AV7 Revisie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 dec 2015, 21:38

Gebruik wel liefst een kunststof hamer.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 08 dec 2015, 22:33

En niet je keerringen opstoken. Gelijkmatig verwarmen. je kunt hem ook een half uur in een oven van 80 graden leggen.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door peterl » 08 dec 2015, 22:47

Je verwarmt het carter zonder keerringen en als hij warm genoeg is plaats je de keerringen met een doorn en dat doen je per carterhelft.
Bescherm de krukas met doppen of moeren. Na het monteren en aandraaien van de bouten laat je de krukas even trillen om de lagers zich
te laten zetten en snij je de carterpakking gelijk met het pasvlak zodat lekken niet voorkomt.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 22 okt 2016, 19:49

Ik ben vandaag begonnen met het AV7 blokje van mijn sp 93. Ik zal een paar foto's plaatsen met de nummers op de cilinder en op de kop. Kan iemand mij vertellen welk soort cilinder en kop dit is?
gr Jan Evert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Franky » 23 okt 2016, 09:00


JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 23 okt 2016, 14:11

Dank je Franky. Ik weet dat het een av7 blok is. Maar is deze combinatie van cilinder en kop ook een beetje op te porren zodat de brommer een snelheid haalt van 50/55 km/h? Of kan ik dan beter een andere cilinder monteren? Ik wil graag met mijn brommer-maten toeren en wil niet de hele tijd in hun slipstream zitten :D .
Gr J E

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door AGB » 23 okt 2016, 19:43

afspraak maken met je maten de langzaamste voorop laten rijden die bepaald de snelheid ,
willen ze dat niet gewoon laten gaan toch het heet toch samen rijden, wil je snel neem een motor of auto,

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 23 okt 2016, 20:01

AGB schreef:afspraak maken met je maten de langzaamste voorop laten rijden die bepaald de snelheid ,
willen ze dat niet gewoon laten gaan toch het heet toch samen rijden, wil je snel neem een motor of auto,
Haha die discussie wil ik nu niet aangaan. Daar heb ik al genoeg over gelezen op dit forum. Ik heb nog een motor met 133 pk in de schuur staan die gaat ver over de 250 en van nul tot 100 in ik weet niet hoe snel. Dus ik ben wel gewend aan snelheid dacht ik. Ik wil graag zoals zo vaak besproken op dit forum lekker met het verkeer mee kunnen rijden in de bb kom.
Gr J E

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Franky » 23 okt 2016, 20:09

Eh sorry. Beetje domme post in een topic dat AV7 revisie heet :P
Ik denk dat je een airsal cilinder moet monteren. Ik heb er geen ervaring mee, maar dat moet een stuk vlotter wezen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 23 okt 2016, 21:02

JanmobyEvert schreef:Dank je Franky. Ik weet dat het een av7 blok is. Maar is deze combinatie van cilinder en kop ook een beetje op te porren zodat de brommer een snelheid haalt van 50/55 km/h? Of kan ik dan beter een andere cilinder monteren? Ik wil graag met mijn brommer-maten toeren en wil niet de hele tijd in hun slipstream zitten :D .
Gr J E
Ja J E er zal altijd 1 de langzaamste zijn. Laatst aan een toertocht mee gedaan waar de snelheid ook op ca 50 a 55 km/h lag. Ik raakte samen met nog een aantal niet zundapps en Kreidlers regelmatig achterop. ook sparta herenbrommers en batavussen uit de 50er jaren gaan niet sneller dan 40 km/h. Sindsdien een whatsapp groepje zodat we bij mooi weer ons eigen tochtje gaan maken, met minder snelle brommers meer plezier een veel meer bekijks.
Gr. Lolle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door AGB » 23 okt 2016, 22:13

zo kan het ook :D
ik reageerde ook op maten bij houden ,
maar 55 km is ook een goede snelheid op 50 km wegen om niet van de brommer gereden te worden door andere weg gebruikers

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 23 okt 2016, 23:22

Zo is het AGB! Dat is idd een mooie snelheid, daar gaan we voor :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 13 nov 2016, 12:51

JanmobyEvert schreef: Ik krijg de krukas niet goed in het midden. Als ik werk zoals hier boven staat. "Schiet" ie te ver door naar links of rechts en is niet super nauwkeurig in het midden af te stellen. De kukas zit nu 0,4/0,5 mm te ver naar rechts (ontsteking zijde). Kan dit kwaad of het te verwaarlozen ??? Voor mijn gevoel zal de zuiger iets willen kantelen in de cilinder of denk ik nu te moeilijk/voorzichtig ????
Gr Jan Evert
Hallo Jan Evert,
Heb je de beide lagers wel goed gemonteerd. Afgelopen tijd ben ik twee probleemgevallen tegengekomen, waarbij men de lagers niet met de grote radius tegen de krukas had gemonteerd. Er moet tussen de carterhelften ook nog een carterpakking worden gemonteerd.
Dit probleem is te vermijden als je van te voren met paslagers de boel in elkaar zet. Paslagers zijn gewoon oude krukaslagers die zowel aan de buitenkant als de boring afgeslepen zijn.
Ik heb er laatst weer een extra stel gemaakt en zal ze meenemen naar HHW.
H.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 13 nov 2016, 12:58

Polle schreef:Beide carterhelften goed opwarmen waar de lagers zich bevinden.
Zorg dat beide moeren op de krukas zitten.
Als alles goed heet is de bouten aandraaien en de krukas met een hamer op zijn plaats tikken , midden in het carter zetten.
En dan voelen of het soepel begint te draaien.
Eventueel herhalen.
Wat is goed warm als je er op spuugt mag het sissen.

Gr Polle
Ik krijg de krukas niet goed in het midden. Als ik werk zoals hier boven staat. "Schiet" ie te ver door naar links of rechts en is niet super nauwkeurig in het midden af te stellen. De kukas zit nu 0,4/0,5 mm te ver naar rechts (ontsteking zijde). Kan dit kwaad of het te verwaarlozen ??? Voor mijn gevoel zal de zuiger iets willen kantelen in de cilinder of denk ik nu te moeilijk/voorzichtig ????
Gr Jan Evert

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door loe » 13 nov 2016, 13:25

Ik denk dat dat wel meevalt met dat kantelen.want by de zuigerlager bovenin zit ook wat ruimte.hy zoekt z'n eigen midden wel op.t moet natuur lyk niet te gek worden .maar 0.4 is niks.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Polle » 13 nov 2016, 14:25

Ik doe het altijd op het zicht zonder voelerplaatjes.
Dus zo nauwkeurig hoeft het niet te zijn.
En mijn brommers lopen lekker.

Gr Polle

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Polle » 13 nov 2016, 14:29

Wat betreft de snelheid.
Ik rij met een airsal 50 cc, een hoge druk kop en een originele 14 mm Gurtner.
Deze loopt tegen de 70 km aan op de teller dus in het echt zal dat wel 60km zijn.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 13 nov 2016, 23:02

Een axiaal bewegende krukas lijkt mij niet goed i.v.m. slijtage van lagers en keerringen. Axiale beweging betekend dat de lagers in het carter heen en weer schuiven of dat de krukas in het lager heen en weer schuift. Kan niet goed zijn :o .
Zoals Harrie zegt, in elkaar zetten met paslagers er in, zonder de carter pakking. Meten met de schuilmaat hoeveel 1/10 mm speling er op de krukas zit. Meestal wel enkele tienden en soms bijna 1mm. Tussen de krukas en de lagers uitvullen met z.g. Sims. Verkrijgbaar in verschillende diktes 0,1-0,2- 0,3 mm. Ik verdeel de opvulling liefst naar beide zijden evenveel. Na het monteren van de carterhelften een tik met de kunstofhamer tegen de beide zijden van de krukas op de moeren. De pakking zorgt voor voldoende ruimte om het blokje soepel te laten lopen.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 13 nov 2016, 23:25

LS.
Nog een kleine aanvulling op het verhaal van Lolle.
Bij oude krukassen van voor 1963 moet je meestal met sims werken.
Vanaf 1963 zijn de krukassen met borsten van 16mm in gebruik genomen.
Waarschijnlijk zijn ze nauwkeuriger, want ik hoef er zelden een sim in te duwen.
Is ook lastig vanwege de radius op de krukas. Minimale speling is vereist: met paslagers en zonder pakking moet de zaak spelingsvrij zijn en met pakking is er dan net voldoende speling zoals Lolle aangeeft.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 09 apr 2017, 01:08

Afgelopen week heb ik voor een goede vriend een AV7-motor onder handen gehad en voorzien van een Nicasil-cilinder.
Het motortje was al gereviseerd door de vorige eigenaar van de brommer. :lol: :lol: :lol:
Ik heb daar geen boodschap aan, want meestal barst zo'n blokje van de fouten.
Het is niet zo verschrikkelijk moeilijk, maar bij velen ontbreekt gewoon aan: het juiste gereedschap, onderdelen en ervaring.
Op dit forum delen we deze ervaring, zodat de mensen ervan leren en er steeds meer liefhebbers komen die een motortje zelf fatsoenlijk kunnen repareren.
Heb je die ervaring en handigheid wel, dan zal het vaak meer tijd kosten dan je van te voren inschat. Dat is geen enkele probleem als het voor jezelf is of voor een goede vriend. Als je dan niet tevreden bent, begin je gewoon vrolijk opnieuw.
Bij genoemde AV7-motor kwam ik een typische fout tegen: de tapeinden van de ontsteking kwamen door het carter heen, waardoor ze tekort waren en de spoelen niet goed geborgd konden worden. Oorzaak was dat de helft van de draadgangen rot was.
Een tapeind raakte ook bijna de krukas. Het carter moest dus vervangen worden. Ook ontstekingsgrondplaten hebben vaak last van rotte draadgaten voor het beruchte 4 mm zeskantboutje met afwijkende spoed. Verder was een keerring gerafeld, ontbraken een aantal pakkingen en natuurlijk waren de carterbouten amateuristisch gemonteerd. Ik pas meestal de Citroen borgringen toe met radiale groeven, die bij mij ook onder de cilinderkopmoeren komen. De cilinderkop zat ook onder de aanslag. Het handigste is als je dit onderdeel met kunststofkorrel kunt stralen. Ik moest me "behelpen" met ultrasoon, Dremel en wat handmatig gereedschap. Kost wel meer tijd, maar het ziet er weer netjes uit.

Afbeelding

Het motortje is inmiddels klaar voor het huwelijk. Altijd spannend om te horen hoe mooi het straks allemaal draait. Door keuze van een Nicasil cilinder en een goede krukas wordt de grootste stap naar succes al gezet.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 16 apr 2017, 19:44

Hallo Mobyfans,
Het blokje ligt al even klaar voor montage en nu afwachten hoe het allemaal draait.
De brommer (een oranje AV92) wordt straks ingezet voor een erg lange tocht.
Mocht het koppel te laag zijn dan komt er nog een hoge drukkop op.
Toch nog even een plaatje, want daar houden wij zo van....
H
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 apr 2017, 19:58

Mooi Harrie. Ik denk, dat ik weet, waar de reis heen gaat. Maar waarom dan niet direct een hogedrukkop geplaatst? Er komen in de reis vast wel heuveltjes voorbij.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 16 apr 2017, 20:02

Terechte opmerking Joost,
Het wisselen gaat echter snel. Eerst een test met een gewone kop.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 apr 2017, 20:08

De eigenaar en jij zijn degelijke denkers. Ik voorzie een voorspoedige reis.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 16 apr 2017, 22:11

Hallo Joost,
Ik hoop het ook, maar zeker weten doe je het nooit.
Sommige zaken heb je niet in de hand zoals het weer en domme pech.
Van de andere kant heeft die onzekerheid een bepaalde charme.
Niet alles is voorgekauwd zoals bij een all-inclusive vakantie.
Je kunt alleen proberen alles zo goed mogelijk voor te bereiden.
H.

Plaats reactie