VAR 1495
VAR 1495
Hallo allemaal,
Ik heb aardig wat gereedschappen verzameld en gemaakt, maar soms komt het naar me toe gewaaid.
Een goede vriend van me, die een paar dorpen verderop woont en tot de technische top van de mobylette-liefhebbers behoort,
heeft als afgeleide hobby: het maken van VAR-gereedschap.
Aangezien ik hem regelmatig help, had hij voor mij het gereedschap VAR 1495 meegebracht.
De tussenbak wordt daarmee in de bankschroef opgespannen en is demontage van de bak gemakkelijker.
Tot nu toe heb ik het altijd dat spangereedschap gedaan, maar ik vind het altijd leuk om te zien wat mensen uit afvalmateriaal maken.
Vooral in Rusland zijn ze daar goed in. Ze starten meestal met een rondgang op een sloperij, waar ze altijd een stuk roestig materiaal vinden.
Daarna het aftekenproces met flinke viltstiften en tenslotte de mechanische bewerkingen. Grappig al die fabricage-video's op YouTube.
Henk
Ik heb aardig wat gereedschappen verzameld en gemaakt, maar soms komt het naar me toe gewaaid.
Een goede vriend van me, die een paar dorpen verderop woont en tot de technische top van de mobylette-liefhebbers behoort,
heeft als afgeleide hobby: het maken van VAR-gereedschap.
Aangezien ik hem regelmatig help, had hij voor mij het gereedschap VAR 1495 meegebracht.
De tussenbak wordt daarmee in de bankschroef opgespannen en is demontage van de bak gemakkelijker.
Tot nu toe heb ik het altijd dat spangereedschap gedaan, maar ik vind het altijd leuk om te zien wat mensen uit afvalmateriaal maken.
Vooral in Rusland zijn ze daar goed in. Ze starten meestal met een rondgang op een sloperij, waar ze altijd een stuk roestig materiaal vinden.
Daarna het aftekenproces met flinke viltstiften en tenslotte de mechanische bewerkingen. Grappig al die fabricage-video's op YouTube.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: VAR 1495
Hallo Henk,
Enkele dorpen verderop? Dat zou zomaar Stan kunnen zijn. Hij figureert in je HVK onstekingshandleiding onder "Centreer ring Stan"
Heeft hij al eens een VAR 360 gemaakt(een soort overmaatse haarspeld met aan de uiteinden haakjes naar buiten gebogen om de binnen bussen uit een teleskoopvork te trekken)
Enkele dorpen verderop? Dat zou zomaar Stan kunnen zijn. Hij figureert in je HVK onstekingshandleiding onder "Centreer ring Stan"
Heeft hij al eens een VAR 360 gemaakt(een soort overmaatse haarspeld met aan de uiteinden haakjes naar buiten gebogen om de binnen bussen uit een teleskoopvork te trekken)
Re: VAR 1495
Voor mij hebben we in Nederland geen echte steden zoals Bangkok, Londen en Parijs.
Stan woont in de zelfde gemeente als ik. Karel woont zo'n 35 kilometer verderop richting Belgische grens.
Karel heeft weleens een gereedschap voor het verwijderen van afstandsbussen uit de voorvork gemaakt.
Hij gebruikte bandstaal voor de stripjes, dat bij het verpakken van goederen op pallets wordt gebruikt.
Groet,
Henk
Stan woont in de zelfde gemeente als ik. Karel woont zo'n 35 kilometer verderop richting Belgische grens.
Karel heeft weleens een gereedschap voor het verwijderen van afstandsbussen uit de voorvork gemaakt.
Hij gebruikte bandstaal voor de stripjes, dat bij het verpakken van goederen op pallets wordt gebruikt.
Groet,
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 13 apr 2021, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: VAR 1495
Karel?
Bedoel je Slenders uit Bergeijk?
Paul
Bedoel je Slenders uit Bergeijk?
Paul
Re: VAR 1495
Hallo Paul,
Het mobylette-wereldje is maar klein.
Henk
Het mobylette-wereldje is maar klein.
Henk
Re: VAR 1495
Die Berini-man was ongetwijfeld Dick Kool uit Wognum.
Groet,
Henk
Groet,
Henk
Re: VAR 1495
Dick en Janet zie ik nog regelmatig op de beurs in HHW.
Zij hebben mij indertijd ook op spoor gezet om met een mobylettekraam daar te gaan staan.
De eerste keer voor mij was het trouwens de beurs in Egmond eind jaren 90 als voorloper van HHW.
Henk
Zij hebben mij indertijd ook op spoor gezet om met een mobylettekraam daar te gaan staan.
De eerste keer voor mij was het trouwens de beurs in Egmond eind jaren 90 als voorloper van HHW.
Henk
Re: VAR 1495
30 jaar geleden begon ik met een mooie Fongers fiets met een Berini eitje - Dick Kool heeft mij toen diverse keren enorm geholpen. Zijn vrouw Janet was ook actief, naar ik meen met met bromfietsblad van RHC.
Re: VAR 1495
Hallo Joop,
Nogmaals de wereld is klein. Ik had indertijd als Kaptein sleutel-specialist veel contact met eerst Rob Westhof en later janet Kool. Na Rob nam Janet de redactie van "de Gevleugelde Fiets" over.
Ik heb indertijd veel in dat blad geschreven. Aangezien mijn meeste brommers niet mee mochten rijden (slechts tot bouwjaar 1960) ben ik op een gegeven moment overgestapt naar de Britse NACC.
Henk
Nogmaals de wereld is klein. Ik had indertijd als Kaptein sleutel-specialist veel contact met eerst Rob Westhof en later janet Kool. Na Rob nam Janet de redactie van "de Gevleugelde Fiets" over.
Ik heb indertijd veel in dat blad geschreven. Aangezien mijn meeste brommers niet mee mochten rijden (slechts tot bouwjaar 1960) ben ik op een gegeven moment overgestapt naar de Britse NACC.
Henk
Re: VAR 1495
Die NACC hebben we met de RHC bezocht in Kent.PantinNL schreef: ↑14 apr 2021, 10:24Hallo Joop,
Nogmaals de wereld is klein. Ik had indertijd als Kaptein sleutel-specialist veel contact met eerst Rob Westhof en later janet Kool. Na Rob nam Janet de redactie van "de Gevleugelde Fiets" over.
Ik heb indertijd veel in dat blad geschreven. Aangezien mijn meeste brommers niet mee mochten rijden (slechts tot bouwjaar 1960) ben ik op een gegeven moment overgestapt naar de Britse NACC.
Henk
Ik heb dat de 1e keer georganiseerd, mijn kontantpersoon was Colin packman uit Maidstone.
Australman was er ook bij met zijn Maxwell,ik was toen met de Lohman diesel.
Paul
Re: VAR 1495
Ha Paul - heb je de Lohman Diesel nog ? Op beurzen vind ik deze bromfiets altijd zeer de moeite om te bekijken, heel mooi. Gr. Joop
Re: VAR 1495
Hallo Henk - weet ik nog dat jij in de dit blad werd genoemd als Kaptein specialist. Je was in die tijd ook aanwezig op een kleine maar hele leuke beurs in Wilnis waar ik je de eerste keer ontmoette. Gr. Joop
Re: VAR 1495
Hallo Joop,
Dat is lang geleden... ; ergens in de jaren 90?
In die tijd hadden we nog vaak ontstekingsproblemen bij mobylette.
"Mobylette, leuk merk, maar altijd gedonder met de ontsteking" hoorde je vaak zeggen.
Frans Spijkers (Magirus) zette me op het goede spoor om met externe bobines te gaan werken. Ik had namelijk net een hele grote partij voedingsspoelen van iemand overgenomen.
Sinds enkele jaren is het ontstekingsprobleem opgelost en rijden we er dagenlange tochten met onze mobylettes, zonder enige hapering van de ontsteking. Dat er desondanks mensen zijn die nog problemen hebben, ligt aan hun voorkeur voor goedkope componenten.
In die tijd hebben ze ook eens een doos met 50 condensatoren van me doorgemeten. Ik hield er twee van over; de rest was lek.
Er werd toen heel wat af- of (uit-)gelachen. Jaren later (in 2006) startte ik met de eerste externe condensatoren. De meeste werken nog steeds goed. De ontwikkeling is dus in die RHC-tijd gestart en ik heb veel goede herinneren aan die periode overgehouden.
Groet,
Henk
Dat is lang geleden... ; ergens in de jaren 90?
In die tijd hadden we nog vaak ontstekingsproblemen bij mobylette.
"Mobylette, leuk merk, maar altijd gedonder met de ontsteking" hoorde je vaak zeggen.
Frans Spijkers (Magirus) zette me op het goede spoor om met externe bobines te gaan werken. Ik had namelijk net een hele grote partij voedingsspoelen van iemand overgenomen.
Sinds enkele jaren is het ontstekingsprobleem opgelost en rijden we er dagenlange tochten met onze mobylettes, zonder enige hapering van de ontsteking. Dat er desondanks mensen zijn die nog problemen hebben, ligt aan hun voorkeur voor goedkope componenten.
In die tijd hebben ze ook eens een doos met 50 condensatoren van me doorgemeten. Ik hield er twee van over; de rest was lek.
Er werd toen heel wat af- of (uit-)gelachen. Jaren later (in 2006) startte ik met de eerste externe condensatoren. De meeste werken nog steeds goed. De ontwikkeling is dus in die RHC-tijd gestart en ik heb veel goede herinneren aan die periode overgehouden.
Groet,
Henk
Re: VAR 1495
Hallo Henk, klopt begin jaren 90. Ben toen naar Wilnis gegaan voor een koplampglaasje voor mijn FOM - later heb ik op twee FOM's je onvolprezen externe bobine sets gemonteerd. Zoals vaker gememoreerd was dat een giga-verbetering . Groet, Joop
Re: VAR 1495
Nee Joop,
Na een crisis in het bestuur,waar ik met 2 andere betuursleden tijdens de ALV op ben gestapt,voelde ik mij later niet meer echt welkom in de club en zodoende was toen mijn interesse in het geheel verdwenen dus langzaam aan iets van 10 rijwielen met hulpmotor verkocht.
Maar ja,bloed kruipt...... en daarom toch weer met het eea aan het knutselen,denk er zelfs over om weer van de RHC lid te wrden.
Paul
Re: VAR 1495
Hallo Joop,
Vooral dankzij door de goede feedback van anderen is dat systeem stap voor stap verbeterd.
Het was achteraf gezien een interessant proces.
Groet,
Henk