klapperend ketting
klapperend ketting
Afgelopen zomer heb ik een S4 wrak gekocht. Ik ben bezig deze opnieuw op te bouwen met vele identieke onderdelen van een S3 die nog in onderdelen in kratten zaten. Van de S4 gebruik ik onder andere de snaarschijf en het achterwiel met groot kettingwiel. Het voorste 11 tands kettingwiel heb ik vervangen door een nieuwe en de ketting ook. Het achterkettingwiel is nog heel netjes.
Nu loopt het nieuwe ketting niet lekker op het voorste kettingwiel en staat te klapperen. Ook op het oude kettingwiel loopt hij slecht. Met een oud ketting loopt het veel fijner. Ik heb heb een ketting toegepast van KMC, 415h. Op het grote achterkettingwiel lopen beide kettingen prima.
Is dit niet de juiste ketting? ik heb deze vaker gebruikt volgens mij. ik vermoed dat het iets te maken heeft met de korte bocht van het 11 tands kettingwiel.
heeft iemand soort gelijke ervaring? of de oplossing?
Nu loopt het nieuwe ketting niet lekker op het voorste kettingwiel en staat te klapperen. Ook op het oude kettingwiel loopt hij slecht. Met een oud ketting loopt het veel fijner. Ik heb heb een ketting toegepast van KMC, 415h. Op het grote achterkettingwiel lopen beide kettingen prima.
Is dit niet de juiste ketting? ik heb deze vaker gebruikt volgens mij. ik vermoed dat het iets te maken heeft met de korte bocht van het 11 tands kettingwiel.
heeft iemand soort gelijke ervaring? of de oplossing?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: klapperend ketting
Het was al in de jaren 50 bekend bij de S41a dat het kleine 11 tands kettingwiel voor een klapperende ketting kon zorgen.
Ombouwen naar 12 tands is een optie, maar dan moet je wel de hevel aanpassen.
Mogelijk dat een duurdere en soepelere ketting dan KMC ook een beter resultaat geeft.
Henk
Ombouwen naar 12 tands is een optie, maar dan moet je wel de hevel aanpassen.
Mogelijk dat een duurdere en soepelere ketting dan KMC ook een beter resultaat geeft.
Henk
Re: klapperend ketting
Ik gebruik deze kettingen ook , geen probleem mee.
Gr Polle
Gr Polle
Re: klapperend ketting
Ja , ik gebruik die kettingen eveneens, maar meestal met 12 tanden of meer.
Uiteraard moet de ketting niet teveel gerekt zijn en de juiste spanning hebben.
Uiteraard moet de ketting niet teveel gerekt zijn en de juiste spanning hebben.
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: klapperend ketting
Niet geheel vergelijkbaar, maar ik heb op mijn AV50 ook ooit een 11 tands tandwiel gezet. Die heb ik er heel snel weer afgehaald. Wat klonk dat verschrikkelijk!
Re: klapperend ketting
In de tourfiets-wereld vervang je niet alleen de ketting, maar meteen het hele
"groepje" omdat verschillende stadia van slijtage horks op elkaar inwerken.
groepje is achtercasette en voor 2 of 3 voudig kettingwiel.
Beetje alles of niets dus. gr md
"groepje" omdat verschillende stadia van slijtage horks op elkaar inwerken.
groepje is achtercasette en voor 2 of 3 voudig kettingwiel.
Beetje alles of niets dus. gr md
Re: klapperend ketting
Even goed lezen. Het gaat juist over nieuwe delen
Re: klapperend ketting
Ombouwen naar 12 tands is niet zo'n probleem. Deze is standaard bij de S3. De snaarschijf van de S4 is juist afwijkend omdat het 11 tands kettingwiel een kleinere diameter heeft. De prop waar het naaldlager in zit en kettingwiel om zit is dus dunner.PantinNL schreef: ↑04 nov 2019, 00:19Het was al in de jaren 50 bekend bij de S41a dat het kleine 11 tands kettingwiel voor een klapperende ketting kon zorgen.
Ombouwen naar 12 tands is een optie, maar dan moet je wel de hevel aanpassen.
Mogelijk dat een duurdere en soepelere ketting dan KMC ook een beter resultaat geeft.
Henk
Ik vraag mij af of dit de juiste oplossing is, je verandert de overbrengingsverhouding en dit zal zeker invloed hebben op het koppel.
ik heb nu eerst een oud ketting op lengte gemaakt en dit loopt soepeler.
De boel eerst rijdend maken en dan verder zien. een nieuwe ketting zal op ten duur ook wel inlopen.
Re: klapperend ketting
Nogmaals kom ik terug op fiets ervaring.
Mijn Hema vouwfietsje heeft een dérailleur met 6 versnellingen waarvan de 6
een heel klein kettingwieltje heeft. Toen hij nieuw was liep hij lullig in 6, maar
ook met een nieuwe cassette en nieuwe ketting.
Iets in de dimensionering van kleine kettingwieltjes is erg kritisch zodat het vanuit
de fabriek al mis kan zijn.
Stel, dat ze voor de S4 een frans AV75-79 snaarwiel met kettingwielen en ketting
hebben gebruikt, dan kan dat best een bron van trouble zijn in combinatie met
niet-frans spul.
gr md
Mijn Hema vouwfietsje heeft een dérailleur met 6 versnellingen waarvan de 6
een heel klein kettingwieltje heeft. Toen hij nieuw was liep hij lullig in 6, maar
ook met een nieuwe cassette en nieuwe ketting.
Iets in de dimensionering van kleine kettingwieltjes is erg kritisch zodat het vanuit
de fabriek al mis kan zijn.
Stel, dat ze voor de S4 een frans AV75-79 snaarwiel met kettingwielen en ketting
hebben gebruikt, dan kan dat best een bron van trouble zijn in combinatie met
niet-frans spul.
gr md