electronische ontsteking

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Polle » 24 nov 2016, 20:03

Hallo forumleden

Op de beurs werd mij Door Bart B. een splinternieuwe ontsteking aangeboden met koelvinnen op het magneetwiel.
Ik dacht direct voor een sp98.
Als ik het vliegwiel opendeed was ik verbaasd er zat namelijk een soort elektronische ontsteking in.
Geen contactpuntjes.
De nok was ook verschillend.
Hij had dit ooit aangeschaft voor de racerij .
Zij reden met Kreidlers met contactpunten en wilden deze eerste elektronische ontsteking die er blijkbaar op de markt was monteren op een Kreidler.
Maar op dat moment kwam er in de handel een speciale ontsteking voor kreidler op de markt en verdween deze in de kast.
Ik heb momenteel enkel de complete ontsteking ,de bobine bood hij op het einde van de beurs aan maar ik wist niet dat het samen hoorde.
Thuis aangekomen bleef het in mijn hoofd malen van wat is dit.
Tot ik in mijn moby handleidingen ging snuffelen en ontdekte dat het een Sommet toehoorde .Ik was enorm blij met deze aankoop .
De hoogspanningsbobine word opgestuurd.
Ik wil deze monteren op mijn mobysport Kaptein het is ook 12v vermoed ik.
Nu is mijn vraag weet eimand hoe de nok moet staan ten opzichte van de magneet die er op zit.

Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 24 nov 2016, 20:24

Hallo Polle,
Staat dat niet in het werkplaatshandboek?
Op het moment dat de kam langskomt gaat er een signaal naar de speciale bobine.
Waarschijnlijk is het nog een transistorbesturing als dat systeem zo oud is.
Peter Langemeijer had ook e.e.a. verzameld op dat gebied en heeft ooit van mij dergelijke bobines met elektronica erin overgenomen. Het was kwalitatief matig materiaal.
Op mijn lijst staat ook nog steeds een project om met eigen en moderne gekochte componenten een elektronische ontsteking te bouwen, dat simpel in te bouwen is op oude mobylettes.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 24 nov 2016, 21:19

Volgens mij heb je hier wel wat aan. Ik kwam dit per toeval tegen net nadat ik je bericht had gelezen. :D
https://dl.dropboxusercontent.com/u/147 ... relais.pdf

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 nov 2016, 21:40

Deze ook, misschien. Was een mooie poging van Motobécane, om moderne techniek in hun brommers te stoppen. In een tijd, dat veel merken nog gietijzeren cylinders voerden. Vind maar eens een ander merk, dat, begin 60 er jaren, al electronische ontsteking leverde op haar brommers. Het was geen succesvol systeem, maar een mooie, nieuwe set, die goed onderhouden wordt, zou wel eens de, waarschijnlijk hooggespannen, verwachtingen waar kunnen maken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 24 nov 2016, 22:07

Je kan het misschien ook anders zien. Andere merken gebruikte nog geen elektronische ontsteking rond die tijd omdat het nog niet betrouwbaar genoeg was? :roll:

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 nov 2016, 22:32

Harrie schreef:Hallo Polle,
Op mijn lijst staat ook nog steeds een project om met eigen en moderne gekochte componenten een elektronische ontsteking te bouwen, dat simpel in te bouwen is op oude mobylettes.
H.
Daar ben ik erg in geinteresseerd.
Er zijn toch ook al sp93's met elektronische ontsteking?
Op internet worden al wel setjes aangeboden (tomahawk tuning), of zijn die voor nieuwere modellen?
En maakt het nog uit of het blok links of rechtsom draait?
Gr J E

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Polle » 24 nov 2016, 22:47

Hallo Franky

Het opent niet de link.

gr Polle

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 nov 2016, 23:18

Polle schreef:Hallo Franky

Het opent niet de link.

gr Polle
Bij mij wel..
Veel goede info

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 25 nov 2016, 10:23

Hij opent bij mij ook nog steeds.
Probeer anders een rechtermuisknop en dan opslaan als of iets in die trand. :P

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 25 nov 2016, 10:27

Hoi Polle.
Waarschijnlijk heb je de extensie ".pdf" niet aan Adobe Acrobat PDF-reader toegewezen of het programma staat niet op jouw computer, hetgeen onwaarschijnlijk is, want dan zou je geen enkele pdf-bestand kunnen lezen.
H.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door loe » 25 nov 2016, 16:14

JanmobyEvert schreef:
Harrie schreef:Hallo Polle,
Op mijn lijst staat ook nog steeds een project om met eigen en moderne gekochte componenten een elektronische ontsteking te bouwen, dat simpel in te bouwen is op oude mobylettes.
H.
Daar ben ik erg in geinteresseerd.
Er zijn toch ook al sp93's met elektronische ontsteking?
Op internet worden al wel setjes aangeboden (tomahawk tuning), of zijn die voor nieuwere modellen?
En maakt het nog uit of het blok links of rechtsom draait?
Gr J E
Verkoop tomahawk ook onderdelen?ok ze zyn er wel volgens My .setjes voor de av 10 zeker.volgens My ook ombouwspul voor av7 by la mobylette.ik heb wel gezien.dat ze by tomahawk.een setje van Peugeot op een av 7 maakte.dan moest je wel de gaten aanpassen van de grondplaat.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 nov 2016, 20:33

Heb net dit setje binnen, van LaMobylette.net. Is passend voor AV7 carters. Zeggen ze. Er zit een, nieuw gemaakte, "oude stijl" (of "old school", voor de jongeren ;) ) moer bij, waarvan het deel, dat in het vliegwiel verdwijnt, is afgedraait, maar een eerste proefpassing, op een 1967 AV48 carter, met bijbehorende krukas, wijst uit, dat daar nog wel 0,5 mm afkan. Met het vliegwiel op de krukas gedrukt, pakt de moer niet op draad van de krukas. Ook is de ruimte tussen statorplaat erg groot. ongeveer een centimeter. Ik heb dit ook al gemerkt, bij het passen van een "nieuwe", originele, variateur, op de krukas van een AV89 motor uit 1960. De buitenste schaal kwam erg ver naar buiten. Er lijkt toch een verschil te zijn, door de jaren heen, van de afstand van de konus naar de krukwang. Vreemd.
http://www.lamobylette.net/allumages/24 ... r-av7.html

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door loe » 25 nov 2016, 20:48

Oeff.ik hoop dat het spul passend krygt.by myn nieuwe av 7 motorblokje.van lamobylette.moest ik juist een cm af flexen van het draad aan de onsteking kant.om het goed passend te krygen voor de originele contactpunten grondplaat.
Laatst gewijzigd door loe op 25 nov 2016, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 25 nov 2016, 20:52

Ik heb deze ontsteking al een tijdje http://www.treatland.tv/motobecane-CDI- ... nition.htm
Werkt boven verwachting goed, zeer eenvoudig af te stellen en je merkt een duidelijke verbetering ten opzichte van de standaard (contactpunten) ontsteking, vooral met starten.

Daarnaast zijn een heleboel ontstekingen uitwisselbaar. Mobylette, Peugeot 103 en Puch hebben allemaal (nagenoeg) dezelfde conus aan ontstekingzijde. Mobylette/Motobecane ontstekingen passen dus ook op een Peugeot 103. Probleem is alleen dat je de grondplaat vaak moet aanpassen/zelf maken. Ook zijn veel CDI kastjes uitwisselbaar (moet je wel even goed uitzoeken) als je een (andere) curve wilt.

Je zal altijd wel iets passend moeten maken, bijna niks is 'plug en play', maar dat is juist de lol ervan.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 25 nov 2016, 22:35

Hallo forumleden,
Ondanks de pasproblemen, zie ik toch een positieve ontwikkeling: de prijzen voor elektronische ontsteking zijn drastisch gedaald. Een paar geleden was je meer dan 200 Euro kwijt en nu duiken de prijzen onder de 100 Euro.
Welk type ontstekingsnok passen ze toe?
H.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Polle » 26 nov 2016, 08:01

Hallo Henk

Volgens mij geen , het vliegwiel gaat langs de spoelen en dat is het de rest word geregeld door de cdi en bobine.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 26 nov 2016, 10:20

Dat zou typisch zijn. Dan krijg je net zoveel vonken per revolutie als de hoeveelheid magneten in je vliegwiel. Uitgaande van 4 magneten krijg je dus 4 vonken per revolutie. Lijkt me toch wat vreemd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 26 nov 2016, 10:26

Hallo Polle,
Dan werkt het op de maximale top van de sinus.
Ik zal ook eens dergelijke kit bestellen om te experimenteren.
Misschien kan ik het toepassen in combinatie met een origineel vliegwiel.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 26 nov 2016, 10:29

Franky schreef:Dat zou typisch zijn. Dan krijg je net zoveel vonken per revolutie als de hoeveelheid magneten in je vliegwiel. Uitgaande van 4 magneten krijg je dus 4 vonken per revolutie. Lijkt me toch wat vreemd.
Er zijn ook systemen met slechts 1 magneet zoals dat systeem dat JapieKrekel heeft toegepast.
Afbeelding
Groet,
H.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: electronische ontsteking

Ongelezen bericht door loe » 26 nov 2016, 12:07

Ik ben zeer benieuwd of het ook met de ouderwetse viegwiel werkt.net wat frank zegt.misschien vonkt hy 4 x .een bekende van my bouwd citta s om naar electronisch.en vervangt alleen de pulsgever en de punten eruit.wat ik wel weet is dat die citta een vliegwiel met volledige magneet hebben.en het moet ook allemaal op tyd gezet worden.met de strobo denk ik.

Plaats reactie