Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

gerardpvandijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jul 2018, 10:47
Woonplaats: Millingen aan de Rijn
Locatie: Millingen aan de Rijn, Pays Bas

Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door gerardpvandijk » 29 jun 2019, 14:32

Ik zit al een tijdje te emmeren met de afstelling van de (nieuwe) carburateur op mijn geheel gereviseerde AV92.
Met sproeier 250 viertakt hij tijdens het optrekken maar loopt hij mooi bij volgas. Met sproeier 245 is het altijd een tweetakt maar komt hij op een langer stuk (vooral met wind mee dus wanneer hij veel lucht kan happen) brandstof te kort en houdt hij in. Choke ik dan ietsje dan loopt hij weer mooi. Benzinedop ademt goed (en heb ik meestal iets losgedraaid). Deze week een alu hitteschildje gemaakt en gemonteerd tussen cilinder en carb om vapour lock situatie (koken van benzine in de vlotterkamer) ook uit te sluiten. Carburateur al enkele malen (ultrasoon) gereinigd met de hoofdsproeier en het sproeiertje erboven gedemonteerd maar lost allemaal het probleem niet op. Zie ik een regelmogelijkheid over het hoofd?! Wie heeft tips. Hij loopt verder overigens als een tierelier en het gebeurd alleen bij een tijdje volgas wind mee rijden; vooral bij de warmte van nu. Groet
Gerard

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jun 2019, 14:52

Als je het voor over hebt: koop een nieuwe 12mm Gurtner bij BorntoBrom, origineel ca E45.00. Koop geen imitatievan ca E 30.00

Ik heb ook lang met 50 jaar oude carburateurs lopen klooien en sinds de nieuwe geen enkel probleem. Hier gaan sproeiers in uit de serie 48/50/52/54. Probeer geen ander serie-nummers, werkt niet goed.

Gr. Joop

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door loe » 29 jun 2019, 15:59

Ik heb ook slechte ervaringen met de gurtners from hell.
Dit is myn tweede nieuwe al..
De eerste was een #echte gurtner van b2,b.
Van alles mee uitgehaald.nieuwe verstuiverbuis.grotere en kleinere sproeiers.hoek van de gasschuif aangepast.met en zonder luchtfilter gereden.
Gaten in de verstuiverbuis groter gemaakt.
Niks hielp.
Er bleef een dip in zitten.
Nu eentje immi van ali expres erop.
Presies t zelfde ..half maatje groter sproeier erin.en viertakten.
Ori sproeier.een dip.
De enige oplossing is een dellorto sha.
Alleen maken deze een pokkeherrie
Er zyn mensen met een goede gurtner .die zweren erby.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jun 2019, 16:10

loe schreef:
29 jun 2019, 15:59
Ik heb ook slechte ervaringen met de gurtners from hell.
Dit is myn tweede nieuwe al..
De eerste was een #echte gurtner van b2,b.
Van alles mee uitgehaald.nieuwe verstuiverbuis.grotere en kleinere sproeiers.hoek van de gasschuif aangepast.met en zonder luchtfilter gereden.
Gaten in de verstuiverbuis groter gemaakt.
Niks hielp.
Er bleef een dip in zitten.
Nu eentje immi van ali expres erop.
Presies t zelfde ..half maatje groter sproeier erin.en viertakten.
Ori sproeier.een dip.
De enige oplossing is een dellorto sha. NIEUWE ORIGINELE GURTNER WERKT OOK PERFECT
Alleen maken deze een pokkeherrie
Er zyn mensen met een goede gurtner .die zweren erby.
Je schrijft over een 50 jaar oude Gurtner en een Gurtner uit China.... Daarom adviseer ik juist een originele nieuwe Gurtner van ca E 50.00. Heb er 4 gemonteerd en werkten alle 4 perfect. Daarom waarschuw ik met te lang doorklooien met oude carburateurs en imitatie carburateurs.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door loe » 29 jun 2019, 16:16

Joop deze discussie hebben we al vaker gevoerd.
De een is tevreden en heeft geluk gehad met een prima werkende carbu.
Ik en meer met my niet.
Dit waren twee splinternieuwe carbu s.
Zo zyn er meer maandagochtend produckten die ik heb gehad.byvoorbeeld diverse scheve koppelingstrommels.
Heb nu eindelyk een rechte gevonden.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jun 2019, 16:19

Ja Loe. Maar jij spreekt over imitatie Gurtners via Ali express. Dat is vragen om problemen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door loe » 29 jun 2019, 17:11

Ik heb een echte by b2 b gekocht ook.
Drama ding .

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door Franky » 29 jun 2019, 17:43

Ik heb me wel eens afgevraagd of trillingen het vlotternivo in de carb nadelig kunnen beïnvloeden. Hier doe je echter weinig aan.

Je kan nog spelen met de vlotterhoogte hoewel ik niet verwacht dat daarmee je problemen opgelost zijn.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 29 jun 2019, 17:56

Franky schreef:
29 jun 2019, 17:43
Ik heb me wel eens afgevraagd of trillingen het vlotternivo in de carb nadelig kunnen beïnvloeden. Hier doe je echter weinig aan.

Je kan nog spelen met de vlotterhoogte hoewel ik niet verwacht dat daarmee je problemen opgelost zijn.
Dat van die trillingen heb ik mij ook al afgevraagd. Zeker na de rit in Emmen. Op de klinkertjes met half gas dus de snaar op halve spanning (variateur) af en toe een lichte hapering. Op de vlakke weg volgas geen enkel probleem..

Schudden/trillen geeft misschien zelfs wel luchtbellen in het vlotterhuis....?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door PantinNL » 29 jun 2019, 18:34

Hallo allemaal,
De vlotterhoogte beïnvloedt vooral het stationaire systeem.
In het geschetste geval zal een hogere vlotterhoogte meer benzine geven bij het optrekken.
Viertakten in het hogere bereik kun je door een kleinere sproeier voorkomen.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 29 jun 2019, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jun 2019, 18:48

loe schreef:
29 jun 2019, 17:11
Ik heb een echte by b2 b gekocht ook.
Drama ding .
Loe, dan zou ik hem terugsturen / omruilen, ik heb er 4 gekocht en alle vier liepen en reden prima. Moest wel de sproeier van 52 bij twee stuks verlagen naar 50.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door Franky » 29 jun 2019, 19:58

Jongens, het is gewoon wisselend.

Ik heb op de AV50 gereden met 3 originele gurtners. Eentje was puur drama, de andere twee slecht. Hierbij moet je denken aan slechte gasreactie tot neiging tot uitvallen motor en daadwerkelijk uitvallen motor. Mijn 99z (ander type carburateur) heeft ook 3 originele gurtners in zijn leven gehad. Eentje was compleet waardeloos, de andere twee waren best goed. Daar kon je wel mee rijden mits je niet zo veel gaf om rare ploffen in de uitlaat en geen perfect gasreactie. In mijn testen met Gurtner viel mij op dat Gurtners een zwak punt hebben. Dit is op de gashendelstand waarbij je net iets meer gas geeft dan stationair. Mijn 99z was hierin het mooiste. Daar daalde het stationair toerental als je de stationairschroef te ver indraaide. Dan kwam je namelijk in het gebied waar de carb slecht functioneert. :lol:

Ik moet hierbij wel vermelden dat ik een zeur ben als het gaat om rijgedrag van mijn bromfiets. Ik wil het goed hebben. Van de bovengenoemde 6 carburateurs zijn er maar 2 die echt vervelend waren. Met de andere 4 kan je betrouwbaar rijden op alle snelheden. De bromfiets doet echter af en toe lekker gek als je wat rommelt met je gashendel. Als je dat acceptabel vindt, dan kan je er uitstekend mee rijden.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door loe » 29 jun 2019, 20:21

Presies frank.zo is t maar net.
Ik ben ook een pietje presies.
Ik heb meerdere soorten brommers en motorfietsen gehad.
Heb t gelyk in de gaten als er iets nie klopt.
Vandaar dat ik met de vorige gurtner ben gaan klooien om te zien of t verbetering gaf.
Tis me niet gelukt dus.

gerardpvandijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jul 2018, 10:47
Woonplaats: Millingen aan de Rijn
Locatie: Millingen aan de Rijn, Pays Bas

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door gerardpvandijk » 30 jun 2019, 22:46

Dag allemaal. Wat een geweldig forum is dit toch! Zo veel reacties! Dank daarvoor. Aangezien ik al wel ontdekt had dat er origineel en imitatie carburateurs verkocht werden heb ik niet bespaard op de aanschaf en een originele gekocht. Ik ben al een beetje gerustgesteld dat ik lang niet de enige ben die dit soort problemen heeft. Vlotterniveau had ik nog niet aan gedacht (en ik weet ook niet of de naald inderdaad traploos omhoog en omlaag te drukken is. Daar zou ik misschien nog mee kunnen experimenteren. Mooier zou een gasschuifnaald zijn geweest zodat je èn met de sproeier èn met de naald kunt variëren en/of een aparte sproeier voor het midden- en stationaire toerengebied.
Ik twijfel zelf niet aan de kwaliteit van originele Gürtners maar dan wel in combinatie met originele andere onderdelen. Ik kan me van de Mobylette garage waarin ik opgroeide geen Gürtner problemen herinneren anders dan dat we een kleinere sproeier monteerden na de inloopperiode als de brommer bij volgas viertakte. Ik denk dat de moderne problemen alles te maken hebben met het gebruik van (bijvoorbeeld) Airsal cilinders met zuigers en eventueel afgevlakt kopje in combinatie met de carburateur. Zo’n Airsal heeft grote poorten dus is eigenlijk voor aanzienlijk grotere carburateurs bedoeld. Het is eigenlijk bijna onvoorstelbaar dat zo’n Gürtner met slechts één verwisselbare sproeier het hele toerengebied met een niet originele (Airsal) cilinder (bijna) perfect werkt maar dat is toch meestal wel het geval. Knap werk van de ingenieurs van toen. Ik vermoed trouwens dat er geen nep-Gürtners in China gemaakt worden maar dat het gaat om producten uit MBK fabrieken op basis van versleten gietmallen in Marokko e.d. Namelijk landen waar veel productiemachines van Motobecane en toeleveranciers naar toe verhuisden toen het in West Europa een aflopende zaak was. Maar misschien dat iemand anders daar meer van weet. Enfin een beetje inhouden als de av92 op racesnelheid (nl vooral wind mee) is goed mee te leven. Slecht starten en met geen mogelijkheid stationair willen lopen was het probleem met de eerste (oorspronkelijke?) carburateur en das stukken irritanter. Dank allemaal. Tip: Kijk op historischvervoer.nl naar een mooie dag die je komende zondag in mijn woonplaats kunt meemaken. Gerard

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door Hans10 » 30 jun 2019, 22:55

Op de AV 42 en de AV 48 heb ik originele Gurtners 12 mm van B2B. Beiden rijden als de brandweer.
Ruilen van spullen bij B2b is nooit een probleem. gelukkig woon ik in de buurt van Zaandam waar ze zitten.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door Hans10 » 30 jun 2019, 22:58

Sjips B2B zit in Aalsmeer en ik woon in Zaandam. :(

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door MobyLars » 23 jul 2019, 18:01

GROENEKAN schreef:
29 jun 2019, 18:48
loe schreef:
29 jun 2019, 17:11
Ik heb een echte by b2 b gekocht ook.
Drama ding .
Loe, dan zou ik hem terugsturen / omruilen, ik heb er 4 gekocht en alle vier liepen en reden prima. Moest wel de sproeier van 52 bij twee stuks verlagen naar 50.

Ik heb precies dit probleem. Originele gekocht met maat 54. Veel last van viertakten, dus gegaan na 52. Ook nu nog altijd op hoge snelheid. Waar kan ik een maat 50 sproeier uithalen?

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 23 jul 2019, 18:41

Ga die sproeiers maar is na meten. Zeker bij “model Gurtner” zal het mij meevallen als de opgegeven maat ook daadwerkelijk klopt.

Imitatie carburateurs lopen vaak alleen met de sproeier af fabriek behoorlijk.

En wat is echt? Voor dat geld komt alles van heel ver ook de zgn echte bij B2B. Niet erg maar het is zo als het is. En vaak doen ze het goed zoals je hier op het forum kunt lezen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jul 2019, 22:01

De dure Gurtner van B2B is erg goed en aanzienlijk beter dan de goedkope. Die komt zeker uit China.

gerardpvandijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jul 2018, 10:47
Woonplaats: Millingen aan de Rijn
Locatie: Millingen aan de Rijn, Pays Bas

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door gerardpvandijk » 17 jun 2020, 12:10

Een interessant einde van het "fine-tuning" verhaal! Tot voor een maand dus last gehad van een motor die inhield wanneer hij goed op temperatuur was en dan een minuut of vijf vol gas moest presteren. Hij begon dan in te houden. Iets choken verminderde dat. Paar keer gedacht dat benzinedop verstopt zat maar dat was het toch niet. Maand geleden opgevallen dat er wat bruine vettigheid tussen cilinder en cilinderkop uit kwam. Cilinder en kopje beide vernieuwd bij de restauratie begin 2019 (Airsal). Kopje vorige maand afgenomen. Aangezien ik geen nieuwe koppakking voorhanden had, heb ik met vloeibare pakking aan beide zijden van de oude aluminium pakking het kopje weer terug gemonteerd. Sindsdien zo'n driehonderd kilometer gereden (in warm weer) zonder dat de motor ook maar één keer in hield. Probleem opgelost dus. Verklaring: Ondanks dat cilinderbouten voldoende aangetrokken waren is er bij sterke verwarming van het kopje toch sprake van iets kromtrekken is geweest (wellicht omdat het carter, dus de basis van de cilinder, wèl wat krom bleek te zijn). Door choken komt wat extra benzine binnen. Die verdampt en onttrekt daardoor warmte aan kopje-zuigerkop en cilinder waardoor het inhouden wat minder werd. (Het geven van een extra rijk mengsel werd in het carburateurtijdperk bij (auto en motor)viertaktmotoren vroeger ook gedaan om pingelen tegen te gaan).
Probleem uit de wereld. Heerlijk en onbezorgd genieten nu!

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door loe » 17 jun 2020, 12:56

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 jun 2020, 14:20

Hallo Gerard,
Dat is ook de reden waarom ik de motor met een kwastje en benzine tijdens de voorjaarsbeurt goed schoonmaak.
Uiteraard zet ik er een wasbak onder, om de troep op te vangen.
Als het een smeerbende is zie je niks.
Bij was er een lekkage bij het spruitstuk. De gebruikte pakking was ook vrij hard.
Ik heb deze vervangen door een zachter type en de lekkage is helemaal gestopt.
Valse lucht geeft ook een verstoring van het mengsel. Al dit soort invloeden ben ik aan het verzamelen om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van een slecht mengsel.
Henk

gerardpvandijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jul 2018, 10:47
Woonplaats: Millingen aan de Rijn
Locatie: Millingen aan de Rijn, Pays Bas

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door gerardpvandijk » 06 sep 2020, 11:09

Ik meldde op 17 juni 2020 dat het geëmmer met de AV7 motor onder mijn AV92 opgehouden was. Al sinds de revisie een jaar vertoonde hij dit probleem. Verder deed hij het geweldig. Nou, dat bleek uiteindelijk niet het geval te zijn. Simpelweg omdat de basisoorzaak van die lekkage een verdieping lager lag namelijk bij de aansluiting van cilinder en carter. Tot vorige week heb ik het proberen op te lossen met vloeibare pakking maar die houdt het bij het hete kopje niet vol en uiteindelijk bleek de motor ook bij de voetpakking te lekken. Door 47 jaar spanning op de aluminium delen van het carter bij de tapeinden blijkt het carter daar te vervormen en dus omhoog te krommen. Uiteindelijk heb ik het blokje onder de brommer vandaan gehaald, de tapeinden verwijderd en, na een tip van Henk van Kessel om het vlakken op een vlakplaat met een gat er in uit te voeren, gevlakt. Dit heeft het probleem volledig opgelost. Inmiddels een 200 km rond liggen sjezen en niets meer gemerkt van inhouden. Probleem nu dus echt opgelost. Dat zelfs de revetjes onder de moeren van de cilinderkop de juiste specificaties moeten hebben kwam ik ook achter. Ik gebruikte één dunne harde gekartelde veerring en prompt vrat die in het aluminium van het kopje èn de moer en ging het kopje alsnog daar iets lekken. Na een betere en dikkere gladde plaatring was dat weer goed. Bijna Formule 1 gesleutel. Van het vlakken heb ik een Youtube video gemaakt. Je vindt hem hier https://www.youtube.com/watch?v=9cBrIs3SfHw. Groet, Gerard van Dijk

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door paulmz » 06 sep 2020, 14:15

Mooi werk zo,n carter vlakken, maar denk dat bij iedere 2 carterhelften er verschil zit m.a.w. als je nu je carterhelften uit/in elkaar zet heb je weer verschil.
Enige weken geleden zag ik iemand een Solexcarter in elkaar zetten en die zette een dikke stalen plaat vast op de tapeinden waar de cilinder op vast komt en vervolgens werden de carterbouten aangetrokken.
Wat er daarna mogelijk aan verschil is,vangt de pakking op.

Paul

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Fine tunen Gürtner 12 mm carburateur.

Ongelezen bericht door Pollege » 06 sep 2020, 16:58

Ik heb nog nooit problemen gehad met blokjes in mekaar zetten met papieren pakking.
Let wel op dat de aaneenzet mooi gelijk zit.
En ik heb er al zeer veel gedaan ondertussen.
Ik heb al wel gemerkt dat er papieren pakkingen bestaan in verschillende diktes .

Gr Polle

Plaats reactie