Mobylette zegening in Brugge

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 29 jan 2012, 18:55

Oke Super Harrie! Bedankt ik heb nog wel een schakelaartje liggen :P

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jan 2012, 20:03

De hefboom is dan gedefinieerd als het palletje/stangetje wat langs de verschillende aansluitpunten beweegt, als je het lichtknopje schakelt.

Een leuk eenvoudig puzzeltje is om de vier draadjes (plus van de motor, achterlicht en dim- en grootlicht voor) zó op de schakelaar aan te sluiten dat je bij het overschakelen tussen dim- en groot niet eventjes alle stroom op het achterlicht krijgt (met doorbrandrisico bij hoge toeren). Volgens mij moet dan, in elk geval bij de originele schakelknop, de middenste stand van de schakelaar 'licht uit' zijn. Ik had eerst de volgende configuratie: licht uit=knop naar me toe, groot licht=middelste stand en dimlicht=knop helemaal van me af. Met de achterliggende gedachte dat je vaker van licht uit naar licht aan (is bij mij groot licht) schakelt, dan van licht uit naar dimlicht. Daarom wilde ik licht uit naast groot licht en groot licht naast dimlicht hebben. Maar dan had ik dus bovenstaand probleempje.

Succes,
Ruud

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 29 jan 2012, 22:22

Oke Ruud! Bedankt voor de goeie uitleg
heeft u ook enig idee aan welke kant van het stuur de lichtschakelaar moet komen? want bij het gas lijkt me niet zo handig.

Groetjes Pieterrr

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jan 2012, 23:09

Toch wel aan de gaskant, die lichtschakelaar. Links zit de bel.

Rrrrruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Harrie » 30 jan 2012, 12:38

Volgens de folders rechts, maar in feite maakt het weinig uit; bij diverse andere modellen zit de schakelaar aan de linkse kant.
Ik heb in mijn aantekeningboek S41a nog een leuke tekening van de plunjermontage aangetroffen. Ik zal deze ook onder de rubriek Handleiding plaatsen.

Afbeelding





Harrie

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 30 jan 2012, 17:18

Oohw vette tekening :P

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 jan 2012, 23:31

En dat is het zeker. Als je een brommer hebt met die plunjervering, is dit wel een tekening, waar je blij mee bent.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 31 jan 2012, 20:14

Jazeker Mobyjoost Ik heb hem gelijk opgeslagen bij mijn afbeeldingen!

groetjes

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 31 jan 2012, 22:17

Hallo iedereen
Ik heb eigenlijks nog een vraag
Ik vraag me af of de orginele handvaten nog op mijn brommer zitten want eigenlijks is alles orgineel en daarmee bedoel ik ook egt alles.

Laat het me weten! :D
Groetjes Pieter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 31 jan 2012, 23:10

Ik denk het eigenlijk(s) niet, volgens mij zijn die zwarte handvatten met dat trendy profiel wat moderner, ik heb ze in de jaren '90 volgens mij wel eens gekocht. Al weet ik niet wat er van origine op jouw Kaptein hoort. Op de S4A uit 1956, een vergelijkbare brommer van slechts een jaartje ouder dan jouw S41(A?), zitten camelkleurige Hevea-wegsmeltgrepen, van die dikke handvaten die ook nog enigszins de trillingen absorberen, wat wel nodig was bij oude modellen en die vaak onder invloed van zonlicht wegsmolten/verkruimelden. Maar ik denk dat deze Hevea's vrij snel na 1956 niet meer zijn toegepast.

Ik verwacht echter dat op jouw brommer van origine in elk geval grijze handvatten zaten, want Kaptein had oog voor detail: kleuren van handvaten, zadel en pedalen (het kunststof spul zeg maar) kwam meestal overeen.

Groeten,
Ruud

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 05 feb 2012, 10:54

Okee Ruud Bedankt voor de informatie :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 12 mar 2012, 23:21

Pieter,

Ik keek nog even naar je foto's. Ik zie dat je een rubberen dopje (vorm van een afgetopte kegel, ongeveer twee cm lang) boven de carburateur hebt, volgens mij onderaan de buitenkabel van je startplunjer ('choke'). Ik heb ook zo'n dopje! Ik vroeg me af, heeft het ook een functie? Houdt het dopje alleen de kabel een beetje uit de buurt van de hete koelribben van de cilinder of doet het nog meer? Wordt het dopje bijvoorbeeld platgedrukt als je de startplunjer aantrekt? Of gebeurt er dan niets met het dopje?

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Harrie » 12 mar 2012, 23:45

Forumleden,
Die rubberen tule, ken ik goed, want daarvan heb ik er nog 8 liggen, maar wat dat ding doet is voor mij een raadsel.
Een betere afdichting tegen benzinelekkage? Lijkt mij i.v.m de nabijheid van de hete cilinder geen gek idee.
Is er Iemand die het precies weet?
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 mar 2012, 00:39

Regen zou langs de buitenkabel naar de carburateur kunnen stromen en erin kunnen sijpelen (theoretisch). Die dopjes werken dus alleen maar, als ze goed strak om de buitenkabel zitten. Veel carburateurs hebben ze.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 15 mar 2012, 22:25

Dat vind ik wel een plausibele verklaring, Joost. Dank je, en Harrie voor het meedenken.
Ruud

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 23 mar 2012, 21:14

Hoi ruud
Ik denk dat het inderdaad voor afdichting is voor de regen ofzo maar ik weet het niet zeker .
Groetjes pieterrrrrrrr

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jun 2012, 19:28

Nog even aan MobyJoost over het smeren van de variateur eerder in dit topic. Inmiddels heb ik de variateur met grafietvet gesmeerd (met een fijn kwastje met lange steel de kogeltjes aangestipt) en verloopt het schakelen inderdaad weer soepel en op tijd, een aanrader voor Pieter dus, mochten deze schakelproblemen bij zijn Mobylette ooit gaan optreden. Nu ben ik benieuwd hoe lang zo'n smeerbeurt effectief zal blijven, ik zal het laten weten puur ter info.

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 20 feb 2015, 20:55

Nog even terugkomend op bovenstaande, de variateur loopt nog steeds soepel na die ene smeerbeurt in 2012! Nu rijd ik gemiddeld eens in de drie weken een tochtje van hooguit 15km, dus niet erg intensief. Toch wil ik hem in de komende weken weer eens smeren, lijkt me niet verkeerd.
Groet, ruud

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door mobydilz » 21 feb 2015, 10:54

Waar werd deze S35/44 gemaakt?
Er zit een frans merkje op de tank.
Er zitten ook franse aluminium letters op de schermen achter de motor.
toch:
staat er kaptein op de pedalen
staat er kaptein op de motor met de typisch hollandse klem-uitlaat

De kleurstelling is heel hollands en het achterspatbord wit.

ben benieuwd groet mobydilz

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 22:02

Deze variateur heeft zijn beste tijd wel gehad volgensmij helaas..
waar die gemaakt word ik heb geen flauw idee...

Pieterrrr

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 28 jul 2015, 21:58

Hoi Pieter,
Zitten er geen kogeltjes vastgeroest?
En had je de variateur gesmeerd?
En kunnen de poeliehelften ook soepel zijwaarts bewegen?
Gr. Ruud

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 16 jul 2022, 11:56

Hoi ruud, ik zit al tijden niet meer op het forum blijkt wel.
Af en toe zoek ik nog eens oude foto's terug.
Ik heb de mobylette nog steeds, zojuist nieuw voortandwiel besteld en nieuwe snaar.
De variateur is nu inmiddels aan een nieuwe smeerbeurt toe en ik ga joun tip uitproberen :)
Heb een paar jaar geleden een ontstekings ombouwset gekocht bij henk van kessel zodat de motor weer betrouwbaar was en dat is gebleken!! Een aanrader die zijn geld waard is .
Hij heeft inmiddels net 10.000 echte km's gemaakt zonder dat de motor een keer uitelkaar geweest is hij draait perfect zonder rare geluiden al zullen de keerringen aardig uitgedroogt zijn vermoed ik aangezien hij toch van 57' is .
Heb er altijd nog lol van nu ik hem ongeveer alweer tien jaar heb !

Groet , Pieterrrrr

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 27 jul 2022, 16:54

Heel mooi, Pieter, en inmiddels heb ik precies dezelfde als jij, een S41A, ook uit 1957.
Ik heb er nog niet zoveel rijplezier van vanwege een wat te sterk trillende koppelingstrommel (deze is niet helemaal in balans) maar ik hoop dat ik ooit een goede koppelingstrommel tegenkom. Hij staat nu gewoon in het museum.
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door ruudk » 27 jul 2022, 20:01

Hoi Pieter,
Ik bestook je nog even met wat vragen.
Op mijn S41A zit een een variateurmodel v-snaar beschermkap die mijns inziens te ruim is voor de koppelingstrommel van de enkelvoudige koppeling die op de S41A zit. Er past wel heel mooi een dimoby-koppeling in, die is wat groter en vult het gat heel mooi op en nog steeds zonder aan te lopen.
Nu ben ik ontzettend benieuwd of jouw v-snaar kap ook zo ruim is? Ik ben namelijk benieuwd of er wel variateurmodel v-snaarkappen van dit type bestaan, die speciaal voor de monomobykoppeling zijn gemaakt, dus met een iets kleinere gatdiameter. Als ik jouw foto van de koppelingstrommel met kap bekijk, lijkt deze kap ook wat aan de ruime kant. Is diezelfde ruimte er helemaal rondom?
Ook ben ik nog benieuwd of je op de laatste foto's de originele bougiedop hebt gemonteerd. Er is namelijk erg weinig ruimte tussen de bougie en het frame en ik heb daarom maar even gekozen voor een verbinding met een oogje in plaats van een bougiedop, net zoals jij in de eerdere foto's had. Een standaard Kapteindop past bij mij niet. Wat voor merk bougiedop heb jij erop zitten?
Groeten,
Ruud

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Mobylette zegening in Brugge

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2022, 23:09

Hoi ruud en rudolf , ik heb een heel klein plat bougie dopje van een oude johnson buitenboordmotor erop zitten had toen een mini ngk bougiedopje besteld die paste ook niet....
Mischien als de snaar aan de lange kant is dat de motor iets meer naar voren steekt en dan in de knoei komt met de dop.
Toen ik de brommer kocht zat er geen bougie dop op maar een schroef oogje aan de kabel gesoldeerd en die zat op ee bougie vast geschroeft.
De kap van de variateur die zat op de foto's iets scheef heb hem toen mooi rondom afgesteld als je hem te sfheef zet wil hij wel aanlopen heeft dus wel weinig speling vind ik.
De nieuwere type koppelingen hebben een grotere diameter en dus ook een grotere kap idd.
Ik heb alweer veel mooie ritten gemaakt op de mobylet en vind hem zeer prettig rijden ook stapvoets door dit oude type vario die je officieel een setje moet geven (6kmh) voordat hij aangrijpt dat betekent dus ook dat hij aangegrepen blijft als je zeer langzaam rijd.
Hij is trouwens uiterst zuinig heb eens een verbruik gemeten van ruim 1liter op 60km.
Heb afgelopen week de voorontsteking opnieuw afgesteld die stond te laat nu loopt hij netjes 45 a 50 kmh sneller dan voorheen !
Rudolf veel succes met de mobylet en ben benieuwd naar foto's en de bevindingen als je hem weer goed aan de praat hebt.

Groet , Pieterrrrr

Plaats reactie