Fiets O Matic

Motart
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 okt 2014, 21:05
Locatie: Heerhugowaard

Fiets O Matic

Ongelezen bericht door Motart » 23 apr 2018, 15:14

Die kocht ik op de beurs in Heerhugowaard, maar er zit een verkeerde cilinder op, wel de ronde kop, maar een vierkante cilinder.
Ik heb het motortje nog niet aan de praat kunnen krijgen, maar ik denk dat het daar aan ligt.
Wie weet welke cilinder (en zuiger) erbij hoort, of heeft meer info over deze rol aangedreven Mobylette?
In ieder geval draait de motor achteruit...

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Fiets O Matic

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 apr 2018, 15:36

Het feit dat de motor niet loopt heeft weinig met de geometrie van de cilinder te maken.
Het is meestal een verkeerde afstelling van de ontsteking, verrot ontstekingssysteem (lees oude bobine/condensator) of een verstopte carburateur.
Helaas kan ik ( en anderen, vrees ik) verder weinig zinvols zeggen, want we weten niet hoe de configuratie van deze FOM er uit ziet.
Realiseer wel dat foto's en/of uitgebreide tekst onontbeerlijk voor een goede diagnose. Onze glazen bol is het grote beeldscherm van een desktop.
Henk

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Fiets O Matic

Ongelezen bericht door Lolle » 23 apr 2018, 17:29

Zoals Henk al aangeeft kan het niet willen starten aan veel zaken liggen. De vorm van cilinder en kop hoeft hier geen oorzaak van te zijn, als er maar enige compressie is.
Ik begin met een oude bromfiets altijd met het brandstof systeem schoon te maken. Tank kraan en vooral de carburateur. Dan controleer ik of er vonk is. Als deze voorwaarden er zijn dan heb je vaak wel enig tesultaat. Als dat niet zo is vervang ik de complete ontsteking en stel ik alles juist af op de goede ontstekings tijd. Denk bij een fiets o matic er om dat je motor de andere kant om draait en je ook zo de voorontsteking afsteld. Je mag er van uit gaan dat alle nieuwe delen goed zijn maar ik weet uit ervaring dat dat niet zo is. Daarna begint het grote zoeken

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 apr 2018, 18:19

inderdaad; SVP FOTO

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fiets O Matic

Ongelezen bericht door Franky » 23 apr 2018, 19:13

Sowieso is het niet starten van een bromfiets een simpel probleem. De klacht is overduidelijk.
Een slecht lopend blokje, dat kan moeilijk zijn. Dat is veel minder overduidelijk.

Plaats reactie