Stilvallen kaptein av 42

Jomoby
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 mar 2017, 00:20
Woonplaats: Oudenaarde-nederename bel

Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door Jomoby » 06 mar 2020, 21:48

Hallo,
Ik heb 2 vraagjes
Mijn vrouw heeft een kaptein av 42 met een motor van 1965. Bij warm weer(zomers) kan ze een 30 min rijden. En dan plots is het over. Als ze de brommer laat afkoelen kan ze terug starten en rijden. Vandaag bij koud weer heb ik zelf er mee gereden tot deze stil viel. Iets meer dan een uur. Laten afkoelen en terug de baan op. Graag zou ik weten wat de mogelijke oorzaken zijn. (condensator vervangen?). Gaat ook niet zo snel als mijn brommer AV 42.
Een vriend heeft een AV 44 van 1963.bij deze het zelfde probleem maar reeds na 500 meter ter plaatse. Hij kan even goed te voet naar de bakker. Groetjes Jo

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door Franky » 06 mar 2020, 21:53

Stereotype mobylette ontsteking problemen bij oude mobylette ontstekingen. Is al heel veel over geschreven hier. Niet alleen geschreven, ook allen opgelost. Lees dit eens door.
http://www.pantin.nl/publications/handl ... 2015_5.pdf

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 mar 2020, 22:20

Dus je ontstekingsspoel onder het vliegwiel heeft het begeven ern zoals Frank schrijft: dit is een zeer bekend probleem dat bij het vervangen door een andere oude spoel of nieuwe chinese spoel voor de langere termijn blijft bestaan. Vandaar de oplossing die in de door Frank aangegeven link wordt geadviseerd. dat is de beste oplossing voor nu en de iets langere termijn. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door Lolle » 06 mar 2020, 22:36

1965, dat is toch al met externe bobine?
Bobine en condensator vervangen. Als het met hoogspanningsspoel is dan idd de geadviseerde oplossing of de spoel opnieuw laten wikkelen. Born2brom heeft ook nieuwe hoogspannings spoelen. Geen idee hoelang die mee gaan.

Jomoby
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 mar 2017, 00:20
Woonplaats: Oudenaarde-nederename bel

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door Jomoby » 06 mar 2020, 23:36

OK, merci. Zal dat eens rustig bekijken. Groetjes

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door PantinNL » 08 mar 2020, 23:02

Lolle schreef:
06 mar 2020, 22:36
1965, dat is toch al met externe bobine?
Bobine en condensator vervangen. Als het met hoogspanningsspoel is dan idd de geadviseerde oplossing of de spoel opnieuw laten wikkelen. Born2brom heeft ook nieuwe hoogspannings spoelen. Geen idee hoelang die mee gaan.
1965 - 1966 terug in de tijd.....
Onze grote vriend Peter Langemeijer werkte bij Kaptein in Amsterdam en had als taak service te verrichten aan probleembrommers.
Peter sleutelde graag aan brommers, maar van al die rotte grijze hoogspanningsspoelen die tot en met modeljaar 1967 in de EEG's zaten, werd hij niet goed. Hij had hogere ambities dan alleen die krengen te wisselen.
Hij besloot daarop zijn baan bij Kaptein in Amsterdam op te zeggen en docent fiets- en bromfietstechniek te gaan worden. Een tweede reden was, dat hij het erg jammer vond dat hij zelf nooit kinderen had gekregen en op deze manier toch met jongeren kon samenwerken.
Doordat er zoveel problemen waren met die spoelen in de jaren zestig, werd op een gegeven moment besloten om alle brommers uit te voeren met een externe bobine. Dat vond plaats met ingang van modeljaar 1968. Vanaf 1992 is het systeem regelmatig verbeterd.

Hoelang?
Ja, dat weet je pas na een zware meerdaagse rit; waarbij de motor flink heet wordt ;)

Henk

Jomoby
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 mar 2017, 00:20
Woonplaats: Oudenaarde-nederename bel

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door Jomoby » 09 mar 2020, 17:27

:👍👍👍

mgbgt1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2020, 22:52
Woonplaats: Huizen

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door mgbgt1975 » 11 mei 2020, 08:29

Beste forumleden, 2 weken geleden heb ik samen met mijn schoonzoon 2 av42's uit een schuur getrokken die hetzelfde probleem hebben. Koud starten ze met 1 trap, maar de ene valt uit na 3 KM en de andere na 5 KM. Bekend probleem met een bekende oplossing, heb de informatie van het forum gelezen en van de site pantin.nl. Plan is om beide om te bouwen naar externe bobine.

Blijf echter met 1 vraag zitten. Hoe zit het met de compabiliteit? Welke spoel / bobine past op welk type brommer. Of zie ik problemen die er niet zijn en kan ik gewoon elke willekeurige set kopen omdat het universeel is binnen de verschillende type Mobylette motoren. Op die van mij zit de grijze Novi 8138 en op de andere een nieuwere blauwe spoel (kon er geen typenummer op vinden).

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door loe » 11 mei 2020, 08:46

Pantin verkoopt complete ombouw stetjes .en die zyn goed .ben je binnen een dag van het probleem af .
Als je zelf aan de slag wil .zou je als eerste de bobines vervangen kunnen voor een blauwe originele vespa bobine

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 mei 2020, 20:05

mgbgt1975 schreef:
11 mei 2020, 08:29
Beste forumleden, 2 weken geleden heb ik samen met mijn schoonzoon 2 av42's uit een schuur getrokken die hetzelfde probleem hebben. Koud starten ze met 1 trap, maar de ene valt uit na 3 KM en de andere na 5 KM. Bekend probleem met een bekende oplossing, heb de informatie van het forum gelezen en van de site pantin.nl. Plan is om beide om te bouwen naar externe bobine.

Blijf echter met 1 vraag zitten. Hoe zit het met de compabiliteit? Welke spoel / bobine past op welk type brommer. Of zie ik problemen die er niet zijn en kan ik gewoon elke willekeurige set kopen omdat het universeel is binnen de verschillende type Mobylette motoren. Op die van mij zit de grijze Novi 8138 en op de andere een nieuwere blauwe spoel (kon er geen typenummer op vinden).
De site pantin.nl wordt gerund door Henk hier van het forum hij kan je de juiste eerlijke adviezen geven over de onderdelen die jij nodig hebt. Contact via de mail werkt goed.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 mei 2020, 22:55

Leuk die reacties, maar veel mensen hebben geen idee hoeveel moeite het kost om bepaalde onderdelen bij elkaar te sprokkelen.
Afgelopen tijd gaan de setjes wel bijzonder hard en is helaas een flink gat geslagen in mijn voorraad.
Primair werd het systeem ontwikkeld voor mezelf en mijn toermaten, aangezien de kwaliteit en betrouwbaarheid in de jaren 90 te wensen overliet.
Een heleboel onderdelen kan ik zelf maken/samenstellen, maar het moet wel een hobby blijven.
Zo vind ik het leuker om de ontsteking van een oude motorfiets of vreemde brommer te renoveren, dan voor de zoveelste EEG of FOM.

Ik vind het daarom meer dan prima als mensen voor een andere oplossingsrichting kiezen zoals:
- het laten wikkelen van een hoogspanningsspoel,
- toepassen van elektronische ontsteking,
- accu-ontsteking,
- imitatie Chinese hoogspanningsspoel
- gele NOS-spoelen in de verpakking
- met eigen componenten een extern bobine-systeem bouwen.
- et cetera.

Mochten er dan problemen optreden, dan mag de desbetreffende samensteller/leverancier de problemen oplossen en heb ik er geen last van.
Wat dat betreft heb ik steeds meer begrip voor de (brom-)fietshandelaar die met een fietspomp begint te zwaaien als een bekende van me met zijn oude brommer komt aanzetten. :lol:
Henk

mgbgt1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2020, 22:52
Woonplaats: Huizen

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door mgbgt1975 » 12 mei 2020, 07:33

Er wordt goed reclame voor je gemaakt (niet alleen op deze site).

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door PantinNL » 12 mei 2020, 12:33

mgbgt1975 schreef:
12 mei 2020, 07:33
Er wordt goed reclame voor je gemaakt (niet alleen op deze site).
Ik hoop dat al die reacties, maar geen valse verwachtingen gaan wekken.
We zijn hier niet ingericht op massa-productie; vandaar dat het handboek
op mijn website staat.
Henk

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door Polle » 12 mei 2020, 13:15

Dat heb je zelf in de gewerkt Henk.

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door PantinNL » 12 mei 2020, 13:56

Slachtoffer van eigen succes?
Nou, zo dramatisch is het ook weer niet.
We kunnen nu tenminste beschikken over een betrouwbaar ontstekingssysteem, dat onderweg gemakkelijk te repareren valt.
In de jaren 90 was het echt knudde met die rotte hoogspanningsspoelen en lekke condensatoren.
Binnenkort wil ik weer eens een onbeschoft lange rit gaan rijden. Het is dus niet allemaal voor niets geweest.
Gaan de 3 musketiers nog op pad dit jaar? Hopelijk zijn ze nog niet te oud en moegestreden! ;)

Ondertussen is de voorraad onderdelen geheel nagetrokken en de twee sets - waarover deze topic gaat - heb ik al gereserveerd.
Toch zit ik nu tegen mijn bodemvoorraad aan....
Trage beslissers moeten dus wachten of een andere oplossing zoeken.

Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 12 mei 2020, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door loe » 12 mei 2020, 14:10

Ik heb zelf de bobine vervangen.
Dat is echt super easy.
Daarna omdat de condensatoren niet waren aan te slepen een buitencondensator van henk geplaatst.
Dit is ook appeltje eitje.

Ik heb een uurtje de plastselyke lausalec. auto onderdelen winkel Lastig gevallen om een echte bosch condensator.
Dat was nog wel een dingetje
Die zyn heel moeilyk leverbaar.
Alles wordt weer via een andere fabrikant geleverd.
Ik heb de man laten zien wat ik wou .
En hy heeft wat gezocht in de verloren uurtjes by diverse leveranciers .
En het is gelukt
Ik heb nu dus een buitencondensator van bosch.
Hy is op reserve want de van kessel condensator is nog steeds prima
Kan wel een foto plaatsen .
Voor anderen misschien ook handig

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door PantinNL » 12 mei 2020, 14:32

Een paar jaar geleden prees ik nog de Vespa condensator aan.
Totdat ik van diverse bromfietshandelaren te horen kreeg dat ze slecht waren.
Ook die oude NOVI-condensator is bagger. Gisteren heb ik een stel nieuwe (jaren 60-70) in de verpakking doorgemeten (cadeautje van een kennis).
Ze bleken allemaal lek te zijn.
Bosch heeft wel betrouwbaar materiaal. Die externe condensatoren van mezelf vind ik het prettigste om mee te werken. Is trouwens een hele evolutie geweest van de eerste in 2006*) tot de laatste nu in 2020.


*) In 2006 tijdens een Luxemburg-evenement sneuvelden op één ochtend 3 condensatoren op drie verschillende brommers.
Het was vrij warm en de route was bezaaid met venijnige hellingen.
Tijdens de nabespreking met o.a. Peter Langemeijer kwam de externe condensator bovendrijven. Als je alleen in het koele polderland rijdt, kom je niet op dat idee. Jaren later zag ik dat de mobyletteros in Mallorca bijna allemaal met externe condensator reden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door PantinNL » 13 mei 2020, 11:18

mgbgt1975 schreef:
11 mei 2020, 08:29
Beste forumleden, 2 weken geleden heb ik samen met mijn schoonzoon 2 av42's uit een schuur getrokken die hetzelfde probleem hebben. Koud starten ze met 1 trap, maar de ene valt uit na 3 KM en de andere na 5 KM. Bekend probleem met een bekende oplossing, heb de informatie van het forum gelezen en van de site pantin.nl. Plan is om beide om te bouwen naar externe bobine.
.....
Binnenkort kunnen jullie ook weer rijden; ik ben bezig twee complete sets samen te stellen.
De bodem van bepaalde componenten is nu echt in zicht en alles wat nu aangevraagd wordt zal
niet direct geleverd kunnen worden.
Henk

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door Polle » 13 mei 2020, 11:38

Hallo Henk

Heb je nog ankers nodig ik heb nog een doos vol

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door PantinNL » 13 mei 2020, 14:20

Hallo Polle,
Fijn dat je aan me denkt, maar op dit moment heb ik er nog ruim voldoende.
Ik heb namelijk een stel oude (niet courante) spoelen gesloopt en kan voorlopig weer een jaar vooruit.
Henk

mgbgt1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2020, 22:52
Woonplaats: Huizen

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door mgbgt1975 » 13 mei 2020, 19:28

Henk, helemaal top. Kunnen we eindelijk het dorp uit.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 mei 2020, 21:31

Afgelopen tijd zijn aan diverse forumleden en aan diverse oude bekenden behoorlijk wat setjes geleverd.
De eerste brommers lopen weer.
Morgen gaat de laatste van die grote serie de deur uit en dan stopt de service even totdat ik weer alle materialen voldoende op voorraad heb.
Met het mooie weer in het vooruitzicht, ga ik ook liever rijden dan sleutelen.
Groet,
Henk

mgbgt1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2020, 22:52
Woonplaats: Huizen

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door mgbgt1975 » 22 mei 2020, 01:32

Henk, ze lopen beiden weer als een zonnetje en blijven ook na 10 minuten nog lopen. Operatie geslaagd.

Bij een hadden we een probleem met de voorontsteking. Bleek dat bij het terugplaatsen van de deksel telkens de nok verschoof. Dan maar een grotere hamer ;-)

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door brommerskieken » 22 mei 2020, 09:29

Als je dat probleem tegen komt van dat de nok verschuift
Goed afstellen dan de nok er op dan neem ik een andere nok omgedraaid zo dat de plate kanten tegen el kaar komen dan met kunststof hamer dan een paar stevige klappen
En daarna geen last er meer van gehad

Gr Harold

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Stilvallen kaptein av 42

Ongelezen bericht door Lolle » 22 mei 2020, 09:35

brommerskieken schreef:
22 mei 2020, 09:29
Als je dat probleem tegen komt van dat de nok verschuift
Goed afstellen dan de nok er op dan neem ik een andere nok omgedraaid zo dat de plate kanten tegen el kaar komen dan met kunststof hamer dan een paar stevige klappen
En daarna geen last er meer van gehad

Gr Harold
Ik gebruik een stukje van 10 cm 1/2 duims ijzeren pijp, dikwandig, en geef een tik met de kunststof hamer. Het voordeel van het pijpje is dat je het goed vast kunt houden.

Plaats reactie