Freewheel smeren
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Freewheel smeren
Ik heb een freewheel die niet wil werken. Ik probeer al enige tijd het ding werkend te krijgen zonder hem open te maken maar dat wil niet lukken. Nu ga ik hem openmaken. Dit heb ik al gedaan bij een oud freewheel om mee te oefenen.
Waar smeer je een freewheel mee als hij echt helemaal open ligt? Ik zie kogellagers en daarom denk ik aan kogellagervet. Het mag echt het ratel mechanisme niet vast plakken. Dit geldt ook voor olie. Olie kan ook heel kleverig worden naar verloop van tijd. Dat mag niet.
Wat raden jullie aan?
De oude die ik opende is overigens kurk en kurk droog. Reed ik jaren op rond en smeerde ik regelmatig met dunne olie. De olie komt er dus totaal niet in.
Waar smeer je een freewheel mee als hij echt helemaal open ligt? Ik zie kogellagers en daarom denk ik aan kogellagervet. Het mag echt het ratel mechanisme niet vast plakken. Dit geldt ook voor olie. Olie kan ook heel kleverig worden naar verloop van tijd. Dat mag niet.
Wat raden jullie aan?
De oude die ik opende is overigens kurk en kurk droog. Reed ik jaren op rond en smeerde ik regelmatig met dunne olie. De olie komt er dus totaal niet in.
Re: Freewheel smeren
Maandelijks royaal smeren met rijwielolie. Dat is dunne olie. als het er uit komt lopen is het goed. Het is wel makkelijk, de brommer op zijn zij te leggen, zodat de olie lekker naar binnen kan kruipen.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Freewheel smeren
Dank je voor je reactie!
De bromfiets op zijn zij leggen is wel wat onpraktisch. Maar je moet dit wel doen. Ik zal nog wat foto's maken zodat ik kan laten zien hoe dit apparaatje werkt. Er zitten 2 kogellagers in. 1 is te smeren. De andere kan je erg slecht bij. De olie komt daarnaast ook nog eens niet in het ratelmechanisme te recht.
Aan de achterzijde van het freewheel zitten twee gaatjes. Eigenlijk zou je daar de olie in moeten spuiten. Helaas heeft dit als nadeel dat je al het vuil wat in de gaatje is verzameld er ook in spuit. Dit is daarom ook geen optie. Er is geen goeds van te maken.
Ik ben er overigens voor een deel achter waarom mijn freewheel niet wil werken. Er zit een productiefout in. Met wat modificaties moet dit wel op te lossen zijn.
De bromfiets op zijn zij leggen is wel wat onpraktisch. Maar je moet dit wel doen. Ik zal nog wat foto's maken zodat ik kan laten zien hoe dit apparaatje werkt. Er zitten 2 kogellagers in. 1 is te smeren. De andere kan je erg slecht bij. De olie komt daarnaast ook nog eens niet in het ratelmechanisme te recht.
Aan de achterzijde van het freewheel zitten twee gaatjes. Eigenlijk zou je daar de olie in moeten spuiten. Helaas heeft dit als nadeel dat je al het vuil wat in de gaatje is verzameld er ook in spuit. Dit is daarom ook geen optie. Er is geen goeds van te maken.
Ik ben er overigens voor een deel achter waarom mijn freewheel niet wil werken. Er zit een productiefout in. Met wat modificaties moet dit wel op te lossen zijn.
Re: Freewheel smeren
Weggooien en een nieuwe plaatsen.
Ben je van het probleem vanaf.
En dan regelmatig smeren.
Ik doe dit met WD40 kruipt overal tussen.
Gr Polle
Ben je van het probleem vanaf.
En dan regelmatig smeren.
Ik doe dit met WD40 kruipt overal tussen.
Gr Polle
Re: Freewheel smeren
Beetje versnellingsbak-olie is lekker stroperig.
Voor het monteren is kogellagervet veel handiger.
Dat staat bij mijn AV3 het functioneren van de
flippertjes niet in de weg. succes md
Voor het monteren is kogellagervet veel handiger.
Dat staat bij mijn AV3 het functioneren van de
flippertjes niet in de weg. succes md
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Freewheel smeren
Vandaag het freewheel opgelapt. Het was goed mis! De groeven waar de veertjes in zaten waren te ondiep waardoor de moer van het freewheel de veren vastklemde. De veren konden niet bewegen. Daarnaast zaten er ook nog een paar fraaie bramen waardoor de veren ook nog eens daarop klem mochten lopen. Al met al behoorlijk tenenkrommend geproduceerd.
De bramen zijn verwijderd. De bladveertjes zijn iets lager gemaakt en nu lijkt op de tafel alles netjes te werken. Over een paar maandjes zal ik het kunnen testen op de bromfiets.
Voor de liefhebber wat foto's voor montage.
De test of de veren vrij kunnen bewegen nadat het dekseltje er weer op zit.
Dan de montage. Erg leuk die kogels. Ondanks mijn voorzichtigheid ben ik vermoedelijk een kogeltje verloren. Ik had 99 kogels. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze bij de fabriek al een kogel teveel of te weinig geplaatst hebben.
Dekseltje erop en klaar is kees.
Alles kon droog gemonteerd worden. De kogels blijven mooi in de baan liggen. Smeren zal ik bij montage gaan doen via de twee gaatjes achterin. Nu alles nog schoon is, is dat een zeer goede manier om alles te smeren
Deze olie is neem ik aan goed. Die heb ik namelijk nog liggen. Behoorlijk dun spul.
De bramen zijn verwijderd. De bladveertjes zijn iets lager gemaakt en nu lijkt op de tafel alles netjes te werken. Over een paar maandjes zal ik het kunnen testen op de bromfiets.
Voor de liefhebber wat foto's voor montage.
De test of de veren vrij kunnen bewegen nadat het dekseltje er weer op zit.
Dan de montage. Erg leuk die kogels. Ondanks mijn voorzichtigheid ben ik vermoedelijk een kogeltje verloren. Ik had 99 kogels. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze bij de fabriek al een kogel teveel of te weinig geplaatst hebben.
Dekseltje erop en klaar is kees.
Alles kon droog gemonteerd worden. De kogels blijven mooi in de baan liggen. Smeren zal ik bij montage gaan doen via de twee gaatjes achterin. Nu alles nog schoon is, is dat een zeer goede manier om alles te smeren
Deze olie is neem ik aan goed. Die heb ik namelijk nog liggen. Behoorlijk dun spul.
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Freewheel smeren
Frank hoe zet je de kap (waar atom made in France op staat) weer vast na demontage?
Re: Freewheel smeren
Die heeft toch gewoon schroefdraad.
Enne, ik zou er gewoon een likje vet uit een tube SKF kogellager vet in doen.
Dat wordt echt niet meer zo dik en plakkerig als vroeger die amberkleurige werd.
Gr. Wim.
Enne, ik zou er gewoon een likje vet uit een tube SKF kogellager vet in doen.
Dat wordt echt niet meer zo dik en plakkerig als vroeger die amberkleurige werd.
Gr. Wim.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Freewheel smeren
Klopt.
Het dekseltje bevat gewoon schroefdraad. Het is echter wel aan te raden om het dekseltje vast te draaien als het freewheel op het achterwiel zit. Dit geldt ook voor losdraaien. Het beginstukje bedoel ik dan. Anders wordt het wel ingewikkeld.
Het dekseltje bevat gewoon schroefdraad. Het is echter wel aan te raden om het dekseltje vast te draaien als het freewheel op het achterwiel zit. Dit geldt ook voor losdraaien. Het beginstukje bedoel ik dan. Anders wordt het wel ingewikkeld.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Freewheel smeren
Bij nader inzien ben ik het met je eens. Ik ga dit doen. Die olie is veel te dun. Dat is door kaptein waarschijnlijk bedacht omdat dat het enige is wat je er na montage nog in kan krijgen. Waarschijnlijk zat er vroeger vet in.
Ik haal hem wel weer even uit elkaar en doe alles er goed vet in. Dat Is de moeite niet.
Re: Freewheel smeren
Misschien een rare gedachte,maar uitkoken in kettingvet zou dat een optie zijn.
Heb nog wel van zo,n blik kookvet
Paul.
Heb nog wel van zo,n blik kookvet
Paul.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Freewheel smeren
Ik persoonlijk gebruik hier voor kettingspray van het merk Techno. Een hoog viskeus smeermiddel voor ketting en tandwielen. Uitstekend smerende werking ook bij zware belasting. Verminderd de vuil aanhechting. Waterafstotend. Voorkomt slijtage. Bevat : PTFE
Gekocht bij de Action.
Gekocht bij de Action.
Re: Freewheel smeren
Kettingvet vindt ik juist heel erg kleverig.
Dat kookvet wordt ook nog eens bunkerhard.
Gr. Wim.
Dat kookvet wordt ook nog eens bunkerhard.
Gr. Wim.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Freewheel smeren
Kogellagervet is voor, je raad het al, kogellagers bedoelt. Dit is een kogellager. Dus ik stop er kogellagervet in.
Laatst heb ik de originele lagers uit mijn achterwiel gehaald. Na 50 jaar was het vet nog steeds vloeibaar. De lagers zelf begonnen een beetje rauw te lopen onder belasting, maar werkte nog steeds.
Laatst heb ik de originele lagers uit mijn achterwiel gehaald. Na 50 jaar was het vet nog steeds vloeibaar. De lagers zelf begonnen een beetje rauw te lopen onder belasting, maar werkte nog steeds.
Re: Freewheel smeren
Als je vet in een freewheel doet kan het toch nooit meer soepel freewhelen.
Het is toch de bedoeling dat de kogeltjes ratelen als hij vrijloopt en met vet er in gaan deze dat niet meer doen.
Ik gebruik WD40 om er in te spuiten en dan loopt deze weer lekker soepel en ratelen de kogeltjes weer lekker.
Gr Polle
Het is toch de bedoeling dat de kogeltjes ratelen als hij vrijloopt en met vet er in gaan deze dat niet meer doen.
Ik gebruik WD40 om er in te spuiten en dan loopt deze weer lekker soepel en ratelen de kogeltjes weer lekker.
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Freewheel smeren
De kogeltjes ratelen niet. De kogels zijn kogellagers. Er zitten "hamertjes" in die ratelen.
Op de onderstaande foto zie je de "hamertjes" los liggen op de tafel. Die ratelen. Die ga ik ook niet helemaal volpompen met vet. Een likje vet is voldoende.
Op de onderstaande foto zie je de "hamertjes" los liggen op de tafel. Die ratelen. Die ga ik ook niet helemaal volpompen met vet. Een likje vet is voldoende.
Re: Freewheel smeren
Wat zeggen de handleidingen?
Regelmatig een paar druppels olie. Waarom het freewheel opnieuw uitvinden?
Henk
Regelmatig een paar druppels olie. Waarom het freewheel opnieuw uitvinden?
Henk
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Freewheel smeren
Omdat onderhoud anders is dan montage?
Ik denk dat er origineel vet in heeft gezeten. De olie die je moet gebruiken voor de smering is het enige wat nog mogelijk is nadat hij gemonteerd is. Echter, dat is ook een illusie omdat je daarmee maar 1 kant van het lager smeert. De andere kant kom je zo moeilijk bij.
Ik denk dat er origineel vet in heeft gezeten. De olie die je moet gebruiken voor de smering is het enige wat nog mogelijk is nadat hij gemonteerd is. Echter, dat is ook een illusie omdat je daarmee maar 1 kant van het lager smeert. De andere kant kom je zo moeilijk bij.
- australman
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Freewheel smeren
Hoi,
Het zou me verbazen als ze er in de fabriek vet op deden,te omslachtig.Hooguit na montage even dompelen in olie.Is hij meteen geconserveerd.
Onderhoud? Regelmatig wat dunne olie .
Wanneer je je kettingtandwielen en ketting vervangt,meteen ook een nieuw freewheel monteren.
Hans
Het zou me verbazen als ze er in de fabriek vet op deden,te omslachtig.Hooguit na montage even dompelen in olie.Is hij meteen geconserveerd.
Onderhoud? Regelmatig wat dunne olie .
Wanneer je je kettingtandwielen en ketting vervangt,meteen ook een nieuw freewheel monteren.
Hans
Re: Freewheel smeren
Heren, kogellagervet is zo slecht nog niet.
Gooi eens een Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf vol met rijwielolie, dan zul je merken
dat niet alleen je naaf gesmeerd wordt maar ook je remtrommel.
Een goede kwaliteit kogellagervet is ook in een freewheel uitstekend toepasbaar.
Navullen met dun spul zal niet gauw aan de orde zijn, zeker niet voor een Mobylette
die alleen voor pretritten wordt gebruikt.
groet md
Gooi eens een Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf vol met rijwielolie, dan zul je merken
dat niet alleen je naaf gesmeerd wordt maar ook je remtrommel.
Een goede kwaliteit kogellagervet is ook in een freewheel uitstekend toepasbaar.
Navullen met dun spul zal niet gauw aan de orde zijn, zeker niet voor een Mobylette
die alleen voor pretritten wordt gebruikt.
groet md
Re: Freewheel smeren
Ik heb die dingen ook wel open gehad maar er zit gewoon vet in vanaf de fabriek. Geen kleverig kettingvet of smeltvet maar gewoon kogellagervet.
Re: Freewheel smeren
Waarom vet om de kogels op zijn plaats te houden bij montage anders ben je er zo een paar kwijt ,
Normaal vol kogels tot de laatste er niet meer bij in kan zo deden we dat in de fabriek
Die dunne olie is gewoon een noot oplossing , gewoon in een bakje met dunne olie laten weeken , en om en om uit laten lekken,
En dat herhalen na de hoeveelheid gebruik ,
Kapot gaan ze toch een keer door zand stof en wat dan ook
Normaal vol kogels tot de laatste er niet meer bij in kan zo deden we dat in de fabriek
Die dunne olie is gewoon een noot oplossing , gewoon in een bakje met dunne olie laten weeken , en om en om uit laten lekken,
En dat herhalen na de hoeveelheid gebruik ,
Kapot gaan ze toch een keer door zand stof en wat dan ook
Re: Freewheel smeren
Ik denk dat er nog spul(fietsen) uit de jaren 60 en mogelijk nog eerder gewoon nog rond rijden met het eerste freewheel, waar na 1e montage nooit meer iets aan gesmeerd is.
Paul
Paul
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Freewheel smeren
Dank je Lolle. Dat vermoede ik al maar bij mij was het vet te ver heen om nog vet te noemen.
Je hebt overigens geen vet nodig om deze kogels te monteren. Blijven heel mooi in hun baan liggen. De montage is best eenvoudig. Wel erg arbeidsintensief!
Kapot gaan ze zeker Arend. Het metaal is aardig zacht. De vorige heeft het 50 jaar gedaan en was nog niet echt op. Hij was van kogellager wel overgegaan naar glijlager De kogelbanen waren aardig opgevreten. Je hoort mij niet klagen na 50 jaar