPG

Edit:
Deze dus

http://m.ebay.nl/itm/SELLE-PRYMA-MOTOBE ... nav=SEARCH

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Polle » 24 jan 2017, 07:03

Ik heb drie originele MBK zadels van de jaren 80 , 90 liggen voor de verkoop.
Een zwarte en twee gele.
Hebben het zelfde model als het eerst wat Jet laat zien.
Ze zijn nieuw

gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door MobyJet » 24 jan 2017, 11:47

Niemand die ooit op zo'n zadel gezeten heeft tijdens een rit (je)?
Want dat is mijn vraag..

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Polle » 24 jan 2017, 19:50

Ik heb er al op gereden en zijn best goed.
Het was geen lange afstand.
Hebben een lekker breed zitvlak niet te vergelijken met de andere mobyzadels.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door MobyJet » 26 jan 2017, 18:45

Polle schreef:Ik heb er al op gereden en zijn best goed.
Het was geen lange afstand.
Hebben een lekker breed zitvlak niet te vergelijken met de andere mobyzadels.

Gr Polle
Dank je wel.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 01 feb 2017, 12:05

Een van mijn buddy seats is na 10 jaar gebruik lelijk geworden. Op de zijkanten zit een soort wafelstructuur, waarvan de toplaag losgelaten heeft.
Dat zou dus nieuw bekleden worden, een zadel of een ander merk buddy seat. Wat is wijsheid?

Een zadel vind ik bij dat model niet mooi, dat viel dus direct af.
Op diverse beurzen had ik me al staan vergapen aan vrij goedkope nieuwe buddy seats voor duitse brommers die voorzien waren van vele veren. Dat was toch wel wat anders dan die
stijve staalplaat van Motobécane. Probleem van een vreemde buddy seat is dat de bevestiging nooit klopt en er allerlei beugels gemaakt moeten worden.
Om niet overhaast te werk te gaan hebben we enkele buddy seats vooraf getest.
Getest werd op veercomfort en op drukpunten.
Het beste kwam het eerdergenoemde zadel uit de bus. Dat verbaasde me niks, want zowel vering, oppervlakte en vulling waren theoretisch in orde.
De moderne buddy was wat langer, maar op de plek waar je zit was deze wat smaller dan de Motobécane en dus voelde je drukpunten.
Hij was wel beter geveerd, maar schokken worden meestal prima door de schokdempers geabsorbeerd.
De oude buddy - een kapitaal waard volgens een kenner - had slappere veren en dat merkte je wel. Dat was geen voordeel en ook hier drukpunten.
Uiteindelijk zat de brede Motobécane buddy nog het beste. Helemaal prima ging het met een extra verbreder, waarbij totaal geen drukpunten optraden.
Toch heb ik met die combinatie afgelopen jaar wel zitproblemen gekregen. Ik wijt dat aan een slecht ademende motorbroek en te korte pauzes.
De keuzes is dus gevallen om de buddy seat opnieuw te bekleden. De verbreder wordt wel opnieuw ontworpen en zal met een ademend materiaal worden bekleed.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 09 mei 2017, 11:59

Nog een laatste modificatie.
Bij zadels is het grote probleem meestal niet de vering, want onze zware mobylettes zijn meestal goed geveerd.
Bij vooroorlogse motorfietsen ontbrak vaak fatsoenlijke vering en moest het zadel de nodige klappen opvangen.
Bij lange ritten met de brommer is de beschikbare oppervlakte voor het zitvlak belangrijker. Je moet namelijk hoge drukzones vermijden.
Deze knellen haarvaten af en verstoren de bloedsomloop. We hebben wat geëxperimenteerd met gelzadels, maar dat zette geen zoden aan de dijk.
Een groot motorzadel werkt toch het beste. Aanvulling met speciaal schuim voor een ideale drukverdeling doet de rest. Nadeel ervan is wel dat het zadel wat hoog staat. Vandaar dat we de zadel toch weer voorzien van 3 inch veren i.p.v. 5 inch. Het staat ook nog beter.
Komende tocht in Amsterdam wordt dit op een langere afstand getest.
Voor een brommer met buddy seat is een stevig stuk schuim met aangepast rij-/pauze gedrag en een ventilerende motorbroek (spijkerstof met kevlar) een goede oplossing.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 10 mei 2017, 00:41

De kleine veren van 3 inch hoog zijn weer terug, echter deze keer zonder de tussenstukken.
Dat betekent dat het zadel nu een paar centimeter lager staat, maar nog altijd iets hoger dan de oude buddy.
Het zit allemaal prima en de afstand tot stuur voelt goed. Verder past het opbergtasje nog prima onder het grote zadel.
Het zwaartepunt lijdt er weinig onder, want tijdens tochten komt een tanktas met gereedschappen schuin op de tank te liggen.
Bij sommige brommers met een mooie buddyseat ga je niet snel een dergelijk groot zadel monteren, omdat dat afbreuk doet aan het model.
Ik pas daar bij voorkeur een zadelverbreder toe. De basis daarvoor is een stevig stuk schuimrubber van 8cm dik.
Toevallig vanavond nog een stuk afgetekend.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 15 mei 2017, 11:11

Nog even een extra reactie op de eerdere vraag van Paul Satmeel over rekken.
Ze zijn er nog wel rekken, maar vaak nemen standhouders ze niet mee naar beurzen.
De bezoekers weten niet precies wat ze zoeken, hebben geen maten, kopen dus zelden en die arme standhouder kan alles weer mee naar huis nemen.
Lastig probleem, dat doorbroken kan worden door het plaatsen van een foto met het gewenste type rek, zodat een heldere geest denkt:" Hé, dat rek heb ik nog liggen!"
Het is dus een typisch een infologisch probleem.
Soms is het zo lastig of duurt het te lang dat mensen besluiten zelf een rek te maken. Binnenkort hoop ik van een dergelijk project een foto te kunnen plaatsen.

Afsluiting zadelproject:
Mijn zadel project is met de toerrit Amsterdam afgesloten. Tijdens de rit zat ik als een prinsje op een groot kussen. Met dank JVMotors uit Zwartsluis en aan vriend Stan, waarmee samen deze optie is ontwikkeld met het oog op lange ritten.
Ter afsluiting een mooie foto van een van de brommer met dit kleine motorzadel, waarbij tevens een motortanktas op de schuine tank is geplaatst.
In die tanktas komen de papieren, mobiel, GPS en vooral de zware gereedschappen. Voor veel modellen zoals AV55, AV85, AV88,et cetera een nuttige aanvulling op de bagageruimte, maar ook gewoon handig voor een korte rit om je spulletjes handig en veilig op te bergen.
Overigens heeft deze brommer erg veel opbergmogelijkheden: dubbele koffers, bagagedrager en kofferrek. Door het lage gewicht van de brommer en pittige motor ideaal als vakantiebrommer naar Frankrijk of Spanje....
Wordt vervolgd in de rubriek gereden ritten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door ruudk » 15 mei 2017, 19:46

Ik vind dat dit zadel ook nog eens heel "strak" oogt op dit al even strakke model Mobylette.
Staat het zadel overigens niet ietsje te ver naar achteren gekanteld?
Als je het iets verder voorover laat hellen, dan komt het gewicht mogelijk wat meer op het zitvlees.
Misschien zit dat nog weer lekkerder. Nou ja, dat heb je vast al overwogen.
Groeten, Rudolf

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 15 mei 2017, 22:02

ruudk schreef: Staat het zadel overigens niet ietsje te ver naar achteren gekanteld?
Als je het iets verder voorover laat hellen, dan komt het gewicht mogelijk wat meer op het zitvlees.
Misschien zit dat nog weer lekkerder. Nou ja, dat heb je vast al overwogen.
Groeten, Rudolf
Hallo Ruud,
Volgens de leverancier van het zadel diende het zadel iets schuin te staan.
Waarom het gaat is dat het zadel zo nauwkeurig mogelijke aansluit bij mijn lijf.
Hoe meer oppervlakte wordt ondersteund des te beter. Hierdoor wordt de druk lager zoals menigeen op dit forum uit de eerste les van sterkteleer zal herinneren.
Misschien is dat bij een horizontale afstelling, waarbij het zadel bij belasting iets doorzakt, maar bij sterke korte veren wellicht iets te weinig kantelt.
De praktijk zal dit uitmaken. Het zadel zat gisteren tijdens de Amsterdamrit zo goed dat ik mijn zadel niet voelde.
H.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door brommerskieken » 01 jul 2017, 16:42

Een zadel nu het is zo
Heb een aantal sloop fietsen staan waar van de zadelpen veert
Alfons gaf mij de tip zet er een op een bromfiets die geen veering heeft en je zit ook weer iets beter
Nu dat is gelukt de utilitaire heeft nu zadel veering.
Zal binnenkort een blokje om om te testen

Gr Harold

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 jul 2017, 22:47

Peugeot had al verende zadels. Ik had een RS onder handen (niet leuk, want een Peugeot. Ha ha). die had dat ook.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door PantinNL » 30 apr 2019, 00:29

Voor lange afstanden is een groot zadel ideaal, zoals afdoende is bewezen.
Wat te doen met smalle buddy seats? Dat lelijke harde ding op de AV92 en SP93 biedt bitter weinig zitcomfort.
Op de SP98 zit een wat breder exemplaar, maar ideaal is die buddy seat ook niet.
Een zadelverbreder biedt in dat geval uitkomst.
Sinds midden april 2019 is de verbeterde zadelverbreder af en binnenkort wordt deze tijdens korte ritten uitgetest.
Dit is niet zomaar een stuk schuimrubber, maar een dik stuk traagschuim dat op maat is gesneden en rondom met een rubberen laag is bedekt.
Om de zadelverbreder zit een hoes van badstof, zodat het zadel niet plakkerig aanvoelt.
Het zadel vormt zich om het zitvlak en vermijdt daardoor drukpunten. Drukpunten zijn het probleem en niet de vering; de zware variateurmodellen zijn meestal goed geveerd.
Uiteindelijk zal een lange rit uitsluitsel moeten geven in hoeverre deze nieuwe versie een extra verbetering is.
Henk

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Polle » 30 apr 2019, 06:35

Wat als het regent?
De badstof zuigt zich vol en droogt niet meer op.
En je kont word kleddernat ook met regenpak aan

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door PantinNL » 30 apr 2019, 09:19

Polle schreef:
30 apr 2019, 06:35
Wat als het regent?
De badstof zuigt zich vol en droogt niet meer op.
En je kont word kleddernat ook met regenpak aan

Gr Polle
Hallo Polle,
Dat verschijnsel van volzuigen van schuim en badstof is mij uiteraard bekend.
Buddy seats kunnen - na een stevige regenbui - nog dagen lang vochtig zijn.
Mijn verbreder heeft daarom een rubberen laag aan de buitenkant.
Als het regent gaat er om de verbreder een waterdichte hoes, om de badstof droog te houden.
Het is tevens mijn slaapkussen van traagschuim als ik onderweg kampeer.
Ook mijn comfortabele motorbroek is niet echt regenbestendig en als het regent trek ik een lichte regenbroek aan.

Een groot zadel of verbreder? Als je lange stukken rijdt geven beide een aanzienlijke comfortverhoging. Mijn dagrecord van 470 km op 1 dag was niet mogelijk geweest, zonder aandacht voor mijn zitvlak. Na die lange rit was ik wel stijf, maar had geen "houten kont".
Verder is ventilatie van je motorbroek ook belangrijk. Een waterdichte broek kan t.g.v. transpiratie leiden tot broei-effecten op de huid.
Mogelijk kunnen forumleden met deze tips hun voordeel doen, als ze komend seizoen een flinke meerdaagse rit rijden.
Polle, jij hebt als lange-afstandsfietser natuurlijk je eigen aanpak, al kan ik me voorstellen dat de benadering voor fiets en brommer verschillen.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door PantinNL » 20 jul 2020, 09:21

Afgelopen tijd heb ik veel plezier gehad van mijn buddy seat verbreder en heb nog vier verbeteringen bedacht die het uiterlijk, gebruik en comfort nog een stuk kunnen verbeteren. Eentje was snel te realiseren; de drie andere ideeën worden op volgende exemplaren uitgetest.
Op dit moment bestaat de verbreder uit driedelen:
- de traagschuimdrager met rubberlaag;
- een badstoffen hoes voor ventilatie;
- een waterdichte overtrek voor als het regent.

De hoes is inmiddels voorzien van klittenband, want dit geweldige kussen gebruik ik dag en nacht en de hoes wordt na een weekje kamperen wat smoezelig.
De toepassingen?
- Groot zitkussen dat drukpunten voorkomt.
- Slaapkussen bij kamperen.
- Kniekussen bij onderhoud (veelal poetsen en controleren) onderweg.
- Zitkussen al dan niet op een geleende campingstoel (op elke camping slingeren ze rond).

Zonder goed zadel of verbreder zijn dagtochten van 300km niet haalbaar.

Henk


Afbeelding

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door loe » 20 jul 2020, 09:40

Traagschuim is erg fijn inderdaad

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 20 jul 2020, 16:59

PantinNL schreef:
20 jul 2020, 09:21
Afgelopen tijd heb ik veel plezier gehad van mijn buddy seat verbreder en heb nog vier verbeteringen bedacht die het uiterlijk, gebruik en comfort nog een stuk kunnen verbeteren. Eentje was snel te realiseren; de drie andere ideeën worden op volgende exemplaren uitgetest.
Op dit moment bestaat de verbreder uit driedelen:
- de traagschuimdrager met rubberlaag;
- een badstoffen hoes voor ventilatie;
- een waterdichte overtrek voor als het regent.

De hoes is inmiddels voorzien van klittenband, want dit geweldige kussen gebruik ik dag en nacht en de hoes wordt na een weekje kamperen wat smoezelig.
De toepassingen?
- Groot zitkussen dat drukpunten voorkomt.
- Slaapkussen bij kamperen.
- Kniekussen bij onderhoud (veelal poetsen en controleren) onderweg.
- Zitkussen al dan niet op een geleende campingstoel (op elke camping slingeren ze rond).

Zonder goed zadel of verbreder zijn dagtochten van 300km niet haalbaar.

Henk


Afbeelding
Hoe dik is het traagschuim van jou?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door PantinNL » 20 jul 2020, 17:06

10cm inclusief rubbercoating en dikke badstoffenhoes.
Er worden verschillende kwaliteiten verkocht. In veel matrassen zit een dunnere en mindere kwaliteit.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 20 jul 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 20 jul 2020, 17:21

:thumbup:

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 aug 2020, 21:23

Ik heb een kussen gemaakt van traagschuim. Nog niet mee gereden.

40 bij 40 cm. Met oogjes op de hoeken. Kan met een elastiekje onder de buddy door vast gezet worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door PantinNL » 04 aug 2020, 23:22

Ik ben benieuwd naar je ervaring.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2020, 08:05

Ik ben niet enthousiast over de gerestaureerde buddyseat op mijn 99z. Wat is het probleem? Als je van onderaf de naar de buddyseat kijkt is hij bijna helemaal hol. Hierdoor zit er maar een heel klein beetje schuim op de buddyseat.

Geen idee of dit bij jou ook zo is Jan Evert. Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om zelf vanuit plaatwerk een nieuwe buddyeat te maken. Nou kan ik niet lassen dus daar eindigt dat idee. Echter, stel je voor dat je dat holle er voor een groot deel uit haalt. Dan heb je ineens veel meer ruimte voor schuim. Dit moet heel veel beter zitten! :D

Plaats reactie