ontroesten verchroomde onderdelen
- australman
- Berichten: 1297
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
De borstel is een leuk idee.
Voorts is geroest chroom een chroomlaag die opengebarsten is en die zal na het reinigen of poetsen snel weer roesten.
Maar toegegeven het ziet er wel stukken beter uit zo.
Voorts is geroest chroom een chroomlaag die opengebarsten is en die zal na het reinigen of poetsen snel weer roesten.
Maar toegegeven het ziet er wel stukken beter uit zo.
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Knap stuk huisvlijt met prima resultaat.
Net als Gideon vrees ook ik dat de velg snel weer zal gaan roesten.
Zelf heb ik eens een halve kerstvakantie gespendeerd aan het poetsen van mijn spaken met Belgom Alu.
De eerste weken een prachtig resultaat maar later begon het nog veel erger te roesten dan dat het ooit heeft gedaan.
Ik had de spaken moeten nabehandelen met iets, weet nog niet goed wat… Misschien de metaalvernis die MobyDilz her en der aanprijst, die kende ik destijds nog niet.
Leuk idee van de wc-borstel, misschien dat ik het ooit nog eens ga toepassen.
Groeten,
Ruud
Net als Gideon vrees ook ik dat de velg snel weer zal gaan roesten.
Zelf heb ik eens een halve kerstvakantie gespendeerd aan het poetsen van mijn spaken met Belgom Alu.
De eerste weken een prachtig resultaat maar later begon het nog veel erger te roesten dan dat het ooit heeft gedaan.
Ik had de spaken moeten nabehandelen met iets, weet nog niet goed wat… Misschien de metaalvernis die MobyDilz her en der aanprijst, die kende ik destijds nog niet.
Leuk idee van de wc-borstel, misschien dat ik het ooit nog eens ga toepassen.
Groeten,
Ruud
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Ik heb afgelopen week een paar velgen met owatrol behandeld. het reseltaat is bevredigend. als het goed is gaat het niet meer verder roesten.
Groet, Lolle
Groet, Lolle
- australman
- Berichten: 1297
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Ik gebruik ook vaak Owatrol.Voor kleine onderdelen gebruik ik tegenwoordig blanke hoge temperatuurlak die na
het spuiten een kwartiertje in de oven moet op 150 graden.
Of het resultaat ook beter is dan met gewone blanke lak weet ik nog niet,de tijd zal het leren.
Hans
het spuiten een kwartiertje in de oven moet op 150 graden.
Of het resultaat ook beter is dan met gewone blanke lak weet ik nog niet,de tijd zal het leren.
Hans
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Ik gebruik, na grondig ontroesten en poetsen en vervolgens met wasbenzine ontvetten, de blanke acryllak van Action.
Inmiddels zit die lak op mijn "oudste toepassing" zo'n 5 jaar; het roest niet verder en je kunt niet zien dat e.e.a. is gespoten met deze lak.
De glans van het chroom doet niet onder voor alleen gepoetst chroomwerk. Deze acryllak is bovendien benzinebestendig .
Ook blanke delen blijven roestvrij en krijgen een mooi glad oppervlak. Ik behandel ook gereedschap met deze lak.
Groet, en natuurlijk een goed en vooral gezond 2017,
Wijnand.
Inmiddels zit die lak op mijn "oudste toepassing" zo'n 5 jaar; het roest niet verder en je kunt niet zien dat e.e.a. is gespoten met deze lak.
De glans van het chroom doet niet onder voor alleen gepoetst chroomwerk. Deze acryllak is bovendien benzinebestendig .
Ook blanke delen blijven roestvrij en krijgen een mooi glad oppervlak. Ik behandel ook gereedschap met deze lak.
Groet, en natuurlijk een goed en vooral gezond 2017,
Wijnand.
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Je kunt een koperborstel nemen, ook wel bekend als bougie borstel.
Pannensponsjes van kunststof zijn ook heel nuttig
Ik heb ook een grote boormachine koperborstel met fijne "haren".
Die is zeer effectief en stofkapje dus verplicht!
Eindigen met chromepolish.
Tenslotte ontvetten.
CONSERVEREN met metaalvernis of iets van de Action want het mag allemaal nix kosten.
succes md
Pannensponsjes van kunststof zijn ook heel nuttig
Ik heb ook een grote boormachine koperborstel met fijne "haren".
Die is zeer effectief en stofkapje dus verplicht!
Eindigen met chromepolish.
Tenslotte ontvetten.
CONSERVEREN met metaalvernis of iets van de Action want het mag allemaal nix kosten.
succes md
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Ik ken ook diverse voorbeelden, waarbij men met de hand het frame en het plaatwerk afschuurt en na vele uren in het stof gewerkt te hebben, de boel in de primer zet.mobydilz schreef: CONSERVEREN met metaalvernis of iets van de Action want het mag allemaal nix kosten.
md
Een beetje "penny wise pound foolish". Als een klus veel tijd kost is en erg leuk is, dan begrijp ik het nog wel, maar tijdrovende vervelende klussen; die besteed ik gewoon uit.
De tijd die ik daarmee bespaar kan ik beter besteden aan zaken die financieel veel meer besparen. Je huis zelf schilderen levert vele duizenden Euro's op. Daar steken de kosten voor wat velgen schriel tegen af.
H.
- australman
- Berichten: 1297
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Hoi,
Voor mij bestaan er geen vervelende klussen aan de fiets/brommer/motorfiets.Het is allemaal hobby en ik heb er geen
belang bij om mijn hobby uit te besteden.
Verweerd chroom fatsoeneren doe ik niet omdat opnieuw verchromen te duur is,maar omdat nieuw chroom aan een
brommer met origineel,aangetast lakwerk er mijns inziens komisch uitziet.Het moet allemaal een beetje met elkaar
overeenstemmen.
Het allermakkelijkst is om te gaan voor alles nieuw.Voor een brommer die heel veel kilometers in het vooruitzicht heeft
geen verkeerde keuze,denk ik.
Maar laten we eerlijk zijn,de meeste oude brommers mogen al blij zijn als ze duizend km per jaar halen.
Doe mij maar een beetje een geleefd exemplaar.(wel technisch helemaal up to date).
Hans
Voor mij bestaan er geen vervelende klussen aan de fiets/brommer/motorfiets.Het is allemaal hobby en ik heb er geen
belang bij om mijn hobby uit te besteden.
Verweerd chroom fatsoeneren doe ik niet omdat opnieuw verchromen te duur is,maar omdat nieuw chroom aan een
brommer met origineel,aangetast lakwerk er mijns inziens komisch uitziet.Het moet allemaal een beetje met elkaar
overeenstemmen.
Het allermakkelijkst is om te gaan voor alles nieuw.Voor een brommer die heel veel kilometers in het vooruitzicht heeft
geen verkeerde keuze,denk ik.
Maar laten we eerlijk zijn,de meeste oude brommers mogen al blij zijn als ze duizend km per jaar halen.
Doe mij maar een beetje een geleefd exemplaar.(wel technisch helemaal up to date).
Hans
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
helemaal mee eens Hans
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Vele mensen kunnen en of mogen maar een klein bedrag uitgeven aan hun hobby en hebben er zeer veel pluzier in om uren te frotten en te poetsen.
zoals Hans aangeeft er zijn ook bij mij geen vervelende dingen aan het beleven van onze hobby.
En ik huiver er van om dingen uit te geven tenzij het dingen zijn die ik absoluut niet kan.
Net hetzelfde in onze woning .
Ik doe alles zelf het een al wat meer graag dan een het ander .
Maar uitgeven liever niet.
Het idee met de wc bostel vind ik geweldig en ja het kost tijd.
Maar dat is hobbybeleving en anders ben je fout bezig en ga je in de stress.
Bij mij is de slogan niets moet vandaag alles mag.
Gr Polle
zoals Hans aangeeft er zijn ook bij mij geen vervelende dingen aan het beleven van onze hobby.
En ik huiver er van om dingen uit te geven tenzij het dingen zijn die ik absoluut niet kan.
Net hetzelfde in onze woning .
Ik doe alles zelf het een al wat meer graag dan een het ander .
Maar uitgeven liever niet.
Het idee met de wc bostel vind ik geweldig en ja het kost tijd.
Maar dat is hobbybeleving en anders ben je fout bezig en ga je in de stress.
Bij mij is de slogan niets moet vandaag alles mag.
Gr Polle
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Alles zelf doen?
Dat lijkt mij geen goed uitgangspunt. Je beschikt namelijk niet altijd over voldoende tijd, het juiste gereedschap, de juiste ruimte en de vereiste proceservaring. Als ik een moeilijk plaatdeel na lang zoeken niet kan vinden dan wordt er gewoon een specialist ingeschakeld, die dat voor mij maakt. Dat kost ook allemaal geen kapitalen, want het bespaart je veel tijd, die je nuttiger kunt besteden en meer oplevert dan bezig zijn met dom vervelend slavenwerk.
Een buddy seat zou ik zelf redelijk kunnen bekleden, maar dat besteed ik liever uit. Volgens mij doet Polle dat ook.... Natuurlijk kan ik proberen die techniek onder de knie te krijgen, maar dat kost voor die enkele keer veel tijd; bovendien er zijn zoveel technieken. Al die mensen die beweren alles zelf te doen, maken hun (hulp-)gereedschappen ook niet allemaal zelf; je blijft altijd van anderen afhankelijk....
H.
Dat lijkt mij geen goed uitgangspunt. Je beschikt namelijk niet altijd over voldoende tijd, het juiste gereedschap, de juiste ruimte en de vereiste proceservaring. Als ik een moeilijk plaatdeel na lang zoeken niet kan vinden dan wordt er gewoon een specialist ingeschakeld, die dat voor mij maakt. Dat kost ook allemaal geen kapitalen, want het bespaart je veel tijd, die je nuttiger kunt besteden en meer oplevert dan bezig zijn met dom vervelend slavenwerk.
Een buddy seat zou ik zelf redelijk kunnen bekleden, maar dat besteed ik liever uit. Volgens mij doet Polle dat ook.... Natuurlijk kan ik proberen die techniek onder de knie te krijgen, maar dat kost voor die enkele keer veel tijd; bovendien er zijn zoveel technieken. Al die mensen die beweren alles zelf te doen, maken hun (hulp-)gereedschappen ook niet allemaal zelf; je blijft altijd van anderen afhankelijk....
H.
- australman
- Berichten: 1297
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Natuurlijk blijf je van anderen afhankelijk,maar het liefst wel zo min mogelijk.
Bovendien sta je er van te kijken wat je allemaal zelf kunt,daar kom je niet achter als je de dingen uitbesteed.
Ook wordt er door vakmensen behoorlijk wat knoeiwerk afgeleverd,is mijn ervaring.
De factor tijd is voor mij van ondergeschikt belang,als de brommer sneller klaar is,betekent dat alleen dat ik eerder
met het volgende projekt begin.
Hans
Bovendien sta je er van te kijken wat je allemaal zelf kunt,daar kom je niet achter als je de dingen uitbesteed.
Ook wordt er door vakmensen behoorlijk wat knoeiwerk afgeleverd,is mijn ervaring.
De factor tijd is voor mij van ondergeschikt belang,als de brommer sneller klaar is,betekent dat alleen dat ik eerder
met het volgende projekt begin.
Hans
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Harrie schreef:Hallo Hans,australman schreef: Bovendien sta je er van te kijken wat je allemaal zelf kunt,daar kom je niet achter als je de dingen uitbesteed.
Ook wordt er door vakmensen behoorlijk wat knoeiwerk afgeleverd,is mijn ervaring.
De factor tijd is voor mij van ondergeschikt belang,als de brommer sneller klaar is,betekent dat alleen dat ik eerder
met het volgende projekt begin.
Hans
Welnu, ik verleg mijn grenzen continu en pak regelmatig nieuwe zaken aan. In mijn bescheiden, maar toch efficiënte werkplaats - ben ik ook in de wintermaanden volop actief. Projecten en ideeën heb ik in overvloed; dus sommige interessante zaken blijven, ondanks mijn vele beschikbare uren, gewoon liggen....
Behalve de bromfietshobby heb ik nog diverse andere intensieve hobby's en studies.
Je snapt wel dat ik dan bepaalde vervelende tijdrovende zaken liever niet doe; hoewel ik dat in principe gemakkelijk kan.
Dat vakmensen soms knoeiwerk leveren weet ik uit eigen ervaring; ik probeer dat uitbesteden ook zoveel mogelijk te beperken. Gelukkig heb ik een brede technische achtergrond en dat bespaart mij veel geld aan onderhoud. Een paar Euro uitgeven voor echt smerig werk is voor mij geen enkel probleem. Ondertussen kan ik lekker met mijn hobby of andere belangrijke financiële zaken bezig houden.
Dick Kievits sprak hierover de wijze woorden: "Je moet niet alles willen en kunnen!"
Zo heb ik laatst mijn houten eettafel en stoelen door een professioneel bedrijf laten behandelen. De prijs, die dat kostte, viel reuze mee. Zij hebben mooie grote ruimtes, straalcabines en spuitruimtes en werken daardoor veel efficiënter en beter dan ik in mijn beperkte werkplaats. Met handgereedschap schuren en verven is niet de kern van mijn hobby en dat kwam dus prima uit.
Over velgen wil ik nog kwijt dat ik die nog nooit opnieuw heb laten verchromen; het materiaal is gewoon te dun.
H.
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Nog even voor de zekerheid: welk product van het merk Owatrol gebruiken jullie dan voor het tegengaan van roestvorming op bijvoorbeeld spaken? Ik heb op mijn velg en naaf nu Hammerite metaalvernis gespoten en dat bevalt me goed maar voor op de spaken is een spuitbus misschien niet zo handig. Bijgevoegd een foto van mijn herchroomde naaf en velg met daarover metaalvernis.
Groet, Ruud
De lichtinval is niet erg flatteus voor de velg, die lijkt wat mat op de foto maar is dat in het echt niet. Verder valt het een kritisch lezer waarschijnlijk op dat mijn ventiel scheef zit. Wat ik ook doe, het ventiel trekt steeds weer scheef bij het oppompen. Maar dit even terzijde.Groet, Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Hallo Ruudruudk schreef:Nog even voor de zekerheid: welk product van het merk Owatrol gebruiken jullie dan voor het tegengaan van roestvorming op bijvoorbeeld spaken?
Groet, Ruud
Ik gebruik deze, blanke lijnolie schijnt de zelfde werking te hebben. Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Bedankt, Lolle.
En breng je dat aan met een kwast?
Groeten,
Ruud
En breng je dat aan met een kwast?
Groeten,
Ruud
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Nog even iets over de term "het mag niets kosten" . Welnu, destijds, bij het spuiten van metalic lak, werd mij geadviseerd door de "vakman" dat ik het beste de blanke acryl lak van,
...... een zeer bekend merk, ( ik zal het merk niet noemen), kostte ca. € 16,- per busje , want die lak zou niet vergelen en vooral een mooie bolle diep glanzende laag opleveren.
Ik kan je zeggen dat, alle superlatieven ten spijt, het resultaat mij tegen viel. Later ben ik gebruik gaan maken van de Action spuitlakken. die hebben mij slechts één keer teleur gesteld; namelijk in een busje hoogglans-zwart bleek zich mat-zwart in plaats van hoogglans te bevinden. Met die mat-zwarte lak heb ik gietijzeren koelribben gespoten en zelfs dat spuitwerk blijkt, zelfs in die toepassing, uitstekend te voldoen.
Groet, Wijnand.
...... een zeer bekend merk, ( ik zal het merk niet noemen), kostte ca. € 16,- per busje , want die lak zou niet vergelen en vooral een mooie bolle diep glanzende laag opleveren.
Ik kan je zeggen dat, alle superlatieven ten spijt, het resultaat mij tegen viel. Later ben ik gebruik gaan maken van de Action spuitlakken. die hebben mij slechts één keer teleur gesteld; namelijk in een busje hoogglans-zwart bleek zich mat-zwart in plaats van hoogglans te bevinden. Met die mat-zwarte lak heb ik gietijzeren koelribben gespoten en zelfs dat spuitwerk blijkt, zelfs in die toepassing, uitstekend te voldoen.
Groet, Wijnand.
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Hallo Wijnand,
Ik heb een oude geoliede donkerbruine klem die ik aanvankelijk wilde laten verzinken, maar ik kan deze niet gemakkelijk demonteren.
Mogelijk is jouw Action lak een mooie oplossing. Uiteraard ga ik de boel wel eerst opschuren.
De Action is sterk op gebied van verfartikelen en tapes. Ook hun gereedschappen en Ledlampen zijn prima.
H.
Ik heb een oude geoliede donkerbruine klem die ik aanvankelijk wilde laten verzinken, maar ik kan deze niet gemakkelijk demonteren.
Mogelijk is jouw Action lak een mooie oplossing. Uiteraard ga ik de boel wel eerst opschuren.
De Action is sterk op gebied van verfartikelen en tapes. Ook hun gereedschappen en Ledlampen zijn prima.
H.
- australman
- Berichten: 1297
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
En vergeet hun kwasten en penselen niet.Ook heel goedkoop.
Hans
Hans
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Hallo Ruud !ruudk schreef:Nog even voor de zekerheid: welk product van het merk Owatrol gebruiken jullie dan voor het tegengaan van roestvorming op bijvoorbeeld spaken? Ik heb op mijn velg en naaf nu Hammerite metaalvernis gespoten en dat bevalt me goed maar voor op de spaken is een spuitbus misschien niet zo handig. Bijgevoegd een foto van mijn herchroomde naaf en velg met daarover metaalvernis.De lichtinval is niet erg flatteus voor de velg, die lijkt wat mat op de foto maar is dat in het echt niet. Verder valt het een kritisch lezer waarschijnlijk op dat mijn ventiel scheef zit. Wat ik ook doe, het ventiel trekt steeds weer scheef bij het oppompen. Maar dit even terzijde.
Groet, Ruud
Zie ik goed dat de band een lijnprofiel heeft ? Zo ja: ik wist niet dat jij een rolaandrijver hebt.
Groet, Joop
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Ha Joop,
Heb ik ook niet!
Ik vind het witte zijvlak van deze band het mooist, een beetje warm en beige, deze lijkt het meest op de orignele oude banden.
Andere nieuwe banden hebben naar mijn mening vaak zo'n koud flets wit/grijs zijvlak.
Voor wat betreft de veiligheid is een lijnprofiel misschien iets minder goed dan een 'normaal' profiel, maar ik rijd alleen bij mooi droog weer en op droge wegen, dat durf ik dus wel aan.
En als een lijnprofiel veilig is op een FOM, zal die dat ook wel zijn op mijn S2.
Groet,
Ruud
Heb ik ook niet!
Ik vind het witte zijvlak van deze band het mooist, een beetje warm en beige, deze lijkt het meest op de orignele oude banden.
Andere nieuwe banden hebben naar mijn mening vaak zo'n koud flets wit/grijs zijvlak.
Voor wat betreft de veiligheid is een lijnprofiel misschien iets minder goed dan een 'normaal' profiel, maar ik rijd alleen bij mooi droog weer en op droge wegen, dat durf ik dus wel aan.
En als een lijnprofiel veilig is op een FOM, zal die dat ook wel zijn op mijn S2.
Groet,
Ruud
Laatst gewijzigd door ruudk op 14 jan 2017, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Ruud, ik breng het aan door het chroom en de spaken te poetsen met heel fijn schotch brite gedrenkt in owatrol. dus gewoon de roest weg poetsen. Daarna met een schone poetsdoek schoonwrijven. schone delen kun je idd met een kastje in de olie zetten en na een half uurtje schoon wrijven met een schone doek. Altijd de behandelde delen schoon wrijven om overtollig glimmen te voorkomen.ruudk schreef:Bedankt, Lolle.
En breng je dat aan met een kwast?
Groeten,
Ruud
Groet, Lolle
Re: ontroesten verchroomde onderdelen
Okee, duidelijk. Bedankt!