Electronische ontsteking.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Combinette » 11 feb 2012, 20:21

Hallo,

Ik ben eens een electronische ontsteking tegengekomen voor op een Mobylette, ik weet niet precies voor welk type maar wellicht kan die voor ieder type Mobylette gemaakt worden.
Zou een electronische ontsteking niet stukken beter zijn dan de huidige ontstekingen met contactpuntjes?
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met electronische ontstekingen en hoe de bevindingen zijn.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Franky » 12 feb 2012, 11:35

Voordelen van elektronische ontsteking zijn volgens mij:
+ Iets sterkere vonk (zal weinig uitmaken)
+ De afstelling verloopt niet zoals bij contactpuntjes. Die slijten namelijk.

Nadelen
- Duur
- Vergt (volgens mij) veel elektrisch vermogen. Ik heb hier nog geen mobylette gezien die meer kan voeden dan een paar zielige gloeilampjes :P

Qua performance schiet je er (bijna) niks mee op vermoed ik. Voor dat geld wil ik wel af en toe mijn contactenpunten stellen.

Verder is er ooit een dwaas geweest hier die met een zelfbouw elektronische ontsteking heeft gereden :roll: :lol: Dit gaf nogal wat problemen, maar het reed wel. De performance boost zou ik verwaarloosbaar noemen. En die ontsteking was heel wat krachtiger dan de standaard ontsteking.
viewtopic.php?f=32&t=435

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Combinette » 14 feb 2012, 00:38

Toch zie ik meer in een electronische ontsteking dan in een ontsteking met puntjes.
Een traditionele ontsteking wekt misschien net voldoende spanning op voor wat lampjes, maar volgens mij wekt een electronische ontsteking meer vermogen op.
Ik ben het er wel mee eens dat het vrij duur is, maar als het een duurzame en bedrijfszekere oplossing is zie ik er wel iets in, ik heb een hekel aan storingen in het electronische circuit.

Groeten,

Roelant.

Moby.av46
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jan 2012, 01:08
Locatie: Culemborg

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Moby.av46 » 14 feb 2012, 00:45

hallo Roelant,

Voor de verlichting is een aparte spoel, onsteking heeft dus niets te maken met de verlichting.
Electronische ontsteking geeft in de regel een wat betere vonk met een altijd dezelfde waarde( geen verlies dus).

groeten,

Bert

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Combinette » 14 feb 2012, 00:52

Moby.av46 schreef:hallo Roelant,

Voor de verlichting is een aparte spoel, onsteking heeft dus niets te maken met de verlichting.
Electronische ontsteking geeft in de regel een wat betere vonk met een altijd dezelfde waarde( geen verlies dus).

groeten,

Bert
Hallo Bert,

Dat klopt inderdaad wel, de enige electronische ontstekingen waar ik iets mee te maken heb gehad waren die van een crossmotor (zonder lichtspoel) en die van mijn Honda's met lichtspoel.
Maar het belangrijkste vind ik dat de ontsteking perfect werkt, een lamp die uitvalt vind ik minder erg.

Groeten,

Roelant.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Polle » 14 feb 2012, 09:30

Als je een Henk van kessel ontsteking plaatst heb je ook een joekel van een vonk.
Ik rij er honderden km mee zonder problemen.
Je blijft natuurlijk contactpuntjes hebben.
Maar voor de prijs van een elektronische ontsteking koop je een mooie moby. :o
Terwijl een Henk van Kessel kit een stuk goedkoper is.
Informeer bij Harrie

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door MobyJet » 14 feb 2012, 13:10

Ik heb een MBK blok met elektronische ontsteking, gekocht op een beurs voor 25 euro. Ben er helaas nog niet aan toe gekomen om hem onder een frame te hangen en het eens goed te testen. Frame moet ook iets worden aangepast, heb ik begrepen.
Volgt dus nog.. (duurt nog wel even.. :oops: )

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Franky » 14 feb 2012, 17:52

Even wat opmerkingen :)
Combinette schreef:Toch zie ik meer in een electronische ontsteking dan in een ontsteking met puntjes.
Een traditionele ontsteking wekt misschien net voldoende spanning op voor wat lampjes, maar volgens mij wekt een electronische ontsteking meer vermogen op.
Ik ben het er wel mee eens dat het vrij duur is, maar als het een duurzame en bedrijfszekere oplossing is zie ik er wel iets in, ik heb een hekel aan storingen in het electronische circuit.
Een ontsteking wekt geen vermogen op.
Elektronische ontsteking schijnt (ik heb het nooit getest dus ik weet het niet zeker) meer vermogen nodig te hebben om te werken.
Wil je geen storingen in het elektrisch deel, neem dan een originele ontsteking (de bobine versie). Der zit praktisch niets aan. Dus kan er ook weinig kapot.
Niet dat een goede CDI slecht werkt ofzo. Mijn scooter heeft 38000km gereden zonder problemen.
Moby.av46 schreef: Voor de verlichting is een aparte spoel, onsteking heeft dus niets te maken met de verlichting.
True. Ik haalde de vergelijking er slechts bij om aan te geven dat een mobylette erg weinig elektrisch vermogen op wekt. Dit zie je ook terug in je verlichting. Hoe andere bromfietsen/motoren dit doen weet ik niet. Sterkere magneten? Meer wikkelingen (helpt dit überhaupt?)

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Combinette » 14 feb 2012, 18:15

Beste Franky,

Ik kan het even niet volgen, een ontsteking wekt toch vermogen op om de bougie te laten vonken?
Heb je dus een krachtigere ontsteking wat idd kan door sterkere magneten, meer wikkelingen of elecronica krijg je toch meer vermogen naar de bougie toe.
Doordat een electronische ontsteking nauwkeuriger is dan 1 met puntjes betekend toch dat de vonk krachtiger en regelmatiger is, of zie ik dat verkeerd?

Groeten,

Roelant.

Gérard
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2011, 13:11

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Gérard » 14 feb 2012, 18:21

Polle schreef:Als je een Henk van kessel ontsteking plaatst heb je ook een joekel van een vonk.
Ik rij er honderden km mee zonder problemen.
Je blijft natuurlijk contactpuntjes hebben.
Maar voor de prijs van een elektronische ontsteking koop je een mooie moby. :o
Terwijl een Henk van Kessel kit een stuk goedkoper is.
Informeer bij Harrie

Gr Polle
Helemaal mee eens, start direct, rijdt super, is snel en loopt stationair heel mooi!
Groet,
Gerard.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 feb 2012, 22:28

Onderschrijf graag nog even wat Polle en Gerard zeggen over de "Henk van Kessel ontsteking ".

Start beter, rijdt beter en loopt beter stationnair. En vooral veel bedrijfszekerder.

Groet, Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 feb 2012, 23:46

Die electronische ontstekingen zullen wel meer vermogen leveren, maar het voordeel is, dat je een mechanisch deel uitsluit, waardoor minder verloop van het tijdstip, door slijtende puntjes, geen ingebrande puntjes meer en correct ontstekingstijdstip bij toerentallen, waar puntjes gaan "drijven" (als de puntjes niet meer de tijd hebben te sluiten tussen twee pulsen) en dan ben je wel serieus hard aan het gaan.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Harrie » 14 feb 2012, 23:58

Beste Joost,
Klopt, de punten zijn onderhoudsgevoelig. Een te slappe veer, slijtage van het fibertje, scheve ingebrande punten en soms zelfs permanente kortsluiting, zijn allemaal problemen die ik ooit tegengekomen ben.
Van de andere kant punten zijn goedkoop en je kunt er zelf aan sleutelen. En, dat laatste doen wij toch graag?
Mocht er een geschikte sensor opduiken dan is dat misschien een toekomstige oplossing voor als de punten op zijn.
Op dit moment is dat nog geen enkel probleem; bovendien rijden de meesten van ons niet zoveel kilometers.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Franky » 15 feb 2012, 12:47

Combinette schreef: Ik kan het even niet volgen, een ontsteking wekt toch vermogen op om de bougie te laten vonken?
Heb je dus een krachtigere ontsteking wat idd kan door sterkere magneten, meer wikkelingen of elecronica krijg je toch meer vermogen naar de bougie toe.
Doordat een electronische ontsteking nauwkeuriger is dan 1 met puntjes betekend toch dat de vonk krachtiger en regelmatiger is, of zie ik dat verkeerd?
Hmm. Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik keek even zuiver naar het energieverbruik van een ontsteking. Een ontsteking verbruikt namelijk energie. Deze energie wordt opgewekt in de voedingsspoel. Die rekende ik niet bij de ontsteking. Als je dat wel doet dan wekt de ontsteking wel vermogen op.

Of je een krachtigere ontsteking krijgt met meer wikkeling weet ik zonet nog niet... Ik heb mijn twijfels. Dit moet ik nog een keer bespreken met een electrotechneut. Mede omdat ik meer verlichting vermogen wil hebben.

Electronische ontsteking stuurt de bobine beter aan waardoor een krachtigere vonk ontstaat. Dat denk ik ieder geval. Ik maak namelijk met mijn elektrische schakeling sterkere vonken dan de originele ontsteking.
Timing zou iets beter kunnen zijn. Maar zoals je in mijn topic over mijn zelfbouw ontsteking kan lezen, komt de timing niet echt nauwkeurig. Die winst reken ik tot 0.

Daarnaast kan je je afvragen wat een sterkere vonk voor nut heeft. Een te zwakke is een probleem. Maar een goede vonk is toch genoeg? Ik heb met mijn zelfbouw electronische ontsteking geen vermogen winst gemeten met mijn krachtigere vonk. Zegt genoeg toch? :)

Verder sluit ik me aan met wat hierboven staat. Het voordeel van een electronische ontsteking is dat je van de contactpunten af bent. Dat is DE winst.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door peterl » 14 mar 2012, 02:48

Motobecane heeft diverse elektronische ontstekingen toegepast.
1. kontaktpunt gestuurde transistor ontsteking (bobine met kapje)
2. thyristorontsteking (cdi) op de zware modellen uit de 60 ger jaren met inductiegever
3. ingekochte Ducatie ontsteking op de modellen in de laat 70 ger jaren.

Er bestaan ook elektronische kontaktpunt vervangers , ze komen uit de land/tuinbouw.
Kijk eens op WWW. Vespa-ciao .nl en in de shop vindt je 2 typen.
Een andere mogelijkheid is om de bobine van een Tomos te gebruiken. Hierin zit al de sturing en werkt doordat de sinus door de O heengaat.
Nog iets de spanning van de ontsteking wordt bepaald door de weerstand van de bougie en deze is o.a. afhankelijk van afstand elekrode , temperatuur ,
vonk overslag van warm naar koud en de geleverde energie .

Peter L.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Donnie » 25 apr 2012, 09:45

Is iemand bekend met deze oplossing ?

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=8&fs=1

Wat is precies de voorontsteking

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door Franky » 25 apr 2012, 11:57

Astu
viewtopic.php?f=32&t=739
We zijn er mee bekend hier :P

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 apr 2012, 19:12

wel bekend, maar ik heb geen persoonlijke ervaring.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking.

Ongelezen bericht door MobyJet » 25 apr 2012, 21:01

Donnie schreef:Is iemand bekend met deze oplossing ?

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=8&fs=1

Wat is precies de voorontsteking
Google op "contactpuntvervanger" en je komt bij diverse merken op fora terecht. Meningen zijn erover verdeeld.
Mijn conclusie: als het ècht zo geweldig had gewerkt, werd het wel meer toegepast. Ik ken niemand die ermee rijdt (en geloof me, ik ken veeeeeeeeeel brommerrijders, zelfs van verschillende merken).

Plaats reactie