kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door ruudk » 29 apr 2019, 20:12

Beste forumleden,
Mijn S4A stuurt steeds zwaarder, ik heb het vermoeden dat de kogeltjes in het balhoofd droog staan.
Dat zou ik graag eens willen bekijken, maar… ik krijg de afdekplaat, volgens mij heet dat de kroonplaat, niet weg.
Ik heb keurig de grote moer boven de plek van de kogels en de twee kleinere moeren boven de veerpoten losgedraaid, zoals op onderstaande foto is te zien.
kroonplaat S4.jpg
Ik verwachtte zelf dat ik de kroonplaat er dan wel af zou krijgen maar het lukt me niet, ook niet voorzichtig met een hamer en een stuk hout.
Is er iemand die wel weet hoe het demonteren verder moet? Ik hoor het heel graag.
Bij voorbaat dank,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door Lolle » 29 apr 2019, 20:49

Ho ho ruud, niet slaan tegen de S4. Heb je de geborgde moer aan de onderzijde wel gedemonteerd? Moet je niet eerst de voorvork demonteren. Er blijft dan nog een stang met lagers in het balhoofd. Die kun je daarna demonteren.
De kroonplaat is één met de voorvork.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door Lolle » 29 apr 2019, 21:45

Voor de duidelijkheid een foto
665A10CA-5DB1-4949-A995-507E3741D990.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door ruudk » 30 apr 2019, 20:30

Bedankt, Lolle. Domme actie van mij weer, met die hamer en dat hout.
Ik had net een lang antwoord geschreven, maar ik werd plots uitgelogd en had geen zin om het hele verhaal nog eens te schrijven.
Vandaar nu even kort.
Groeten, Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door Polle » 01 mei 2019, 05:48

Hallo Ruud

Als je de handleiding van Mobylette doorleest staat wel degelijk dat je een stuk hout en hamer moet gebruiken om te demonteren.
Maar eerst moet de buis er uit en dan moet je aan de achterzijde op de onderste plaat het stuk hout plaatsen en dan een stevige tik geven om deze over een 3 mm hoog randje te krijgen

Gr Polle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door AGB » 01 mei 2019, 08:58

er was er een op het forum die een gereedschap er voor gemaakt had? een soort van krik

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door Hans10 » 01 mei 2019, 13:46

Als de vorkpoten er uit zijn kijk je van boven af door de openingen in het bovenste en onderste kroonstuk dat uit een deel bestaat en over het balhoofd zit. Om het er af te schuiven moet het complete kroonstuk iets open gebogen worden, om over het. randje te kunnen schuiven. Er is een truc(komt van het Engelse forum) om dat met een grote schroevendraaier te doen. Pas dan kan je bij de balhoofdlagers voor vet en kogeltjes. Weer in elkaar zetten lukt niet met de schroevendraaier. MobyJoost heeft een constructie bedacht met 2 draadeinden M8 of M10 met 2x2 moeren en ringen. Je steekt de draadeinden door de gaten een moer met grote ring aan de onder zijde en een moer boven op. De overige 2 moeren, met ringen komen aan de binnenkant. Door de binnenste moeren aan te draaien pers je het kroonstuk licht open en kan het over het balhoofd geschoven worden.
Er komt behoorlijk wat spanning op de draadeinden te staan en je ziet ze buigen. Twee eindjes buis over de draadeinden beperken dat buigen. In feite is dit een horizontale variant van het draadeind met moeren en ringen om silentblocs in en uit te persen. Als je de vorkpoten er toch uit hebt haal het binnenwerk er dan uit maak alles lekker schoon en zet het opnieuw in het vet voor de komende 50 jaar. Hoop dat dit enigszins duidelijk is, :roll:

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door Lolle » 01 mei 2019, 17:28

Is dat bij de oudjes ook zo? Ik heb er verschillende uit elkaar gehad maar nog nooit met blokken hout in de weer geweest. Volgens mij kon ik het met een grote schroevendraaier af.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door Hans10 » 01 mei 2019, 21:14

Als ik naar de tekening kijk is er in een reeks van types in jaren niets veranderd,
Hoe herplaats jij de kroonstukken op het balhoofd?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: kroonplaat S4 losmaken ivm smeren balhoofdkogels

Ongelezen bericht door Lolle » 01 mei 2019, 21:25

Hans10 schreef:
01 mei 2019, 21:14
Als ik naar de tekening kijk is er in een reeks van types in jaren niets veranderd,
Hoe herplaats jij de kroonstukken op het balhoofd?
Tot nu toe geen grote problemen mee gehad. Als iets heel slecht gaat herrinner ik het mij vaak nog wel. Ik heb afgelopen herfst nog 1 uit elkaar gehad maar ging volgens mij gladjes in en uit elkaar.

Plaats reactie