Restauratie snelheidsmeter aandrijving
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Ik heb een vraag omtrent mijn snelheidsmeter aandrijving.
Ik probeer deze eens goed schoon te maken van binnen. Als ik hem namelijk ronddraai klinkt het alsof er een hele zandbak in zit. Ik ben echter niet zover gekomen met het schoonmaken. Ik loop volgens mij tegen een schijf aan die erin geklemd is. Klopt dit? Volgens mij krijg je die er nooit heel uit
Ik probeer deze eens goed schoon te maken van binnen. Als ik hem namelijk ronddraai klinkt het alsof er een hele zandbak in zit. Ik ben echter niet zover gekomen met het schoonmaken. Ik loop volgens mij tegen een schijf aan die erin geklemd is. Klopt dit? Volgens mij krijg je die er nooit heel uit
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Om die witte kunststof ring zit een klemveer, die houd die grote, platte ring in het huis. Je kan hem eruit peuteren met een fitting-schroevedraaier. Dan kan die ring eruit en kan je de rommel eruit spoelen.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Die klemring zat er inderdaad om. Daarmee heb ik het eerste deel kunnen verwijderen. Volgens mij is er niet nog een klemring, of wel?
Hier een iets betere foto
Hier een iets betere foto
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Volgens mij heb ik het wel eens gedaan. Moet ik toch nog eens goed kijken. Het lijkt erop, dat die grote ring toch opgesloten zit met de felsrand van het huis.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Aan het gebrek aan reacties concludeer ik even dat de onderdelen niet/moeilijk uit elkaar kunnen.
Dat is niet zo erg. Het smerigste stuk heb ik volgens mij al los. De aandrijving loopt nu al iets beter.
Ik kan de aandrijving misschien nog wel wat schoon "spoelen" door overdreven veel vet erin te spuiten en hopen dat daarme het oude vet eruit komt Kleine moeite.
Dat is niet zo erg. Het smerigste stuk heb ik volgens mij al los. De aandrijving loopt nu al iets beter.
Ik kan de aandrijving misschien nog wel wat schoon "spoelen" door overdreven veel vet erin te spuiten en hopen dat daarme het oude vet eruit komt Kleine moeite.
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Eerst een paar dagen lekker laten weken in de benzine.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Okie dokie.
Ik heb hem zonet in een bakje met wasbenzine gedaan
Ik heb hem zonet in een bakje met wasbenzine gedaan
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Ik zou geen benzine nemen.De kunststof onderdelen nemen de benzine op en zwellen op. Helaas bereiken ze later, als de benzine weer verdwijnt uit de kunststof, nooit meer de oude afmetingen. Probeer het maar eens met het luchtfilter van je carburateur. Kan je hem weggooien. Past nooit meer. En niet eigenwijs gaan twijfelen aan wat ik zeg, het is een persoonlijke ervaring.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Hmm raar verhaal Joost. Zeker een luchtfilter zou toch tegen benzine moeten kunnen. Die filterbakjes komen helemaal onder de benzine en olie te zitten van alle blowback van de motor. Raar verhaal.
Maar ik heb op jou advies het onderdeeltje maar uit de wasbenzine gehaald. Heeft er 24 uur in gelegen en is gelukkig niet opgezwollen zoals jij omschrijft. Hij was wel schoon. En daar ging het om.
Ik heb de handel weer vol met vet gespoten en de aandrijving loopt nu wel weer redelijk. Beter dan eerst, dus dat is al vooruitgang. Tijdens het ronddraaien blokkeert hij soms wel een klein beetje. Maar wel minder dan eerst. En het grintbak geluid is weg
Om dit topic even af te maken. Nu de wasbenzine alle troep had opgelost, kwam ik erachter dat die klemring die ik eerder er uit probeerde te halen van kunststof is. Doorzichtig kunststof zelfs. Dit is meestal hartstikke bros, dus dat heb ik lekker laten zitten.
Maar ik heb op jou advies het onderdeeltje maar uit de wasbenzine gehaald. Heeft er 24 uur in gelegen en is gelukkig niet opgezwollen zoals jij omschrijft. Hij was wel schoon. En daar ging het om.
Ik heb de handel weer vol met vet gespoten en de aandrijving loopt nu wel weer redelijk. Beter dan eerst, dus dat is al vooruitgang. Tijdens het ronddraaien blokkeert hij soms wel een klein beetje. Maar wel minder dan eerst. En het grintbak geluid is weg
Om dit topic even af te maken. Nu de wasbenzine alle troep had opgelost, kwam ik erachter dat die klemring die ik eerder er uit probeerde te halen van kunststof is. Doorzichtig kunststof zelfs. Dit is meestal hartstikke bros, dus dat heb ik lekker laten zitten.
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Nog even terugkomen op het opzwellen van kunststof onderdelen onder invloed van vluchtige koolwaterstoffen, het is geen raar verhaal. Haal de dop maar eens uit je benzinetank en laat hem een week liggen. Kan je hem van een afstand in de tank gooien en hij rammelt een paar dagen in je tank. Totdat, jawel, het kunststof genoeg benzinedamp heeft opgezogen. Veel kunststoffen ( meest thermoplasten) krimpen in de loop der tijd, omdat de weekmakers erin, toch langzaam verdampen. De kunststof word dan ook brozer.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
- Woonplaats: Antwerpen Belgie
- Locatie: Antwerpen
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Hoi allemaal!
Voor mijn mobylette heb ik ook nog zo'n aandrijving nodig.
Op een franse site heb ik twee verschillende types gevonden.
Weet iemand welke van de twee op m'n mobylette Av 76 past???
Voor mijn mobylette heb ik ook nog zo'n aandrijving nodig.
Op een franse site heb ik twee verschillende types gevonden.
Weet iemand welke van de twee op m'n mobylette Av 76 past???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Als je er wat aan hebt, kan ik je de afmetingen van die bovenste wel geven.
Dat lijkt dezelfde te zijn als ik nu gebruikt
Dat lijkt dezelfde te zijn als ik nu gebruikt
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Ik neem aan, dat de pootjes in gleufjes in de remtrommel passen. Meet die afstand op. Ik vermoed die met de lange pootjes. En je kan natuurlijk de pootjes van je oude overzetten, als die nog goed zijn.
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
volgens mij zijn er meerdere type's van.
Tenminste ik had meerdere types liggen.
het type is namelijk afhankelijk van de bandenmaat (inch).
Tenminste ik had meerdere types liggen.
het type is namelijk afhankelijk van de bandenmaat (inch).
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Inderdaad. Maar op mijn EEG zit een opnemer voor 23", maar hij geeft toch steevast 10km teveel aan .
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Bij Leertouwer in Soest zijn deze snelheidsopnemers nog nieuw in vele maten beschikbaar.
Heb je 22 inch banden, dan moet er op de opnemer 22 staan, bij 23 inch 23 enzovoort. Dus kijk naar de maat van je banden.
Er zijn twee soorten: de door jou getoonde op je foto, dus met vleugels. Het andere type is met in plaats van de vleugels twee kleine nokjes. Kijk op je voorrem-naaf om te zien welke aangrijping/verbinding vereist is. Leertouwer heeft beide soorten.
Groet,
Joop
Heb je 22 inch banden, dan moet er op de opnemer 22 staan, bij 23 inch 23 enzovoort. Dus kijk naar de maat van je banden.
Er zijn twee soorten: de door jou getoonde op je foto, dus met vleugels. Het andere type is met in plaats van de vleugels twee kleine nokjes. Kijk op je voorrem-naaf om te zien welke aangrijping/verbinding vereist is. Leertouwer heeft beide soorten.
Groet,
Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 10 apr 2012, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Mijn EEG heeft gewoon 23"banden en een opnemer voor 23". Toch 10km teveel.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
De teller zelf is neem ik al opgelapt?
Bij mij liep de magneet een beetje aan tegen de schijf die eromheen zat.
Dat rijdt je bromfiets volgens je teller best snel
Daarna heb ik de wijzer eraf getrokken, 45 km/h gaan rijden en de wijzer vastgedrukt op 45 km/h. Die van mij klopt op een paar km/h nauwkeurig Er waren wel een paar pogingen nodig om het goed te krijgen
Bij mij liep de magneet een beetje aan tegen de schijf die eromheen zat.
Dat rijdt je bromfiets volgens je teller best snel
Daarna heb ik de wijzer eraf getrokken, 45 km/h gaan rijden en de wijzer vastgedrukt op 45 km/h. Die van mij klopt op een paar km/h nauwkeurig Er waren wel een paar pogingen nodig om het goed te krijgen
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Franky, hier service-tips van RebelMoby, van het Amerikaanse forum. Hij schrijft wel meer van deze handige stukjes. Wie weet heb je er wat aan. http://mabecanemobylette.freeforums.org ... t1735.html
Re: Restauratie snelheidsmeter aandrijving
Joost, dit is een echt goede toelichting op het servicen van snelheidsmeter en aandrijving. Bedankt ! GR. Joop