Biezen trekken

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Biezen trekken

Ongelezen bericht door ruudk » 21 okt 2018, 20:05

Hallo,
Ik ben tussen de luiers van onze tweede baby Marieke wat aan het experimenteren met het maken van biezen op mijn frame. Hiervoor heb ik als ondergrond een matte, niet-glanzende lak gebruikt, waar het biesje beter aan hecht dan aan een hoogglans lak. Over het biesje en de matte lak spuit ik tenslotte een blanke glanzende lak. De eerste poging (buitenste bies op foto hieronder) heb ik met een penseeltje en goudverf gedaan, maar omdat je het penseeltje soms meer en soms minder indrukt, varieert de dikte van de bies. De tweede poging (binnenste bies op foto) heb ik met een goudkleurige viltstift gedaan. Dit gaf al een veel beter resultaat, vind ik zelf. Het gereedschapskistdekseltje op de foto was eerst flink verroest; ik heb het blank geschuurd, ontroest, gegrondverfd, met de nagemaakte, doffe Kapteinlak behandeld, gebiesd, en met blanke lak overgespoten. Toegegeven, de biesjes kunnen nog veel strakker, maar ik vind dit al wel een heel leuk tussenresultaat. Hoopvol in elk geval. Ik heb de biesjes overigens uit de losse hand moeten tekenen, want de goudverf vloeide direct onder de lineaal door hetgeen dikke vlekken gaf.
gereedschapskapje S2.jpg
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door AGB » 21 okt 2018, 20:19

biezen treken daar zijn toch kwasten voor met van die lange haren, het is wel een vak apart

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 okt 2018, 20:39

Die heten slepers en ze hebben twee voordelen. Er zit meer lak in de kwast, dus kan je langere biezen trekken, voordat je het penseel weer in de lak moet dopen en door de lange haren, laat het penseel de lak verder van de trillende vingers los, waardoor de kans op dikte verschillen van de bies een stuk kleiner is.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door loe » 21 okt 2018, 21:17

t_beugler basic 3 koppen.jpg
Biezen trekken met de sleepkwast in.een kunst op zich.er zyn ook biezentrekkers met behulp van een roller waar bovenop een reservoir zit voor aanvoer van verf.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door Lolle » 21 okt 2018, 23:24

Hoi Ruud, goed bezig en gefeliciteerd met je dochtertje :thumbup:
Biezen trekken is een vak apart. ook tussen 2 stukken schilderstape valt het tegen (is mijn ervaring). volgens mij moet je de juiste materialen hebben en flink oefenen. of snel genoeg voorbij rijden :lol:
Groet, Lolle

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door BerTje » 22 okt 2018, 07:51

Ik heb het ook met afplakken gedaan en dat ging best goed. Het duurde wel erg lang ...
Hoeken van rechte lijnen maakte ik in twee keer om niet een scherp hoekje af te hoeven plakken.

Er is speciale smalle kunststof afplaktape te krijgen wat veel beter gaat als schilderstape.

“Op een oude fiets moet je het leren” :lol:
Eerst ergens anders op oefenen dus
Zeker die kleine bochten.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door mobydilz » 22 okt 2018, 08:36

Hoi Ruud,

Zo'n biezentrekker met wieltje is ideaal voor die dubbele biesjes uit
2e helft jaren 50. Veel oefenen en weinig drinken en andere opwindende
dingen.
Ik heb zo'n ding aangeschaft voor mijn AV3; alleen je bent niet echt een
buurman die je het ding over de schutting aangeeft.
Een oude oefenfiets is voor dit doel ideaal en dan biezentrekkers-verlof
aanvragen. Leuke afwisseling tussen al die luiers door.

Moi-bydilz

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door paulmz » 22 okt 2018, 09:08

Toen Vehikel nog in de jaarbeurs was, hielp ik altijd een handelaar in hulpmotorspul(Cees Mourik), die ik enthousiast vertelde dat ik zo,n biezentrekker met wieltje had gekocht.
Thuis proberen met goudlak, nou dat leek nergens op.
Cees vertelde mij korte tijd later dat daar speciale lak voor gebruikt werd, die heel snel droogde, ik meen dat het van Teoflux was.

Paul

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door AGB » 22 okt 2018, 09:52

heb wel meer gehoord dat die automaten met wiel niet bevalt, bij de union/uinikap fietse fabriek hadden een hele,
afdeling met alleen maar biezen treksters , ja het waren meestal vrouwen die konden het beter dan de mannen,
en allemaal gewoon zo uit de losse hand, als jonge van 23 was ik vaak op deze afdeling te vinden :) en niet om biezen,
te trekken, maar als ik keek met wat voor gemak ze dat deden , dacht ik makkie dat doe ik ook zo even, niet dus .
het duurde soms toch wel 2 dagen of meer voor iemand goed in gewerkt was op oefen martiaal,
zou er nog werk in te vinden zijn in biezen trekken? je hoort er weinig over,

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door loe » 22 okt 2018, 10:00

Amerikanen zyn er gek op...#pinstriping.....hier in nl kun je er geen droog brood mee verdienen ben ik bang.ik heb altyd reclameschilder willen worden op de lts .ik was er ook redelyk goed in recameborden maken en zo....maar ook daar is niks mee te verdienen...met de opkomst van plakletters toendertyd..

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door Hans10 » 22 okt 2018, 11:20

Bij BMW motorfietsen zit ook een hele groep vrouwen die de biezen trekken.
Op de tank van sommige types lopen een smalle en een iets bredere bies in een afgeronde rechthoek over de zijden van de tank.
De dames zetten die in een keer op je ziet dan in een van de onderste hoeken waar ze de kwast van de tank haalden. Echt vakwerk.
Zelf biezen trekken deed ik mbv speciaal biezen plakband en vervolgens een laag blanke over de verf.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door australman » 22 okt 2018, 14:43

Hoi,

Hier een vakman aan het werk.
https://www.youtube.com/watch?v=UsTIMxeO_ng

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door mobydilz » 22 okt 2018, 22:10

Applaus, gaaf werk
met een slepertje.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door AGB » 22 okt 2018, 22:20

die voor geroken lijnen zou die met een sjabloon/mal er op gezet zijn?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door ruudk » 27 okt 2018, 13:23

Allemaal hartelijk dank voor jullie interessante reacties. Ik probeer het voorlopig nog even met de viltstift, dit is trouwens een soort pen met goudverf, van het merk Edding. Ik denk dat ik het nog flink netter kan doen door goed te oefenen. De sleepkwast houd ik ook even in gedachten, ik wist niet dat die bestond. Mobydilz, hoe heb jij destijds jouw S3 bestreept? Dat ziet er nog steeds keurig uit.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door mobydilz » 27 okt 2018, 21:51

Hoi Ruud ,
Met de wieltjes-biezentrekker en eerst flink oefenen op oude fietsspatborden.
Op de tank heb ik met een penseeltje gewerkt, maar dat was naar later bleek
in benzine oplosbaar spul; beetje dom dus. Net als het grote vlak alu-kleur overigens.
moi md

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Biezen trekken

Ongelezen bericht door ruudk » 28 okt 2018, 11:25

Okee, bedankt. Als het niet lukt met de stift, schaf ik mij ook een biezentrekker aan. Groetjes Rudolf

Plaats reactie