Massa bobine

mvb

Massa bobine

Ongelezen bericht door mvb » 30 mei 2020, 13:50

Ben bezig met de revisatie van mijn AV42PR.
Voor wat betreft de massa wil ik een apart massapunt maken via een Litze verbonden met de motor. Hiervoor gebruik ik het boutgat van de oorspronkelijke plaats van de bobine.
Hier breng ik dan de massa van de bobine naar toe alsmede aparte massa kabels van de verlichting.

Iemand ervaring met de kwaliteit van de massa van de diverse componenten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 30 mei 2020, 14:12

Ik heb er niet heel veel verstand van maar... als je zoals jij een externe condensator en bobine gebruikt heb je niet gauw een massa probleem, dacht ik.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door PantinNL » 30 mei 2020, 15:07

Hallo Marco,
Gewoon een Ohm-meter gebruiken. Spannend is het allemaal niet, want waarschijnlijk geeft de meter op verschillende plaatsen gewoon 0 Ohm aan.
Je moet wel de massakabel verbinden met een blank stuk frame of - nog beter - het motortje zelf.
Soms gebruiken we een van de spruitstuk tapeinden.
Henk

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door Lolle » 30 mei 2020, 17:38

Bij een externe bobine is het juist zaak dat je een goede massa maakt tussen de bobine en het blokje. Vooral noodzaak als het blokje in de rubbers hangt. Als je de bobine goed aan het frame monteert heb je een goede massa op je frame maar niet op je blok. Bij een interne hoogspanningsspoel hoef je het blok niet te aarden aan het frame maar moet je de boel intern goed aarden. Het gaat er om dat je bougie goede massa maakt met de massa van de bobine.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 30 mei 2020, 17:58

Lolle schreef:
30 mei 2020, 17:38
Bij een externe bobine is het juist zaak dat je een goede massa maakt tussen de bobine en het blokje. Vooral noodzaak als het blokje in de rubbers hangt. Als je de bobine goed aan het frame monteert heb je een goede massa op je frame maar niet op je blok. Bij een interne hoogspanningsspoel hoef je het blok niet te aarden aan het frame maar moet je de boel intern goed aarden. Het gaat er om dat je bougie goede massa maakt met de massa van de bobine.
O ja. Ik zat er helemaal naast.

Mooi hè samen komen we er wel 👍🏻👍🏻

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door Franky » 30 mei 2020, 18:49

Ik snap de vraag eigenlijk niet. Als je vanuit elk component een netjes aarde draadje naar je blok hebt is het goed. De aarde draden mag je uiteraard ook bundelen.
Ik zie het frame als een backup aarde als een van je kabeltjes uitvalt. Persoonlijk doe ik geen enkele moeite om het frame te aarden :P Ik leg toch aarde kabels aan.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door loe » 30 mei 2020, 19:07

Zoals jy al eerder aangaf .is de decompresseur kabel ook tegelykertyd een massa kabel .

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door Franky » 30 mei 2020, 19:22

Ik zou het de enige massakabel noemen mits je er zelf geen plaatst. :P Ik verbaas me er altijd over dat dat überhaupt werkt. :lol:

mvb

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door mvb » 30 mei 2020, 20:30

Ik bedoel de kwaliteit van de massa van de componenten via het frame.
Ik ben geen voorstander van massa via frame maar geef de voorkeur aan apart gelegde bekabeling via koperdraad. Frame is nu eenmaal ijzer.
Mij lijkt het beste om een zo laag mogelijke circuitweerstand te realiseren, dus zoveel mogelijk koper en een massapunt realiseren gekoppeld aan de motor. Ik doe dit ook voor de verlichting. Zwerfstromen via frame worden zo ook beperkt tot uitgesloten.

Gr,
Marco.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door Franky » 30 mei 2020, 20:37

Ik ben het helemaal met je eens.

Deze kabel is wel overdreven dik in mijn ogen. Vergeet niet dat de kabel die naar je bobine gaat ook niet zo dik is.
Afbeelding

mvb

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door mvb » 31 mei 2020, 09:24

Even voor de duidelijkheid: die zwarte "kabel" op deze foto is de benzineslang. Als dit een massa was geweest dan was dit idd ietwat overdreven voor wat betreft doorsnede. :D :D
Een aardlitze is plat en toch beweegbaar ivm positionering motorblok en ideaal om 2 metalen delen op een doeltreffende manier met elkaar te vereffenen. Ook hoef je niet met grotere kabelschoenen te werken. Het valt uiteindelijk uit het zicht en zit niet in de weg.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2020, 09:27

Ik bedoelde niet de benzineslang :lol:

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door Lolle » 31 mei 2020, 09:44

loe schreef:
30 mei 2020, 19:07
Zoals jy al eerder aangaf .is de decompresseur kabel ook tegelykertyd een massa kabel .
Deze vind ik wel erg link. Dat zou betekenen dat je de massa over je stuur haalt en dus ook over de lagering van je balhoofd. Je gaat dan via een aantal losse verbindingen, je bewegende delen in je decompressie hendel, je balhoofdlagering en je verbinding met je decompressie klep. Overal plaatsen van weerstand. In de praktijk kan er op deze plaatsen het zelfde gebeuren als op je bougie, ja vonken met als gevolg dat je balhoofd kogeltjes niet meer rond zijn op zelf vast kunnen branden. :o
Het is toch heel simpel om een 1,5 mm2 draadje van je bobine naar je blok te leggen? Alle massa problemen zijn dan opgelost. Groter hoef je het probleem niet te maken.

Die litze is erg overdreven maar moet zoals ik al eerder noemde naar je blok, die MOET massa hebben met je bobine

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Massa bobine

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2020, 10:03

Die opmerking over de aarde via de dècompressiekabel is een constatering van mij van een tijd geleden. Dit is zeker niet aangeraden. Ik kom met enige regelmaat bij toerritten bromfietsen tegen met afwezige of slecht aangelegde aardekabels. Als dit een motor betreft die volledig in silentblocks hangt kan je niet anders concluderen dat de dècompressiekabel de aardekabel is. Er rijden meer mensen rond op die manier dan je zou willen geloven. Inderdaad beunhazerij.

Plaats reactie