Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2018, 20:37

Vandaag trof ik voor de 2de keer in mijn leven olie aan in de ontsteking. Dit keer bij een ander motorblok. Reden genoeg om jullie even hierop te attenderen.

Het begon allemaal bij de AV50. Hier was de ontsteking van binnen altijd vettig. Ik begreep nooit waarom. Totdat ik het motorblok toevallig ging herbouwen. Toen zag ik dat een van de tapeinden naar de ontsteking helemaal vol met olie zat. Dit trekt rustig de ontsteking in. Mede dankzij de uitstekende papieren pakking die het allemaal netjes afsluit.

Vandaag spande de kroon. Bij de 99z was ontsteking niet vet, hij dreef in olie! Het druppelde letterlijk van elk component af! Het zat zelfs tussen de contactpunten. Ik mag van geluk spreken dat ik niet stil ben komen staan. De olie kwam van het hoogst geplaatste tapeind wat ook heerlijk onlogisch is :lol:
Afbeelding

Bij de AV50 heb ik vloeibare pakking op de schroefdraad van het tapeind gedaan tijdens het herbouwen van het blok. Dit is leuk als je een motorblok volledig herbouwt. Als je dit probleem tegen komt bij een werkend motorblok kan je dit niet doen. De vloeibare pakking komt dan in je motorblok terecht.
Nu bedacht ik me dat je ook een O-ring kan plaatsen in je ontstekinggrondplaat. Er zit ruimte genoeg om het tapeind om dat te doen volgens mij. Mocht ik dit ooit doen, dan zal ik dat hier ook laten zien.

Opvallend dat MBK hier nooit wat mee gedaan heeft. Een tapeind in een gat draaien is nou niet echt de beste afsluiting tegen olie lekkage.

Mocht je ontsteking ooit vettig zijn, haal even de grondplaat los en je ziet meteen of de olie via de tapeinden in de ontsteking is gekomen. ;)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Lolle » 28 aug 2018, 20:57

Bij revisie doe ik standaard een stukje teflontape op de schroefdraad. Het voordeel, mits juist aangebracht, is dat dit niet in het carter terecht komt.
Dit probleem had ik bij mijn eerste moby al gesignaleerd en dacht dat dit bij een ieder wel bekend was.
Groet, Lolle

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door loe » 28 aug 2018, 20:59

Weer een reden extra om op triboron over te stappen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Lolle » 28 aug 2018, 21:05

loe schreef:
28 aug 2018, 20:59
Weer een reden extra om op triboron over te stappen. :thumbup:
Dat lost de lekage niet op. Het is niet alleen olie dat lekt. Alleen de olie verdampt niet en blijft achter

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2018, 21:21

Lolle schreef:
28 aug 2018, 20:57
Bij revisie doe ik standaard een stukje teflontape op de schroefdraad. Het voordeel, mits juist aangebracht, is dat dit niet in het carter terecht komt.
Dit probleem had ik bij mijn eerste moby al gesignaleerd en dacht dat dit bij een ieder wel bekend was.
Niet bij mij :lol:
Dat met die teflontape is een betere oplossing dan die vloeibare pakking van mij.
Het nadeel is wel dat je dan het tapeind ook nooit meer los mag halen. Anders komt die troep allemaal in je carter. Maar dat was ook al zo met vloeibare pakking.

Triboron is ook een vloeistof.....

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 24 sep 2018, 14:09

De O-ringen zijn binnen.
Afbeelding

Afbeelding

Nou ben ik wel weer de dupe van goedkope zooi geworden. Deze O-ringen zijn maat 6.07 x 1.78mm, maar hebben binnen en buiten nog een riggeltje van de productie :evil: Als je echt goede koopt kan het wel eens zijn dat je 6.0 x 2mm moet kopen.
Geen onaardig backplan lijkt me. :) Ik moet echter nog wel opzoek naar goede kwaliteit O-ringen :evil:

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 sep 2018, 18:15

Volgens mij kun je gewoon anaerobe schroefdraad afdichting gebruiken. Mocht er iets in het Carter komen dan lost het wel op of vliegt er wel uit. Ik heb dat bij zes blokjes gedaan en ze draaien allemaal probleemloos....

Of denk ik te makkelijk???

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door AGB » 24 sep 2018, 20:10

is dat niet die dikke rood uit ziende pasta . bestaat dat nog?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 24 sep 2018, 20:14

Ik denk niet dat het oplost :P
Ik heb ze bij een ander blok ook vastzitten met vloeibare pakking. Lijkt te werken. Zoals ik al typte is dit een 2de beveiliging.
Bij een van mijn bromfietsen verwacht ik de tapeinden te gaan vervangen. Deze tapeinden zitten daarom bewust nog zonder afdichting vast. Daar kreeg ik dan ook de problemen mee. De O-ring oplossing zou dat probleem wel even oplossen :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 23 dec 2018, 21:00

In het kader van behoorlijk overdreven maar zo goedkoop dat je het er niet om hoeft te laten, hierbij dan de O-ring bij de ontstekingtapeinden ondersteund met een 3D geprint busje.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 11 apr 2020, 17:34

Update
Vandaag de ontsteking van mijn 99z motorblok afgehaald. Wat blijkt, er is weer olie lekkage! :shock: Voor de 3de keer in mijn leven zie ik dit nu. Het onderste draadeind heeft olie gelekt. Het zat nog niet in de ontsteking.

Ik vermoed dat ik de draadeinden vast heb gezet met vloeibare pakking, maar dit heb ik helaas niet genoteerd en zover gaat het blok niet uit elkaar. Voortaan zal ik de draadeinden met teflontape vast gaan zetten want kennelijk werkt vloeibare pakking niet. Nog bizarre was dat de O-ring de olie niet 100% tegen heeft gehouden. Er zat een klein beetje olie achter de O-ring. Kennelijk was de druk te hoog voor de O-ring. Een mogelijk uitlijnfout van het draadeind t.o.v. van het gat kan het falen van de O-ring ook verklaren.

Vervelende 99z motoren met extra hoge carterdruk :evil:
Zover ik weet zit mijn AV50 al jaren potdicht. Zonder O-ringen.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 apr 2020, 19:00

Je zou ook oliebestendige rubbercarterkit tussen tapeind en deksel kunnen aanbrengen.
Geweldig spul. Ik gebruik dat o.a. voor mijn condensatoren, tussentransmissie-carterdeksels en legio andere toepassingen.
Henk

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door mobydilz » 11 apr 2020, 19:07

Als boer uit de Bommelerwaard denk ik dan ook weer, dat een pietsie
vettigheid in de ontsteking corrosie tegengaat. Pekelwater in de ontsteking
zou ik ook niet blij van worden!
gr md

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 11 apr 2020, 19:32

Grote ruimtes opvullen met kit. Daar houd ik niet van. Het probleem moet opgelost worden op de schroefdraad van de tapeinden zelf. Alle andere maatregelen zijn lapwerk of extra veiligheid. Die O-ringen van mij reken ik tot extra veiligheid. Nu ik daar olie gezien heb ga ik het probleem oplossen bij de tapeinden zelf. Het O-ring systeem handhaaf ik. Het heeft namelijk wel iets gedaan. De meeste olie was tegengehouden.

Olie in je ontsteking voorkomt inderdaad corrosie. Olie op je contactpunten voorkomt nog meer corrosie. Want dan gaat de bromfiets de schuur niet meer uit :mrgreen:

Nog een grappig detail. Ik heb 3D geprinte busje achter die O-ringen zitten. Oorspronkelijk zorgde die ook voor enige axiale klemkracht voor de O-ringen. Echter, hoge temperaturen en enige krachten op kunststof is een slecht idee. De O-ring heeft een mooie afdruk in het plastic busje gedrukt :lol: Maakt verder niets uit, maar het was leuk om te zien. De busjes zijn nodig voor montage. Na montage doet het niets. De gebruikte kunststof is ASA.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 apr 2020, 19:35

Hallo Frank,
Ik heb het niet over grote ruimtes, maar slechts over de tapeinden.
Voor montage insmeren met rubberkit.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 11 apr 2020, 19:49

Ah zo. Sorry. In zekere zin doe ik dit al maar werkt het niet :(

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 apr 2020, 20:06

Je moet wel de boel goed ontvetten en dan krijg je een goede afdichting.
Henk

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Olie lekkage via tapeinden naar ontsteking

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 apr 2020, 22:24

Frank ik zou in plaats van vloeibare pakking schroefdraad afdichting gebruiken. Van loctite of een ander goed merk. Ik gebruik dat op mijn werk vaak, kan de druk en temperatuur makkelijk aan.

Simpel en doeltreffend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie