Motor verwijderen en frame herspuiten.

Gebruikersavatar
RegiS027
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2021, 20:38
Woonplaats: Semmerzake

Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door RegiS027 » 27 apr 2021, 13:11

Hallo
Heeft iemand ervaring met het demonteren van de motor. Ik zou graag mijn Motobecane 40T herspuiten. Ik weet echter niet of dit haalbaar is en vraag daarom jullie tips. Is het moeilijk om deze klus correct te voltooien?
Mvg

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door Lolle » 27 apr 2021, 13:25

Als je gaat herspuiten dan moet je echt alles demonteren. Elk boutje en nippeltje moeten er af. Dus ook je voorvork ed demonteren.
Anders kun je ook wel een verfkwast nemen.

Gebruikersavatar
RegiS027
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2021, 20:38
Woonplaats: Semmerzake

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door RegiS027 » 27 apr 2021, 13:31

Ik heb een spuitmachine die ik graag zou gebruiken. Ik vraag me af hoe moeilijk het is om alles van het frame te demonteren.
Ik ben me hier van bewust dat dit heel wat tijd zal vragen, maar daar heb ik geen probleem mee.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 apr 2021, 15:14

Als je dezelfde voorvork hebt, als in de PDF, die je gedeeld hebt in je "gashandel"topic, is het erg makkelijk. Er ziten erg veel kogeltjes in, dus als je het stuur verwijderd hebt en het balhhoofdlager gaat los draaien, zorg dat de brommer op een kleed staat. Als de kogeltjes helemaal droog zijn en eruit vallen, op een harde vloer, stuiteren ze alle kanten op en raak je er geheid een aantal kwijt. Stop ze allemaal in een klein doosje en bewaar ze goed, totdat je ze gaat schoonmaken en het balhoofd weer, met nieuw vet, in elkaar gaat zetten.

Gebruikersavatar
RegiS027
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2021, 20:38
Woonplaats: Semmerzake

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door RegiS027 » 27 apr 2021, 15:22

MobyJoost schreef:
27 apr 2021, 15:14
Als je dezelfde voorvork hebt, als in de PDF, die je gedeeld hebt in je "gashandel"topic, is het erg makkelijk. Er ziten erg veel kogeltjes in, dus als je het stuur verwijderd hebt en het balhhoofdlager gaat los draaien, zorg dat de brommer op een kleed staat. Als de kogeltjes helemaal droog zijn en eruit vallen, op een harde vloer, stuiteren ze alle kanten op en raak je er geheid een aantal kwijt. Stop ze allemaal in een klein doosje en bewaar ze goed, totdat je ze gaat schoonmaken en het balhoofd weer, met nieuw vet, in elkaar gaat zetten.
Bedankt voor de tip, ik zou hier zelf niet aan gedacht hebben. Ik heb het T-model dus met telescopische voorvork. Moet ik deze voorvork dan helemaal ontleden (elk stukje van de vork demonteren)?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door Lolle » 27 apr 2021, 15:58

Als je het goed wilt doen moet je elk deeltje wat gespoten wordt demonteren. Dit om alles goed schoon en vetvrij te maken. Denk ook aan later, als je overal overheen spuit en je moet later iets los hebben dan wordt dat een drama. Als je twijfelt of je hem later wel weer in elkaar krijgt dan ben je nog niet aan deze klus toe. Als je domweg je bromfiets overspuit zonder alle delen er af te halen wordt het een onverkoopbare bromfiets met veel elende.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door loe » 27 apr 2021, 16:20

Als je de delen die niet gespoten hoeven te worden afplakt met tape is er niks aan de hand.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door AGB » 27 apr 2021, 17:41

Een spuitmachine? Wat moet ik mij daar bij voorstellen eenvoudige verfspuit / spuitcabine ,nat spuiten of droog spuiten
Af dichten waar geen verf op mag komen ook de schroef draad , mobylette heeft vaak rare maten van draad dus zo maar even een tap door doen
Gaat vaak niet zomaar

Gebruikersavatar
RegiS027
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2021, 20:38
Woonplaats: Semmerzake

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door RegiS027 » 27 apr 2021, 17:45

AGB schreef:
27 apr 2021, 17:41
Een spuitmachine? Wat moet ik mij daar bij voorstellen eenvoudige verfspuit / spuitcabine ,nat spuiten of droog spuiten
Af dichten waar geen verf op mag komen ook de schroef draad , mobylette heeft vaak rare maten van draad dus zo maar even een tap door doen
Gaat vaak niet zomaar
Ik heb gewoon een simpele verfspuit op perslucht. Kan ik niet gewoon de schroefdraad afplakken?

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 27 apr 2021, 23:39

Alles kan als jij er maar in gelooft.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door AGB » 28 apr 2021, 09:01

Waar plakband om heen kan wel , de schroef gaten zal je toch ook moeten dichten
En vergeet de balhoofd kanten niet , beste een stuk draadeind en 2 plaatjes om de boel af te dichten

Werkte vroeger in een spuiterij en hing ook veel brommer frames op privé van kennisen van daar dat ik de ellende ken van een slechte voorbereiding,
Van voor het spuiten , even een draadtap er door om de verf te verwijderen ,dat gaat wel op voor de gangbare maten,

Gebruikersavatar
RegiS027
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2021, 20:38
Woonplaats: Semmerzake

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door RegiS027 » 28 apr 2021, 09:11

AGB schreef:
28 apr 2021, 09:01
Waar plakband om heen kan wel , de schroef gaten zal je toch ook moeten dichten
En vergeet de balhoofd kanten niet , beste een stuk draadeind en 2 plaatjes om de boel af te dichten

Werkte vroeger in een spuiterij en hing ook veel brommer frames op privé van kennisen van daar dat ik de ellende ken van een slechte voorbereiding,
Van voor het spuiten , even een draadtap er door om de verf te verwijderen ,dat gaat wel op voor de gangbare maten,
Bedankt voor de goede tips. Ik zal hier zeker rekening mee houden. Moet ik de originele lak verwijderen met een verfverwijderaar/ontlakker of volstaat het om het frame goed op te schuren met bv. 600 grit?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door Lolle » 28 apr 2021, 11:42

Schuren en vooral heel goed ontvetten. Zowel voor als na het schuren.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door loe » 28 apr 2021, 13:49

Als je afbyt gebruikt en het niet goed schoon maakt heb je een groter probleem.
Zoals Lolle zegt gewoon schuren. Ontvetten. Kale delen in de primer.weer schuren.
En spuiten.

Gebruikersavatar
RegiS027
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2021, 20:38
Woonplaats: Semmerzake

Re: Motor verwijderen en frame herspuiten.

Ongelezen bericht door RegiS027 » 28 apr 2021, 20:43

Oke! Bedankt.

Plaats reactie