uitlaat blijft los komen....

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door Adrian » 08 jun 2017, 15:54

heren , dames ,
zoals jullie kunnen lezen blijft deze maar loskomen.
Het gaat om een av50s , telkens ik een nieuwe koperen ring steek op uitlaat , is dit weer even goed.
Na verloop van tijd , begint ze weer los in de cilinder te bungelen.....
Het gaat dus niet om de moer die je in de cinder draait, deze blijft vastzitten.

iemand raad ?

gr ad

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 jun 2017, 16:02

Na vervangen van de juiste afdichtring bij warme motor de uitlaatwartel natrekken.
heb ik goede ervaring mee.

vrgr gerard.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door loe » 08 jun 2017, 16:59

Ff goed kyken of de ring van de uitlaat zelf niet verbogen is.en of mischien te los zit waardoor hy naar achter word gedrukt.de juiste manier.is de beugel by t blokje lossig.eerst de uitlaatwartelaandraaien.daarna de beugel van de demper.anders gaat t zaakje wringen

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door AGB » 08 jun 2017, 17:33

wel de goede doorsnee maat van de ring , er zijn in ieder geval 1 die er op lijkt, maar het martiaal is kleiner,
en zo als al eerder geschreven geen spanning op de uitlaat

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door Adrian » 08 jun 2017, 19:34

Ringen komen van polle, dus dat zit wel goed.
Manier van monteren lijk ik ook goed te doen als ik het hier lees. Wel niet bij warme motor...

Polle , ga nog eens binnen springen

Gr

Satmeel

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door Satmeel » 08 jun 2017, 21:45

Ik heb het uitlaatje van mijn AV85 ook wel een keer of 5 na moeten trekken. Nu zit het al een paar ritjes goed vast en komt het niet mee los.

Groeten,

Paul

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jun 2017, 23:15

Als je nog nooit een nieuwe uitlaatpakking hebt gemonteerd (er zijn mensen, die oude gebruiken, echt! "Hij ziet er nog prima uit.") is het heel makkelijk, te denken, dat de boel goed is aangedraaid, terwijl je dan nog een slag of drie hebt, voor de moer echt "aan" zit en de pakking echt plat is.De pakking moet echt meedogenloos plat geperst worden, zodat het zachte, dunne koper in alle hoekjes en krasjes en putjes geperst word. Het is begrijpelijk, dat ze voorzichtig zijn, want de schroefdraad in de cylinder is redelijk zacht en kwetsbaar, maar is de pakking niet echt plat, dan houd je lekkage en, omdat de vulling in de pakking zacht is, is de moer niet echt aangedraaid, zodat hij makkelijk weer lostrild.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 09 jun 2017, 14:26

Standaard zit er een soort van borgclipje om de uitlaat moer, om te voorkomen dat die lostrilt, zie http://www.lesolex.com/catalogue/6241-r ... ement.html Ik heb er bij een mobylette nooit een gezien maar wel een keer op een Peugeot 103 (zelfde systeem) en het werkt erg goed. Je moet hem alleen wel zelf maken waarschijnlijk. Ik kan helaas geen goede foto vinden van eentje die gemonteerd zit.
exhaust_retainer3.jpg
Je kan ook een borgdraad maken door een klein gaatje in een koelrib en in de uitlaatmoer te boren en hier een ijzerdraadje tussen binden zodat de moer zichzelf niet meer lostrilt.
exhaust_lockwire2.jpg
Zie: http://mabecanemobylette.freeforums.org ... =27&t=1680

Een andere oplossing: http://mabecanemobylette.freeforums.org ... =27&t=2126
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jun 2017, 14:42

Polle heeft die borg veertjes, maar ik geloof, dat ze er steeds afvallen, tijdens het rijden.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door Harrie » 09 jun 2017, 14:54

Die originele borgveertje zijn erg slap.
Ik vind de oplossing van een dunne borgplaat wel mooi. Zelf heb ik een rvs-slangenklem bedacht, waarbij een uitsteeksel in axiale richting tussen de koelribben steekt.
Voordeel: snel demontabel en lang te gebruiken. Het ziet er alleen wat ongewoon uit.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door Franky » 09 jun 2017, 17:09

Rode uitlaatkit van bizon op de schroefdraad. Ooit als beunoplossing gebruikt. Tegenwoordig doe ik dit echter altijd. Sinds dien is de moer nooit meer losgetrilt. Het lijkt verdraaid goed te werken.
Het voordeel van die rode uitlaatkit is dat het nauwelijks vast zit. Als je de moer losdraait verwijder je de resten met de hand. Kan nooit kwaad doen. Je hebt kennelijk verbluffend weinig plak kracht nodig om die moer op zijn plek te houden.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 09 jun 2017, 22:00

Loctite 278 is bestand tegen hoge temperaturen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door AGB » 09 jun 2017, 23:00

lijkt me geen goed plan die loctite ik denk dat je de boel niet meer op een normale manier los krijgt

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 10 jun 2017, 09:08

AGB schreef:lijkt me geen goed plan die loctite ik denk dat je de boel niet meer op een normale manier los krijgt
Daar heb je gelijk in. Je moet de boel verwarmen tot 350 graden om het heel makkelijk los te krijgen.

Bij mijn airsal cilinder zit meer schroefdraad dan op mijn uitlaatmoer. Ik gebruik nu dus twee koperringen eerst een platte en dan de holle. Vast draaien een stuk rijden weer een stukje aan draaien, dit heb ik wel 4/6 keer gedaan. Het blijft nu mooi vast zitten. Ook is het belangrijk de demper goed vast te zetten. Een trillende/rammelende demper laat de moer ook snel loslopen.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door Polle » 10 jun 2017, 09:55

Misschien is ondertussen de draad in de cilinder slecht geworden door lostrillen en blijft hij daarom niet goed meer vast zitten.

gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door Harrie » 10 jun 2017, 10:06

Hallo allemaal,
Mooie topic met diverse goede ideeën.
We hebben het er al vaker over gehad. Ik had vorig jaar grote problemen met een airsal cilinder. De koperen ring werd er scheef in geperst. Door een bronzen pasring in de kamer op te nemen werd dit opgelost. Tevens zorgt een speciale viton afdichtingsring in de demper voor een goede afdichting van de bocht en laat de bocht vrij axiaal schuiven in de demper. Het werkt nu allemaal perfect en er komt niets los; mede dankzij de extra borging van de wartel.
H
Laatst gewijzigd door Harrie op 18 jun 2017, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 jun 2017, 07:32

Ca 3-4 jaar geleden heb ik een Sym uitlaat gemonteerd. De schroefdraad van de wartel past op de cilinder maar ook weer niet echt mooi. Gisteren heb ik met een hete motor de wartel voor de zoveelste keer een kwartslagje aangedraaid. Eens keer was de wartel losgetrild en dat gebeurd nu niet meer, maar voor hij echt goed vast zit moet je hem nog best veel keren met warme motor even nadraaien. Gr. Joop

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: uitlaat blijft los komen....

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 20 jun 2017, 21:04

Dat ervaar ik ook met de SIM-uitlaat, Joop. Nog lange tijd na het monteren trilt deze keer op keer nog los. De afgelopen keer nadat de uitlaat er onderuit is geweest (kort voor de Amsterdamrit) heb ik de moer nog 10 tot 15 keer aan moeten draaien. Nadat ik vanuit Edam, terug naar huis, 2 uur non-stop (veelal vol gas) heb gereden en toen tijdens een pauze de moer nogmaals heb aangedraaid is hij niet meer losgekomen. Toen was het blok ook 'behoorlijk' heet :roll:.

Gr.
Marco

Plaats reactie