Lang stationair draaien geeft problemen

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door loe » 23 mei 2020, 21:26

Op de dremel een hulpstukje monteren met een platte voorkant.
Dan met iets kleverigs zoals kauwgom op het hulpstukje plakken .tegen de klep aandrukken .en voila .slypen maar

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Lolle » 23 mei 2020, 22:27

ik snap jou probleem met RVS niet. Zorg dat je boor scherp is, beetje snijolie, zodra je geen spaan meer hebt en er treed verkleuring op van je RVS dan is het verloren zaak. zodra het niet meer snijd je boor slijpen. Ik heb ook geen speciale boren maar wel goede. Dus geen ACtion rommel maar een setje van de gereedschap handel. Gewoon met een goede handboormachine, geen probleem.
De klep slijpen. Ik zet gewoon een vlakke bit in de accuboor en een lik commandant op de klep en draaien maar met de klep

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 30 mei 2020, 19:55

Mijn problemen met RVS zijn dat je hele scherpe boren moet hebben en je heel erg op moet passen anders is het direct voorbij met de boor. Het type RVS maakt overigens ook nog veel uit. Ik heb hier met name RVS 316 liggen. Doorsnee 303 of 304 RVS zijn heel wat minder vervelend.

Terug on topic.
Ik heb weer heel wat bijgeleerd en heb nog wat vragen. Dit is mijn opstelling geworden. Een stuk perslucht slang met aan de ene kant de dremel en aan de andere kant de klep.
Afbeelding

De zitting van de klep bij mij was heel vreemd gevormd. Door het aanlegvlak liep een groef rondom. Ongeveer in het midden. Ik heb dit vergeleken met andere koppen en die hadden dit niet. Die groef is een probleem. Hierdoor ligt de klep soms op de binnen en soms op de buitenring. Dit verklaarde een deel van de lek.

Ik heb kleppenpasta gekocht maar die is te grof. Ik kon de korreltjes op het oog zien. Ik vermoed dat de korrels in de groef zijn gaan liggen en de groef alleen nog maar dieper zijn gaan maken. De problemen werden alleen maar groter. Ik heb commandant 3 gekocht en dit werkt uitstekend. Helaas was klep 1 al dusdanig ingesleten door de kleppenpasta en had die de vorm van de zitting met groef overgenomen dat dit geen zin meer had. Klep 1 is afgeschreven. Tijd voor klep 2. Helaas moest er heel wat aluminium weggehaald worden om weer tot de bodem van de groef te komen. Dit is uiteindelijk redelijk gelukt. De groef zit er helaas nog steeds maar veel minder diep. Het lijkt erop dat ik die ook niet echt weg op krijg deze manier. Ik weet niet waarom. Ik heb met gemak meer dan 20x de commandant verwijderd en weer opnieuw aangebracht. Dit is uren werk geweest. Dit ging ten koste van klep 2 die nu ook zwaar ingesleten is. Klep 2 sluit wel redelijk goed af, maar aangezien die waarschijnlijk over een vrij breed oppervlak aanligt en dus vuil gevoeliger is heb ik klep 3 tevoorschijn gehaald.

De vraag is nu, hoe dicht moet dicht zijn? Hebben jullie die klep ooit echt 100% sluitend gekregen? Dit is waar ik nu op zit met klep 3. Dit is gigantisch veel beter dan waar ik mee begon. Echter, het is nog steeds lek. Wat vinden jullie?
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 20klep.mp4

Nog een grappig verhaal. Ik vroeg me op een bepaald moment af of ik niet te kritisch was omtrent de lekkage. Ik heb daarom mijn oude AV50 kop gepakt waar ik jarenlang vrolijk mee rondgereden en heb en heb deze getest. Deze lekt heel veel meer dan de kop in dat filmpje van mij :lol: Dit reed uitstekend :P Dit is een kritisch punt. Ik ga hier veel meer op letten in de toekomst. :)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Lolle » 31 mei 2020, 10:01

Volgens mij heb ik hier ergens wel eens iets gelezen over een decompressie kleppen frees. Die werd gebruikt Voor het plaatsen van een nieuwe klep.

Nog even over RVS, ik gebruik op het werk uitsluitend 316, is in de voedingsmiddelen wereld verplicht. Je hoort op je werkbank altijd een zuivere slijpsteen te hebben om je Rvs snijgereedschap scherp te houden. Dit geld voor je draaibeitels nog veel meer. Het grote probleem is vaak dat mensen de beitels en boren niet in de juiste hoeken slijpen waardoor de standtijd erg laag wordt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2020, 10:41

Lolle schreef:
31 mei 2020, 10:01
Volgens mij heb ik hier ergens wel eens iets gelezen over een decompressie kleppen frees. Die werd gebruikt Voor het plaatsen van een nieuwe klep.
Iets zegt mij dat de lekkage die ik nu nog steeds heb nog steeds teveel is. Ik verwacht niet dat ik het beter krijg dan dit. Mogelijk ga ik die decompressieklep frees nodig hebben......

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door PantinNL » 31 mei 2020, 11:35

Bij zware beschadigingen van de zitting moet je volgens het werkplaatshandboek eerst frezen.
Mijn ervaring is dat de meeste brommers die goed lopen een prima compressie hebben.
Ik heb ooit op de Mont Ventoux de zitting van mijn decompressieklep verknald. Het was op die dag erg warm boven op de berg.
Meestal is het er een beetje fris. De brommer liep toen niet meer lekker.
Jammer, want ik heb daarna amper meer gereden in de Provence. Je leert vooral van je fouten.
Na frezen en inslijpen van de zitting liep de brommer weer als vanouds.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2020, 14:48

Heb jij een frees hiervoor Henk?
Misschien dat ik nog een laatste poging waag met slijpen, maar dat wordt dan wel de allerlaatste poging.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door PantinNL » 31 mei 2020, 15:35

Hallo Frank,
Ik heb zo'n frees zelf ooit samengesteld. Je mag hem gebruiken als je een keer op bezoek komt bij je neefje.
Henk

Die frezen met stift worden in de houtbewerkingshandel verkocht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 01 jun 2020, 14:54

Ik had al zo'n vermoede dat die frees er zo uit ziet. Leuk!

Dat het goede nieuws en wat slecht nieuws. :P

Ik heb nog een laatste wanhoopspoging gedaan om de klep dicht te krijgen. Dit was wederom uren werk. Ik weer zeer lang met klep 2 (zwaar ingeslepen klep) geslepen. Op een bepaald moment voelde ik dat er iets anders ging. De klep draaide mooier rond. Na deze slijpactie was er met klep 2 en klep 3 (2de hands klep zonder slijtage sporen) weinig veranderd qua lekkage. Daarna heb ik zeer kortstondig en voorzichtig klep 3 ingeslepen op de zitting. De resultaten daarvan waren heel even erg goed, totdat de slang van de pomp besloot het op te geven :evil: Ik denk dat het nu goed is, maar ik moet eerste de pomp repareren om dat te bevestigen. Heb ik dat weer :lol:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Polle » 01 jun 2020, 15:18

En zo blijf je bezig

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 01 jun 2020, 15:26

Dat sowieso. Als dit nou gelukt zou zijn moet ik de kop heel goed schoonmaken want overal zitten resten van polijstmiddel. Daarnaast ben ik er redelijk van overtuigd dat de seal van klepje naar de buitenwereld nu helemaal naar de donder is. Dus daar moet ik ook nog even naar kijken. ;) Ik heb denk ik nog wel een 2de hands ding liggen. Werk werk werk :P

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Polle » 01 jun 2020, 19:02

Steek gewoon een nieuwe klep

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2020, 16:31

Ik geef het op. Ik ga hulp inschakelen.

Het is zo vreemd. Ik heb nu 2x de klep behoorlijk dicht gehad. De eerste keer dacht ik, dit kan beter. Dus heb ik nog even wat gepolijst waardoor de klep ineens harstikke lek was :shock: De laatste keer besloot ik, dit is het. Ik accepteer deze kleine lekkage. Daarna heb ik alles uit elkaar gehaald en heb ik alles zeer grondig gereinigd. Je wil nou eenmaal geen polijstpasta resten in je cilinder. Daarna alles in elkaar gezet met exact dezelfde onderdelen. Blijkt de klep weer gigantisch lek te zijn. :shock: De resultaten reproduceren zichzelf niet eens. Dan geef ik het op.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jun 2020, 17:08

Hopelijk kun je een ander / nieuw klepje op de kop tikken. Hopelijk is de zitting in je cilinderkop niet teveel in vorm veranderd, anders moet je ook de cilinderkop vervangen of frezen. Ik denk en hoop voor je dat die klepjes voor alle modellen hetzelfde zijn . Dan is er makkelijk aan te komen. Ik denk dat je bij Polle goeie kans maakt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2020, 17:14

Nieuwe klep helpt niet. Lekt ook als een malle.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jun 2020, 17:25

Dan is het de zitting in de cilinderkop

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door PantinNL » 13 jun 2020, 18:35

Hallo Frank,
Meestal een kwestie van frezen en daarna inslijpen.
Het is gezien de vorm van de klep een lijn-contact, maar als er een groef loopt over de zitting lekt de klep.
Laatst nog met verschillende HD-koppen bezig geweest en uiteindelijk is de combinatie frezen-inslijpen vrij goed gelukt.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2020, 18:44

GROENEKAN schreef:
13 jun 2020, 17:25
Dan is het de zitting in de cilinderkop
Dat klopt als een bus.
Ik zie twee dingen die mijn niet aanstaan. Ik zie nog steeds een groef in de cilinderkop zitten. Daarnaast is de hoek anders. De klep heeft een hoek van ongeveer 90 graden. De cilinderkop heeft een hoek die een stuk groter is dan 90 graden. Hierdoor ligt de klep op de binnenrand van de cilinderkop. Ik zou verwachten dat de buitenrand beter is. Het kan zijn dat door al mijn slijpwerk de hoek in de kop sowieso anders is geworden en dat dit ook weer problemen is gaan geven.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jun 2020, 19:21

Ik dacht dat je nog een reserve cilinderkop had ?
Heb je bij jou niet een revisiebedrijf in de buurt? Daarvoor is het een fluitje van een cent.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2020, 19:29

Nee die heb ik niet. Ik heb twee 99z blokken met helaas maar één 99z kop.
Zoals Henk liet ziet heb je een speciale frees nodig. Ik ga er vanuit dat een revisie bedrijf dat niet heeft. Ik regel het wel ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 jun 2020, 19:57

De denkfout die hierover gemaakt wordt, is, dat het decompressie klepje vergeleken wordt, met de in- en uitlaat kleppen van viertaktmotoren, die een zeer precies passend, vrij groot pasvlak hebben. Zoals Henk al noemde, gaat dit over een lijnpassing. Daarom is de hoek van de zitting in de cilinder en de hoek van het pasvlak van de klep anders. De compressie in de cylinder drukt de klep op de scherpe rand in de cylinder, waardoor de kans op sluiting langs de hele diameter veel groter is, dan als de klep en zitting met dezelfde precisie zou zijn gemaakt, als een in- of uitlaatklep van een kwaliteits 4-takt motor. En ja, Franky, het had veel beter gekund, maar dan had een vervangings-decompressie klepje in een Motobécane zakje ook gewoon €100,00 gekost, en de verversing van de zitting in de cylinder ongeveer hetzelfde. Dat betekend, natuurlijk, dat als het klepje lekt, de beste actie is, de zitting weer strak te frezen en een nieuwe klep te monteren. Een beter sluiting zal je niet krijgen. En, Oh ja, ik heb originele, nieuwe klepjes kunnen vergelijken met nieuwe, aftermarket namaaksels, en de originele zijn erg netjes en vanuit mijn gedachten gang, durf ik te garanderen, dat een vers gefreesde klepzitting, met z'n "rare" hoek, het originele klepje afdoende zal dichtdrukken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2020, 20:04

Ik snap niet helemaal wat jij denkt dat mijn denkfout is, want ik ben het met je eens. Ik zou enkel verwachten dat de hoek van de klepzitting kleiner zou zijn dan de klep, maar dat is een detail.

Verder het punt met de lekkage is ook iets waar ik over twijfel. Hoe dicht moet dicht zijn en hoeveel dichter gaat het nog worden bij gebruik.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 jun 2020, 20:22

Heb ik gezegd dat de denkfout van jou was? Het is een algemene observatie.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2020, 20:32

Mijn excuses. Ik voelde me kennelijk aangesproken ;)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door loe » 13 jun 2020, 20:34

Het kit zich vanzelf dicht .
Net als met een lekkende uitlaat moer.
Is op een gegeven moment ook lekker dicht gebakken

Plaats reactie