Om me heen, bij de plaatselijke brommerclub en in diverse Facebookgroepen, hoorde ik de laatste maanden steeds meer verhalen over dit nieuwe middel. Triboron vervangt de tweetaktolie die je normaal met de benzine mengt. Waar je normaal +/- 1 op 40 (2,5%) mengt met tweetaktolie, meng je met Triboron 1 op 100 (1%). Ja echt waar, 1 op 100.
Naast deze ongelofelijke mengverhouding zou Triboron volgens de gebruikers tal van andere voordelen hebben:
- Geen rook en stank meer;
- Beter starten;
- Significant lager verbruik (tot 30% verbetering, bijv. van 1 op 25 naar 1 op 33);
- Minder frictie, en dus minder terug hoeven schakelen (schakelbrommers);
- Toename in vermogen.
-------------------- GEBRUIKSERVARINGEN --------------------
Clublid plaatselijke oldtimerbrommerclub schreef: Hallo heren, vorige week ben ik op vakantie geweest naar Oostenrijk. In de camper hebben we de Zundapp 529 meegenomen om op locatie wat te kunnen toeren. Na wat succesvolle rondjes rond huis heb ik besloten geen tweetaktolie mee te nemen en slechts het flesje Triboron in de camper te zetten.
Mijn vrouw en ik zijn samen een stuk de Alpen in geweest. Voor de 529 een hele klus, het was immers vrij stijl en warm, maar het brommertje heeft ons zonder extreem veel moeite samen (+/- 140 kilo) naar boven gebracht. Voor mij is de test met Triboron meer dan geslaagd en ik blijf er dan ook met veel plezier op rijden.
Future2Green schreef: "X" die met een Zundapp op Triboron concentrate (1:100 mengverhouding) 1:51,1 (brandstofverbruik) gereden heeft, deze reed op 2-takt olie (1:50 mengverhouding) 1:35 (brandstofverbruik).
"Y" die met een Vespa 2-takt snor op Triboron Injection in de aparte oliepomp (1:50 mengverhouding) 1:40 (brandstofverbruik) gereden heeft, deze reed op 2-takt olie (1:50 mengverhouding) 1:25 (brandstofverbruik)
Link naar de bewuste Facebookpagina:
Facebookpagina Gebruikerservaring Triboron 2-takt Formula
Gebruiker Facebookgroep Triboron 2-takt Formula schreef: Kreeg net een berichtje binnen van een Zundappvriend van me die nu een royale 3 bromfietstanks Triboron/ Euro 95 1:100, weggereden heeft en met zijn laatste rit gisteren van 232 km. maar een 4 1/2 liter brandstof verstookt heeft, wat neer komt op 1l op dik 50 km. ook had hij de ervaring dat er gewoonweg meer trekkracht vrijkomt, hij kon de Posbank over met zijn 3 bak in de 3e versnelling zonder terug te schakelen, een soortgelijke ervaring had ik kortgeleden op de Amerongse berg, Hij en zijn groep rijden op wegen waar het verantwoord is normaal gesproken 55 a 60 km/h met een 280 cil. en een 15mm carburateur. Met dat verbruik is het argument dat Triboron in vergelijk met andere smeermiddelen op deze manier duur zou zijn wel voor een behoorlijk gedeelte weggenomen
-------------------- TECHNISCHE SPECIFICATIES --------------------
Hieronder een aantal citaten uit verschillende internetartikelen. Het heeft voor mij niet zo heel veel zin het wiel opnieuw uit te vinden door zelf de technische eigenschappen en dergelijke te verwoorden. Druk op het woord "Bron" om het volledige artikel te openen.
Triboron fles & flyer schreef: Alle voordelen van Triboron op een rij
Verminderd uitstoot van emissies, rook en stank;
Verminderd fijnstof (tot 70%);
Verminderd mechanische frictie;
Optimaliseert prestaties, efficiëntie van de motor en verbetert koude start;
Beschermt de motor tegen slijtage;
Voorkomt vervuiling van de motor;
Heeft een anti-bacteriële werking op de brandstof;
1 op 100 mengverhouding.
Ingrediënten
Hydrocarbons, C11-C14, n-alkanes, isoalkanes, cyclics, <2% aromatics, Ethonol & Boric acid.
Houdbaarheid
Tot een jaar houdbaar na openen van de fles.
Zundapp Jean schreef: TRIBORON producten bevatten borium, een chemisch element met opmerkelijke eigenschappen: het
is uiterst duurzaam, het is harder dan staal en vertoont bijzonder weinig slijtage. Borium, in de
hoeveelheid zoals het in TRIBORON is verwerkt, heeft geen schadelijke uitwerking op milieu, mensen
en dieren.
TRIBORON is biologisch afbreekbaar en zorgt voor een zorgt voor een ver rijkende verbeterde
werking. Het geeft geen rook en ruikt niet.
Bron
Zundapp Veteranen Club schreef: Het nieuwe Triboron tweetakt smeermiddel bevat geen olie maar wel ‘Boron’, een semi metaalachtig element, harder dan staal, enorm duurzaam en met extreem hoge smerende eigenschappen. Die smerende eigenschappen komen van het zogenaamde ‘nanoboron’. Nano boron is een zeer effectief smeermiddel dat wrijving tot een minimum beperkt. Het bindt zich met metalen oppervlakken waardoor een soort coating met zeer laag wrijvingscoëfficiënt ontstaat. Het benzine – Triboronmengsel verbrand volledig waarbij enkel de ‘nanoboron coating’ op metalen oppervlakken achterblijft. De afwezigheid van olie zorgt voor een effectiever verbrandingsproces met een hoger vermogen tot gevolg. In sommige gevallen kan de hoofdsproeier een maat groter genomen worden wat ook resulteert in een vermogenstoename.
Bron
-------------------- FINANCIEEL (VERBRUIK) --------------------
Nu je een beetje weet wat Triboron doet en wat het inhoudt is het tijd om het eens over de financiële kant van het smeermiddel te hebben. Het spul is vrij prijzig met €29,95 per halve liter (€59,90 per liter). Tot op heden heb ik met veel plezier op Castrol Power RS 2-takt olie gereden, die +/- €10,00 per liter kost. Triboron is per liter dus 6 maal zo duur. Dat wil echter zeker niet zeggen dat de kilometerprijs dat ook is.
Je hebt natuurlijk het verschil in mengverhouding, wat maakt dat je met een liter Triboron 2,5 maal zoveel brandstof kan mengen als met normale olie. Tevens wordt het verbruik tot ongeveer 30% lager. Met behulp van een tabelletje wordt de vergelijking het overzichtelijkst:
De tabel hierboven is de berekening zoals ik hem voor mijn SP93 heb gemaakt. Daarmee rijd ik op het moment nog met de wat duurdere Castrol tweetaktolie. Hoewel Triboron op het eerste oog een stuk duurder lijkt, maakt het voor mij geen enkel verschil in prijs per kilometer. Bij de berekening heb ik een verbruiksafname van een bescheiden 17% genomen (van 1 op 43 naar 1 op 50) terwijl tevreden gebruikers een verbruiksafname van ongeveer 30% aangeven.
Een puntje van aandacht is wel de houdbaarheid van het product dat Triboron zelf aangeeft:
Met een verbruik van 1 op 50 doe je 2500 kilometer (0.5 liter maal 1 op 100 mengverhouding maal 1 op 50 verbruik) met een fles Triboron. Ik heb geen flauw idee waarom het spul na een jaar niet meer houdbaar zou zijn, maar het blijft toch tricky om het daarna nog te gebruiken, denk ik.Triboron fles & flyer schreef: Houdbaarheid
Tot een jaar houdbaar na openen van de fles.
Als je veel minder kilometers in een jaar rijdt, en op safe wil spelen, zul je bijvoorbeeld een halve fles over hebben na een jaar. Als je dat vervolgens weg moet gooien stijgt je kilometerprijs natuurlijk drastisch. Ik zeg niet dat je dat moet doen, maar het misschien wel iets om mee te nemen in je overweging om op Triboron over te stappen.
-------------------- VERKRIJGBAARHEID --------------------
Tot voor kort durfde ik me er niet aan te wagen. Ondertussen kwam het wel steeds vaker ter sprake, en vond ik het toch wel serieus interessant worden. Afgelopen vrijdag ben ik naar de Puchshop in Wageningen geweest om een fles van 0.5 liter aan te schaffen. Een fles van een halve liter kost daar dus €29,95 excl. verzending.
Medio januari 2018 heeft het bedrijf een distributieovereenkomst gesloten met Triboron Zweden. Future2Green is het distributiebedrijf achter de Puchshop. Zij zitten op hetzelfde adres in Wageningen. Op dit moment is Future2Green de enige importeur in Nederland.
Via de vakhandel Pepe Parts in Heinenoord zijn er verschillende aanbieders van Triboron:
- Jarno's Part Service in Capelle aan de IJssel;
- Puch Shop in Wageningen;
- Jean Davids in Appingendam;
-------------------- TOT SLOT --------------------
Niet iedereen zal enthousiast zijn, dat snap ik. Ik verwacht ook echt niet dat jullie het allemaal op m'n blauwe ogen zullen geloven, en dat hoeft ook niet. Ik moet het immers zelf ook nog gaan ontdekken. Sommigen zullen sceptisch zijn over de smering en vol spanning afwachten op bijvoorbeeld mijn eigen ervaringen, die ik uiteraard hier zal delen. Anderen zullen misschien gewoon olie willen blijven gebruiken vanwege het nostalgische gevoel.
Het gaat er mij vooral om dat jullie nu van het bestaan afweten, en weten dat ik ermee ga testen. Als het echt zoveel voordelen heeft als dat ons beloofd wordt, zijn we er allemaal bij gebaad als iemand het gaat testen. Op het hele forum kwam de term "Triboron" één keer voor, dus blijkbaar is het nog geheel onbekend onder de leden.
Ik ben benieuwd wat ik ga ervaren; de eerste scheut zit inmiddels bij mij in de tank. Triboron kun je overigens gewoon mengen met tweetaktolie, voor in de overgangsperiode, of voor als je gewoon extra voorzichtig wil zijn in het begin. Ook lost Triboron geen koolaanslag op, zoals Aspen dat wel doet, dus je hoeft niet per se de zuiger en cilinderkop van te voren te ontkolen. Wel kan het zo zijn dat je uitlaat blijft roken als daar veel koolaanslag in zit. Ontkolen van de uitlaat werkt in dat geval uiteraard bevorderlijk.
Hopelijk slaag ik er op deze manier in om de Triboron-discussie een beetje op gang te helpen op het forum. En natuurlijk kruis ik mijn vingers dat alles goed gaat bij mijn tests.
Gr. Marco
Laatst geüpdatet: 28-05-2018 19:02