Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Hallo,
Ik heb onlangs een EEG / AV42 uit '65 gekocht. Ik ben meteen lid geworden van dit mooie forum. Elders op het forum zal ik mij nog "even voorstellen".
De brommer liep goed bij de proefrit, behalve afslaan bij stationair (ik dacht simpel afstellen). Bij een eerste langere rit stopte hij echter na een 20 min. Pas na afkoelen wilde hij aanslaan maar bij warm worden sloeg ie dan weer af. Carburateur goed schoon gemaakt, en bougie (vonkte wel) ook, maar dit maakte niet veel uit. Via het forum bij Henk van Kessel van Pantin.nl uitgekomen, die het problem herkende als zwakke ontsteking. Hij adviseert een modificatie met betere spoel, condensator en (externe) bobine, en idealiter ook meteen bougie, kapje en bekabeling, om overal voorlopig vanaf te zijn.
Ik voel daar wel voor, en ik heb ook Henk's prima handleiding, maar het lijkt me toch een specialistisch klusje, vooral het afstellen. Ik heb wel sleutelervaring aan brommers en motors, maar eigenlijk nooit aan het elektrisch gedeelte. Daarom vroeg ik me af of er, in Brabant, misschien een mobylette sleutelclub is, of een individuele hobbyist die me een keer zou willen helpen. Al is het maar meekijken, adviseren en ingrijpen als ik de mist in dreig te gaan. Al vast bedankt, Rene
Ik heb onlangs een EEG / AV42 uit '65 gekocht. Ik ben meteen lid geworden van dit mooie forum. Elders op het forum zal ik mij nog "even voorstellen".
De brommer liep goed bij de proefrit, behalve afslaan bij stationair (ik dacht simpel afstellen). Bij een eerste langere rit stopte hij echter na een 20 min. Pas na afkoelen wilde hij aanslaan maar bij warm worden sloeg ie dan weer af. Carburateur goed schoon gemaakt, en bougie (vonkte wel) ook, maar dit maakte niet veel uit. Via het forum bij Henk van Kessel van Pantin.nl uitgekomen, die het problem herkende als zwakke ontsteking. Hij adviseert een modificatie met betere spoel, condensator en (externe) bobine, en idealiter ook meteen bougie, kapje en bekabeling, om overal voorlopig vanaf te zijn.
Ik voel daar wel voor, en ik heb ook Henk's prima handleiding, maar het lijkt me toch een specialistisch klusje, vooral het afstellen. Ik heb wel sleutelervaring aan brommers en motors, maar eigenlijk nooit aan het elektrisch gedeelte. Daarom vroeg ik me af of er, in Brabant, misschien een mobylette sleutelclub is, of een individuele hobbyist die me een keer zou willen helpen. Al is het maar meekijken, adviseren en ingrijpen als ik de mist in dreig te gaan. Al vast bedankt, Rene
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
René, het aanpassen van de ontsteking zoals Henk voorstelt zou ik zeker doen. Met zijn handleiding is het echt eenvoudig. Gr. Joop
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
ge woon er aan beginnen het is niet ingewikkeld
je schrijft dat je al veel sleutel ervaring in huis hebt
dus gewoon beginnen
gr harold
je schrijft dat je al veel sleutel ervaring in huis hebt
dus gewoon beginnen
gr harold
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
De modificatie naar een externe spoel is technisch wel beter maar persoonlijk vind ik hem ook afdoen aan the authenticiteit van de brommer.
Alternatief is een nieuwe ontstekingsspoel monteren. Die zijn o.a. te koop bij born2brom.nl (7,50 Euro als ik mij goed herinner). Als je dan toch bezig bent, dan zou ik ook gelijk nieuwe puntjes en condensator bestellen en monteren en een nieuwe bougie. Kost allemaal niet veel.
Denk erom dat de moer om het vliegwiel los te draaien linkse draad heeft (dus met de klok mee om los te draaien).
Je kunt op deze website het werkplaatshandboek vinden: viewtopic.php?f=9&t=1705
Alternatief is een nieuwe ontstekingsspoel monteren. Die zijn o.a. te koop bij born2brom.nl (7,50 Euro als ik mij goed herinner). Als je dan toch bezig bent, dan zou ik ook gelijk nieuwe puntjes en condensator bestellen en monteren en een nieuwe bougie. Kost allemaal niet veel.
Denk erom dat de moer om het vliegwiel los te draaien linkse draad heeft (dus met de klok mee om los te draaien).
Je kunt op deze website het werkplaatshandboek vinden: viewtopic.php?f=9&t=1705
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Als ik zo het advies leest wat Henk van Kessel gegeven heeft, verwacht ik dat het een EEG is met interne bobinespoel. Die zijn vaak versleten en verrot waardoor er problemen ontstaan. Je kunt de bobinespoel dan alleen door een ontstekingsspoel vervangen als je ook een externe bobine plaatst, zoals de latere modellen origineel hebben.
Gr. Marco
Gr. Marco
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Tenzij je nog nooit iemand dit heb zien doen Een keertje meekijken is altijd heel leerzaam.
Hopelijk meld iemand zich
Hopelijk meld iemand zich
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Dit is een laagspanningsspoel.
Als je geen externe bobine hebt is dit niet de juiste spoel. Een hoogspanningsspoel kun je wel laten wikkelen en kost ca 60 euro.
De ombouwset van Pantin is zeer betrouwbaar
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Da's waar, sorry jullie hebben gelijk. Ik bedoelde een interne bobine. Excuus.
De bobines zijn iets duurder, iets van 45 Euro, bijvoorbeeld bij lamobylette: https://www.lamobylette.net/motobecane- ... lette.html
Deze heb ik in mijn eigen EEG (uit 1965) gemonteerd en hij voldoet prima.
Persoonlijk vind ik op een EEG de originele interne bobine nog steeds wel het beste staan. Maar ja, smaken verschillen ...
Oh, ik zie trouwens net dat ze bij lamobylette op dit moment niet op voorraad zijn. Moet even verder zoeken.
Hier zijn ze nog wel op voorraad, iets duurder alleen: https://www.solex-motobecane.com/3-piec ... 3-1193.htm
De bobines zijn iets duurder, iets van 45 Euro, bijvoorbeeld bij lamobylette: https://www.lamobylette.net/motobecane- ... lette.html
Deze heb ik in mijn eigen EEG (uit 1965) gemonteerd en hij voldoet prima.
Persoonlijk vind ik op een EEG de originele interne bobine nog steeds wel het beste staan. Maar ja, smaken verschillen ...
Oh, ik zie trouwens net dat ze bij lamobylette op dit moment niet op voorraad zijn. Moet even verder zoeken.
Hier zijn ze nog wel op voorraad, iets duurder alleen: https://www.solex-motobecane.com/3-piec ... 3-1193.htm
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Allemaal bedankt voor de snelle reakties. Dit forum werkt wel zeg...
Ik vind zelf de externe bobine ook niet zo fraai omdat die er orgineel inderdaad niet op zit. Anderzijds lijkt het me wel de meest robuuste oplossing, gezien jullie reakties. Ik ga denk ik toch voor die modificatie, en hoop dat iemand zich nog meldt die mee wil kijken. Ik laat de afloop nog weten.
Ik vind zelf de externe bobine ook niet zo fraai omdat die er orgineel inderdaad niet op zit. Anderzijds lijkt het me wel de meest robuuste oplossing, gezien jullie reakties. Ik ga denk ik toch voor die modificatie, en hoop dat iemand zich nog meldt die mee wil kijken. Ik laat de afloop nog weten.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Het psychologische effect
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Precies !
Zelf wil ik graag mijn Moby 'origineel' houden, uit nostalgische overwegingen.
Een externe bobine verandert het uiterlijk van de brommer, maar technisch is die oplossing wel (een beetje, niet overdrijven) beter.
Niet voor niets is Motobecane ook overgegaan naar externe bobines.
Tja, ieder z'n meug
Zelf wil ik graag mijn Moby 'origineel' houden, uit nostalgische overwegingen.
Een externe bobine verandert het uiterlijk van de brommer, maar technisch is die oplossing wel (een beetje, niet overdrijven) beter.
Niet voor niets is Motobecane ook overgegaan naar externe bobines.
Tja, ieder z'n meug
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Sorry hoor maar het uiterlijke verandering is alleen zichtbaar als je een motorscherm er af haalt.
Neem aan dat je ook oude banden prefereert en nog steeds met een verzekeringsplaatje rond rijdt i.p.v. de kentekenplaat, over uiterlijk gesproken.
Paul
Neem aan dat je ook oude banden prefereert en nog steeds met een verzekeringsplaatje rond rijdt i.p.v. de kentekenplaat, over uiterlijk gesproken.
Paul
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
het is maar net wat je met een brommer wilt doen , veel rijden en gemakkelijk onderhoud , of zo af en toe een klein blokje om ,
uit historisch oogpunt heelgemaal in nieuw staat , voor later voor de kinderen klein kinderen of zo, mogelijkheden genoeg
uit historisch oogpunt heelgemaal in nieuw staat , voor later voor de kinderen klein kinderen of zo, mogelijkheden genoeg
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Ik heb ooit overwogen om op MP te adverteren met bussen samengeperste lucht uit 1965, 1966 en 1968, want het moet allemaal zo origineel mogelijk zijn.
Onzin natuurlijk!
Wees blij dat er betere materialen zijn zoals: betrouwbare ontstekingen, teflon gevoerde buitenkabels, TSL, Airsal cilinders, asbestvrije voeringen et cetera.
Henk
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Henk nou zeg je dat, maar een kennis van mij heeft ooit buisjes Ostduft verkocht.
In de buisjes zat oude stinkbenzine uit de voormalige DDR.
Volgens mij heeft hij er wel een stuk of 50 verkocht, de Zot.
Paul
In de buisjes zat oude stinkbenzine uit de voormalige DDR.
Volgens mij heeft hij er wel een stuk of 50 verkocht, de Zot.
Paul
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
ja jongens en meisjes het is maar wat je graag wil met je mobylette
100% origineel terug naar de basis
100% technisch in orde en verder niet
enz het is maar wat je wil
ik zelf kies er voor technisch 100% plezier dus niet stil staan wat niet altijd lukt
maak graag eerst de oude voorraat op
maar stap zo langzamer hand wel over op externe bobine
ieder zijn plezier
al adviseer ik wel de externe bobine
die bussen lucht zit wel handel in
gr harold
100% origineel terug naar de basis
100% technisch in orde en verder niet
enz het is maar wat je wil
ik zelf kies er voor technisch 100% plezier dus niet stil staan wat niet altijd lukt
maak graag eerst de oude voorraat op
maar stap zo langzamer hand wel over op externe bobine
ieder zijn plezier
al adviseer ik wel de externe bobine
die bussen lucht zit wel handel in
gr harold
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Genoeg benzine in de tank scheelt ook enorm Harroldbrommerskieken schreef: ↑20 jan 2018, 13:17
ik zelf kies er voor technisch 100% plezier dus niet stil staan wat niet altijd lukt
gr harold
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
ja lolle daar heb je gelijk aan maar ja ik heb nu een maal een mobylette die meer dorst heeft dan de baas
gr harold
gr harold
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Nou mijn AV3 staat nog op zijn originele hevea banden uit 1950.
Helaas waren de binnenbanden niet te handhaven, maar de nieuwe
binnenbanden zijn opgepompt door een kerel uit 1954! dat dan weer wel.
ja . . mijn brommer is origineler dan mijn humor, groet md.
Helaas waren de binnenbanden niet te handhaven, maar de nieuwe
binnenbanden zijn opgepompt door een kerel uit 1954! dat dan weer wel.
ja . . mijn brommer is origineler dan mijn humor, groet md.
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
goed bouwjaar 1954 ik kan het weten
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Zaterdag het ontstekingspakket voor de EEG van Henk binnengekregen. Ook ik zou wel eens mee willen kijken voor dat ik er mee aan de slag ga.
Voorlopig was een nieuwe Novi condensator nog voldoende om weer te kunnen rijden maar voor het komend tourseizoen wil ik toch wat meer betrouwbaarheid.
Een sleutel special ontsteking ombouw ergens organiseren?
Voorlopig was een nieuwe Novi condensator nog voldoende om weer te kunnen rijden maar voor het komend tourseizoen wil ik toch wat meer betrouwbaarheid.
Een sleutel special ontsteking ombouw ergens organiseren?
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Hoi Hans, volgens mij zit bij het pakket een hele mooie beschrijving/handleiding. Herinner me nog dat ik het met deze handleiding prima voor elkaar kreeg. Goed lezen uiteraard en als het klaar is denk je " Is dat nou alles ". Gr. Joop
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Er zijn veel mobylette verzamelaars die over voldoende ervaring beschikken om een dergelijke ombouw uit te voeren.Hans10 schreef: ↑22 jan 2018, 11:16Zaterdag het ontstekingspakket voor de EEG van Henk binnengekregen. Ook ik zou wel eens mee willen kijken voor dat ik er mee aan de slag ga.
Voorlopig was een nieuwe Novi condensator nog voldoende om weer te kunnen rijden maar voor het komend tourseizoen wil ik toch wat meer betrouwbaarheid.
Een sleutel special ontsteking ombouw ergens organiseren?
Als je bij een van de komende toertochten of beurs een blokje meeneemt kunnen ze je op gang helpen. Overigens staan alle tips in de handleiding.
Als ik een setje aan iemand verkoop is er bovendien sprake van garantie.
Henk
Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG
Nog even over de uiterlijke verandering.
Zoals op de foto,s zichtbaar heb ik het de laatste dagen geprutst, nee geen Henk conversie, maar een did it myself conversie.
Naar mijn idee is er uiterlijk niets veranderd.
Paul
Zoals op de foto,s zichtbaar heb ik het de laatste dagen geprutst, nee geen Henk conversie, maar een did it myself conversie.
Naar mijn idee is er uiterlijk niets veranderd.
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.