Onderbrekernokken en hun nummers.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 mar 2012, 22:10

Ik was vandaag op de Vehikel. Ik wilde wat transfers van Pelders (gelukt) en een luchtfilterhuis voor een Dell'orto 12/12 (niet gelukt). Ook heb ik een set nieuwe trappers, twee hééééle mooie koplampjes (voor mijn custom EEG) en twee mooie handvatten gescoord.
Bij een kraam viel mijn oog op een blikken doos met een hoop nieuwe onderbrekernokken. Allemaal Mobylette. direkt op de knieën, om dat eens even te onderzoeken. er zaten ongeveer 30 nokken in de doos en het viel me nu pas op, dat er een nummer opstaat. Misschien niet zo slim, maar ik had het nog niet gezien en nog nooit een probleem ondervonden met het uitwisselen van nokken uit reserve blokjes. Duidelijk was wel, dat mijn AV92 een andere nok nodig had, net als een FOM. Ik had de hele doos wel willen kopen, maar m'n budget was al ernstig geslonken. Dus 6 nokken voor een tientje. Geen slecht prijs.
Nu zaten er een hoop verschillende nummers in de doos. Ik heb drie nrs 19 gekocht, volgens mij de "gewone" nok en de nrs 25, 35 en 49 gekocht. Weet iemand welke nok bij welke motor/brommer past? Of hebben die nummers helemaal niets te maken met de motortypes?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door Harrie » 04 mar 2012, 22:25

Beste Joost,
Het is voor mij ook een raadsel wat die nummers betekenen. Balancering, gewicht, machinenummer waarop de nok is gemaakt? Wie het weet mag het zeggen.
Ik kijk wel altijd of het een linkse of een rechtse nok is. Uiteraard zijn de nokken van de AV7 motortjes anders dan die van de modellen uit het begin van de jaren
50. Verder heb je nog de M1-nok voor model Cady en nog verschillende nokken voor elektronische ontsteking.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 mar 2012, 00:07

De nummers 19 hebben allemaal twee putjes voor de nokjes van het vliegwiel, de andere nummers hebben nog een extra putje, zoals ik ook tegenkwam op mijn AV31. Van die drie zijn er twee (nr 25 en 35) die twee groeven hebben in de lengterichting van het "nok"-gedeelte. Nr49 heeft die niet. Maar zelfs onder de loep, vind ik verder geen verschillen. Mysterie.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door peterl » 14 mar 2012, 01:41

De nummers op de nok zijn waarschijnlijk de productie maand en jaar. Dit wordt met meer onderdelen gedaan en vooral de ontsteking. Maar zeker weten doe ik het niet.

m.vr.groet Peterl

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 18 sep 2017, 23:00

Ik krijg de onsteking van mijn sp93 niet optimaal(80%). Ik heb alle onderdelen goed afgesteld en vervangen voor goede delen.
Nu heb ik drie linkse nokken één zit op de brommer en twee heb ik op de foto gezet, de foto spreekt voor zich.
Nok 1 (van HvK) laat de punten ongeveer 240 graden dicht zitten.
Nok 2 (zat op de brommer toen ik hem kocht en is gescheurd) laat de punten ongeveer 180 graden dicht zitten.
Er zit dus degelijk verschil in de nokken. Zou het met verschillende toerentallen te maken hebben? Met mijn boeren verstand zeg ik de één heeft dus 2/3 slag om de boel op te laden en de ander "maar" een 1/2 slag.

Wie heeft hier ervaring mee en welke nok is het meest geschikt voor mijn brommer?????
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door Franky » 19 sep 2017, 19:19

Het is wisselstroom dus je laad niet veel op tijdens een rotatie van je krukas :mrgreen: Je eindigt uiteindelijk weer met niks :lol:
Je hebt 4 magneten. Dus zonder serieus onderzoek zou ik ik zeggen dat je minimaal 90 graden gesloten nodig hebt. Als je 180 graden hebt is dat toch zat lijkt mij.
Even ter plekke beredeneerd. Ik heb dit nooit uitgezocht. ;)

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 19 sep 2017, 22:12

:D :D ik ben niet zo'n elektricien. Maar ben wel geïnteresseerd. En wil het graag leren.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 sep 2017, 13:17

Vermoedelijk het beste een nok van een SP93 te lenen o.i.d. om te vergelijken met jouw nokken, anders blijven je hierover onzeker. Gr. Joop

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 20 sep 2017, 13:35

Interessant! Ik heb een documentje waarin voorontstekingen per model brommer staan aangegeven. Daarnaast staat een kolom met "COULEUR SUR JAUGE".
Het was me al wel eens opgevallen dat er een gele stip op de onderbrekersnok van mijn SP93 staat. In de tabel hoort de gele stip bij de D75, D75e, D52 en D52TT, met een voorontsteking van 0,8 t/m 1,0 mm. Het was me voorheen nooit duidelijk wat die stip nu inhield, maar die zou hier wel eens mee te maken kunnen hebben. Voor de aardigheid zou ik eens moeten controleren hoeveel graden de contactpunten bij mij gesloten zijn.
Volgens de tabel van Motobecane hoort bij onder andere de SP93 een onderbrekersnok met rode stip.



Een wilde gok: één en ander zal wel te maken hebben met de gemiddelde toeretallen van het brommertje, en daardoor ook de hoeveelheid voorontsteking. Blokjes die meer toeren draaien hebben meer voorontsteking en, ik denk, kortere sluitingstijd van de contactpuntjes omdat het blok eerder rond is, maar de benodigde ontstekingstijd gelijk blijft. Hetzelfde geldt voor het aantal mm voorontsteking.

Gr.
Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 sep 2017, 14:07

Dat is een zeker zeer plausibele theorie. Interessant.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door Franky » 20 sep 2017, 15:08

Dat klopt niet. Het is wisselstroom. Je "laad" de ontstekingsspoel pas de laatste grofweg 90 graden op. Alles daarvoor is niet relevant. Tenzij iemand mij kan uitleggen waarom dat wel zou zijn natuurlijk. Wederom, ik heb dit nergens gelezen maar bedenk dit zelf uit pure logica.

Wat wel zou kunnen is dat bij hogere toeren motorblokken de curve op de nok vloeiender is. Dit om te voorkomen dat de contactpunten zo snel opengeduwd worden dat ze doorschieten. Soort van zwevende contactpunten. Echter, zoveel verschil in toeren zit er toch niet in die AV7 blokken?

Dan nog een theorie. Het openen van je contactpunten moet ideaal gezien op het moment plaats vinden dat de grootste stroom door je spoel loopt. Het kan dus zijn dat ze de curve van de nok iets verleggen tov van de magneten van het vliegwiel om het moment van openen op de ideale plek te houden tov de magneten. Dit betekent dat je per hoeveelheid voorontsteking een andere nok nodig hebt.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door paulmz » 20 sep 2017, 15:33

Franky,
Je hebt het over het opladen v/d spoel, maar naar mijn idee vergeten we hier dat ook de condesator opgeladen wordt.
Dat is iig zoals ik het altijd begrepen heb.

Paul

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 sep 2017, 15:39

Goed werk, Marco. En interessant.

Volgens dit overzicht heeft de nok van de BG44 een witte stip.

Bij mijn beide BG44 is de stip op de originele nok echter geel-groen ?!

Groet,

Joop

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door paulmz » 20 sep 2017, 16:24

de condensator zorgt voor een zo hoog mogelijke inductiespanning. Het opladen van de condensator op het moment waarop de contactpunten worden geopend, gebeurt zo snel (de stijging is zo steil) dat het magnetisch veld van de bobine veel sneller instort (plm. twintig maal sneller) dan zonder condensator het geval zou zijn. In eenvoudige voorstelling: het in de bobine opgeslagen vermogen vloeit niet simpelweg naar de massa af, maar de bobine wordt door de condensator als het ware leeggezogen. Daardoor ontstaat aan de secundaire kant van de bobine een veel hogere spanningspiek en die zorgt ervoor dat tussen de elektroden van de bougie een heel felle vonk ontstaat.


Paul

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 20 sep 2017, 17:41

Mooi werk Marco!!
Nok 2 op mijn foto heeft ook een gele stip ( deze zat op mijn sp93 toen ik hem kocht ). De andere is kleurloos.
Een ander verschil is: Bij de één opent hij sneller/agressiever dan bij de ander waar het iets geleidelijker gaat.
De stand van het magneet/vliegwiel tijdens het openen.
Misschien is het allemaal niet relevant maar het verschil is er ....

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door Franky » 20 sep 2017, 19:38

paulmz schreef:Franky,
Je hebt het over het opladen v/d spoel, maar naar mijn idee vergeten we hier dat ook de condesator opgeladen wordt.
Dat is iig zoals ik het altijd begrepen heb.

Paul
De condensator wordt uiteindelijk wel een keer opgeladen ja. Maar we hebben het in dit topic over de duur dat de contactpunten gesloten zijn. Als je contactpunten gesloten zijn is je voedingsspoel kortgesloten. De spanning over de voedingsspoel zal dan tegen de 0V zitten. De condensator zal dan niet opgeladen.
paulmz schreef:de condensator zorgt voor een zo hoog mogelijke inductiespanning. Het opladen van de condensator op het moment waarop de contactpunten worden geopend, gebeurt zo snel (de stijging is zo steil) dat het magnetisch veld van de bobine veel sneller instort (plm. twintig maal sneller) dan zonder condensator het geval zou zijn. In eenvoudige voorstelling: het in de bobine opgeslagen vermogen vloeit niet simpelweg naar de massa af, maar de bobine wordt door de condensator als het ware leeggezogen. Daardoor ontstaat aan de secundaire kant van de bobine een veel hogere spanningspiek en die zorgt ervoor dat tussen de elektroden van de bougie een heel felle vonk ontstaat.
Interessant manier om het te verwoorden :) Je gebruikt de naamgeving wel verkeerd. Je hebt het over de bobine terwijl ik het voedingsspoel zou noemen. De bobine hangt buiten het systeem en transformeert de spanning alleen. De bobine slaat niks op, dat is de voedingsspoel.

Nog wat losse opmerkingen
de condensator zorgt voor een zo hoog mogelijke inductiespanning --> Dat klopt half wel ja, maar alleen maar omdat je contactpunten zo traag openen dat je daadwerkelijk een condensator nodig hebt. Eigenlijk wil je die condensator helemaal niet hebben want hij verlaagt de zelfinductiespanning juist. Je wil de zelfinductiespanning het liefst zo de bobine in schieten. Maar helaas zijn je contactpunten dan nog niet ver genoeg geopent en schiet die spanning dus over de contactpunten heen. De condensator heeft dus eigenlijk als functie de contactpunten de tijd geven om open te gaan door ervoor te zorgen dat de inductiespanning niet zo snel omhoog schiet.
Het opladen van de condensator op het moment waarop de contactpunten worden geopend, gebeurt zo snel (de stijging is zo steil) dat het magnetisch veld van de bobine veel sneller instort (plm. twintig maal sneller) dan zonder condensator het geval zou zijn. Die getallen weet ik niet. Verder mee eens ;)
het in de bobine opgeslagen vermogen vloeit niet simpelweg naar de massa af, maar de bobine wordt door de condensator als het ware leeggezogen. Daardoor ontstaat aan de secundaire kant van de bobine een veel hogere spanningspiek en die zorgt ervoor dat tussen de elektroden van de bougie een heel felle vonk ontstaat.??? Dat is heeeel vaag. De voedingsspoel duwt zijn energie inderdaad voor een deel in de condensator zodat je contactpunten de tijd hebben om te openen. Doe je dat niet, de verlies je de energie in de vorm van een vonk over de contactpunten. De energie die de condensator in gaat uiteindelijk ook de bobine in en draagt bij aan de vonk.

Idee, zal ik in Woerden op het NVT een ontstekinglesje geven? :roll: In veel simpelere en betere in verwoording dan dit? :roll:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 sep 2017, 19:45

Interessant en doe mijn best het te begrijpen ......

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door paulmz » 20 sep 2017, 19:48

@ Franky,
Het is een citaat van het welbekende Wikipedia.
Don,t shoot me if i,am wrong.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door Franky » 21 sep 2017, 17:05

Een paar jaar terug heb ik me hier ook eens in verdiept. Het hilarische is dat de meeste uitleg op internet helemaal niet slaat op onze bromfietsjes. Ik denk dat de uitleg die jij van internet af hebt gehaald ook die categorie past. Het verklaart sowieso de fout in naamgeving. Ik denk dat dit een ontsteking betreft met een accu eraan. De uitleg op internet gaat bijna altijd daarover ipv onze ontsteking ;)

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 jun 2020, 20:13

Regelmatig lees ik hier iets over een linkse en een rechtse nok.

Ook lees ik dan dat je simpel een blok links of rechtsom kunt laten draaien door alleen de nok te wisselen. Dat lukt blijkbaar ook wel maar......

Maar wat te doen met de grondplaat? Moet die eigenlijk ook niet gewisseld worden ivm de contactpunten? Het nokje van de punten zit immers origineel “slepend” gemonteerd?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Onderbrekernokken en hun nummers.

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2020, 20:15

Je moet inderdaad andere contactpunten hebben. De gespiegelde versie. Daarvoor hoeft de grondplaat niet vervangen te worden.

Plaats reactie