Koppeling

henderson
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2019, 22:56
Woonplaats: Zieuwent

Koppeling

Ongelezen bericht door henderson » 13 nov 2019, 13:22

Ik heb een nieuwe koppeling zonder vario gekocht, maar nu blijkt de buitenste trommel, het tweede koppelingsdeel , niet ver genoeg over de konus op de krukastap geschoven te kunnen worden. Heeft iemand een idee. Ik volgens mij een av7 blokje
Bvd

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door Franky » 13 nov 2019, 13:24

Ben je onderdelen van een originele koppeling aan het combineren met onderdelen van een nieuwe namaak koppeling? Er hebben hier al meer mensen ervaren dat de originele koppeling en de namaak koppeling qua conus diepte verschillen.

henderson
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2019, 22:56
Woonplaats: Zieuwent

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door henderson » 13 nov 2019, 14:30

Ja, klopt. Ik wil een nieuwe koppeling monteren, alleen de konus klopt niet. Flink balen dus.
De oude slipt als een idioot, en het frictiemateriaal is op.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door PantinNL » 13 nov 2019, 14:59

Franky schreef:
13 nov 2019, 13:24
Ben je onderdelen van een originele koppeling aan het combineren met onderdelen van een nieuwe namaak koppeling? Er hebben hier al meer mensen ervaren dat de originele koppeling en de namaak koppeling qua conus diepte verschillen.
Inderdaad, ik heb hierover ook diverse keren geschreven op dit forum.
Op mijn website www.pantin.nl wordt dit probleem eveneens behandeld.
De oude koppeling is misschien technisch nog beter dan de nieuwe.... Frictiemateriaal kan vervangen worden.
Op de beurs te Heerhugowaard kan ik het je persoonlijk uitleggen. Ik heb ook bepaalde slijtdelen bij me.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 14 nov 2019, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

henderson
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2019, 22:56
Woonplaats: Zieuwent

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door henderson » 13 nov 2019, 16:33

Oké, dank je wel.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door paulmz » 13 nov 2019, 16:37

Als de koppeling van Born to Brom komt, kijk dan ook even of de schoentjes dezelfde kant op staan.
Er was hier afgelopen zondag iemand met zo,n koppeling, die ik naast de koppeling van mijn SP 93 legde en de schoentjes stonden dezelfde kant op en aagezien een SP93 linksom draait en het blokje waar de bewuste koppeling voor was rechtsom.
Wees dus alert, a.s. weekend zullen mijn vermoedens al of niet bevestigd worden omdat dan het pas definitief gecontroleerd kan worden.

Paul

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door Polle » 13 nov 2019, 17:34

Hallo

Ik vermoed dat de nieuwe koppelingen voor av10 krukassen zijn deze zijn anders aan de coon zijde

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door PantinNL » 13 nov 2019, 19:48

Polle schreef:
13 nov 2019, 17:34
Hallo

Ik vermoed dat de nieuwe koppelingen voor av10 krukassen zijn deze zijn anders aan de coon zijde

Gr Polle
Je kunt die binnentrommels wel toepassen, maar dan steken ze iets uit. Een oplossing is de trommel met een conische ruimer 2mm dieper te ruimen.
Heb ik ook gedaan en dan zit het prima. Ik zal een technische tekening van Motobécane meenemen naar HHW voot de mensen met soortgelijke problemen.
Henk

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door AGB » 13 nov 2019, 22:36

dan toch beter ruimen als de rest goed zit,?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 nov 2019, 10:05

AGB schreef:
13 nov 2019, 22:36
dan toch beter ruimen als de rest goed zit,?

Ja, want dan zit de deksel mooier en steekt niet teveel uit. Je moet die nieuwe koppelingen wel controleren op rondheid.
Het motortje loopt hiermee nagenoeg trillingsvrij.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door AGB » 14 nov 2019, 11:40

is dat rondheid niet na te bewerken op de draaibank je zal hem dan wel kaal moeten maken en
een zware draaibank/verzetbank moeten hebben om het ijzer er mee om te vormen , af draaien gaat niet daar, je dan martiaal kwijt bent en dan weer onbalans krijgt ,laat staan de beschadiging van de
bescherm laag, het zal wel spanning in het mariaal zijn , en slechte controle in de eind productie.
maar je moet wel eens wat om goed martiaal te krijgen voor je brommer ,
voor al als het onderdeel zeldzaam wordt,
en niet veel hobby mensen beschikken over het goede gereedschap om zo maar dingen te veranderen,
of aan te passen laat staan nieuw te maken. moet je dan er voor naar een vakman/vrouw dan,
is er de lol zo af wat prijs betreft ,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door Franky » 14 nov 2019, 18:08

Afdraaien heb ik ooit gedaan. De koppeling werkte daarna perfect. De brommer trilde helaas als een idioot waardoor de koppeling er meteen waar af kon. Eigenlijk moet je ze na het afdraaien balanceren. Dan kan je nog wat maken van die kromme troep. Op zijn plek buigen lijkt mij heel erg moeilijk.

henderson
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2019, 22:56
Woonplaats: Zieuwent

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door henderson » 19 nov 2019, 19:50

het ruimen van de buitentrommel zie ik wel zitten, alleen de juiste conus vinden.
De originele koppeling ziet er overigens nog aardig uit, buiten het feit dat ze geen frictie meer heeft. Misschien ga ik ook wel het frictiemateriaal vervangen. Ik ben wel benieuwd of dat dan wel goed gaat uitpakken ,aangezien dit waarschijnlijk ook aftermarket is.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door Hans10 » 19 nov 2019, 21:16

Hoeoeoeoe geheinzinnig Paul iemand met een vreemde koppeling :mrgreen:
Ik ken hem waarschijnlijk en kan je namens hem melden dat de schoenen in de koppeling rechtsdraaiend gemonteerd waren maar de hamers daarachter in de deksel verkeerd om gezet waren in Taiwan. Die zitten nu in de juiste richting. :twisted:

Plaats reactie