Roestige tank AV50

JoukeRodenhuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2018, 13:45
Woonplaats: DORDRECHT

Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door JoukeRodenhuis » 18 aug 2018, 15:27

Hallo,

ik ben in het bezit van een AV50, doet het slecht door bepaalde problemen en is daarom zo'n 10 jaar geleden weggezet. Vader en oom hadden geen tijd ervoor dus het heeft maar gestaan en er iets niets mee gebeurd.

Nu ben ik oud genoeg geworden om eraan te gaan sleutelen en dat is ook precies wat ik er mee wil doen. Een probleem was de carburateur maar de oplossing is al onderweg. :D

Een ander probleem is de roestige tank. Ik heb er geen foto's van, maar het is nog te redden maar dat moet dan wel nu. Ik wil in de huidige staat er geen brandstof in gooien. Nu heb ik al eens eerder een tank zo'n behandeling gegeven alleen dat was op een Kreidler waar de tank eraf kon..

Dus wat ik graag wil weten: Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Een brommerzaak is een mogelijkheid maar nu ben ik wel maar een 18-jarige pizzabezorger. :?

In de bijlage een foto van mijn mobylette en het typeplaatje op het motorblok

Ik hoop op een spoedig antwoord :D

Groetjes, Jouke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door brommerskieken » 18 aug 2018, 16:05

je kan het een keer proberen met schoonmaak azijn
maar het is een probleem met een vaste tank om die lekker schoon te spoelen
goed aanpakken dus een behandeling geven is het beste denk ik
maar dan moet je de bromfiets kaal maken anders is die te zwaar om rond te draaien
het is wel wat misschien komt iemand anders met een makkelijkere oplossing

gr harold

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 497
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door wannes69 » 18 aug 2018, 16:14

Citroenzuur kopen (https://www.brouwmarkt.nl/citroenzuur-e ... -gram.html) mixen met warm water en shaken maar, dit een paar keer doen.
Naspoelen als hij schoon is met spiritus bind alle laatste waterdelen.
en klaar ben je.
Daarna een extra filter tussen je benzinekraan en carburateur welke de eventuele loskomend roest nog opvangt voor het in je carburateur komt.

Hans

JoukeRodenhuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2018, 13:45
Woonplaats: DORDRECHT

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door JoukeRodenhuis » 18 aug 2018, 18:13

Bedankt voor je antwoord! Ik heb er nog wel een paar vragen over

Wat voor effect zou ik precies kunnen verwachten? Als in:
Maakt dit alleen het roest los, of beschermd dit ook de tank zoals bijvoorbeeld epoxy dat doet?
Hoeveel citroenzuur in verhouding met water ongeveer?

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 497
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door wannes69 » 18 aug 2018, 18:19

Het lost alleen de roest op.
De bescherming komt van je mengsmering.
De olie laat een film achter op de wand van je tank.
Verhouding van citroenzuur water heb ik op ongeveer 35 gram op een liter water.

Hans

JoukeRodenhuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2018, 13:45
Woonplaats: DORDRECHT

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door JoukeRodenhuis » 18 aug 2018, 18:33

Okay da's prima. Ik ga dan wel even koekeloeren naar epoxy methodes want ik ben bang dat er niet dagelijks mee gereden gaat worden en met de hoge neiging van brandstof om uit elkaar te vallen de laatste tijd wil ik dus ook niet zomaar dat ding met een volle tank achterlaten. Ik ga het maar eens uitvoeren, dankjewel!

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door Lolle » 18 aug 2018, 18:34

Als de roestvorming beperkt is zou ik de tank schoonmaken met wat benzine. Daarna ontroesten met Hg roest oplosser, verkrijgbaar in de bouwmarkt. Bij ernstige roest zou ik kiezen voor tankcure. Wel de hele set gebruiken om teleurstelling te voorkomen. Betekent wel dat je de gehele bromfiets moet demonteren om het enigzins hanteerbaar te maken. Ook de minimale droogtijd aanhouden.

JoukeRodenhuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2018, 13:45
Woonplaats: DORDRECHT

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door JoukeRodenhuis » 18 aug 2018, 18:41

Ik heb een paar stel vrienden die handig genoeg zijn en zo'n middagje wel leuk vinden, zeker als er een kratje bier beschikbaar is na het werk dus ik denk dat demonteren niet hoeft (als je aan brommers klust kan je het net zo goed gezellig maken toch?) maar misschien doe ik het toch, wie weet

Maar wat vind je van de suggestie van Hans, Lolle? Ik vind hetzelf erg verleidelijk klinken eigenlijk

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 497
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door wannes69 » 18 aug 2018, 18:50

De manier van Lolle is idd het proberen ook waard.
Ieder heeft zijn manier van roest verwijderen.
Zo zullen er nog wel meer oplossingen voorbij komen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2018, 19:37

Bij mijn AV50 zit de meeste roest boven het benzinepijl. Als je dat ontroest houd je blank metaal over. Dit roest dan gewoon weer verder. Als je iets doet, doe het dan goed. Ik zou voor tankcure gaan en het goed doen. Koop inderdaad de volledige set. Je moet niet bezuinigen op zo'n vervelende klus als dit. In die set zit een krachtige ontroester.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze klus al jaren uitstel bij mijn AV50. Dit is erg veel gedoe met zo'n geïntegreerde tank. Ik prijs mijzelf gelukkig dat de roest in mijn tank nog nooit problemen heeft gegeven. Kennelijk is de roest niet dramatisch veel :P Ook ik moet deze rotklus een keer gaan doen :(

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 aug 2018, 19:51

Laatst heb ik nog iemand voor zijn situatie geadviseerd om de tank te behandelen met 10% fosforzuur.
Eerst trommelen met grit, spoelen , uitgebreid spoelen met fosforzuur, spoelen met water en tenslotte met hete lucht drogen.
Eigenlijk houd ik niet van spoelen met zuren, want dat kan zouten achterlaten in putjes, die dan de roest weer bevorderen.
Fosforzuur zet de roest om in een stabiele verbinding.
Hierna gaat die gebruiker alleen op Aspen rijden.
Ik weet niet welk zuur Tankcure gebruikt, maar mogelijk is dat forforzuur.
Ik heb al meer dan 10 jaar een tank die met tankcure behandeld is en nog geen problemen geeft. Tankcure geeft ook een extra laag en dat is beter bij een licht poreuze tank.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2018, 20:26

Tankcure ontroester is inderdaad fosforzuur.
PantinNL schreef:
18 aug 2018, 19:51
Eerst trommelen met grit, spoelen , uitgebreid spoelen met fosforzuur, spoelen met water en tenslotte met hete lucht drogen.
Als je na fosforzuur en water hete lucht door je tank laat gaan, is je tank binnen 20 minuten volledig bruin van binnen van de vliegroest. Dit gaat heeeeeeeeel snel.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door AGB » 18 aug 2018, 21:07

mijn idee de moby kaal maken onderdelen er af , boom op zoeken met een dikke tak met een touw om de tak,
en het frame, de laatste stap van de tank cure doen , door het touw hoef je niet het gewicht te dragen van het frame,
en je kan mooi het frame alle kanten op draaien, voor tijd even oefenen waar en hoe pressies je het touw vast maak,
citroen zuur een of 2 dagen laten zitten , mocht je dat gebruiken,
met blank ijzer en 2t brandstof vertraagt de roest alleen maar, dat is mijn ervaring ,lang leve de afneembare tank :D
mocht je coaten zoek wel de goede die tegen de moderne brandstof kan,
of koop een ander frame met een goede tank en zet alles over,

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door Lolle » 18 aug 2018, 21:38

AGB schreef:
18 aug 2018, 21:07
of koop een ander frame met een goede tank en zet alles over,
Dan heb je wel een probleem met je framenummer Arend

JoukeRodenhuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2018, 13:45
Woonplaats: DORDRECHT

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door JoukeRodenhuis » 18 aug 2018, 22:08

Goede reacties van jullie allen! Maar goed, ik denk dat ik tankcure ga gebruiken. Ik ga wel even praten met de mensen die heel veel verstand hebben van tankcure zelf maar niet per se van Mobylette. Als tankcure het zo waard blijkt te zijn dan kijk ik wel over de kosten heen. Ik heb wat opgespaard dus dat moet lukken, deze specifieke mobylette is namelijk de eerste brommer waar ik ooit op heb gezeten (het was dan wel achterop, ik zat toen nog maar in groep 4 van de basisschool ofzo) dus het is wel leuk als 'ie heel mooi uit de tankcure komt. Daar zal m'n familie breeduit om kunnen lachen.

Maar dat is dan besloten: Ik ga zsm een moment uitzoeken om de tank te fotograferen zodat daar een extra oordeel over gegeven zou kunnen worden. Ik ben alsnog maar 18-jarige pizzabezorger, dus geld over de balk smijten om het perfect te maken gaat niet zomaar helaas! Maar ik denk dat het wel een tankcure behandeling gaat worden

Wat zijn jullie trouwens toch fantastisch! Ik kom hier op mijn vrije zaterdag binnenwandelen en ik krijg een heel warm welkom! Met die Kreidler van me zitten allemaal wetjes verbonden zoals mensen die me vertellen dat ik dat ding in een vitrine zou moeten zetten ofzo. Ik ben blij dat dit soort opmerkingen hier ongehoord zijn. Ik blijf hier nog wel een tijdje denk ik! Ga zo door ik ben blij met u!!

JoukeRodenhuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2018, 13:45
Woonplaats: DORDRECHT

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door JoukeRodenhuis » 18 aug 2018, 22:13

Ik ga trouwens het frame niet vervangen. Dit ding vind ik zo leuk omdat dit mijn 'eerste' brommer was. Het frame vervangen verslaat het nut van dit idee voor mij.
Verder moet ie het gewoon doen, en ik ben niet zo geintimideerd van een beetje roest in de tank. Ik had sowieso een oplossing gevonden, maar ik was van mening dat jullie een betere oplossing zouden weten en dat is ook het geval geweest: Ik had gewoon een of ander tankschoonmaakmiddel erin gegooit en daarna dit ding in de epoxy gezet en het klaar genoemd. Maar ik heb wat gelezen over die tankcure en dat klinkt wat leuker, al dan niet wat duurder, dan mijn eigen verzinsels dus mijn gok dat gewoon vragen een goed idee is, is een goede gok gebleken!

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door Lolle » 18 aug 2018, 23:01

Jouke, je kunt 2 dingen doen;
goedkoop en tijdelijk problemen zo veel mogelijk inperken. Dat is de tank schoonmaken met zuur, spoelen en benzine er in. Wel een filtertje in de benzineleiding zetten. Er zijn zat mensen die hier jaren mee rijden.
Of wat duurder, dit vergt wel meer tijd en discipline. je kunt het in één keer helemaal verkloten en dan zit je met een boel ellende. en dat is coaten.
volgens mij is er maar 1 goede coating en dat is tankcure. is wel een behoorlijke klus en dat doe je niet door je bromfiets heen en weer te schudden of aan een dikke tak te hangen. op het forum staan meerdere verslagen en topics over het reinigen en de coaten van tanks.
succes, L :lol: lle

JoukeRodenhuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2018, 13:45
Woonplaats: DORDRECHT

Re: Roestige tank AV50

Ongelezen bericht door JoukeRodenhuis » 19 aug 2018, 02:10

Goede waarschuwing! Ik ga dat eens goed doorlezen en kijken of het wel haalbaar is dan. Bedankt voor de tips!

Plaats reactie