Controleer poelies op slingering

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door Franky » 27 nov 2016, 12:06

In mijn meest recente variateur restauratie heb ik alle poelies die ik had uitgeklokt op zoek naar rechte niet excentrische poelies. De resultaten van dit onderzoek waren vrij beroerd. Vandaar dit topic. Hierbij wat resultaten.

Variateur motor zijde
Ik heb hier 6 vaste poelies bekeken die voor de brede V-snaar bedoeld zijn. Van deze 6 poelies was er maar 1 poelie die voldeed. De meeste andere poelies vielen in de catagorie licht excentrisch en zouden nog enigszins acceptabel zijn. 2 poelies waren echter harstikke krom. De beweegbare poelie is veel beter. Daar heb ik geen enkele afgekeurd (3 stuks gecontroleerd). Variateur kernen (het deel waarop de poelies gemonteerd worden) zijn ook niet altijd goed. Ik heb scheefgetapte schroefdraad meegemaakt. Ook heb ik hier een oude kern waarbij het centrale gat voor het lager niet in het midden zit van de variateur. Hierdoor beweegt de hele variateur zich excentrisch.

2 standen boite relais poelies
Ik heb hier niet zoveel poelies van getest (3 vaste, 2 beweegbare). Echter zaten er bij mij ook hier afgrijselijke kromme oude en gloednieuwe poelies tussen. Zowel de vaste als de beweegbare poelie.

Conclusie
Uit mijn niet bepaald statistiek waardige onderzoek blijkt dat MBK poelies inconsequent zijn van kwaliteit. Controleer de poelies altijd op slingering en excentriciteit. Zowel oude als nieuwe. Dit kan gewoon met het blote oog. Ik heb een vast punt (potlood ofzoiets) bij de poelie gehouden (uiteraard gefixeerd) en de poelie daarna rond laten draaien. Blijf indien nodig poelies kopen totdat je een goede te pakken hebt.

De winst die te halen is in trillings reductie kan enorm groot zijn. Mijn 99z zit helemaal vol met trillingsdempingsmateriaal dat door vorige eigenaren aangebracht is wegens allerlei resonantie ellende. Wat bleek, aan beide zijdes van de variateur kromme poelies! Nu er rechte poelies opzitten is er praktisch geen enkele trilling meer over. :)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door loe » 27 nov 2016, 12:50

Ik had t zelfde akkefietje maar dan met de koppelingpoelie.die was echt heel scheef.die heb ik in de bankschroef heet gestookt met een staaf in het asgat.. En dan een kant optrekken steeds maar weer controleren.op een gegeven moment was t acceptabel.ik heb nu een nieuwe gekocht.buiten dat t irrie.is dat getril.je lagers vinden het ook niet fyn.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 28 nov 2016, 14:19

Hoi, ik heb een koppelingshuis die niet recht is. Het controleren op slingering is niet het moeilijkste, maar het recht krijgen!
Ik krijg het idee dat het gat niet helemaal zuiver in het midden geboord is.. lastig

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door loe » 28 nov 2016, 16:59

Dat gat is een bus die in de trommel word gelast.die kan wel ofset zitten.daar doe je niet veel aan.denk ik. slingering die ik en denk frank heeft is meer zwabberen.vergelyk t met een velg die tegen t frame aan loopt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door Franky » 28 nov 2016, 17:18

En ik heb het over V-snaar poelies en niet trommels.
Maar koppelingstrommels kunnen inderdaad ook vervelend krom zijn. Een mobylette met een kromme trommel maakt een verschrikkelijk rinkel de kinkel geluid bij het wegrijden. Dan weet je meteen dat het foute boel is.
Ik vind het knap als je zo'n kromme/scheve trommel kan herstellen. Ik gooi ze snel aan de kant. Net als kromme V-snaar poelies. Dat is ook een kansloze aangelegenheid.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door loe » 28 nov 2016, 18:26

Ik weet wel frank dat jy t over variateurpoeli had.ging My er meer om dat je ze waarschynlyk.ook recht kunt maken net zoals by de koppelingtrommel.maar ja.ik lees nu jy hebt een doos vol verschillende poeli s.dan zoek je de beste er tussenuit.ik heb had maar 1 trommel.die wilde ik dan wel redden.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door Franky » 28 nov 2016, 20:14

Bij de vaste variateurpoelie aan de motor zijde is dat onmogelijk. Die krijg je echt niet recht.
Aan de boite relais zijde zou het nog wel kunnen. Daar is de poelie een stuk plaatwerk dat op een as geschoven is. Bij een van die extreem kromme poelies van mij zit dat plaatwerk er op een of andere manier scheef op ofzo. Met een goede pers en passend gereedschap kan je het plaatwerk misschien wel recht duwen :roll: Of je koopt gewoon een nieuwe :P De slechte bewaar ik uiteraard wel.

De koppelingstrommel heb ik ooit wel eens uitgedraaid. Dan ben je ook van de onregelmatigheden af. Die koppeling koppelde daarna fantastisch! Helaas creëer je met het uitdraaien een grote onbalans en trilde de hele handel als een gek :(

Wederom, je bent een knappe jongen als je die kromme dingen echt recht kan krijgen :)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door loe » 28 nov 2016, 20:57

Huh das toch raar dat er onbalans komt na t uitdraaien.ik geloof je zo hoor.maar ik zou niet weten waarom t komt. Nee zo moeilyk wast niet die koppeling recht maken.tbwas wel een klusje voor twee man .een brander daarna water en een trekstang dan kom je handen tekort.de eerste paar x ging t ook fout .de verkeerde kant op getrokken .dus nog schever.haha.zweet zweet.ik kreeg er ook een knoop van in me maag.ik dacht ook dit krygen we nooit meer goed.maar toch door steeds weer monteren en meten .warm maken en corrigeren was t uiteindelykke resultaat prima.helemaal 100% kryg je m nooit.maar hy was al superscheef voordat ik ermee begon.rinkelderinkel.inderdaad.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door Franky » 28 nov 2016, 21:13

Die onbalans is niet raar. Het is zelfs zeer logisch. Stel voor dat je trommel aan 1 kant naar binnen gedeukt is. Als je de trommel dan uit draait wordt de trommel aan een kant dus dunner. Daar is je onbalans. Als je materiaal weg haalt, moet je dat een beide kanten doen zodat alles in balans blijft :)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Controleer poelies op slingering

Ongelezen bericht door loe » 29 nov 2016, 01:49

Ja .zo bedoel je dat.dan kan ik het wel begrypen.

Plaats reactie