Het begon allemaal bij de AV50. Hier was de ontsteking van binnen altijd vettig. Ik begreep nooit waarom. Totdat ik het motorblok toevallig ging herbouwen. Toen zag ik dat een van de tapeinden naar de ontsteking helemaal vol met olie zat. Dit trekt rustig de ontsteking in. Mede dankzij de uitstekende papieren pakking die het allemaal netjes afsluit.
Vandaag spande de kroon. Bij de 99z was ontsteking niet vet, hij dreef in olie! Het druppelde letterlijk van elk component af! Het zat zelfs tussen de contactpunten. Ik mag van geluk spreken dat ik niet stil ben komen staan. De olie kwam van het hoogst geplaatste tapeind wat ook heerlijk onlogisch is
![Lachend :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Bij de AV50 heb ik vloeibare pakking op de schroefdraad van het tapeind gedaan tijdens het herbouwen van het blok. Dit is leuk als je een motorblok volledig herbouwt. Als je dit probleem tegen komt bij een werkend motorblok kan je dit niet doen. De vloeibare pakking komt dan in je motorblok terecht.
Nu bedacht ik me dat je ook een O-ring kan plaatsen in je ontstekinggrondplaat. Er zit ruimte genoeg om het tapeind om dat te doen volgens mij. Mocht ik dit ooit doen, dan zal ik dat hier ook laten zien.
Opvallend dat MBK hier nooit wat mee gedaan heeft. Een tapeind in een gat draaien is nou niet echt de beste afsluiting tegen olie lekkage.
Mocht je ontsteking ooit vettig zijn, haal even de grondplaat los en je ziet meteen of de olie via de tapeinden in de ontsteking is gekomen.
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)