Overzicht ethanol percentages in NL

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Kees61 » 08 mei 2018, 13:04

Ik rijd al bijna anderhalf jaar met Shell V-power, met een meng verhouding van 1:40 en dit jaar ook nog met 25 ml TSL olie toegevoegd op 20 liter mengsmering. TSL olie heb ik met veel succes op moving heads toegepast. Bijgeluiden van met name de roterende gobo's zijn verdwenen voor een lange tijd. Bij de Mobylette heb ik er nog niks van gemerkt.

Tot dusverre heb ik geen nadelige gevolgen, ook geen roest in de tank en zo. Ook geen vervuilde carburateur.
Voor het octaan getal hoef ik het niet te doen. In het verleden was het octaan getal van de mengsmering 91.

groetjes,
-=Kees=-

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 mei 2018, 13:07

Prima Kees, maar problemen met pakkingen en keerringen openbaren zich pas op de langere duur. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 08 mei 2018, 17:26

Dat octaangetal is echt heel erg irrelevant voor onze lage performance motoren. Daar hoef je geen verschil van te verwachten.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door loe » 27 mei 2018, 13:50

KapteinBeun schreef:
08 mei 2018, 09:40
Joop,

De laatste update van het openingsbericht was van 4 augustus 2017. Alle info die daar staat vermeld, correspondeerd met wat er in de rest van het topic is gediscusseerd.

In tegenstelling tot wat jij hierboven zegt met betrekking tot Shell V-power is dat in de Benelux dus ethanolvrij, en geen "echte" Euro 95, maar nu eigenlijk Euro (Super) 98. Hoewel V-Power nog steeds als Euro 95 aangeboden wordt, was het octaangetal altijd al 97.

Verder wordt er bij ons in de buurt sinds kort bij de Firezone benzine met octaangetal 102 aangeboden. Dat wordt vooral aangeraden bij sportauto's, maar ik heb er binnen de locale oldtimerclub al meerdere succesvolle verhalen over gehoord. Binnenkort ga ik daar eens een jerrycan halen, en ik wil dan direct een test doen met het relatief nieuwe smeermiddel Triboron, maar daarover later meer.

Gr. Marco
Hoi marco.ben je inmiddels al wat verder met je bevindingen over triboron.?.ik kreeg vandaag een linkje toegestuurd en heb met belangstelling gelezen over het spul .groet loe

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 17 dec 2018, 10:48

Update Dec 2018

BP ultimate en Shell V-power nog steeds ethanol vrij. Voorlopig verandert dit niet.

Hierbij de reacties van BP en Shell.

BP
Hartelijk dank voor uw vraag en interesse in onze Ultimate 98 brandstof. BP levert twee soorten benzine: Euro 95 en Ultimate 98. De twee belangrijkste verschillen tussen deze benzines zijn het octaan getal (RON) en het ethanol gehalte. De Euro95 van BP bevat 5% Ethanol. Het octaangetal (RON) van deze benzine is 95.De Ultimate 98 van BP bevat geen ethanol en heeft een octaangetal (RON) van 98. De Ultimate 98 benzine is ontwikkeld voor veeleisende high-performance motoren (Turbo charged, verhoogde compressie verhouding) maar ook voor oudere motoren met hoog vermogen die ontwikkeld waren voor loodhoudende benzine. (Deze hadden een RON van 98). BP Ultimate 98 is dus zeker geschikt voor uw voertuig. Zowel de euro 95 en 98 hebben bij ons ook een e5 sticker. Dit komt doordat de 95 maximaal 5% ethanol bevat en voorlopig nog geen 10%. De 98 bevat geen ethanol en dit blijft voorlopig ook zo. Maar vanwege de regelgeving en vanwege het feit dat er geen E0 stickers beschikbaar zijn is er besloten om er voorlopig E5 stickers op te plakken.

BP Ultimate 98 of 100 heeft ook geen ethanol in omliggende landen (Nederland, Duitsland. België Luxemburg Frankrijk). Let hierbij wel op dat het daadwerkelijk Ultimate is.
Shell
Shell V-power blijft ethanol-vrij.

De toevoeging van biocomponent aan brandstof (zowel benzine als diesel) wordt opgelegd door de Europese overheid, en geldt voor alle EU landen en ook voor alle petroleum maatschappijen.

Er zijn uitzonderingen in die wetgeving voorzien, maar daar zijn de criteria heel streng (het moet gaan om premium fuels, je moet brandstofbesparing bewijzen, er is een quotum gedefineerd etc etc).

Het is dus eigenlijk geen “beslissing” van de petroleum maatschappij; mààr het is de petroleum maatschappij die een dossier bij de EU moet indienen om de goedkeur te krijgen om bepaalde brandstof biovrij op de markt te zetten.

Dat maakt dat er maar een handvol producten op de EU markt zijn die aan die criteria voldoen, en dus bioethanol vrij zijn. Shell Vpower is daar één van (althans in de BeNeLux, Duitsland-oostenrijk-zwitserland. In Frankrijk is die bio houdend omdat we daar de quota niet halen. Van de andere landen heb ik geen gegevens).
Op dit moment zijn er absoluut geen veranderingen op til en zolang er niks veranderd in de wetgeving en Shell de opgelegde criteria haalt zal de V-power ethanolvrij blijven.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door loe » 17 dec 2018, 21:46

Bedankt voor het actueel houden van het topic frank.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 dec 2018, 10:51

Super. Dank je wel Frank!

Gr. Marco

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door AGB » 18 dec 2018, 13:34

altijd weer mooi om te horen /lezen dat er nog steeds geen ethanol in enkele brandstoffen zit,

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 dec 2018, 14:28

super Franky!

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door australman » 19 dec 2018, 10:30

Hoi,

Al met al een heel verhaal ,die benzine.Ik denk dat mijn brommers er maar aan moeten wennen dat er ethanol in zit.
Ik vraag me af wat er mis kan gaan.Gewoon nieuwe viton keerringen er in en vier keer per jaar een nieuw
benzineslangetje.
Voordeel van ethanol in de brandstof is dat deze water aan zich bindt,zodat dit zich niet verzamelt onder in de tank,lijkt mij.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 19 dec 2018, 10:38

Let op dat plastic kan opzwellen. Hierbij moet je denken aan je tankdop maar ook je dempingskap op de carb. Dit merk je vanzelf wel :P

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door australman » 19 dec 2018, 11:25

Hoi Frank,

Dat lijken me geen onoverkomelijke problemen.Zo nodig vervangen door iets gemaakt van een betrouwbaarder materiaal.
Dat zal dan wel iets van metaal moeten worden.

Hans

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Wijnand » 20 dec 2018, 21:22

Mooi dat dit nog even officieel is vastgesteld. Franky, bedankt. Ik ervaar dat deze brandstof ( BP 98 ) niet snel verouderd raakt. Ik gebruik het in mijn AV 85 en Batavus MK4, al jaren met volle tevredenheid. Wel zie ik dat de brandstofslangen, in een jaar tijd, keihard worden . Blij dat die benzine nog steeds verkrijgbaar is.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 21 dec 2018, 11:15

australman schreef:
19 dec 2018, 11:25
Dat lijken me geen onoverkomelijke problemen.Zo nodig vervangen door iets gemaakt van een betrouwbaarder materiaal.
Dat zal dan wel iets van metaal moeten worden.
Luchtfilterkapjes van metaal? Dat is wel een mooie uitdaging ;)
Ik hoop dat 3D printen hierin kan gaan helpen. Ik zal eens moeten kijken hoe het staat met mijn langdurige 3D print kunststof in brandstof experiment.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door ruudk » 22 dec 2018, 13:49

Bedankt voor je update, Frank. Ik vroeg me al af waarom er een E5 op BP Ultimate 98 zat, nu is dat ook toegelich.
Hans, anders kun je een vroege jaren '50 carburateur erop zetten; die hadden metalen luchtfilterhuizen.
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jan 2019, 20:13

Wat voor metaal, Ruud? Koper is metaal, lood is metaal, tin is metaal, en een hele hoop andere.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door ruudk » 15 jan 2019, 22:49

Sorry Joost, ik was dit topic even uit het oog verloren. Het metalen luchtfilterhuis is in elk geval niet van aluminium want het is daarvoor te zwaar. Ook is het heel hard. Ik vermoed dat het van ijzer is. Het is soms ook geverfd. Het roest slechts weinig. Het kan ook iets bronzigs zijn, want bij aantikken met een schroevendraaier klinkt het een beetje als een bronzen bel. Kun je hier iets mee? Waarschijnlijk niet.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJet » 10 sep 2019, 13:56


Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 10 sep 2019, 17:02

Interessanter is of shell v-power en bp ultimate ethanol vrij blijven. Ik zal dit maar weer eens uit gaan vragen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door loe » 10 sep 2019, 17:18

Heel graag frank.
Jy hebt connecties daar
Ik hoop dat het nog verkrygbaar blyft.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 10 sep 2019, 18:56

loe schreef:
10 sep 2019, 17:18
Jy hebt connecties daar
:lol: Ik mail gewoon de helpdesk :mrgreen:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Polle » 10 sep 2019, 19:58

Bij ons zit er mogelijk 5 procent ethanol in de 98 en 10 in de 95
Dit bij shell.
Hier heb je geen ethanolvrij benzine meer

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 sep 2019, 21:41

Polle, zit in België in de BP Ultimate 98 ook Ethanol ? Volgens mijn info zou hier max. 0.5 % ethanol in zitten. Gr. Joop

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Polle » 11 sep 2019, 05:41

Als je naar de pomp gaat , staat er op de pomp kan 5 procent ethanol bevatten en bij de 95 10procent en dit bij de ultimate

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 11 sep 2019, 09:54

Polle, lees het stukje wat ik een stuk hierboven getypt heb eens. Daar staat uitgelegd wat die tekens op de pomp betekenen. In ieder geval, wat ze toen betekende.

Ik heb zonet Shell en BP gemaild. Ik laat jullie weten als ik een antwoord heb.

Plaats reactie