Veerpoten AV31

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Veerpoten AV31

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 feb 2020, 14:42

Onder de rubriek Gevraagd, heb ik onlangs een oproep gedaan i.v.m.veerpoten voor een AV31.
Aangezien ik vermoed dat die oproep verder weinig succes zal hebben, ga ik het geheel anders aanpakken.
Ik ga die voorvorkpoten zelf samenstellen en daarom mag die oproep weg.

voorvork_000004.jpg

MobyJoost gaf me echter in die oproep een goede tip, die ik niet verloren wil laten gaan, want oproepen voor onderdelen verdwijnen na verloop van tijd.
  
MobyJoost schreef:
16 feb 2020, 22:33
Ik heb me altijd afgevraagd, waarom er altijd zoveel draad over is, boven de "opsluitbussen". Degene met de keerringen. Mijn idee is, dat je die, bij speling, kan aandraaien, waardoor het hele pakket aan interne bussen aangespannen wordt. De kunststof bussen hebben allemaal, aan beide uiteinden, een afgeschuinde rand. Draai je de opsluitbussen aan, dan wordt het hel pakket onder spanning gezet en worden alle uiteinden van alle kunststof bussen tegen de binnenpoot gedwongen, waarmee slijtage gecompenseerd wordt. Mocht dat meer zijn, dan theorie, dan verlengt het het leven van de (zeldzame) kunststof bussen aanzienlijk. Dus gooi geen kunststof bussen weg, als er speling op de vorkpoten is. Misschien is het probleem opgelost, door het aandraaien van de eindbussen.
Het bleek dat de tussenbussen te kort waren en die wartels niet aangedraaid konden worden. De nylonbus moet namelijk een paar mm uitsteken boven de schroefdraad. Dat hielp wel, maar er bleef t.g.v. van de grote slijtage toch nog wat speling zitten. De boel is inmiddels gemonteerd en t.z.t. worden er nieuwe poten gemonteerd.
 
Toch nieuwe voorvorkpoten
Zoals ik al vermoedde zou het vinden van nieuwe poten knap lastig worden.
Complete voorvorken van jongere modellen zijn nog wel hier en daar te koop, maar die lange antieke uit begin jaren vijftig tref je zelden ongeschonden aan.
Ik heb inmiddels besloten mijn zoektocht te stoppend en ben zelf aan de slag gegaan zoals andere forumleden uit "nood" ook vaak doen.

Hoe maak je nieuwe voorvorkpoten?

Voor het maken van een vork heb je wel twee andere vorken nodig; eventueel kan je nog het bovenste stuk van de oude vork gebruiken.
De oude is meestal aan de onderkant enkele tienden van mm ingesleten en dat betekent dat de schetsplaat verwijderd moet worden.
Dat verwijderen is een kwestie van verwarmen tot minimaal 1200 graden, zodat de hardsoldeer week wordt.


P1050891.JPG

Op de afbeelding zie je de kale schetsplaten. Vervolgens moet er een gleuf in een nieuwe as worden gefreesd en de boel worden gesoldeerd
met messing of zilver-hardsoldeer.
Op het stuk nieuwe as komt dan nog ter verlenging de bovenste andere as met het juiste eindstuk voor de veer.
Beide assen worden m.b.v. pen-gat en hardsolderen aan elkaar verbonden.
De laatste bewerking is om de boel te laten verzinken.

Samenwerking onderdelen verzinken
Helaas duurt het nog even voordat ik naar de verzinkerij afreis, maar wellicht laat binnenkort iemand wat verzinken en kunnen mijn spullen meegenomen worden . De kosten vallen dan voor iedereen lager uit. Misschien een idee om het te laten weten op het forum als je naar de verzinkerij gaat.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Veerpoten AV31

Ongelezen bericht door PantinNL » 02 mar 2020, 23:16

Vandaag had ik zin om een partijtje te machine-bankwerken.
Ik heb de veerpoten op maat gezaagd, de pen-gatvebindingen gemaakt en de sleuf in de onderbuis voor montage aan de schetsplaat aangebracht.
Morgen wil ik de boel hardsolderen en ga direct de buizen afwerken met een metalen beschermlaag, zodat de boel gemonteerd kan worden.
Ik heb geen zin om te wachten tot de volgende verzinkpartij. Lekker als je - voor deze klus - alles zelf kunt maken en van niemand afhankelijk bent. Als het klaar is zal ik de foto's laten zien, zodat anderen met oude modellen, dat ook kunnen doen als de vork teveel is ingesleten.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Veerpoten AV31

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 mar 2020, 01:32

Hallo allemaal,
Het was even stug doorwerken, maar het is gelukt om nieuwe lange voorvorkpoten te maken van andere ongebruikte voorvorkpoten en oude schetsplaten.
Die veervorken uit begin jaren vijftig waren vanwege de bandmaat 25 x 2 een stukje langer. Ze hadden overigens slechts 2 nylon bussen.
Het is niet ingewikkeld om alles om te zetten, maar het kost wel behoorlijk veel tijd. De diameter over de gehele lengte bedraagt 15,5 mm.
Hieronder staan de lange vorkpoten afgebeeld.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Veerpoten AV31

Ongelezen bericht door mobydilz » 05 mar 2020, 09:13

Nuttig verhaal. Je spreekt over "assen", maar bedoelt wrsch. veerpoot/stang.
Die poten is dat assen staal of iets anders? en op die dikte verkrijgbaar of
moet je dat op dikte brengen?
Zijn die bovenkanten door jou gemaakt of eraan gelast?
gr md

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Veerpoten AV31

Ongelezen bericht door AGB » 05 mar 2020, 09:20

Weer een moby gered van de sloop
Zag op YT dat er weer mobylette nieuw ? Gemaakt worden met de naam moby er op , dan de moderne uitvoering ergens in het buitenland,
Zelfs met een 125 cc motor , Zal wel niet naar Nederland kommen

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Veerpoten AV31

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 mar 2020, 10:34

mobydilz schreef:
05 mar 2020, 09:13
Nuttig verhaal. Je spreekt over "assen", maar bedoelt wrsch. veerpoot/stang.
Die poten is dat assen staal of iets anders? en op die dikte verkrijgbaar of
moet je dat op dikte brengen?
Zijn die bovenkanten door jou gemaakt of eraan gelast?
gr md
Ik gebruik gewoon het materiaal van ongebruikte veerpoten, waar het bovenstuk nog aan vast zit.
De veer past hierop. Probleem is dat de meeste veerpoten tekort zijn je moet ze dus verlengen en de onderplaat overzetten.
Ik vrees dat ze geen assenstaal 15,5mm verkopen en dat betekent weer extra bewerken.
Dat verbinden van de stukken as en de schetsplaat heb ik met hardsoldeer gedaan. Ik heb nog een plaatje toegevoegd van de verschillende onderdelen.
Een oude vork is dus gedeeltelijk te redden.
Er bestaan ook opspuittechnieken, waarbij een slijtvaste laag wordt opgespoten. Waarschijnlijk is dat een nog betere oplossing.

Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Veerpoten AV31

Ongelezen bericht door PantinNL » 06 mar 2020, 13:34

mobydilz schreef:
05 mar 2020, 09:13
....Nuttig verhaal....
gr md
Bedankt voor de positieve reactie. Zelf vind ik het ook leuk als bijvoorbeeld Lolle of Australman iets schrijven over hun aanpak van onderdelen.
Dat kan wellicht anderen stimuleren, om bepaalde onderdelen gewoon zelf te maken.
Je kunt niet tot het oneindige blijven wachten totdat het ontbrekende scherm, deksel of veerpoot een keer jouw kant opkomt.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Veerpoten AV31

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 mar 2020, 18:07

Vandaag heb ik de voorvorkpoten gewisseld en de nieuwe veerpoten zitten keurig op hun plaats.
Geen irritante speling meer en daar was het om te doen. Natuurlijk was er ook de uitdaging om deze reparatie ook eens zelf te doen met eigen gereedschappen.

Omdraaien voorpoten
Onlangs kreeg ik nog de suggestie dat "het andersom zetten van de poten"veel effect zou hebben, omdat de speling aan een kant zou zitten.
Je moet dan wel de schetsplaten aan de onderkant omdraaien. Laat dat nou net het meeste werk zijn.....
Via een snelle test met de oude slechte poten bleek het allemaal onzin te zijn. In beide posities was de speling onaanvaardbaar groot.

Hoeveel was de slijtage bij deze poten?
De nominale maat van de as bedraagt 15,5 mm.
Ter plaatse van de onderkant waar de NYLONBUS de as raakt is de slijtage altijd het grootste. Zand en vet hebben lekker zitten te schuren tijdens al die ritjes. Een rubberen balg werd toen nog nog niet toegepast.
Aan de poten zijn waardes gemeten van 15,3 mm tot zelfs 14,9 mm.
Ik heb ze weleens erger aangetroffen, maar sommige mensen vinden dat allemaal niet zo belangrijk: "Als het rijdt, rijdt het!"
Mocht je ook een lange rammelende voorvork uit het begin van de jaren vijftig hebben, dan weet je in ieder geval dat er iets aan te doen valt.

Groet,
Henk

Plaats reactie