Acceleratie.
Re: Acceleratie.
@Dirkos,
Om een snaar te vervangen kan je de beschermplaat achter de koppeling los nemen (2 boutjes lossen) en kan de koppeling blijven zitten.
Paul
Om een snaar te vervangen kan je de beschermplaat achter de koppeling los nemen (2 boutjes lossen) en kan de koppeling blijven zitten.
Paul
Re: Acceleratie.
Niet iedereen heeft een open geslepen vliegwiel op de plank , dus dan is zo een ring toch op het moment even handig,
In principe zou je die niet nodig hoeven hebben als alles goed ia
In principe zou je die niet nodig hoeven hebben als alles goed ia
Re: Acceleratie.
Met een open geslepen vliegwiel heb je nog niet de juiste afstand tussen de spoelen en het vliegwiel. In de bevestigingspunten zit speling. Dus met de ring altijd de juiste stand. Bevalt mij prima en gebruik hem altijd bij het monteren van andere spoelen.
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Acceleratie.
Jij stelt dat nog altijd? Ik zet de spoelen tegen de nokken van de grondplaat. Ik stel niks. Het zou mij verbazen dat MBK bij montage daadwerkelijk dit op ging meten en stellen. Waarom anders de nokken?
Ik heb net even gekeken. Als je de spoelen tegen de nokken zet dan zitten de spoelen op de grootste diameter. Dus als dat niet aanloopt is het een uitstekende methode in mijn ogen. Past het niet, dan kan je de ring gebruiken of mijn opengeslepen vliegwiel.
Ik heb net even gekeken. Als je de spoelen tegen de nokken zet dan zitten de spoelen op de grootste diameter. Dus als dat niet aanloopt is het een uitstekende methode in mijn ogen. Past het niet, dan kan je de ring gebruiken of mijn opengeslepen vliegwiel.
Re: Acceleratie.
Die pasring heeft alleen waarde, bij gebruik in combinatie met originele spoelen, die geproduceert werden, volgens de bij behorende, door Motobécane en Novi gehanteerde pas waarden. Vrijwel alle aftermarket onderdelen zijn van twijfelachtige "pas" kwaliteit. Tenzij je de originele spoelen opnieuw laat wikkelen, door iemand, die weet, wat hij/zij doet, is er een grote kans op ergernis.
Re: Acceleratie.
Sjoww, daar ben ik weer eens, da"s een tijd geleden, hallo allemaal.
De stand van zaken, ondertussen heb ik ongeveer 450 km op de teller gezet en ik moet zeggen dat de Moby toch wel vooruitgang boekt.
Acceleratie vanuit stilstand lijkt iets beter te worden.
Mijn laatste rit was ongeveer 50 km , meerdere keren langere stukken volgas gedaan (ongeveer 5 km) en ging zelfs wat harder lopen Enkele keren boven de 50 km/u en bij thuiskomt was de compressie ook beter dus dat schept hoop.
Tot zover het goede nieuws
Vanmiddag heb ik de cilinder eraf gehaald omdat ik de zuiger iets wilde bewerken bij de inlaatpoort voor betere trekkracht van onderuit.
Ik heb de zuiger los en haal de zuigerveren eraf en zie dat allebei de slotpennetjes in de zuigerveergroeven weggesleten/afgebroken zijn.
Daar ben ik lekker mee.
Ik had deze zuiger/cilinderset bij Born2Brom vandaan maar die heeft geen losse zuiger in de standaard maat (39mm)
Wel hebben ze een 39 mm airsal zuiger maar kan ik die er zo inzetten of alleen in combinatie met airsal cilinder?
Airsal cilinder heb ik weinig trek in want daar moet een extra voetpakking in van 1.5 mm (lees ik hier op het forum) en ik zou niet weten hoe ik die zelf moet maken.
Optie zou zijn weer een complete set te bestellen maarja wat is goede raad?
Groetjes van Dirk.
De stand van zaken, ondertussen heb ik ongeveer 450 km op de teller gezet en ik moet zeggen dat de Moby toch wel vooruitgang boekt.
Acceleratie vanuit stilstand lijkt iets beter te worden.
Mijn laatste rit was ongeveer 50 km , meerdere keren langere stukken volgas gedaan (ongeveer 5 km) en ging zelfs wat harder lopen Enkele keren boven de 50 km/u en bij thuiskomt was de compressie ook beter dus dat schept hoop.
Tot zover het goede nieuws
Vanmiddag heb ik de cilinder eraf gehaald omdat ik de zuiger iets wilde bewerken bij de inlaatpoort voor betere trekkracht van onderuit.
Ik heb de zuiger los en haal de zuigerveren eraf en zie dat allebei de slotpennetjes in de zuigerveergroeven weggesleten/afgebroken zijn.
Daar ben ik lekker mee.
Ik had deze zuiger/cilinderset bij Born2Brom vandaan maar die heeft geen losse zuiger in de standaard maat (39mm)
Wel hebben ze een 39 mm airsal zuiger maar kan ik die er zo inzetten of alleen in combinatie met airsal cilinder?
Airsal cilinder heb ik weinig trek in want daar moet een extra voetpakking in van 1.5 mm (lees ik hier op het forum) en ik zou niet weten hoe ik die zelf moet maken.
Optie zou zijn weer een complete set te bestellen maarja wat is goede raad?
Groetjes van Dirk.
Re: Acceleratie.
Nieuwe slotpennetjes in de zuiger maken.
Vind het zowiezo raar dat ze versleten zijn.
Ze hebben niks te lijden.
De oude pennen weg tikken met een drevel.
Of met een dremel gelijk slijpen tot flush met de groef.
Dan aan de andere kant van de zuiger op presies dezelfde plaats een gaatje boren en twee messing of stalen spijkers er in tikken
Vind het zowiezo raar dat ze versleten zijn.
Ze hebben niks te lijden.
De oude pennen weg tikken met een drevel.
Of met een dremel gelijk slijpen tot flush met de groef.
Dan aan de andere kant van de zuiger op presies dezelfde plaats een gaatje boren en twee messing of stalen spijkers er in tikken
Re: Acceleratie.
Meer trekkracht onderin berijk je niet door een stuk van je zuiger af te zagen.
1 mm kan nog wel, maar meer niet.
Verwacht er geen wonderen van.
Compressie verhogen is de simpelste en makkelijke oplossing.
Gewoon een standaard kop af vlakken.
Of een hoge drukkop scoren.
Dan geen koppakking gebruiken maar vloeibare siliconen pakking.
20 kilo afvallen Scheeld ook enorm.
Maar dat duurt vaak heel lang en is moeilijk. Zoals ik zelf heb ondervonden,
1 mm kan nog wel, maar meer niet.
Verwacht er geen wonderen van.
Compressie verhogen is de simpelste en makkelijke oplossing.
Gewoon een standaard kop af vlakken.
Of een hoge drukkop scoren.
Dan geen koppakking gebruiken maar vloeibare siliconen pakking.
20 kilo afvallen Scheeld ook enorm.
Maar dat duurt vaak heel lang en is moeilijk. Zoals ik zelf heb ondervonden,
Re: Acceleratie.
Ze zijn gewoon weg tot de binnenkant zuigergroef, restant van messing zie je nog wel zitten.
Uitboren en een spijkertje erin tikken zou misschien het proberen waard zijn, heb anders toch niks meer aan die zuiger.
Stuk uit de zuiger slijpen stond hier ergen in een topic.
Compressie verhogen kan dus niet, ik had een tijd geleden al een koppakking gemaakt van een colablikje ,0,1 mm tegen 0,5 origineel .
Had vanmiddag eerst die geprobeerd maar de zuiger raakte de kop dus vlakken gaat "m ook niet worden.
Uitboren en een spijkertje erin tikken zou misschien het proberen waard zijn, heb anders toch niks meer aan die zuiger.
Stuk uit de zuiger slijpen stond hier ergen in een topic.
Compressie verhogen kan dus niet, ik had een tijd geleden al een koppakking gemaakt van een colablikje ,0,1 mm tegen 0,5 origineel .
Had vanmiddag eerst die geprobeerd maar de zuiger raakte de kop dus vlakken gaat "m ook niet worden.
Re: Acceleratie.
Dan is de kop vlakken geen optie inderdaad.
Vreemd want een standaard ongevlakte kop heeft nog een diepte van een mm of meer.
Jij bedoeld waarschijnlijk het hapje uit de zuiger vijlen aan de kant van de inlaat.
.
Ik heb het ook gedaan.
Maar zonder dyno kan ik je echt nie zeggen wat en hoeveel het Scheeld.
Bij een zuiger gestuurde motor niet veel, want hij blaast het net zo hard weer terug de carbu in.
Bij een membraan motor werkt het zeker wel.
Daar zit vaak al een dik gat aan de inlaat kant.
Vreemd want een standaard ongevlakte kop heeft nog een diepte van een mm of meer.
Jij bedoeld waarschijnlijk het hapje uit de zuiger vijlen aan de kant van de inlaat.
.
Ik heb het ook gedaan.
Maar zonder dyno kan ik je echt nie zeggen wat en hoeveel het Scheeld.
Bij een zuiger gestuurde motor niet veel, want hij blaast het net zo hard weer terug de carbu in.
Bij een membraan motor werkt het zeker wel.
Daar zit vaak al een dik gat aan de inlaat kant.
Re: Acceleratie.
Ik heb al meerdere Airsal cilinder geplaatst.
Ik deze nooit moeten ophogen met een dikkere parking.
De in en uitlaat waren mooi open en ze reden erg vlot en soepel .
Met de ene zit ik al een stuk boven de 10000km.
Prijs kwaliteit prima voor mij.
Nu rij ik met een AV 10 blok onder mijn spr50 en een 15/15 Delhorto trekt lekker en rijd snel naar de 65km per uur.
Gr Polle
Ik deze nooit moeten ophogen met een dikkere parking.
De in en uitlaat waren mooi open en ze reden erg vlot en soepel .
Met de ene zit ik al een stuk boven de 10000km.
Prijs kwaliteit prima voor mij.
Nu rij ik met een AV 10 blok onder mijn spr50 en een 15/15 Delhorto trekt lekker en rijd snel naar de 65km per uur.
Gr Polle
Re: Acceleratie.
Airsal 50 cc?.
Av 10 blok is een totaal ander blok dan av 7
Er zit zowiezo een spoelpoort meer op 3 in plaats van twee. En het is membraan.
Dat rijd 1000 % beter.
Betere spoeling, en geen blowback.
Av 10 blok is een totaal ander blok dan av 7
Er zit zowiezo een spoelpoort meer op 3 in plaats van twee. En het is membraan.
Dat rijd 1000 % beter.
Betere spoeling, en geen blowback.
Re: Acceleratie.
Ik bedoel inderdaad een hap uit de zuiger bij de inlaat, maar ik laat het maar zo als het niet zou werken bij een AV7.
Ik zal eerst gaan proberen of ik die slotpennen kan uitboren en messing spijkertjes erin kan tikken, ben benieuwd.
Trouwens net ff zitten zoeken naar Airsal 50 cc cilinder voor een AV50 maar zijn nu opeens niet meer te vinden zowel niet bij b2B als bij selectparts.
Ik zal eerst gaan proberen of ik die slotpennen kan uitboren en messing spijkertjes erin kan tikken, ben benieuwd.
Trouwens net ff zitten zoeken naar Airsal 50 cc cilinder voor een AV50 maar zijn nu opeens niet meer te vinden zowel niet bij b2B als bij selectparts.
Re: Acceleratie.
Meet eens de slotspeling van de zuigerveren als je deze één
voor één los in de cilinder zet.
Gr. Wim.
voor één los in de cilinder zet.
Gr. Wim.
Re: Acceleratie.
Hallo
Motorkit in België heeft ze nog op voorraad.
Voor 46€
Gr Polle
Motorkit in België heeft ze nog op voorraad.
Voor 46€
Gr Polle
Re: Acceleratie.
En ook ik heb meerdere Airsal cylinders gemonteerd en ze moesten allemaal omhoog. De uitlaat ging niet helemaal open, dus de transferpoorten ook niet, waardoor het omkeerspoeling effect helemaal verprutst werd, omdat het binnenstromende gasmengsel tegen de zuiger aan botst waarbij een gedeelte van dat verse mengsel mee de uitlaat in verdwijnt en dus de efficiëntie van het systeem een stuk minder is. Misschien ligt het aan de produktie bij Airsal, maar ik check het altijd. Verder zijn het inderdaad erg goeie cylinders en beter vindt je echt niet voor die prijs.
Re: Acceleratie.
Ik heb meteen gekeken maar niet meer leverbaar, helaas Polle.
Wimv8, Slotspeling bovenste is 0.4 mm en de onderste 0.35
Vond trouwens het slijtagepatroon aan de uiteinden wel erg vreemd. Maar goed, ik ging dus proberen nieuwe slotpennen er in te zetten.
Vol goede moed de Dremel gepakt maar ik weet niet wat voor aluminium het is maar ik kreeg de boor er niet in.
Nieuwe boortjes, op volle toeren zelfs voorboren met 1 mm kwam ik er niet in.
De messing pennetjes zelf kreeg ik geen grip op en het boortje liep er steeds van af, wat ik eventueel nog zou kunnen proberen is met een stalen spijkertje een centerpuntje erin te tikken en hopen dat het zachter is dan het alu.
Wimv8, Slotspeling bovenste is 0.4 mm en de onderste 0.35
Vond trouwens het slijtagepatroon aan de uiteinden wel erg vreemd. Maar goed, ik ging dus proberen nieuwe slotpennen er in te zetten.
Vol goede moed de Dremel gepakt maar ik weet niet wat voor aluminium het is maar ik kreeg de boor er niet in.
Nieuwe boortjes, op volle toeren zelfs voorboren met 1 mm kwam ik er niet in.
De messing pennetjes zelf kreeg ik geen grip op en het boortje liep er steeds van af, wat ik eventueel nog zou kunnen proberen is met een stalen spijkertje een centerpuntje erin te tikken en hopen dat het zachter is dan het alu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Acceleratie.
Mobyjoost, jij had dat dus wel, misschien dat er ooit een productiefout in heeft gezeten?
Het is dus een gok als je een airsal aanschaft.
Het wordt er zo allemaal niet duidelijker op.
Het is dus een gok als je een airsal aanschaft.
Het wordt er zo allemaal niet duidelijker op.
Re: Acceleratie.
Ziet er inderdaad raar uit,Die slijtage .
Misschien een productie fout.
Misschien een productie fout.
Re: Acceleratie.
Ja Loe wie weet was het een productiefout, misschien staken de slotpennetjes wel teveel uit zodat de veren te hard tegen de cilinder gedrukt werden.
Maar ik zie geen rare loopsporen op de cilinderwand.
Ik heb trouwens net een cilinderset besteld van Teknix, iemand daar bekend mee?
Ben ff wezen Googelen en kwam wel betrouwbaar over.
Maakt heel veel onderdelen voor brommers en scooters, Ik ben benieuwd.
Maar ik zie geen rare loopsporen op de cilinderwand.
Ik heb trouwens net een cilinderset besteld van Teknix, iemand daar bekend mee?
Ben ff wezen Googelen en kwam wel betrouwbaar over.
Maakt heel veel onderdelen voor brommers en scooters, Ik ben benieuwd.
Re: Acceleratie.
Teknix is ook gewoon maar een dozenschuiver. Het is afwachten wat de kwalitijd is.
Zal wel ok zijn.
Zal wel ok zijn.
Re: Acceleratie.
Ff een vraagje. Welk maat voirtandwiel heb je nu. Misschien kun je een tandje kleinere proberen
-
- Berichten: 2011
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Acceleratie.
Zat de zuiger niet per ongeluk verkeerd om?
Re: Acceleratie.
Hoi
Dremel heeft toch een heel sortiment aan vrezen die messing pennen vlak vrezen en met een punt vrees er een kuiltje in maken ,
Ander op een freesbank de zuiger in klemmen en zo de pennen bewerken zo uit de hand wordt moeilijk om precies uit te boren
Anders met de zuiger naar de tantards
Dremel heeft toch een heel sortiment aan vrezen die messing pennen vlak vrezen en met een punt vrees er een kuiltje in maken ,
Ander op een freesbank de zuiger in klemmen en zo de pennen bewerken zo uit de hand wordt moeilijk om precies uit te boren
Anders met de zuiger naar de tantards
Re: Acceleratie.
Hallo Dirkos,
Gaat het je nog steeds om de uitdaging of wil je nu bouten met moeren slaan?
Ontsteking: geen zooi van B2B maar een echte HVK set.
Cilinder: Airsal met bij behorende zuiger die kun je wel bij B2B kopen of bij JMPB in Dedemsvaart.
Kop: een echte van MBK bij Selectparts (herkenbaar aan koperkleurige messing schroefdraad in de bougie opening.) Langs gaan dus.
Alluminium pakking: zelf(electrisch) figuurzagen uit 1,5 mm plaat met papieren pakking als voorbeeld.
Tenslotte: hangt het blok goed in de silentblocs, snaar loopt die recht van poelie naar snaarwiel (is dat gesmeerd en lager oke) en staan voor-en achtertandwiel met goeie ketting in lijn?
Hans
Gaat het je nog steeds om de uitdaging of wil je nu bouten met moeren slaan?
Ontsteking: geen zooi van B2B maar een echte HVK set.
Cilinder: Airsal met bij behorende zuiger die kun je wel bij B2B kopen of bij JMPB in Dedemsvaart.
Kop: een echte van MBK bij Selectparts (herkenbaar aan koperkleurige messing schroefdraad in de bougie opening.) Langs gaan dus.
Alluminium pakking: zelf(electrisch) figuurzagen uit 1,5 mm plaat met papieren pakking als voorbeeld.
Tenslotte: hangt het blok goed in de silentblocs, snaar loopt die recht van poelie naar snaarwiel (is dat gesmeerd en lager oke) en staan voor-en achtertandwiel met goeie ketting in lijn?
Hans