koppeling
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
koppeling
ik lees op het forum dat er enkele en dubbele koppelingen zijn mijn vraag is: wat is het verschil ,en wat is het voordeel van de ene ten opzichte van de andere ?
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: koppeling
Niemand? Dan wil ik wel een voorzet doen. Dan mogen andere mij verbeteren. Ik heb de enkele koppeling nooit in handen gehad.
Een dubbele koppeling bestaat uit twee delen. De koppelingshamers die rond draaien als je achterwiel draait en de bladveren die rond draaien als je krukas draait. Dit zorgt ervoor dat de koppeling twee kanten op kan werken. Als je de motor wil starten draai je het achterwiel dusdanig snel rond dat de koppelingshamers de krukas mee gaat trekken waardoor de krukas rond gaat draaien, waardoor de motor start. De andere kant op kan het ook. Als je motor al stationair draait en je geeft gas zullen de bladveren naar buiten vliegen en daardoor je achterwiel rond laten draaien. Zo kan je vanuit stilstand wegrijden. Als je eenmaal wat vaart maakt zullen de koppelingshamers ook in werking treden omdat het achterwiel begint rond te draaien. De koppelingshamers zorgen er uiteindelijk voor de je koppeling echt vast zit.
Een enkele koppeling mist de bladveren. Hierdoor is de motor vanuit stationair niet in staat vermogen over te dragen naar het achterwiel. De gebruiker moet zelf eerst de bromfiets op gang peddelen zodat de koppelingshamers ervoor zorgen dat er een vaste verbinding is tussen motor en achterwiel. Daarna kan de motor zijn vermogen pas over gaan dragen aan het achterwiel. Je zal dus bij elk stoplicht eerst een stukje fietsen voordat de motor pas wat voor je kan doen.
De enkele koppeling is een verbetering t.o.v. het hebben van geen koppeling. Dit heeft ook nog bestaan. Dat betekent dat je motor afslaat als je te langzaam gaat en dat je bij het wegrijden bij elk stoplicht de motor aan moet fietsen. De dubbele koppeling is weer een luxere en duurdere versie van de enkele koppeling. Het zijn allemaal kostprijs overwegingen.
Klopt dit een beetje jongens?
Een dubbele koppeling bestaat uit twee delen. De koppelingshamers die rond draaien als je achterwiel draait en de bladveren die rond draaien als je krukas draait. Dit zorgt ervoor dat de koppeling twee kanten op kan werken. Als je de motor wil starten draai je het achterwiel dusdanig snel rond dat de koppelingshamers de krukas mee gaat trekken waardoor de krukas rond gaat draaien, waardoor de motor start. De andere kant op kan het ook. Als je motor al stationair draait en je geeft gas zullen de bladveren naar buiten vliegen en daardoor je achterwiel rond laten draaien. Zo kan je vanuit stilstand wegrijden. Als je eenmaal wat vaart maakt zullen de koppelingshamers ook in werking treden omdat het achterwiel begint rond te draaien. De koppelingshamers zorgen er uiteindelijk voor de je koppeling echt vast zit.
Een enkele koppeling mist de bladveren. Hierdoor is de motor vanuit stationair niet in staat vermogen over te dragen naar het achterwiel. De gebruiker moet zelf eerst de bromfiets op gang peddelen zodat de koppelingshamers ervoor zorgen dat er een vaste verbinding is tussen motor en achterwiel. Daarna kan de motor zijn vermogen pas over gaan dragen aan het achterwiel. Je zal dus bij elk stoplicht eerst een stukje fietsen voordat de motor pas wat voor je kan doen.
De enkele koppeling is een verbetering t.o.v. het hebben van geen koppeling. Dit heeft ook nog bestaan. Dat betekent dat je motor afslaat als je te langzaam gaat en dat je bij het wegrijden bij elk stoplicht de motor aan moet fietsen. De dubbele koppeling is weer een luxere en duurdere versie van de enkele koppeling. Het zijn allemaal kostprijs overwegingen.
Klopt dit een beetje jongens?
Laatst gewijzigd door Franky op 01 mei 2019, 19:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: koppeling
Heel goed franky.
Volgens my.en ook ik mag verbeterd worden.
Was er eerst de fom.met enkelvoudige koppeling.
Daarna de dymobie koppeling.een uitvinding van de heer kaptein.
Toen was meefietsen niet meer nodig .een hele grote stap vooruit in de brommer techniek.
Volgens my.en ook ik mag verbeterd worden.
Was er eerst de fom.met enkelvoudige koppeling.
Daarna de dymobie koppeling.een uitvinding van de heer kaptein.
Toen was meefietsen niet meer nodig .een hele grote stap vooruit in de brommer techniek.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: koppeling
hoe kom je daar op loe met de fom
wil dat wel weten
hoe dat zit
gr harold
wil dat wel weten
hoe dat zit
gr harold
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
Re: koppeling
Het verhaal van de koppeling is mijn naar 3 x lezen hele maal duidelijk.
Nu heb ik nog een vraag zijn deze koppelingen zonder problemen ook verwisselbaar ? ik heb er nu een enkele opzitten en dat rijd ook prima ben er alleen benieuwd naar
Nu heb ik nog een vraag zijn deze koppelingen zonder problemen ook verwisselbaar ? ik heb er nu een enkele opzitten en dat rijd ook prima ben er alleen benieuwd naar
Re: koppeling
Ja hoor geen probleemmobyletjan schreef: ↑01 mei 2019, 20:26Het verhaal van de koppeling is mijn naar 3 x lezen hele maal duidelijk.
Nu heb ik nog een vraag zijn deze koppelingen zonder problemen ook verwisselbaar ? ik heb er nu een enkele opzitten en dat rijd ook prima ben er alleen benieuwd naar
Re: koppeling
rijders, plaats foto's voor de duidelijkheid ,als je kan, hamers heb je ook open en dichte vorm, bij voorbeeld, voor een beginner kan het onduidelijk zijn,
Re: koppeling
Er staan diverse handboeken op het forum waar alles zeer gedetailleerd beschreven staat met explodit views. Kan geen foto tegen op.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: koppeling
Hamers en bladveren. Lijkt mij tekstueel zo goed als maar kan. Eigenlijk vind ik dat het niet eens een foto nodig heeft. Al kan het wel handig zijn voor sommige.
Re: koppeling
In de sectie handboeken en handleidingen.
Werkplaatshandboek.
Daar zie je de koppeling met de diverse onderdelen.
Werkplaatshandboek.
Daar zie je de koppeling met de diverse onderdelen.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: koppeling
loe je verteld mij nog niet hoe dat zit met de fom
nu het is zo dat de fom
niet met enkele koppeling is uitgevoerd
maar met de dubbele
heb een van de eerste fom uit Frankrijk
voor de Nederlandse markt hier staan
gr harold
maar er kan altijd iemand wat hebben omgebouwd
nu het is zo dat de fom
niet met enkele koppeling is uitgevoerd
maar met de dubbele
heb een van de eerste fom uit Frankrijk
voor de Nederlandse markt hier staan
gr harold
maar er kan altijd iemand wat hebben omgebouwd
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: koppeling
loe ik plaagde je een beetje kan je wel tegen
heb de eerste advertentie opgezocht
en daar staat in
u rijd zo maar
weg zonder slingeren
zonder trappen zonder
inschakelen zonder
stoten
dankzij de automatische
mobykoppeling
gr harold
heb de eerste advertentie opgezocht
en daar staat in
u rijd zo maar
weg zonder slingeren
zonder trappen zonder
inschakelen zonder
stoten
dankzij de automatische
mobykoppeling
gr harold
Re: koppeling
http://tol.3da3.com/tolftp1/www/assets/ ... 34_010.jpg
http://tol.3da3.com/tolftp1/www/assets/av44_43_006.jpg
Enkelwerkend en dubbelwerkend als plaatjes.
De wappertjes 15350 vormen de wegrij-koppeling (wat HTF als bladveren omschrijft)
de grote hamers slaan rond 10 kmu vast.
gr md
NB de eerste koppeling was dus knap ingewikkeld geconstrueerd!
http://tol.3da3.com/tolftp1/www/assets/av44_43_006.jpg
Enkelwerkend en dubbelwerkend als plaatjes.
De wappertjes 15350 vormen de wegrij-koppeling (wat HTF als bladveren omschrijft)
de grote hamers slaan rond 10 kmu vast.
gr md
NB de eerste koppeling was dus knap ingewikkeld geconstrueerd!
Re: koppeling
[youtube][/youtube]Beste Franky.
Deze Mobylette aan geschaft en compleet gereviseerd type AU 42 bj 1962. Ik krijg de koppeling tijdens het aan trappen niet aan het werk. Het geheel draait gezien vanaf de kant van de aandrijf ketting links om. Als ik dan naar mijn hamers kijk dan denk ik dat deze niet de juiste zijn, ze stoten als het ware af inplaats van dat ze bekrachtigt worden. Bij de schoentjes van de trommel die door de krukas wordt aan gedreven, ook natuurlijk links om, staan ze wel goed.
Koestaart ik uit mijn nek?
Ik hoor het graag. Hans
Deze Mobylette aan geschaft en compleet gereviseerd type AU 42 bj 1962. Ik krijg de koppeling tijdens het aan trappen niet aan het werk. Het geheel draait gezien vanaf de kant van de aandrijf ketting links om. Als ik dan naar mijn hamers kijk dan denk ik dat deze niet de juiste zijn, ze stoten als het ware af inplaats van dat ze bekrachtigt worden. Bij de schoentjes van de trommel die door de krukas wordt aan gedreven, ook natuurlijk links om, staan ze wel goed.
Koestaart ik uit mijn nek?
Ik hoor het graag. Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: koppeling
Zo te zien zit hij OK in elkaar, maar de wat donkere kleur
doet mij vettigheid vermoeden.
O, ja belangrijk is ook, dat je het gas onder nul draait om de
decompresseur in werking te stellen. Bij een pittige compressie
ben je anders een beetje kans-arm.
succes md
doet mij vettigheid vermoeden.
O, ja belangrijk is ook, dat je het gas onder nul draait om de
decompresseur in werking te stellen. Bij een pittige compressie
ben je anders een beetje kans-arm.
succes md
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: koppeling
In dien je nog bevestiging zoekt, mobydilz heeft gelijk. Dit is een koppeling voor een voorwaardsdraaiende motor.
Re: koppeling
Dus precies zoals het hoort, bij deze brommer, want het is geen FOM.
Re: koppeling
Beste mensen.
Bedankt voor jullie reactie.
De bougie er uit gedraaid, trappen als een razende, de trommel met de spie wordt niet mee genomen.
RaRa hoe kan dat.
Hans
Bedankt voor jullie reactie.
De bougie er uit gedraaid, trappen als een razende, de trommel met de spie wordt niet mee genomen.
RaRa hoe kan dat.
Hans
Re: koppeling
Nogmaals een duidelijker foto , draaiend tegen de klok in
Hans
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: koppeling
Slippende v-snaar?
Henk
Henk
Re: koppeling
Als de trommel niet draait is er iets anders aan de hand .dit spul zit vast met een spie aan de krukas .als je trapt gaat het bewegen .heb je de vsnaarwiel wel op de goede stand staan .twee standen .brommen en fietsen .
Re: koppeling
Vandaag nieuwe koppeling ontvangen, zit geen spiebaan in. Lijkt mij niet goed of kan het zonder spiebaan?
Betreft AV7 blok.
Betreft AV7 blok.
Re: koppeling
Spie is men op een gegeven moment(denk ong. half jaren zestig) vanaf gestapt.
Dus kan prima zonder spie, buiten de spie is het een conische passing .
Dus vetvrij monteren.
Paul
Dus kan prima zonder spie, buiten de spie is het een conische passing .
Dus vetvrij monteren.
Paul
Re: koppeling
Dank je Paul!