Overzicht ethanol percentages in NL

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 mei 2016, 09:25

ja Harold, dank je.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 mei 2016, 09:58

Als je onthoudt dat BP Ultimate en Shell V Power als enigen geen ethanol bevat dan tank en rij je veilig.

Maatbekertje Action E 1.19 . En een beetje rekenen houdt de geest scherp :D

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door AGB » 01 mei 2016, 12:08

V power bevat wel ethanol een procent uit een test
Meng ook altijd v power zelf in een 5L kan , een op 40 maar daar door verdwijnt de troep niet,
Bewaar de klijner wordende hoeveelheid benzine in echte cola pet flessen en dat gaat goed , nog nooit afscheiding
Gezien in de flessen of ondmenging van olie of wat dan ook , zeef de brandstof wel eerst door een oude pentiekous (hoe dat ook mag heten) :D denk dat die rommel zo langzamerhand stiekem overal wel bij gemengd wordt,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 01 mei 2016, 12:14

Waar heb je die informatie vandaan dat V power ethanol bevat? Dat zou niet best wezen :(

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 mei 2016, 12:34

AGB schreef:V power bevat wel ethanol een procent uit een test
Meng ook altijd v power zelf in een 5L kan , een op 40 maar daar door verdwijnt de troep niet,
Bewaar de klijner wordende hoeveelheid benzine in echte cola pet flessen en dat gaat goed , nog nooit afscheiding
Gezien in de flessen of ondmenging van olie of wat dan ook , zeef de brandstof wel eerst door een oude pentiekous (hoe dat ook mag heten) :D denk dat die rommel zo langzamerhand stiekem overal wel bij gemengd wordt,
Beste Arend: 100 % zeker bevat Shell V Power geen ethanol. Heb ik geverifieerd bij Shell. Hoe kom jij aan jouw stellingname, want zo blijven we schrijven en krijgen we onnodige verwarring. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 01 mei 2016, 15:40

Daar zat ik inderdaad ook al mee. Ik heb het nagevraagd in september 2015. Ik neem aan dat in die tijd er niets veranderd is. Of Shell moet überhaupt foutieve info gegeven hebben. Dat zou pas echt schokkend zijn.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door AGB » 01 mei 2016, 18:58

Hallo joop die informatie heb ik van een motorforum , daar was iemand hij werkt in de benzine
De discussie begon met dat verschillende merken de brandstof uit een tank halen,
Wat een oud collega van mij ook bevestigd die heeft ook in de benzine daar gewerkt voor de E toevoeging ,
De discussie ging verder over de E toevoegen
Men kan de bedrijven vragen maar ik denk niet dat ze de waarheid zo maar vertellen , maar dat is mijn mening
Aleen een chemicus kan dat aantonen, wat er werkelijk in zit ,
Het is niet mijn bedoeling om verwarring te brengen, onwaarheden zijn er al genoeg en niet aleen over brandstof
Denk dat we hier op het forum beter kunnen kijken van hoe krijgen we die troep er het gemakkelijkste er uit
Harrie had er een oplossing voor , wat ik ook zeker ga proberen

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 mei 2016, 20:29

Dank Arend voor je reactie.

Ik heb persoonlijk met een tweetal leidinggevenden van Shell gesproken. En op basis van die gesprekken weet ik zeker dat V Power vrij van Ethanol is. Idem BP Ultimate. Ik ben er ca 1 jaar geleden heel diep ingedoken !

Shell en BP hebben er geen enkel belang bij om hiermee te sjoemelen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2017, 16:56

Update
BP Ultimate 98: Geen ethanol
BP levert twee soorten benzine: Euro 95 en Ultimate 98. De twee belangrijkste verschillen tussen deze benzine 's zijn het octaan getal (RON) en het ethanol gehalte.

De Euro 95 van BP bevat 5% ethanol. Het octaangetal (RON) van deze benzine is minimaal 95. Aan de Ultimate 98 van BP wordt geen ethanol toegevoegd en dit product heeft een octaangetal (RON) van minimaal 98.

De Ultimate 98 benzine bevat geen ethanol en is speciaal ontwikkeld voor veeleisende high-performance motoren (turbo charge, verhoogde compressie verhouding), maar ook voor oudere motoren met hoog vermogen die ooit ontwikkeld zijn om op loodhoudende benzine te rijden (deze hadden een RON van 98).

Een ander verschil tussen de Euro 95 en Ultimate 98 dat belangrijk kan zijn voor oldtimers is het ethanol gehalte. Dit heeft te maken met de dichtringen/pakkingen. De verschillende benzinesoorten (met en zonder ethanol) hebben krimpende of zwellende effecten op de elastomeren in de pakkingen.

In de nabije toekomst zal bovenstaande samenstelling niet wijzigen.
Shell Vpower: Geen ethanol
Shell V-Power bevat een krachtige reinigingstechnologie die speciaal is ontwikkeld om de dagelijkse rijprestaties en het reactievermogen van de motor te verbeteren. De unieke dubbelwerkende formule is ontwikkeld om uw motor in topconditie te houden en om vitale motoronderdelen te beschermen. En dit alles geeft betere prestaties – welke auto u ook rijdt.

Shell V-Power is namelijk in de Benelux en Duitsland vrij van bio-ethanol en heeft ook nog als voordeel dat het een octaan van 97 heeft. Alle standaard brandstoffen in de Europese unie moeten minimaal 5.75% bio-ethanol bevatten. Wanneer een brandstof leverancier een premium brandstof heeft is het aan de lokale overheid of dit gemengd dient te worden met bio-ethanol. Voor de Benelux en Duitsland is er besloten dit niet te doen.
Laatst gewijzigd door Franky op 13 jun 2017, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 13 jun 2017, 17:01

Bedankt voor de moeite en de update, Frank! Kunnen we toch weer opgelucht adem halen ;)

Gr.
Marco

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jun 2017, 22:12

Dank voor je bevestigende info Frank.

De benzinemaatschappijen moeten een bepaald percentage ethanol realiseren over hun totale leverantie benzine in Nederland. Hoe ze dat realiseren, o.a. door in het ene sub-merk meer ethanol te doen en in het andere sub-merk minder of niets, dat schrijft de overheid niet voor.

Gr. Joop

NB: volgens mijn deskundige contactpersoon bevat momenteel Shell V power wel enig ethanol.

Van internet: '' I think it really depends on your location. Over here in the US, V-Power does contain ethanol.''

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door ruudk » 14 jun 2017, 20:26

De benzinemaatschappijen moeten een bepaald percentage ethanol realiseren over hun totale leverantie benzine in Nederland.
Weet je ook waarom dat moet, Joop?
Gr. Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 jun 2017, 22:24

Hoi Ruud,

Men wil reductie van de CO2-uitstoot en meer gebruik alternatieve energie. Ethanol wordt gemaakt op basis van suikerbieten. Gr. Joop

NB: vernam vandaag dat V power wellicht geen Ethanol bevat maar dat je dat nergens bevestigd kan krijgen.......... ik tank zekerheidshalve BP Ultimate.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Maus » 14 jun 2017, 23:37

Als het grote probleem nou is dat de pakkingen en keerringen opzetten/gaan lekken, kunnen we die ook eventueel vervangen? De nieuwe versies zullen er geen last van hebben lijkt me zo.

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door BerTje » 15 jun 2017, 07:28

De "bio" ethanol komt steeds meer, en in hogere % voor in onze brandstoffen :x
Misschien dat hier minder accijn op zit.

Zou het ook nog een optie zijn om bij de Aspen, mengsmering bij te mengen zodat hij wat vetter is ?
Zeker de av3 motoren zou ik iets meer willen smeren...

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 jun 2017, 14:47

Je moet Aspen voor viertakt kopen en zelf mengen naar believen. Is ook beter, want verschillende oliën door elkaar schijnt ook niet optimaal te zijn.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 15 jun 2017, 17:18

Maus schreef:Als het grote probleem nou is dat de pakkingen en keerringen opzetten/gaan lekken, kunnen we die ook eventueel vervangen? De nieuwe versies zullen er geen last van hebben lijkt me zo.
Dat is een uitdagend project, want je moet naast pakkingen ook kunststof onderdelen gaan vervangen (tankdop, dempingskap op carb). Daarnaast moet je een coating in je tank hebben. Niet super recente tank cure coatings hebben echter ook moeite met ethanol (zie ander topic). Al met al, niet makkelijk!

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Maus » 15 jun 2017, 19:05

Ok daar komt dan inderdaad meer bij kijken. Ik dacht echt alleen de direct rubber delen en pakking.....

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door SPABO » 03 aug 2017, 19:45

Omdat de wereld sneller veranderd dan mijn moby kan rijden, het laatste commentaar m.b.t. V-Power
In eerste instantie is de toevoeging van ethanol, nu naar 10% (de zogenaamde E10) opgelegd door de Europese unie. Die geldt met andere woorden voor ALLE EU landen en voor ALLE petroleum maatschappijen.
Dat is al geruime tijd zo : de huidige wetgeving is 5,75 % ethanol, en die wordt binnenkort opgekrikt naar 10% (is al van toepassing in BE en FR).
In moderne wagens geeft dat geen énkel nadeel. In oldtimers komen de problemen inderdaad om de hoek, omdat veel van die oude motorpakkingen niet tegen die hoge concentraties ethanol kunnen.

Frankrijk is in die zin de beste bron qua ervaring, omdat de E10 daar al héél lang beschikbaar is. Ervaring is dat het in de meeste gevallen wel goed gaat, maar er zijn wel degelijk schadegevallen gekend. Tegelijk is de ervaring ook dat mensen die oldtimers hebben ook tegelijk fervente mechaniekers zijn, en de motor regelmatig eens open gooien. In dat geval steek je tegelijk een nieuwe pakking, en is het probleem opgelost.

Op die EU wetgeving zijn er uitzonderingen in de wet voorzien. De criteria zijn héél specifiek en heel streng. Vpower is één van de handvol producten op de EU die daaraan voldoen, en ethanol VRIJ is – ALTHANS IN BENELUX en Duitsland.
In Frankrijk is de Vpower wél ethanolhoudend omdat we daar de wettelijke quota niet halen. Voor andere landen heb ik geen info. Elk land kan een andere situatie hebben
En sluit nog steeds aan bij het eerder bericht van Franky

Groet, Kees

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 03 aug 2017, 20:07

Dank je voor de bijdrage. Ik heb het overzicht op pagina 1 weer up to date gemaakt.


Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 10 aug 2017, 09:16

Tja, dat wisten wij natuurlijk al jaren :lol: :P
Ik vind dat je als oldtimer rijder niet moet zeuren zolang je nog brandstof aan de pomp kan krijgen. Als dat niet meer kan kom je bij Aspen uit. Dat is pas echt een andere prijscategorie. Dan mag je zeuren :P

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 07 mei 2018, 09:52

Dit weekend trof ik bij de Shell een nieuwe flyer aan m.b.t. hun V-power. Het octaangetal is blijkbaar van 97 naar 98 gestegen (RON98). Toch wordt het tot op heden nog aangeboden als Euro 95 (RON95).

Op de site van Shell staat het volgende over de vernieuwde brandstof:
Ons beste product is nog beter geworden. Onze nieuwste generatie Shell V-Power Benzine met een octaangetal van RON 98, zorgt voor meer efficiëntie en nog betere prestaties. [...]
Shell V-Power heeft een hoger octaangetal. RON 98 zorgt voor een betere ontstekingskwaliteit en helpt de brandstof om gelijkmatig en op het juiste moment te ontbranden.
Of de V-power met de nieuwe formule ethanolvrij is gebleven staat niets over vermeld.

Gr. Marco

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 mei 2018, 16:13

Bekend, zie mijn rapportage over onderzoek Ethanol. Gr. Joop

Hier nog even de kern wat ik gepost heb destijds:

"BP Ultimate 98 = 98 zonder ethanol
Total Excellium = 95 (Shell basis brandstof) + ethanol
Esso Energy Supreme =95 + ethanol
Texaco EuroXL =95 + ethanol
V-power van Shell, 95 + ethanol"

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 08 mei 2018, 09:40

Joop,

De laatste update van het openingsbericht was van 4 augustus 2017. Alle info die daar staat vermeld, correspondeerd met wat er in de rest van het topic is gediscusseerd.

In tegenstelling tot wat jij hierboven zegt met betrekking tot Shell V-power is dat in de Benelux dus ethanolvrij, en geen "echte" Euro 95, maar nu eigenlijk Euro (Super) 98. Hoewel V-Power nog steeds als Euro 95 aangeboden wordt, was het octaangetal altijd al 97.

Verder wordt er bij ons in de buurt sinds kort bij de Firezone benzine met octaangetal 102 aangeboden. Dat wordt vooral aangeraden bij sportauto's, maar ik heb er binnen de locale oldtimerclub al meerdere succesvolle verhalen over gehoord. Binnenkort ga ik daar eens een jerrycan halen, en ik wil dan direct een test doen met het relatief nieuwe smeermiddel Triboron, maar daarover later meer.

Gr. Marco

Plaats reactie