afgebroken(?) bout motorblok
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 29 apr 2018, 22:54
- Woonplaats: Moen België
afgebroken(?) bout motorblok
Hey allemaal
vandaag nog even mijn Mobylette uitgehaald en meteen merkte ik een kloppend geluid op.
Het geklop ging sneller/trager naargelang ik reed, bij hoogste en laagste snelheid hoorde ik niets.
Bij nadere inspectie zag ik dat het spruitstuk niet helemaal meer vast hangt zoals je hieronder via de link kan zien;
https://pter555.weebly.com/motorblok.html
Niet zo fijn want ik zie ook niet meteen hoe ik dit kan verhelpen.. mijn vermoeden, en ik hoop hiermee verkeerd te zijn, is dat de bout die normaal door dit spruitstuk gaat, een deel is van de cilinderblok en dat die afgekraakt is.. Is mijn vermoeden hierbij juist?
Hoe kan dit?
Wat zijn mijn opties?
vandaag nog even mijn Mobylette uitgehaald en meteen merkte ik een kloppend geluid op.
Het geklop ging sneller/trager naargelang ik reed, bij hoogste en laagste snelheid hoorde ik niets.
Bij nadere inspectie zag ik dat het spruitstuk niet helemaal meer vast hangt zoals je hieronder via de link kan zien;
https://pter555.weebly.com/motorblok.html
Niet zo fijn want ik zie ook niet meteen hoe ik dit kan verhelpen.. mijn vermoeden, en ik hoop hiermee verkeerd te zijn, is dat de bout die normaal door dit spruitstuk gaat, een deel is van de cilinderblok en dat die afgekraakt is.. Is mijn vermoeden hierbij juist?
Hoe kan dit?
Wat zijn mijn opties?
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Hij is óf afgebroken, óf losgedraaid en verdwenen. Je weet het pas, als je de carburateur en spruitstuk loshaald. Als het draadeind is losgetrild, moet je er een nieuwe inzetten. Is hij afgebroken, moet je het reststuk zien te verwijderen en een nieuwe plaatsen.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 29 apr 2018, 22:54
- Woonplaats: Moen België
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Aha ja, ik heb ondertss nog wat opgezocht. Als ik het goed voorheb, moet ik het blokje deels uit elkaar halen. Zaken waarop ik moet letten?
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Waarom moet het blok uit elkaar dan?
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 29 apr 2018, 22:54
- Woonplaats: Moen België
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Gewoon een bout erin proberen te draaien. Pakt deze dan heb je draad. Demontage is dan niet nodig
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Met een moer en contramoer kan je een tapeind er gemakkelijk indraaien.
Ik vermoed dat het tapeind gewoon los getrild is er ergens langs de kant van de weg ligt. Bij een voorjaarsbeurt controleer ik ook alle tapeinden, wielmoeren, v-riem en de kabels. Dat voorkomt later allerlei problemen onderweg.
Henk
Ik vermoed dat het tapeind gewoon los getrild is er ergens langs de kant van de weg ligt. Bij een voorjaarsbeurt controleer ik ook alle tapeinden, wielmoeren, v-riem en de kabels. Dat voorkomt later allerlei problemen onderweg.
Henk
Re: afgebroken(?) bout motorblok
je kan eerst met een gebogen ijzerdraad in het gat voelen hoe diep het is, dan zie je gouw genoeg als er nog wat in zit,
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Hoe het ook zij: de carburateur moet er even af en dan rustig kijken. Gr. Joop
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Je zou overigens niet de eerste zijn waarbij het draadeind eruit getrild is
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 29 apr 2018, 22:54
- Woonplaats: Moen België
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Lijkt inderdaad er gewoon uit getrild! Kan diep genoeg in het gat. Was wat verward met het tapeinde, kende ik niet.
Waarom gebruikt men hier trouwens een tapeinde? En niet gewoon een bout?
Waarom gebruikt men hier trouwens een tapeinde? En niet gewoon een bout?
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Goede vraag. Dat heb ik me ook al eens afgevraagd.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze liever niet hebben dat je rommelt met het stuk draad in je motorblok. Als je dat vernield heb je een probleem. Je tapeind vernielen is niet zo erg. Dus ik zou denken dat het met potentieel misbruik van je motorblok te maken heeft.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze liever niet hebben dat je rommelt met het stuk draad in je motorblok. Als je dat vernield heb je een probleem. Je tapeind vernielen is niet zo erg. Dus ik zou denken dat het met potentieel misbruik van je motorblok te maken heeft.
Re: afgebroken(?) bout motorblok
ijzer er alu werken op mekaar in en kan vast gaan zitten dan kan je alijd de moer er af draaien ,
het draad in alu is ook niet geschikt om vaak de boud in en uit te draaien , heb zelf ook een inbusbout in een van mijn mobys, dus alles bij mekaar is een draad stuk
dan wel een betere oplossing , als de boel dan wat vaker los moet , geen koper vet gebruiken bij ijzer op alu,
daar is een bepaalde soort vet voor ,koper vet alleen ijzer op ijzer gebruiken bij hogere temperaturen
het draad in alu is ook niet geschikt om vaak de boud in en uit te draaien , heb zelf ook een inbusbout in een van mijn mobys, dus alles bij mekaar is een draad stuk
dan wel een betere oplossing , als de boel dan wat vaker los moet , geen koper vet gebruiken bij ijzer op alu,
daar is een bepaalde soort vet voor ,koper vet alleen ijzer op ijzer gebruiken bij hogere temperaturen
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Voor het geval dat de schroefdraad in het blok niet meer honderd procent betrouwbaar is dan kun je een tapeind altijd nog met een borgmiddel goed vast zetten. Een ( zelfborgende) moer met onderlegringetje gebruiken voor de montage van het spruitstuk. Bijna overbodig te vermelden dat de pasvlakken van cilinder en spruitstuk natuurlijk mooi vlak moeten zijn.
Succes met deze " operatie".
Succes met deze " operatie".
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 29 apr 2018, 22:54
- Woonplaats: Moen België
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Merci voor de uitleg iedereen! Fijn om bij te leren!
Hij is ondertss weer rijdende.. nu hopen op goe weer..
Hij is ondertss weer rijdende.. nu hopen op goe weer..
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Nog even een reactie op de vraag van Franky: Er wordt bij montage in lichtmetaal vrijwel altijd voor een wat grove schroefdraadsoort gekozen.
Een praktijk voorbeeld: montage van cilinder; bijvoorbeeld Whitworth-schroefdraad ( is grover dan een overeenkomstige diameter Metrisch ) in het blok en een metrische schroefdraad aan het andere eind om cilinder en /of kop te monteren. Een grovere schroefdraad geeft in lichtmetaal een sterkere verbinding.
groet,
Een praktijk voorbeeld: montage van cilinder; bijvoorbeeld Whitworth-schroefdraad ( is grover dan een overeenkomstige diameter Metrisch ) in het blok en een metrische schroefdraad aan het andere eind om cilinder en /of kop te monteren. Een grovere schroefdraad geeft in lichtmetaal een sterkere verbinding.
groet,
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Interessant
In dit geval hebben ze dat niet gedaan. Het is normale schroefdraad. Maar dit is dan ook geen hoogbelaste schroefdraad.
In dit geval hebben ze dat niet gedaan. Het is normale schroefdraad. Maar dit is dan ook geen hoogbelaste schroefdraad.
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Als het gat uit gelubberd is een helicol monteren.
Is een nieuwe bus er in met nieuwe schroefdraad.
Gr Polle
Is een nieuwe bus er in met nieuwe schroefdraad.
Gr Polle
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: afgebroken(?) bout motorblok
Moet er wel "voldoende" materiaal aanwezig zijn rondom de te repareren schroefdraad. In sommige gevallen kun je bijvoorbeeld van een m.6 een m.8
schroefdraad te maken Of een M.7. Maar die maat is niet zo makkelijk te krijgen of je moet zoeken in bruikbare Citroën onderdelen.
Bij een bougiegat schroefdraad gaat dit overigens altijd.
schroefdraad te maken Of een M.7. Maar die maat is niet zo makkelijk te krijgen of je moet zoeken in bruikbare Citroën onderdelen.
Bij een bougiegat schroefdraad gaat dit overigens altijd.