loopt te hard

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

loopt te hard

Ongelezen bericht door henksleuteld » 28 mar 2020, 11:18

Goedendag.
Inmiddels al een tijdje bezig met mn zelfbouw-zelf idee FOM buisframe.
Gisteren weer een proefrit gedaan, met voor de eerste keer ook vol gas.
Het plan is om er een blauw kenteken op te krijgen, dus 25- 30 km per uur, maar hij loopt veel te hard voor de keuring.
Carburateur is een Gurtner AR 8.7 525 L met sproeier 19, maar ik denk dat tie vlot 40-45 loopt.
Ik heb wel eens gehoord van een extra ring met klein gat in de uitlaat vd cylinder.
Kan iemand me daar meer over vertellen.
Groet Henk.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door Lolle » 28 mar 2020, 12:00

Waarom blauw kenteken. Binnenkort is er ook helmplicht voor snorfietsen. Is straks een hamerstuk in de kamer. Als je blauw kenteken hebt en je rijd 40 krijg je een boete.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 mar 2020, 12:04

Overigens zou bij keuring vermoedelijk de snelheid geen probleem zijn. Duurt te lang voor hij 40 rijdt. Vriend van mij met FOM wilde destijds best geel kenteken maar keurmeester zei, dit is een snorfiets. Reed ook 40/45 op zijn top.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door loe » 28 mar 2020, 12:31

Met die ring knyp je m inderdaad .alleen is de kunst om de juiste ring voor de snelhyd te vinden .
Je kunt ook de gasschuif begrenzen met een stukje electrisietyds buis in de gasschuif te drukken .zodat de schuif niet maximaal geopend word .
Een extra ring of twee om de bougie doen waardoor je minder compressie heb .
Of in het gashendel iets fabrieken waardoor je de maximale slag niet kun maken .

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door PantinNL » 28 mar 2020, 13:10

Hallo Henk,
De meesten hebben een probleem dat de brommer te langzaam rijdt. :lol:
Je kan de uitlaat vol staalwol stoppen of wat gaten in de demper afdichten met schroeven.
Het beste van alles is een geel kenteken; dan kan je fijn een helm opzetten en heb je geen last van insecten.
Ik neem aan dat jouw kapsel geen probleem is voor het dragen van een helm.
Dat dragen van een helm is overbodig als je ernstig letsel spannend of onbelangrijk vindt.
Henk

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door henksleuteld » 28 mar 2020, 23:01

Bedankt voor alle reacties. En ik moet zeggen, het zet me aan het denken.
Wel leuk die trucjes om de snelheid te remmen. Stukje buis op de gasschuif had ik ook al verzonnen, of een extra schroefje draaien in de sluuf van de gashendel waar het schroefje schuift die in het gasblokje zit. Of een gaatje boren in het einde van het gasblokje en daar een schroefje in. En de ring in de uitlaat enz. Er kan dus van alles.
Als ik besluit dan toch maar voor geel te gaan is het probleem meteen opgelost. Zo snel heb ik nog nooit iets gerepareerd.
Ik slaap er nog 1 nachtje over, maar ik denk dat jullie gelijk hebben. Maar eigenlijk was ik helemaal niet bezig met dat helmgebeuren. Ik rijd ook Solex en altijd zonder helm, behalve in clubverband [ dan verplicht ].
Maar idd, die helmplicht komt er toch las ik. Maar, naar wat ik er uit kon ontcijferen blijft er 1 uitzondering, voor een bijzondere bromfiets. Daar is weer n bepaalde omschrijving van.
Tot zover bedankt allemaal, groet Henk.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door henksleuteld » 20 jun 2020, 22:11

Ik ben toch maar wat gaan proberen met die ring - revet in de uitlaat. Veel gemakkelijker als in het carbje wat proberen of met de gashendel. Het bochtgat is ongeveer 30 mm. Een revet met een gat van 13 mm had tie totaal geen last van en liep net zo hard.
Toen maar gelijk nog 2 revetten gemaakt [ aangepast ] met een gat van 10 en een van 8.
Eerst die van 8 geprobeerd en daar heeft tie wel last van en loopt nu mooi tussen de 25 en de 30. het blokje loopt er mooi op, reageert normaal op het gas.
De achterliggende gedachte is dat je bij de RDW keuring niet mag aankomen met een voertuig dat harder loopt als waar het frame voor ontworpen is. Als de keurmeester zijn huiswerk doet ziet hij ook dat een BG buisframe geen 45 km hoort te gaan.
Ik probeer wel om geel te krijgen, als ik daar enige invloed op heb.
Groet Henk.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door loe » 20 jun 2020, 22:27

Onthou wel dat de rollerband by de rdw veel zwaarder staat afgesteld

Hy staat niet op wind mee.maar op wind tegen.
Dus als je op het mobieltje met gps de echte snelheid hebt .kun je echt niet fout.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door ruudk » 24 jun 2020, 15:19

Ik kan me voorstellen dat het tegenhouden van uitlaatgassen door een revet er voor zorgt dat de motor heter wordt en er meer viezigheid achterblijft in cilinder. Het lijkt me vergelijkbaar met een verstopte uitlaat en die moet volgens de voorschriften ontkoold worden om bovenstaande redenen. Ik zou de voorkeur geven aan een andere oplossing.
Groeten Rudolf

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door Lolle » 24 jun 2020, 16:42

Geen gedoe met keurmeesters voor de gek houden. Gewoon laten keuren op geel en met helm op rijden. Veel veiliger en binnen enkele jaren verplicht.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 jun 2020, 16:47

Wacht maar tot er een kever onder je zonnebril schiet.
Die schildjes zijn scherp. Mijn vizier houd veel rommel tegen.
Veiligheid is allemaal flauwekul....totdat het misgaat.
Henk

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door paulmz » 24 jun 2020, 17:11

Klopt Henk,
Een petje is ook veel veiliger dan een helm.
Gooi beide maar eens van een flatgebouw af en kijk welke van de 2 nog heel is.

Paul

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door henksleuteld » 02 jul 2020, 22:55

Ik vind het ook niet erg om met een helmke op te rijden, maar dan wel mn helmke uit Hanoi.
Het is nu eenmaal zo dat mijn BG 40-45 loopt met een 8.7 Gurtner.
Bij de RDW is te lezen dat voor de keuring de snelheid niet hoger mag zijn als waar het frame voor ontworpen is, maar dat staat ook al in het bericht van 20 juni. n Mobylette FOM buisframe of Motobecane BG buisframe die voor 30 km is ontworpen hoort dan geen 45 te lopen.
Het is geen kwestie van om te proberen de keurmeester voor de gek te houden, maar om niet voor een te hoge snelheid weg gestuurd te worden . Als die keurmeester zijn huiswerk doet zou hij daar een punt van kunnen maken. Het staat op hun eigen site, dus. Dus gewoon maar laten keuren op geel is nog niet zo vanzelfsprekend. Het plan is wel om geel te krijgen, als ik daar invloed op heb. En die ring met het kleine gat gaat er natuurlijk weer uit naderhand.
Niet dat het lekker veilig aanvoelt hoor, 45 rijden met zo'n buisframe. Het is tenslotte niet veel meer als een fiets met hulpmotor. Maar wel leuk als je nog wat snelheid overhebt.
Waarschijnlijk krijg je ook totaal geen mogelijkheid om iets toe te lichten of uit te leggen, virus 19 toestanden regels enz.
Ik zal het zien over een tijdje, groet Henk.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door Lolle » 02 jul 2020, 23:46

de bg (fom) was er in 2 uitvoeringen.
De BG43 30 km/h
De BG 44 40km/h
Het verschil is de diameter van de poelie. Het buizenframe is goedgekeurd voor 40/45km/h net als het frame van de AV3 en alle andere buizenframe modellen. Zelf de S4 met variateur voor in de bergen. ik weet niet waar jij vandaan haalt dat dit frame niet goed gekeurd is voor 45km. In die tijd was er niet een een snorfiets goedkeuring of helmplicht.
Niks niet keurmeester voor de gek houden. Als je hem smoort houd je de keurmeester voor de gek.
als je 30 wilt rijden dan moet je een poelie zoeken van een BG43

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door brommerskieken » 03 jul 2020, 09:11

We hebben het er vaak genoeg over met mekaar
De keuring je kan echt wel toelichting geven
Ze luisteren wel naar je
Maar de keurmeester heeft de wet waar hij zich aan moet houden
En dat buizen frame kan echt wel 45 km aan
Als je met een moderne bromfiets komt zijn ze veel strenger
Een oude bromfiets wordt gekeurd naar het jaar waar die uit komt
Wij hebben goede ervaring met de RDW

Gr Harold

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door henksleuteld » 04 jul 2020, 21:22

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het model-type is gemaakt-ontworpen voor 30 km. Zoals het staat op dat document description du cyclomoteur motobecane type BG. Daar staat heel die rekenformule over de toerentallen en de poelies, de rol en de banden. En dan eindig je bij, Au regime maximum du moteur, la vitesse maximum du vehicule ressort a 31,2 km/h. Niet dat het frame niet goedgekeurd zou zijn. Of zo'n frame een goedkeuring heeft voor bv 45 km, geen idee of dat ergens te lezen is. En inderdaad zal zo'n frame dat best aankunnen.
De BG 43 en BG 44 zie ik alleen met plaatframe.
Ik heb besloten wat je zegt Lolle. De ring haal ik er weer uit en dan probeer ik het gewoon. Meer kans op een geel kenteken als tie harder loopt. En Harold. Met jou toelichtingen heb ik er wel wat meer vertrouwen in. En misschien krijg ik de mogelijkheid om wat toe te lichten, maar ze hanteren corona regels. Met een auto bv mag je de sleutels afgeven en naar de wachtruimte of buiten een peuk gaan roken, is me verteld.
Ik zal het wel zien, duurt nog even. Groet Henk.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door Lolle » 04 jul 2020, 21:29

De meeste fietsframe fom’ s rijden tegen de 40 zonder aanpassingen, die van mij ook. Die van Hans Soest volgens mij wel 45. Gewicht bestuurder heeft ook degelijk invloed.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door AGB » 04 jul 2020, 21:46

Met de af gifte van de moby kan men toch gelijk zegen graag geel kenteken als dat kan,
Komen ze wel bij je als het wat anders wordt als hij maar niet dik over de 60 loopt op de rollerbank,
As die er al op komt ,
Voor 37 jaar terug deden ze wel moeilijk met mijn munga dkw
Remvloeistof potje moest zichtbaar zijn en hij moest ruitenwisser sproeirs hebben,
Dat het een gevaar op de weg was boeide niet

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: loopt te hard

Ongelezen bericht door henksleuteld » 18 aug 2020, 16:29

Vanmorgen om 8 uur een geel kenteken verkregen voor mn zelfbouw-project :thumbup: Voor de geinteresseerde staat de rest ven het verhaal in de rubriek mijn Mobylette-Motobecane. Groet Henk.

Plaats reactie