Afmetingen piston
Afmetingen piston
Dag allemaal.
Momenteel heb ik in mijn L99E een piston van MBK (volgens mij van een 51). Deze piston is iets te groot (38,975 ipv 38,970) maar dat lijkt me geen probleem te zijn. Het probleem is echter dat ik na veel proberen nog steeds net niet voldoende compressie heb. Hij loopt zeer goed maar de compressie kan nog een stukje beter. Ik ben de klepzitting al gecontroleerd, de zuigerveren vervangen en een nieuwe koppakking gebruikt.
Nu vroeg ik me af of het zou kunnen dat de piston die ik gebruik een stukje korter is dan het origineel, waardoor hij minder compressie heeft.
Alvast bedankt voor jullie bedenkingen!
PS Als ik het goed heb dient de piston gemonteerd te worden zodat de nokjes van de zuigerveren richting de uitlaat wijzen, toch?
Momenteel heb ik in mijn L99E een piston van MBK (volgens mij van een 51). Deze piston is iets te groot (38,975 ipv 38,970) maar dat lijkt me geen probleem te zijn. Het probleem is echter dat ik na veel proberen nog steeds net niet voldoende compressie heb. Hij loopt zeer goed maar de compressie kan nog een stukje beter. Ik ben de klepzitting al gecontroleerd, de zuigerveren vervangen en een nieuwe koppakking gebruikt.
Nu vroeg ik me af of het zou kunnen dat de piston die ik gebruik een stukje korter is dan het origineel, waardoor hij minder compressie heeft.
Alvast bedankt voor jullie bedenkingen!
PS Als ik het goed heb dient de piston gemonteerd te worden zodat de nokjes van de zuigerveren richting de uitlaat wijzen, toch?
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afmetingen piston
Ik heb even in het handboek van de L99e gekeken en wat je zegt klopt.
Hoe zeker ben je van het feit dat er geen lekkage is bij de dècompressieklep? Bij mijn 99z ben ik lange tijd overtuigd geweest dat de klep dicht zat. Echter, ik had ook lage compressie zonder deugdelijke reden. Daarom moest het de klep wel zijn.
Uiteindelijk heb ik deze opstelling gebouwd en bleek de klep inderdaad iets te lekken. Eindelijk kon ik dit onomstotelijk bewijzen. Na het schoonmaken van de klep blijkt het ding zelfs waanzinnig lek te zijn.
Re: Afmetingen piston
De iets kortere zuiger zal niks uit maken voor de compressie.
De zuigerveren moeten eerst een tydje inslyten.compressie zal dan iets verbeteren.
Slotpennen horen volgens my ook naar uitlaat te wyzen.
Ik zelf ben daar niet zo n fan van .
Ik heb by myn av 50' de zuiger omgedraaid .slotpennen naar achter.
Daar komen de zuigerveren niet zo laag als de inlaatpoort .dus kans op haken is er niet .
Hoe t by jou l 99 cilinder zit weet ik niet .
Daar zal franky misschien op kunnen antwoorden
De zuigerveren moeten eerst een tydje inslyten.compressie zal dan iets verbeteren.
Slotpennen horen volgens my ook naar uitlaat te wyzen.
Ik zelf ben daar niet zo n fan van .
Ik heb by myn av 50' de zuiger omgedraaid .slotpennen naar achter.
Daar komen de zuigerveren niet zo laag als de inlaatpoort .dus kans op haken is er niet .
Hoe t by jou l 99 cilinder zit weet ik niet .
Daar zal franky misschien op kunnen antwoorden
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afmetingen piston
L99 cilinder is heel anders dan de 99z. L99 heeft geen membraam op de inlaat van de cilinder
Re: Afmetingen piston
@ Loe, De hoogte van de zuiger heeft wel degelijk invloed op de compressie. Als de kopruimte groter is is je compressie lager. Je vlakt niet voor niets de kop af.
Re: Afmetingen piston
Hy zei een stukje korter...myn eerste gedachte was korter aan de onderkant.
Anders zou ik zeggen niet hoog genoeg..
Misschien bedoeld hy dat wel
Nou ja .we zullen t horen.
In dat geval kom je compressie te kort ja.
Dan heb je gelyk lolle.
Anders zou ik zeggen niet hoog genoeg..
Misschien bedoeld hy dat wel
Nou ja .we zullen t horen.
In dat geval kom je compressie te kort ja.
Dan heb je gelyk lolle.
Re: Afmetingen piston
Ik bedoel een stukje minder hoog. Dus dat de afmetingen van de pistonbus (of wat daar ook de juiste benaming voor is) tot de kop van de piston iets kleiner zou zijn.
Misschien moet ik de klep dan toch nog eens nakijken...
Misschien moet ik de klep dan toch nog eens nakijken...
Re: Afmetingen piston
Als de zuiger of piston..niet hoog genoeg komt mis je uiteraard compressie.
Voor deel is wel dat je spoelpoorten eerder open gaan .
Soms heft het ene het andere probleem.op.
Meer compressie ga je niet per se harder van ryden .
Wel sneller optrekken.
Hoeveel mm is hy lager dan de originele set up
Voor deel is wel dat je spoelpoorten eerder open gaan .
Soms heft het ene het andere probleem.op.
Meer compressie ga je niet per se harder van ryden .
Wel sneller optrekken.
Hoeveel mm is hy lager dan de originele set up
Re: Afmetingen piston
Als hij zichtbaar minder hoog is dan heb je gigantisch compressie verlies. 1mm is al heel veel.
Re: Afmetingen piston
Dat is net wat ik niet weet. Ik ben niet in het bezit van de originele piston.
Ik vroeg me af of iemand weet heeft van verschillende afmetingen bij deze pistons aangezien ik lees dat veel types mobyletten (ongeveer) dezelfde piston gebruiken.
Ik vroeg me af of iemand weet heeft van verschillende afmetingen bij deze pistons aangezien ik lees dat veel types mobyletten (ongeveer) dezelfde piston gebruiken.
Re: Afmetingen piston
Maak is een foto van de piston in de hoogste stand
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afmetingen piston
Ik denk, laat ik eens in het onderdelenboek kijken van de L99e. Wedden dat er een standaard AV7 zuiger in zit. Nou, niet dus. Het lijkt ook niet op een AV10 zuiger. Ik haak af. Dit ken ik niet.
Echter, het zou mij verbazen als MBK verschillende hoogte zuigers geproduceerd heeft. Dit is productietechnisch onnodig moeilijk.
Echter, het zou mij verbazen als MBK verschillende hoogte zuigers geproduceerd heeft. Dit is productietechnisch onnodig moeilijk.
Re: Afmetingen piston
Ik heb de originele zuiger teruggevonden.
Het verschil tussen de 2 pistons was uiteindelijk 1,3mm.
Toch snel de oude (die nog in goede staat was) opgepoetst en terug gemonteerd.
De brommer trekt al een stuk beter nu!
Het verschil tussen de 2 pistons was uiteindelijk 1,3mm.
Toch snel de oude (die nog in goede staat was) opgepoetst en terug gemonteerd.
De brommer trekt al een stuk beter nu!
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afmetingen piston
1.3mm? Lievehemel wat een verschil! Ik kan dat haast niet geloven. Dat is absurd veel.
Fijn dat de bromfiets zoveel beter loopt
Fijn dat de bromfiets zoveel beter loopt
Re: Afmetingen piston
Top .
Je had dus eigenlyk helemaal geen compressie met die nieuwe zuiger .
Je had dus eigenlyk helemaal geen compressie met die nieuwe zuiger .
Re: Afmetingen piston
Pfff. het enige belangrijke, hier, is de afstand center zuigerpen-hoogstepunt bovenkant zuiger. Complete zuiger lengte verduidelijkt niets. integendeel, schept alleen meer verwarring.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afmetingen piston
Dat is een goed punt. Ik dacht automatisch dat de 1.3mm op de diameter sloeg. Dat was even wat te snel gedacht.
Re: Afmetingen piston
dan heb grote kans dat hij gaat tuimelen. Volgens mij hadden we het over het bovenste dode punt. Dus 1,3 mm extra kopruimte. Waardoor je veel minder compressie hebt.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afmetingen piston
Vandaar ook mijn verbaasde reactie Eerst beter nadenken!
Re: Afmetingen piston
De 1,3 mm extra is hier voor de duidelijkheid gemeten van de zuigerpen tot de kop van de piston
Hij liep nog vrij goed met de andere piston, vreemd maar waar.
Hij liep nog vrij goed met de andere piston, vreemd maar waar.