Vaag stilvallen

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Pim » 28 dec 2011, 01:12

Goedendag allemaal,

Deze avond heb ik aan een Mobylette (model is zoals G50 maar met druk- en trekbenzinekraan) bezig geweest. Heb hem ooit verkocht aan een vriendin en nu deed hij het niet meer. Wat er was gebeurt was dit: het meisje rijd op de Mobylette en hoort een knal waarna de Mobylette remt op de motor en stilvalt. Ze probeert hem weer te starten maar niets..

Dan heb ik de carbu maar eens schoon gemaakt (weet niet waarom maar doe het altijd eerst), ik start de Mobylette en na ongeveer 20 secondjes spelen met de gashendel valt ie weer stil en niet meer aan de praat te krijgen.. Dus ik heel het blokje eraf en de bougie er eens uitgenomen, deze was mooi koffiebruin. Heb ze maar meteen wat schoon gemaakt. Blokje gemonteerd, HIJ DOET HET! 2km op gereden en plots valt ie weer stil (zonder knal), niet meer in gang te krijgen.

Het lijkt dus alsof er wat met de brandstof is.. Maar die maak ik altijd zelf (1 op 25, werkt bij al m'n Mobylette's) en het meisje zet Mobylette ook nooit op plaatsen waar mensen er troep in doen. Nu vroeg ik me af of een van jullie dit ook al heeft meegemaakt? Want zou graag willen weten wat dit is voor ik hem weer helemaal opendoe en met nieuwe brandstof probeer.

Groeten,
Pim

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 dec 2011, 03:11

Kijk eens, of hij wel vonkt en zo ja, wat voor kleur heeft de vonk?

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 dec 2011, 09:06

En als je hem probeert te starten en hij doet het niet: is daarna de bougie nat ?> Zo nee, dan heb je een brandstof"probleem'' en zo ja dan moet het zoeken in de ontsteking. Succes en groet, Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Harrie » 28 dec 2011, 11:24

Beste Pim.
Knal? dan hapert de ontsteking (condensator defect ?). Controleer deze helemaal: condensator, afstelling tijdstip en punten.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door ruudk » 28 dec 2011, 11:29

Hoi Pim,

Een smering van 1 op 25 is volgens mij wel wat aan de vette kant voor een G50, of een soortgelijk 'modern' model. Ik smeer mijn AV65 (uit ongeveer 1965) al 1 op 40 (en dan doe ik altijd nog wel even een drupje olie als toegift, net zoals je een braaf hondje nog even stiekem wat extra toestopt) en die loopt goed. Mijn S3, een jaren '50 model, smeerde ik eerst uit voorzorg 1 op 20, maar dit gaf toch olie/koolkorstjes om de bougie-electroden, met slecht vonken en knallen en stilvallen als resultaat. Sinds ik die S3 ongeveer 1 op 30 smeer, is dat probleem bij mij ook voorbij. De tweetaktolie die ik gebruik, is castrol TT, heeft een rode kleur, bevalt mij goed.

Verder denk ik nog aan de tankdop, zit die niet verstopt? Als je het benzineslangetje van de carburateur lostrekt, en het benzinekraantje opendoet (en de benzine natuurlijk even opvangt in een jerrycan), blijft de benzine dan, met de tankdop goed vast op de tank, steeds goed doorstromen?

Groet,
Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Polle » 28 dec 2011, 14:32

Hallo Pim

Als je hulp nodig hebt mag je altijd langskomen.

Gr Polle

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Pim » 28 dec 2011, 16:28

Alvast bedankt allen! Dat benzinekraantje heb ik al gecheckt, loopt als het moet.

Dat met die condensator, kan het dan dat hij nog 2 kilometer rijd? Het lijkt me echt wat met de brandstof want hoe meer verse lucht ik de cilinder geef (bv. door de bougie eruit te nemen) hoe langer hij loopt.

Ik zal het blokje er nog eens helemaal afhalen, bougie kuisen en nieuwe brandstof (1 op 40). Toch blijf ik het raar vinden, heb namelijk nog hele hoop andere mensen die ook 'n G50 hebben en al een hele tijd op die verhouding rijden.

Polle, bedankt dat je je hulp aanbied! Ik ga nog eens een poging wagen en als dit niet lukt dan zul je het wel van me horen :)

Groeten,
Pim

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 dec 2011, 17:02

Pim. Harrie vermoedt dat het de ontsteking is en als hij dat schrijft, dan vermoed ik dat hij het beslist bij het rechte eind heeft !! Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Harrie » 28 dec 2011, 22:10

Beste Joop,

Wat een vertrouwen. :o Tja, die kennis is door schade en schande verkregen. De laatste keer dat ik een knallende brommer had was tijdens de
geweldige toertocht in Luxemburg in mei 2007.
Het was warm weer en 3 personen hadden condensator problemen. Vanaf dat moment ben ik uitsluitend externe condensatoren gaan toepassen.
We hebben toen wel een lesje respect gekregen voor onze 50cc-tjes. Het hotel lag namelijk op een plateau en het lukte niet om te slepen met rijder
op de defecte brommer. Dat werd dus een zware brommer tegen een helling omhoog duwen met assistentie van een andere brommer.
Slim genoeg hadden we een reserve brommer beschikbaar en konden dus na aankomst bij het hotel meteen weer vertrekken.
Altijd handig een reserve brommer. 's- Avonds hadden we na 10 minuten het probleem opgelost.

Afbeelding

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Franky » 29 dec 2011, 16:18

Harrie schreef: Wat een vertrouwen. :o
Is niet alleen vertrouwen. Knal uit de uitlaat en daarna niet meer willen starten is gewoon een probleem met de ontsteking :)
Is gewoon een feitje (maffe uitzondering niet in beschouwing genomen).

Er zit uiteraard ook een hele theoretische verklaring achter. Zwakke ontstekingen geven problemen als ze warm worden. Daarom komt het probleem pas naar voren met een warme ontsteking. En om je ontsteking warm te maken moet je en stukje rijden. Dit is het standaard mobylette ontstekings probleem wat hier erg vaak langs komt. Niets bijzonders ;)

1:25 is vet voor een g50. Het is echter NIET de oorzaak van jou probleem. Dit staat daar volledig buiten. Vetter smeren dan noodzakelijk geeft meer roet dan noodzakelijk en dus moet je eerder ontkolen. Ik rij met mijn G50 look a like (AV50s) 1:50 met een scheutje erbij voor de zekerheid. Zal dus rond de 1:45 zitten :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door ruudk » 29 dec 2011, 17:44

Je hebt gelijk Franky (en Harrie), het te vette smeren zal niet de oorzaak van het knal+stilval-probleem zijn.
Ruud

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Pim » 30 dec 2011, 13:28

Ok dan ga ik eens naar die ontsteking kijken.

Bedankt alvast, ik houd jullie op de hoogte.

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Pim » 04 jan 2012, 02:47

Goed, net klaar met metingen.

Dus zijn de resultaten:
Tussen bobine en voor contactpuntjes in vliegwiel (contactpuntjes dicht): 0,5 Ohm
Tussen bobine en voor contactpuntjes in vliegwiel (contactpuntjes open): 2 MOhm
De bobine: 3,25 kOhm
Condensator (na ontlading): Stijgt naar oneindig
Zwarte spoel: (bovenste): 0,2 Ohm
Bruine spoel: (onderste): 0,6 Ohm

Heb ook ineens bougie en bobine vervangen door een waar ik zeker van ben dat ie werkt. Zelfde resultaat..

Meetresultaten lijken ook normaal, enkel als de contactpunten open zijn zou dat toch een oneindige weerstand moeten geven.. Maar die 2MOhm is sowieso zeer hoog dus denk niet dat dat het is..

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jan 2012, 12:41

Beste Pim,

Ik mis nog de volgende gegevens:
1. aantal mm voorontsteking.
2. openingsgrootte van de contactpunten.

De condensator doormeten op alleen Ohmse weerstand bij kamertemperatuur is onvoldoende. Bij hitte of onder bedrijfsomstandigheden kan hij toch lekken.

Harrie

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Pim » 04 jan 2012, 13:57

Waar meet ik die voorontsteking? En hoe meet je zoiets? Moet ik van die meetplaatjes daarvoor hebben?

Condensator eerst wat warm maken met een Föhn fzo?

Groeten,
Pim

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jan 2012, 15:59

Pim schreef: Waar meet ik die voorontsteking?
Moet ik van die meetplaatjes daarvoor hebben?
Condensator eerst wat warm maken met een Föhn fzo?
Pim
Afstellen voorontsteking: zie werkplaatshandboek op dit forum
Voelermaten gebruik je voor de lichthoogte van de punten hoogte is 0,35-0,40 mm
Niks verwarmen: gewoon vervangen.

Harrie

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Pim » 04 jan 2012, 16:30

De brommer heeft altijd gewerkt, dan zouden die afstellingen toch juist moeten zijn? Lijkt me raar als die zich uit zichzelf konden verstellen.

Waar haal ik zo'n condensator? Heb zelf een electrozaak mazar denk niet dat we zoiets hebben/kunnen bestellen..

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 jan 2012, 18:07

De contactpuntjes worden uitelkaar gedrukt door de onderbrekernok op de krukas. Die loopt tegen een kunststof plaatje op de puntjes. Dat kunststof plaatje verslijt en je ontsteking verloopt. Jij hebt die misschien niet afgesteld, toen je de brommer verkocht, dus niemand weet, hoeveel kilometers dat ding al heeft gelopen, sinds de laatste keer, dat het wel gebeurd is.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jan 2012, 19:22

Pim schreef:De brommer heeft altijd gewerkt, dan zouden die afstellingen toch juist moeten zijn? Lijkt me raar als die zich uit zichzelf konden verstellen.

Waar haal ik zo'n condensator? Heb zelf een electrozaak mazar denk niet dat we zoiets hebben/kunnen bestellen..
Twee vragen:

Waarom moeten kleppen van een ouderwetse 4-takt motor gesteld worden?
Antwoord: Dit kan verlopen.

Waar haal ik een condensator vandaan? Deze vraag is al vaker op dit forum gesteld. Tik condensator in bij zoeken (onder de chaudron kleurige mobylette bovenaan).



Harrie

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Pim » 07 jan 2012, 15:29

Ok bedankt jongens!

Ik ga binnenkort weer een avondje klussen en dan horen jullie van me.

Groeten,
Pim

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door Pim » 17 jan 2012, 22:24

Goedenavond allemaal!

De brommer doet het weer helemaal. Met dank aan Polle! Samen hebben we er 2 uur over gedaan maar het is ons gelukt. Polle heeft me ineens heel wat bijgeleerd waarvoor dank.

Het bleek uiteindelijk aan de ontstekingsspoel te liggen, deze was kapot.

Groeten,
Pim

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door MobyJet » 17 jan 2012, 22:53

Geweldig, Pim! 8-)
Weer lekker rijden dus!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vaag stilvallen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jan 2012, 23:39

Polle is de Mobyheld van België!

Plaats reactie